Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@08:33:18 GMT

ایران، سومین تولید کننده عسل دنیاست

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۴۹۱۱۸

ایران، سومین تولید کننده عسل دنیاست

قائم‌مقام سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران توانسته امروزه با تولید بیش از ۸۸ هزار تن عسل، بعد از چین و ترکیه، کشور سوم تولید عسل در عرصه جهانی شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، غلامحسین طهماسبی پیش از ظهر امروز در همایش ملی فرآورده‌های زنبور عسل از منظر زیست‌شناسی، سلامت و اقتصاد با مقایسه تولید عسل در ایران و دنیا اظهار کرد: تولید عسل در ایران در دهه ۷۰، ۸۰ و ۹۰ با افزایش مطلوبی همراه بوده و امروز به بیش از ۸۸ هزار تن رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باعث شده ایران بعد از چین و ترکیه، سومین تولید کننده عسل در دنیا باشد.

وی افزود: میزان تولید عسل در عرصه جهانی به یک‌ میلیون و ۶۵۰ هزار تن می‌رسد که ایران با این مقدار تولید حدود ۵ درصد تولید دنیا را در دست دارد. همچنین از منظر تولید تعداد کندو در دهه ۶۰ تا۹۰ پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم تا جایی که رتبه کشور در بین ۴ کشور اول دنیا قرارگرفته است.  حدود ۳۰۰ هزار کندو بومی و به طورکلی ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار کندو تولید شده که این میزان،  هشت درصد از تولید کندوهای دنیا را تشکیل می‌دهد.

کاهش‌ صادرات عسل

طهماسبی خاطرنشان کرد: سال ۹۰ در زمینه صادرات مهر و موم رکورد زده شد اما متأسفانه دو سال است که میزان صادرات به هزار تن کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه میانگین مصرف سرانه عسل در ایران حدود ۱ کیلوگرم است گفت: سرانه مصرفی باید افزایش یابد چرا که در مبانی فرهنگی و اعتقادی به مصرف عسل به‌عنوان شفا اعتقاد داریم و افزایش سرانه مصرف باعث افزایش سلامتی می‌شود.

قائم‌مقام سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به تحلیل وضعیت زنبورداری و توسعه تولید فرآورده‌ها و عسل پایدار گفت: توسعه تولید عسل به‌عنوان ماده غذایی شفابخش، می‌تواند توسعه سلامتی را به دنبال داشته باشد.

طهماسبی افزود: عسل در کل دنیا توسط ۹ گونه زنبور تولید می‌شود که دو گونه آن در مناطق گرمسیر ایران و گونه اروپایی آن‌ که به‌ عنوان اقتصادی‌ ترین زنبور در دنیا شناخته می‌شود، در تمام مناطق کشور به‌صورت پراکنده وجود دارد و بزرگ‌ترین گونه زنبور در "نپال" و "هند" است.

وی با شاره به اینکه پراکندگی زنبورها در شرق آسیا که جزایر متعددی دارند، بیش از سایر نقاط است، گفت: ایران جزو مناطق طبیعی پرورش گونه اروپایی زنبور است.

قائم‌مقام سازمان تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: تولید فرآورده‌ های دیگر زنبورعسل مانند ژل رویال و بره‌موم باید با تدوین استاندارد تولیدات صورت گیرد تا تولیدات غیرطبیعی، وضعیت تولیدات دیگر را دچار مشکل نکند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۹۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی اعتباری ندارد

سخنگوی وزارت خارجه ایران تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی درباره اتباع ایرانی در موضوع پرونده «آمیا» را به شدت محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، کنعانی با یادآوری رسوایی قبلی درخواست استرداد یکی از مقامات ایرانی از دستگاه قضایی انگلیس که منجر به رأی عدم کفایت مستندات ارائه شده برای استرداد او شد، تأکید کرد اتهامات مطروحه در پرونده علیه شهروندان ایرانی فاقد اعتبار بوده و طرح این‌گونه درخواست‌ها از مقامات قضایی سایر کشور‌ها از هیچ‌گونه جایگاه و اعتبار حقوقی برخوردار نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: جمهوری اسلامی ایران از اجرای عدالت و تعقیب اشخاصی که با از بین بردن مستندات، باعث انحرافات جدی در مسیر پرونده آمیا و فرار از مجازات این حادثه شدند، حمایت می‌کند.

کنعانی به مقامات آرژانتینی توصیه کرد از طرح اتهامات بی‌پایه نسبت به شهروندان کشور‌های دیگر پرهیز کنند و تحت القائات دشمنان روابط دوجانبه ایران و آرژانتین قرار نگیرند.

دیگر خبرها

  • آردا گولر: رئال مادرید بهترین تیم دنیاست و گل‌زدن برای آن، حس فوق‌العاده‌ای دارد
  • تاجیکستان هم مغلوب دختران فوتبال ایران شد
  • ایران صادرکننده خدمات مهندسی و تکنولوژی های روز دنیاست
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا (+جدول)
  • بانکداران خارجی در راه عربستان | کاکائو چه چالشی برای دنیا ایجاد کرد؟
  • با کشت هر گونه محصولات زراعی با آب غیرسالم برخورد می‌شود
  • کنعانی: اتهامات آرژانتین علیه شهروندان ایرانی اعتباری ندارد
  • قیمت دلار این‌گونه ۷ هزار تومان ریزش کرد/ خرید دلار متوقف شد
  • آیت الله جوادی آملی: بهشت و جهنم محصول کار ما در همین دنیاست