Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@10:38:07 GMT

احتمال گرانی مسکن با کاهش سود تسهیلات

تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۴۹۶۱۰

احتمال گرانی مسکن با کاهش سود تسهیلات

با تصمیم روز گذشته شورای پول و اعتبار سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم به ۸ درصد کاهش یافت که در این خصوص یک کارشناس بازار مسکن عقیده دارد این کاهش قیمت می‌تواند بروی افزایش قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

خبرگزاری میزان: روز گذشته شورای پول و اعتبار در راستای تحرک بخشی به بازار مسکن و حمایت از خانه اولی‌ها و نیز نوسازی بافت‌های فرسوده روستایی سود تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یک را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس تصمیم شورای پول و اعتبار سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم برای استفاده خانه اولی‌ها در بافت‌های فرسوده از ۸ درصد به ۶ درصد و برای سایر مناطق شهری از ۹.۵ درصد به ۸ درصد کاهش پیدا کرد.

با کاهش نرخ سود وام خانه اولی‌ها در بافت‌های فرسوده از این پس زوج‌های جوان در تهران ۱۲ ماه پس از سپرده‌گذاری در حساب صندوق پس‌انداز یکم می‌توانند از وام ۱۶۰ میلیون تومانی و اقساط ماهانه یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومانی آن استفاده کنند که این رقم در مقایسه با اقساط وام با نرخ ۸ درصد حاکی از کاهش حدود ۱۷۰ هزار تومانی اقساط ماهانه دارد.

همچنین سود تسهیلات بافت فرسوده با نرخ ۶ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله بالغ بر ۶۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که در مقایسه با وام ۸ درصدی نزدیک به ۲۶ میلیون تومان کاهش پیدا می‌کند.

لازم به ذکر است که میزان اقساط ماهانه وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن یکم با سود ۸ درصد یک میلیون و ۷۳۰ هزار تومان بوده که حدود ۱۳۰ هزار تومان از وام با نرخ سود ۹.۵ درصد کمتر است.

در همین راستا محسن عدالت خواه کارشناس بازار مسکن در خصوص تاثیر کاهش سود تسهیلات بر روی بازار مسکن خاطرنشان کرد: کاهش سود تسهیلات زمانی خوب است که این تصمیم هزینه‌های دولت را افزایش ندهد و فشاری را بر دولت تحمیل نکند.

وی افزود: با وجود کاهش سود تسهیلات هنوز هم عده‌ای توان خرید مسکن را ندارند و بسیاری از افراد با اقساط بالای تسهیلات مشکل خواهند داشت.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه احتمال تاثیر کاهش سود تسهیلات بروی قیمت مسکن وجود دارد اظهار کرد: کاهش سود تسهیلات این خطر راهم دارد که می‌تواند بر روی افزایش قیمت مسکن تاثیرگذار باشد.

با این تفاسیر باید دید این کاهش سود در بازار فعلی مسکن که اغلب افراد قدرت خرید و پرداخت اقساط آن را ندارند می‌تواند گره‌ای از مشکلات مردم باز کند یا اینکه با افزایش قیمت دوباره، توان مردم را در خرید باز هم کمتر خواهد داد. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003Nik

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۹۶۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،رسول عطائی در جلسه شورای تامین مسکن آذربایجان غربی که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: نمایندگان استانداری، راه وشهرسازی، بانک مسکن، بانک ملی به عنوان رییس شورا هماهنگی بانک‌های دولتی در استان، اداره اقتصاد و دارایی و بنیاد مسکن در این هیات ویژه حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: بررسی عملکرد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن از مهمترین اهداف تشکیل هیات ویژه نظارت است.

سرپرست اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: در بخش مسکن حمایتی بانک‌های عامل کمتر از ۳۰ درصد عملکرد در پرداخت دارند و این رقم باید ظرف ۲ ماه آنده به بالای ۵۰ درصد برسد.

عطائی افزود: بانک‌های عامل مکلف شدند نسبت به عقد قرارداد مشارکت مدنی برای طرح‌های دارای پروانه ساخت اقدام کنند.

وی اضافه کرد: عملکرد بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات بانکی در طرح خود مالکی شهری ۲۹ درصد و در بخش روستایی نیز ۵۰ درصد است.

وی اظهار داشت: بانک‌های عامل باید ظرف ۲ ماه آینده نسبت به تعیین و تکلیف کل پرونده‌های ارجاع داده شده اقدام کنند و درصد مشارکت را به بالای ۶۰ درصد برسانند.

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • بانک مرکزی:۹۱ درصد از متقاضیان مسکن قرارداد امضا کردند
  • سپرده‌گذاری۱۰ میلیون نفر در صندوق امداد ولایت/ عدم دریافت دیرکرد اقساط در این صندوق
  • مهم‌ترین چالش‌ها در بازار اوراق رهنی مسکن
  • تداوم پرداخت تسهیلات خرید یا ساخت مسکن ایثارگران در سال ۱۴۰۳
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن
  • بهترین وام خرد سال ۱۴۰۳: راهنمای کامل دریافت وام برای مردم عادی
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله