Web Analytics Made Easy - Statcounter


یک عضو هیئت علمی مرکز دائرە المعارف بزرگ اسلامی، با اشاره به مشکلات کنونی این مرکز، علت‌العلل آنها را بحران اقتصادی می‌داند و خواستار تلاش نهادهای مسئول برای کاستن از این مشکلات شد.

به گزارش امتداد نیوز، «دکتر اسماعیل شمس» عضو هیئت علمی مرکز دائرە المعارف بزرگ اسلامی و رئیس بخش کردشناسی این مرکز در یادداشتی که آن را  در اختیار امتداد نیوز قرار داده است، ضمن اشاره به مشکلاتی که مدتی است مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی با آن دست به گریبان شده است، ریشه این مشکلات را بحران اقتصادی عنوان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن کامل یادداشت دکتر شمس به این شرح است:

این روزها سخن از مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی و آینده آن، نَقل هر محفل و مجلس است. به سهم خودم از اینکه مشکلات مرکز به دغدغه بیشر رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و شماری از اهل قلم و دلسوزان فرهنگ در عرصه عمومی تبدیل شده است، بسی خرسندم؛ اما ای کاش به قول مولانا اهل قلم اسرار مرکز را از درون آن می‌جستند و از ظن خود یار این نهاد فرهنگی نمی‌شدند.

بەعنوان کسی که در ۱۰ سال گذشته با دائره المعارف بزرگ اسلامی همکاری نزدیک داشته‌ام، بر این نکتە تاکید می‌کنم که مرکز دائره المعارف گرفتار مشکلاتی است؛ اما ریشه این مشکلات بیش از هر چیز، اقتصادی است. متأسفانه مرکز به رغم داشتن برخی منابع محدود برای کسب درآمد، مانند دیگر نهادهای فرهنگی این کشور همواره به کمک‌های دولتی وابسته بوده است.

از چند سال گذشته که کمک‌های تخصیص یافته دولت در چارچوب جدول ۱۷ به این نهاد مهم فرهنگی کاهش یافت، مرکز دائره المعارف گرفتار مشکلات عدیده‌ای شد. متأسفانه همکاران این مرکز که بخشی از شریف‌ترین و نجیب‌ترین و فرهیخته‌ترین قشرهای فرهنگی این جامعه‌اند، به شدت درگیر مشکلات اقتصادی و معیشتی شدند. مدیریت مرکز در ده‌ها نامه و مصاحبه از دولت و فرهنگ دوستان درخواست کمک کرد؛ اما دست دولت تنگ بود و کمکی که کرد، کفاف هزینه‌ها را نداد. جامعه فرهنگی کشور هم از جهت اقتصادی چنان نحیف بود که نتوانست کمکی کند و متأسفانه مدیریت و همکاران فرهنگی مرکز تنها ماندند و روز به روز هم تنهاتر شدند. کار به جایی رسید که آنان در پایان سال گذشته  به سبب تأخیر در تخصیص بودجه توسط دولت هنوز ۷ ماه حقوق خود را دریافت نکرده بودند و تا به امروز هم با وجود وصول بخشی از کمک دولت و گرفتن وام  توسط مدیریت مرکز هنوز ۳ ماه حقوق، عیدی و پاداش و حق التألیف یکساله خود را از مرکز، طلبکار هستند.

نگارنده منکر وجود مشکلات اداری در مرکز نیست و مجموعه مدیریتی مرکز مانند هر انسان دیگری جایز الخطا بوده و هستند؛ اما این گلایه جدی را از برخی دلسوزان اهل قلم دارد که چرا در این روزها به جای برجسته کردن برخی اختلافات و دل نگران کردن جامعه فرهنگی کشور، مشکل اصلی را برجسته نمی‌کنند؟

همگان کاظم موسوی بجنوردی را می‌شناسند و می‌دانند که او از سیاست کنار کشید و با ابتکار شخصی  و کمک گرفتن از اساتید بزرگ کشور و جذب کمک‌های دولتی و غیردولتی یکی از بزرگترین مراکز فرهنگی ایران و جهان را تٲسیس کرد. او می‌توانست مانند کسانی دیگر شخصیت و سرمایه و وقت خود را صرف امور دیگری کند؛ اما همه اعتبار شخصی و خانوادگی خود را برای دائره‌المعارفی گذاشت که طبق اساسنامه‌اش متعلق به مردم و فرهنگ این سرزمین است. هم او بود که بسیاری از بزرگان فرهنگ کشور را که پس از انقلاب فرهنگی، مغضوب واقع شدند دعوت به کار کرد و همواره حمایت نمود.

نتیجه همکاری و تعامل کاظم بجنوردی با این اساتید فرهیخته و همکاران فرهنگی مرکز بنای کتابخانه‌ای یک میلیون جلدی و تدوین ده‌ها پروژه فرهنگی بی‌نظیر شد که در میان آنها دائره المعارف بزرگ اسلامی شهره خاص و عام است. تاکنون ۲۳ جلد از این دائره المعارف به زبان فارسی، ۶ جلد به زبان انگلیسی و ۹ جلد به زبان عربی ترجمه و چاپ شده است و برای نخستین بار قرائتی ایرانی از تاریخ و فرهنگ اسلام و ایران بە جهانیان شناسانده شده است.

آنچه که امروز برای مرکز پیش آمده است، بیش از هر چیز نتیجه مشکلات اقتصادی است که خود حاصل کم‌توجهی دولت به  این نهاد فرهنگی، عدم تخصیص حدود ۴۰ درصد بودجە مصوب سال قبل به مرکز و اعلام حذف بودجه آن برای سال ۱۳۹۷ از جدول ۱۷ است. در روایات مختلف آمده است که «من لا معاد له لا معاش له» و «کاد الفقر أن یکون کفرا». افکار عمومی باید بداند که فشار مشکلات اقتصادی وارده بر مدیریت و همکاران فرهنگی مرکز و فراموش شدن و تنها ماندن آنان در طول چند سال گذشته چنان سنگین و طاقت‌فرسا بوده که در وصف این قلم نمی‌گنجد.

بسیار طبیعی است که در این شرایط سخت و سنگین ممکن است گاه سخنی بر زبان آید یا نوشته‌ای بر قلم رود که حتی مطابق میل گوینده و نویسنده آن نباشد. برداشت من این است که مدیریت و همه استادان و پژوهشگران فرهیخته مرکز، این نهاد فرهنگی را مانند فرزند خود می‌دانند و با وجود برخی دغدغه‌های گاه به حقی که درباره شیوه کار آنان وجود دارد، در مقام مقایسه با نهادهای مشابه، عملکرد و حاصل کارشان در مجموع قابل دفاع و در خور ستایش است.

موفقیت مرکز در همه این سال‌ها نتیجه همکاری مدیریت و استادان و پژوهشگران دلسوز مرکز بوده است و این همکاری ضامن تداوم  موفقیت‌های آن در آینده  نیز خواهد بود. مدیریت مرکز هم بە رغم مشکلات مالی موجود و بە احترام زحمات اهل فرهنگ مرکز، تعدیل نیرو را کنسل و همە همکاران را در اول اردیبهشت بە سر کار برگرداندە است.

درـ خاتمه به عنوان پژوهشگری کوچک که تنها افتخارم شاگردی در محضر استادان بزرگ مرکز است، از دغدغه‌های اهل فرهنگ، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در قبال مرکز دائره المعارف صمیمانه تشکر می‌نمایم و رجای واثق دارم که در شرایط کنونی به جای برجسته کردن اختلافات و مشکلات حاشیە‌ای که سبب بهره بردن فرصت طلبان و بدخواهان فرهنگ این کشور خواهد شد، همه با هم تلاش نماییم تا سوءتفاهم‌های موجود رفع گردد و خانواده بزرگ مرکز دائره المعارف همچون گذشته، بی‌حاشیە و در آرامش، به خدمات فرهنگی خود ادامه دهد.

از همه دوستداران دائره المعارف هم می‌خواهم به هر شکلی که می‌توانند به مسئولان کشور و دلسوزان عرصه فرهنگ  بقبولانند که خدمت دائره المعارف به فرهنگ ایران و اسلام بسی ارزشمندتر از ۶ میلیارد تومان بودجه مورد نیاز برای فعالیت سالانه آن است. در شرایطی کە برخی کشورهای همسایە بودجە‌های کلانی را صرف فرهنگ می‌کنند، این انتظار وجود دارد کە  ایران بیشتر از آنها بە این عرصە توجە کند و از دائرە المعارف کە از معدود نهادهایی است کە سالهاست کار اصیل فرهنگی می‌نماید و از سرمایە بزرگ علمی و پشتوانە منابع  تحقیق، خوشنامی و شهرت جهانی برخوردار است، پشتیبانی کند. در حال حاضر، بزرگترین خدمت اصحاب رسانه و اهل قلم به دائره المعارف تمرکز بر علت العلل مشکلات کنونی مرکز؛ یعنی بحران اقتصادی و نبود بودجه کافی است. به یقین با رفع این مشکل، بقیه مشکلات  و ابهامات موجود هم در فضایی آرام، شفاف و فرهنگی حل خواهند شد.

true برچسب ها : خطر تعطیلی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی/معاون مرکز هم استعفا کرد true

منبع: امتداد نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۴۹۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قلبِ نبردِ نرم

سپاه پاسداران به فراخور زمانه و تهدیداتی که در هر دوره‌ای مطرح بوده، پا به رکاب ولایت برای مردم شمشیر به‌دست گرفته و امروز که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تهدیدکننده جمهوری اسلامی بنا به اذعان رهبر انقلاب شبیخون و تهاجم فرهنگی است، نقش‌آفرینی این نهاد مقدس در این عرصه بیش از هر زمان قابل توجه است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سپاه پاسداران در طول حیات ۴۵ ساله خود دلیرمردان و رشادت‌های فراوانی را به خود دیده است؛ مردانی که نه فقط در میدان جنگ نظامی، بلکه هر جایی که نیاز بوده است دل به میدان خطر زده‌اند و حماسه آفریده‌اند؛ حاج قاسم نماد سپاه حضرت روح‌الله در زمانه ما بود و البته این نهاد انقلابی سرداران محبوب کم ندارد، به گفته حاج قاسم «در میان سپاه، هزاران اولیای خاص خدا قرار دارد که ما آن‌ها را نمی‌شناسیم.»

سپاه نهادی که از دل حوادث انقلاب در اواخر دهه ۵۰ تا سخت‌ترین روزهای جنگ، ترور و تحریم در قرن جدید، پشتوانه امن دفاعی و نظامی کشور بوده و قواره آن عظیم‌تر از یک سازمان معمولی است، سپاهی که در مواقع بحرانی و بلایای طبیعی هم در کنار مردم بوده است و شاید نزدیک‌ترین خاطره جمعی ما سیل سال ۹۸ در خوزستان باشد که حاج قاسم چگونه همچون پروانه به دور سیل‌زدگان چرخید؛ در واقع باید گفت که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فراخور زمانه و تهدیداتی که در هر دوره‌ای مطرح بوده، پا به رکاب ولایت برای مردم شمشیر به‌دست گرفته و امروز که یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تهدیدکننده جمهوری اسلامی بنا به اذعان رهبر انقلاب شبیخون فرهنگی، تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی است، نقش‌آفرینی این نهاد مقدس در این عرصه بیش از هر زمان دیگری قابل توجه است، چرا که سرمایه‌گذاری نظام سلطه در مسیر مبانی دینی و فرهنگی جامعه است و در این مسیر باید گفت که دشمنان نظام اسلامی با ضربه‌های سختی که از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در میدان مبارزه سخت خوردند، به جنگ نرم روی آورده‌اند، غافل از اینکه همان مردانی که در میدان جنگ سخت ایستادند، در این مسیر نیز بیش از پیش مقاومت داشتند و دارند.

فرهنگ هوا است

رهبر معظم انقلاب نیز در برهه‌های زمانی مختلف بر نقش‌آفرینی فرهنگی بسیج و سپاه تاکید داشتند و یکی از مهم‌ترین این تأکیدات، در اردیبهشت ۱۳۹۲ در دیدار جمعی از مسئولان فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که بیان کردند: «حقیقتاً نگرانی بنده در طول سال‌های متمادی بیش از نگرانی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی، نگرانی فرهنگی بود. علت هم برای شماها واضح است؛ البته برای خیلی‌ها واضح نیست، اما شماها که خودتان اهل فرهنگید، می‌دانید که فرهنگ هوا است؛ اگر این هوا سالم بود، یک بدن مستعد با تنفس آن، انرژی می‌گیرد. اگر هوا مسموم بود، آدم‌های سالم هم صرفاً تنفس در این هوا بکنند مریض می‌شوند، ناتوان می‌شوند، معلول می‌شوند. فرهنگ یک چنین حالتی دارد. این نگرانی، یک نگرانی بجایی بود؛ نگرانی از روی آشنایی و آگاهی به واقعیت‌های جامعه بود؛ توهّمات نبود. آن چیزی که من در مجموع احساس کردم در این سال‌های متمادی این است که این ناهنجاری‌های فرهنگی که در گفتار و در آثار فرهنگی و در رفتار و از قبیل این‌ها مشاهده می‌شود، نه اینکه بخواهیم بگوییم همه این‌ها را دشمن‌ها دارند ترتیب می‌دهند و تزریق می‌کنند -این را نمی‌شود گفت- ناهنجاری‌ها [یی است که] پشت آن یک برنامه وجود دارد؛ انسان این را احساس می‌کند. حالا گاهی هست که فرض بفرمائید در یک جمع آدم بی‌خیال و مست و مثلاً فلان که کارهای عجیب و غریبی انجام می‌گیرد، نمی‌شود گفت که این حرکتی که این آدم ناباب یا مست یا بی‌خیال انجام داد، این را قبلاً به او دستور دادند؛ مثل یک هنرپیشه که می‌گویند این کار را بکن، انجام بده؛ نه، لکن گاهی اوقات پشت صحنه یک نفر، دو نفر نشستند، این حرکات را رصد می‌کنند و آنجایی که باید تشدید کرد، تشدید می‌کنند؛ آنجایی که باید تضعیف کرد، تضعیف می‌کنند؛ آنجایی که باید با هم جفت‌وجور کرد، جفت‌وجور می‌کنند. یک برنامه‌ریزی انسان احساس می‌کند پشت این حوادث فرهنگی و آفت‌های فرهنگی که در طول این زمان‌ها سر راه ما پیدا شد.»

در عرصه فرهنگی همچون عرصه نظامی باید حضور داشت و حرکت کرد

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با بسیجیان در آذر ۱۳۹۸ نیز بیان کردند: «البته بسیج دو جلوه دارد؛ این حتماً مورد توجه باشد. یک جلوه، جلوه‌ِ مجاهدت در عرصه دفاع سخت است؛ همان که برای خاطر آن شما آموزش نظامی می‌بینید. در دوران هشت سال دفاع مقدّس، معجزه حضور بسیج خودش را نشان داد؛ دلگرمی مجموعه‌های نظامی ما به حضور بسیجی‌ها بود در میدان نبرد و بعد از آن هم در موارد گوناگون در کشور هر حادثه‌ای پیش آمده، بسیج در میدان دفاع سخت و دفاع نظامی حضور داشته. همچنین در عرصه دفاع نرم، جنگ نرم که اینجا هم همین جور است. در عرصه جنگ نرم، یعنی عرصه علم، عرصه خدمت‌رسانی، عرصه سازندگی، عرصه تبلیغات دینی، عرصه فرهنگی هم بسیج مثل عرصه نظامی حضور دارد و باید حضور داشته باشد و باید تلاش کند و حرکت کند.»

مجموعه سپاه و بسیج در وادی فرهنگ و هنر اقدامات آشکاری کرده است

ایشان همچنین در دیدار مجمع عالی فرماندهان سپاه در مهر ۱۳۹۸ با اشاره به نقش‌آفرینی‌های سپاه پاسداران در عرصه‌های مختلف تاکید کردند: «یک سرفصل دیگر ورود در وادی فرهنگ و اندیشه و هنر است که در این زمینه، مجموعه سپاه و بسیج کارهای نمایانی کردند؛ یعنی آن کسانی که سرشان در وادی فرهنگ و هنر و ادبیات و شعر و بقیه شاخه‌های هنری است، احساس می‌کنند که کأنّه یک موجود جدیدی در عالم هنر دارد متولد می‌شود یا متولد شده، یک حادثه جدید است، کار برجسته‌ای است؛ [این] ربطی هم به مسائل سوق‌الجیشی و مسائل نظامی و مانند اینها ندارد. این هم یک عرصه است.»

مقام معظم رهبری ادامه دادند: «یک سرفصل دیگر که به نظر ما از همه این‌ها مهم‌تر است، تلاش برای حفظ معنویت است که در سپاه وجود دارد؛ این مسئله معنویت خیلی مهم است -که من حالا بعداً هم ممکن است [مطالبی در مورد آن] عرض کنم- و مثل یک باران رحمتی است که بر یک بوستان متنوعی ببارد؛ هم حیات‌بخش بوستان است، هم طراوت‌بخش و جلوه‌بخش بوستان است. وقتی باران می‌بارد، صرفاً این نیست که زندگی می‌دهد به بخش‌های مختلف این بوستان، بلکه به آن زیبایی هم می‌دهد، جلوه هم می‌دهد، طراوت هم می‌دهد، آن را در چشم‌ها عزیز هم می‌کند؛ بارانِ معنویت این [جور] است… توکل، توسل، معنویت، دعا را از دست ندهید؛ اُنس با قرآن را از دست ندهید؛ اُنس با اهل بیت و عترت را از دست ندهید؛ اجتناب از گناه را فراموش نکنید. جزو بیشترین توصیه‌ها یا شاید بشود گفت در رأس توصیه‌های کسانی که ما برای کلمه‌کلمه حرف‌های آن‌ها خیلی اعتبار قائل بودیم، اجتناب از گناه بود؛ اساس کار، این‌ها است. هم در خودتان، هم در خانواده‌تان، هم در فرزندانتان و همه متعلقین به خودتان، این‌ها را نهادینه کنید…»

به گزارش ایمنا، این بیانات رهبر انقلاب و ابراز نگرانی ایشان در موضوع فرهنگ در جمع پاسداران نکته‌ای حائز اهمیت است، چرا که همانگونه که در ابتدا مطرح شد نقش پاسداران در زمان تهدیدات بیش از هر زمان دیگری معنا پیدا می‌کند و امروز که موضوع فرهنگ، از اساسی‌ترین موارد مطرح در جامعه است، بنا بر اذعان رهبر انقلاب اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این حیطه غیرقابل انکار و چشم‌پوشی است.

کد خبر 746490

دیگر خبرها

  • موسوی بجنوردی: «دانشنامه حقوق ایران» به زودی منتشر می شود
  • روتردام در مسیر کاهش مصرف مواد خام تا سال ۲۰۳۰
  • توجه به مقوله حجاب و عفاف مهم‌ترین رکن در سعادت جامعه است
  • تحکیم بنیان خانواده با سبک زندگی اسلامی
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود
  • جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند
  • فعالیت ۵۳۶کانون فرهنگی هنری در لرستان
  • ۹۴ مرکز رصد شورای فرهنگ عمومی در کشور شناسایی شد
  • دولت برای رهایی از بحران اقتصادی از الگوی مشارکتی و واگذاری وظایف به شوراها استفاده کند
  • قلبِ نبردِ نرم