Web Analytics Made Easy - Statcounter

 خرداد:
دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان اینکه ۱۲میلیون نفر وارد پیام‌رسانهای داخلی شدند، گفت: در پیام‌رسانهای داخلی اگر تعرض، هک و حمله ویروسی اتفاق بیفتد قابلیت شناسایی، پیگیری و تعقیب قانونی مطابق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی وجود دارد.
به گزارش خرداد به نقل از تسنیم، سید ابوالحسن فیروزآبادی با بیان اینکه مردم کشورمان هم به یکدیگر و هم به دولت اعتماد دارند، اظهار کرد: بعضیها از خارج با تحریک مردم قصد ایجاد تشویش برای عدم اعتماد به حفظ حریم خصوصی افراد در پیام‌رسانهای داخلی در کشور را دارند؛ این در حالی است که بخش اعظم فعالیت مردم در فضای مجازی در حوزه‌های اقتصاد، ورزشی، فرهنگی و آموزشی و خدماتی همچون دولت الکترونیک بوده و ایران در حفظ حریم خصوصی شهروندان خود در این حوزه‌ها در دنیا سرآمد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به فضاسازیهای بسیار منفی درباره حفظ حریم خصوصی افراد در پیام‌رسانهای داخلی تأکید کرد: با وجود فضاسازیهای منفی در این باره، شاهدیم در این مدت کوتاه، نزدیک به 12 میلیون نفر در پیام‌رسانهای داخلی هویت خود را ثبت کردند که البته شاید همه آنها فعال نباشند اما این روند با سرعت بسیار زیادی ادامه داشته و منحنی آن صعودی است؛ بنابراین مردم به‌اعتقاد من انتخاب خود را کرده و به پیام‌رسانهای داخلی که کالای ایرانی است، اعتماد دارند.
وی ابراز کرد: تمامی پیام‌رسانهای خارجی می‌توانند مورد حمله همه شهروندان خارجی و ایرانی قرار بگیرند؛ بنابراین پیام‌رسانهای خارجی در خطر تعرض دنیا هستند و در صورتی که این اتفاق بیفتد هیچ نظامی وجود ندارد که بتوانیم حریم خصوصی شهروندانمان را حفظ کرده و هویت حمله‌کننده را تشخیص دهیم اما در پیام‌رسانهای داخلی اگر تعرض، هک و حمله ویروسی اتفاق بیفتد قابلیت شناسایی، پیگیری و تعقیب قانونی مطابق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی وجود دارد.
او با تأکید بر اینکه "به ملت ایران اطمینان می‌دهیم از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ظرفیت لازم فراهم شود اما به هر حال کار پیچیده و تاکتیکی در پیش است که باید به‌تدریج صورت گیرد"، تصریح کرد: بحث خروج از انحصار تلگرام مدتهاست که در برنامه قرار داشته و از شروع سال وارد مرحله جدیدی شدیم که تاکنون اطلاع‌رسانی منظم درباره مضرات فعالیت در شبکه تلگرام به مردم شده و خوشبختانه برای شکستن این انحصار همه قوای کشور وفاق دارند.
مرکز ملی فضای مجازی افزود: دولت در بخشنامه‌ای تمام دستگاه‌های بخش دولتی و عمومی کشور را ظرف یک هفته موظف کرد تا از تلگرام به شبکه‌های پیام‌رسان داخلی کوچ کنند که با سرعت بسیار خوبی این کوچ شروع شد و در این مدت ما شاهد کاهش 10درصدی پهنای باند مصرفی کشور در تلگرام بودیم که این موفقیت بسیار بزرگی است.
وی با اشاره به کاهش 27درصدی بازدیدها و 17درصدی تولید مطالب در این مدت در تلگرام گفت: این نشان‌دهنده اتحاد ملت ماست و ما با جدیت این طرح را پیگیری خواهیم کرد و در مرحله بعد تمامی کسب‌وکارهای فعال در تلگرام نسبت به کوچ اقدام خواهند کرد.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور درباره حفظ حقوق فعالان کسب‌وکارها در فضای تلگرام، اعلام کرد: سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی کشور مصوب کردیم تا کانالهایی که بالای 5 هزار عضو دارند باید در سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت کد "شامد" ثبت‌نام کنند که این کد هویت و اصالت کانال است و بر همین اساس در پیامی که به تمامی کانالها ارسال شد، اعلام کردیم که پیام‌رسانها کد شامد این کانالها را حفظ کرده تا این کانالها برای ثبت خود به پیام‌رسان داخلی مراجعه کنند اما این برای مدت محدودی است و باید هرچه سریعتر کانالها برای حفظ دامنه‌شان در پیام‌رسانهای داخلی فعال شوند البته کانالها می‌توانند در پیام‌رسانهای خارجی که در کشور فعالیت دارند نیز حضور داشته باشند.
وی با ابراز اینکه "پنج پیام‌رسان داخلی را پیش از این انتخاب کرده بودیم که با توجه به استقبال مردم از دو پیام‌رسان بله و ایتا، این پیام‌رسانها نیز به‌عنوان منتخب مردم مورد تأیید قرار گرفتند"، تصریح کرد: از تمامی پیام‌رسانهای منتخب حمایت خواهیم کرد و این حمایت شامل تأمین فضا، نگهداری داده، پهنای باند، تعرفه، وام بانکی و هرآنچه از لحاظ سخت‌افزاری امکان‌پذیر است، خواهد بود.
او خاطرنشان کرد: همچنین از پیام‌رسانها به‌طور مثال خواستیم تا باتی را فراهم کنند که انتقال اطلاعات موجود در تلگرام به پیام‌رسانهای داخلی به‌سهولت انجام شود که براساس گزارشها اکثر پیام‌رسانهای داخلی این بات را ایجاد کرده در اختیار کاربرانی که کانالهای پرظرفیت دارند قرار دادند.
فیروزآبادی گفت: اطمینان داشته باشید که پیام‌رسانهای داخلی پاسخگوی نیاز مردم خواهند بود و در صورتی که مشکلاتی در این پیام‌رسانها به‌وجود آمد به مرکز ملی فضای مجازی اعلام کنند تا در جلسات کارشناسی با مسئولان این پیام‌رسانها نسبت به رفع آنها اقدام شود. برچسب ها: پیام رسان داخلی ، فضای مجازی ، دولت

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۲۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، هوش مصنوعی به عنوان یکی از پرشتاب‌ترین فناوری‌های در حال تکوین، پتانسیل ایجاد تحول‌های انقلابی زیادی در جنبه‌های مختلف زندگی بشر را دارد و یکی از فناوری‌های کلیدی است که در حال تکوین  بوده و می‌تواند به پردازش‌های صنعتی و حل مسائل مختلف جامعه کمک فراوانی کند.    

با توجه به فراگیر شدن این فناوری کارشناسان بر این باورند تغییرات هوش مصنوعی در پنج سال آینده احتمالا سرعت می‌یابد و بیشترین تاثیر آن بر آموزش خواهد بود. ماهیت کلی هوش مصنوعی و کاربردهای بی‌شمار آن، باعث ایجاد عدم قطعیت‌های متعدد برای پیش‌بینی آینده آن می‌شود اما این موضوع به توسعه این فناوری مربوط نمی‌شود، بلکه به توسعه محیط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن نیز مربوط می‌شود.

همزمان با به کارگیری هوش مصنوعی در حوزه مختلف توسط سایر کشورها، ایران هم اقدامات بسیاری طی سال ها در این زمینه انجام داده است که می‌توان به تدوین سند هوش مصنوعی اشاره کرد.

برای پیشبرد این هدف مهم، قرار شد شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجع تصمیم‌گیری بر روی تدوین سند هوش مصنوعی کار کند و بر اساس یکی از احکام مصوب در کمسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات مکلف شدند که با همکاری سایر دستگاه‌ها ظرف شش ماه از زمان لازم‌الاجرا شدن قانون، برنامۀ ملّی توسعۀ هوش‌ مصنوعی را تهیه و به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسانند.    

البته در کنار این اقدام دو سالی است که در وزارت ارتباطات، مرکز هوش مصنوعی تأسیس شده و برای توسعه کاربردها به دستگاه‌ها پیشنهاد می‌شود. در نهایت پس از اظهار نظرهای گوناگون پیش نویس سند ملی هوش مصنوعی اوایل پاییز سال گذشته از تدوین سیاست در موضوع هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد.

در این راستا چندی پیش حجت‌الاسلام و المسلمین خسروپناه -دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی- جزئیات جدیدی در این زمینه اعلام کرد.   

براساس اعلام سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی همچنین گفته است که تدوین سند هوش مصنوعی تمام شده در آینده نزدیک مصوب می‌کنیم و موضوع کوانتوم یکی از اولویت‌های ماست چراکه یک پارادایم علمی جدید است؛ دانشگاه آزاد درباره کامپیوتر کوانتومی و دانشگاه شهید بهشتی در زمینه سلول اتمی کوانتومی کار می‌کنند. در یکسال بیش از ۲۰۰ دانش‌بنیان را از نزدیک دیدیم و در جریان مشکلاتشان قرار گرفتین و برایشان میز تشکیل دادیم.

سال گذشته پیش‌نویس سند ملی هوش مصنوعی با حضور نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف دولتی و بخش خصوصی در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب ‌فرهنگی ارائه و تحلیل شد.

همچنین به تازگی روح الله دهقانی فیروز آبادی در زمینه رسیدن کشور به ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، توضیح داده است سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس‌جمهور و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.  

البته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در صحبت هایش به ایجاد اپراتور هوش مصنوعی هم اشاره کرده و گفته برنامه‌ریزی شده مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد.

بر این اساس در واقع همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار می‌دهد.

دیگر خبرها

  • پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد | کج‌فهم به فضای مجازی ظلم کردی!
  • راه‌اندازی شورای فضای مجازی در استان بوشهر
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی: به دروغ طرح صیانت را فیلترینگ معرفی کرد /از او پرسیدم طرح را خوانده ای گفت نه /با کج فهمی به فضای مجازی ظلم کرد
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!
  • فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!
  • تصویب سند هوش مصنوعی در کشور به کجا رسید؟
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • بازدید دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد کشور ازغرفه منطقه آزاد اروند در نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳