Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-03@03:07:27 GMT

صلح درمنظومه فکری رهبر معظم انقلاب

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۵۶۰۱۰

صلح درمنظومه فکری رهبر معظم انقلاب

صلح به عنوان امری فرامکانی و فرازمانی در منظومه فکری مقام معظم رهبری پهنه‌های زمانی و مکانی را درمی‌نوردد تا بر اساس بیداری فطرت خداجو و عدالتخواه انسانی و طبع سلیم بشری عدل و اعتدال را در صحنه گیتی تحقق بخشد محمدرضا دهشیری دانشیار روابط بین‌الملل

ایران آنلاین /  بررسی صلح در اندیشه مقام معظم رهبری بیانگر آن است که صلح، ارزشی اقتضایی و مشروط به تحقق عدالت، امنیت، معنویت و کرامت دارد و صلح عادلانه با خاستگاهی الهی، ارزشی طریقی برای رساندن انسان به ارزش غایی و مطلوب سعادت، فلاح و رستگاری دنیوی و اخروی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صلح به عنوان امری فرامکانی و فرازمانی در منظومه فکری مقام معظم رهبری پهنه‌های زمانی و مکانی را درمی‌نوردد تا بر اساس بیداری فطرت خداجو و عدالتخواه انسانی و طبع سلیم بشری عدل و اعتدال را در صحنه گیتی تحقق بخشد. این عدالت دارای دو بعد تکوینی به معنای قرار دادن هر چیز در جایگاه آن (وضع الشی فی موضعه) و تشریعی به معنای اعطای حق به صاحبان و برخورداران از حق (اعطاء کل ذی حق حقه) است که بسترساز تحقق صلح پایدار و عادلانه است. با توجه به موزون و متعادل بودن جهان خلقت در فرآیند صیرورت نظام آفرینش الهی (عدالت تکوینی) و رعایت توازن و تعادل برای وصول به کمال و سعادت (عدالت تشریعی)، دستیابی به صلح جهانی بدون اتکا به عدالت امری ناپایدار و ابتر است زیرا که عدالت به عنوان حد واسط بین افراط و تفریط مظهر اعتدال معقول و حقیقی است.
صلح عادلانه در اندیشه مقام معظم رهبری گواه آن است که این مفهوم چند وجهی و چند لایه است. چند وجهی از آن روست که صلح عادلانه بر عدالت اجتماعی و مدنی (شایسته سالاری، قانون مداری، نفی مرزهای نژادی و قومی، مقابله با تبعیض اجتماعی)، عدالت سیاسی (توزیع قدرت سیاسی، مشارکت سیاسی همگانی، حق انتخاب سیاسی، امنیت سیاسی برای همگان و اعطای فرصت‌های برابر در نظام مردم سالار دینی) و عدالت اقتصادی (ترویج تعاون و همکاری، جلوگیری از ویژه خواری، فساد اقتصادی، رانت و انحصار اقتصادی و اطلاعاتی) مبتنی است و چند لایه از آن روست که به سطوح مختلف تحلیل اعم از فردی، اجتماعی، ملی، منطقه ای و بین‌المللی عنایت دارد. در این صورت است که اعتدال در سلوک و اخلاق نیکوی فردی، رفتارهای متعادل در زندگی اجتماعی، رعایت و احترام به حقوق و کرامت یکدیگر در عرصه اجتماعی، عدم تعرض و اجحاف به حقوق دیگران در سطح ملی، ترویج فرهنگ عدالتخواهی در سطح منطقه‌ای و عدم مداخله در امور داخلی دیگر ملت‌ها و دولت‌ها در بعد بین‌المللی موجبات تحقق صلح عادلانه را فراهم می‌آورد.
بررسی عوامل زمینه‌ای تحقق صلح پایدار و عادلانه بیانگر آن است که انواع صلح از دیدگاه مقام معظم رهبری را می‌توان به چهار گونه زیر تقسیم کرد:
* صلح با درون: به معنای آرامش درون از رهگذر گوش جان سپردن به ندای فطرت عدالتجوی بشری
* صلح با همنوع: به معنای تعاون و همکاری با سایر انسان‌ها در عرصه اجتماعی
* صلح با طبیعت پیرامون: به معنای رعایت هنجارهای زیست محیطی و حفظ و نگاهداشت طبیعت خدادادی
8 صلح با خدا: به معنای ارتباط با خدا که مایه آرامش و معنویت است.
مبانی صلح پایدار و عادلانه:
به طور کلی، صلح پایدار و عادلانه در منظومه فکری مقام معظم رهبری بر دو نوع صلح منفی و صلح مثبت استوار است. صلح منفی به معنای زدودن موانع فراروی تحقق صلح عادلانه است و صلح مثبت یا ایجابی به معنای اقدامات عملی و سازنده برای زمینه سازی، بارورسازی و شکوفاسازی صلح پایدار و عادلانه است.
مبانی صلح منفی:
بنیادهای صلح منفی در اندیشه مقام معظم رهبری بر پایه‌هایی از قبیل: عدم ابتنا بر اغراض قدرتمداران، نفی تهدید، تعرض، تجاوز و دست اندازی سیطره جویان و مداخله گران به حقوق ملت‌ها، نفی تعدی، زورگویی، خشونت، قساوت و زیاده خواهی مستکبران و متکبران و جلوگیری از سوء استفاده آنان از منابع عظیم طبیعی و انسانی ملت‌ها استوار است.
مبانی صلح مثبت:
از نظر مقام معظم رهبری، صلح به طور مطلق یک ارزش نیست بلکه صلح توأم با عدالت یا صلح عادلانه یک ارزش محسوب می‌شود. لذا بنیادهای صلح مثبت بر عدالت، معنویت، امنیت، کرامت و عقلانیت استوار است مشروط به آنکه هدف نهایی صلح پایدار زندگی سعادت آمیز باشد.
موانع تحقق صلح پایدار و عادلانه:
با الهام از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، می‌توان موارد زیر را به عنوان عوامل تهدید یا موانع تحقق صلح پایدار، عزتمند و عادلانه برشمرد:
   * جهالت‌ها، غرورها، بهانه‌های غیرمنطقی و مقاصد سلطه‌طلبانه، تمامیت‌خواه، انحصارطلبانه، زیاده‌خواه و تبعیض‌آمیز قدرت‌طلبان
   * منفعت‌طلبی کمپانی‌های اقتصادی و ثروتمندان بین‌المللی که خواستار تبدیل کشورها و مناطق جهان به انبار تسلیحات و محل فروش محصولات کارخانه‌های اسلحه سازی هستند تا از این رهگذر منافع حاصل از فروش جنگ افزارهای نظامی را به دست آورند.
   * تلاش جاهلیت مدرن به ویژه قدرت‌های استعماری و استکباری برای استفاده از فناوری‌های جدید و تسلیحات پیشرفته برای توسعه قدرت، گسترش بی عدالتی، سلب امنیت انسان‌ها و تحمیل محیط سکوت و تسلیم ناشی از زور و رعب و فریب
  *  ناتوانی مجامع و سازمان‌های بین‌المللی در برخورد قاطع، اصولی، عملی و واقع بینانه با مسأله جنگ
   * تلاش‌های تبلیغاتی رسانه‌های وابسته در ترویج دگرهراسی و ایجاد فضای نفرت، بی اعتمادی و سوء ظن
   * فروپاشی اجتماعی جوامع جهان سومی ناشی از تفرق و اختلاف که موجب ضعف و ذلت می‌شود، راحت‌طلبی، ساده‌اندیشی، عدم تلاش و مجاهدت و برنامه‌ریزی، خودباختگی، بی بند و باری، رفتارها و عادات مضر و تهی شدن این ملت‌ها از هویت انسانی و ملی خود که منجر به تحمیل دیدگاه‌های نظام سلطه می‌شود.
نتیجه‌گیری
با عنایت به آنچه گذشت می‌توان دریافت که در منظومه فکری مقام معظم رهبری، صلح از ارزش نسبی برخوردار است که باید با ارزش مطلق ولی  به طریقی  با عدالت و نیز ارزش مطلق و غایی سعادت همراه باشد. این مهم نیازمند اهتمام به زمینه‌های فطری و فکری عدالت در عین عنایت به دال‌های امنیت، معنویت، کرامت و عقلانیت است تا گفتمان صلح مثبت، پایدار و سعادتمند به منصه ظهور برسد.
از آنجا که عدالت‌طلبی با فطرت انسان عجین گشته و بر ساختار وجودی انسان استوار است، جوامع بشری قادرند با مددجویی از عقل و بهره‌گیری از قوانین، رفتاری متوازن و عادلانه اتخاذ کنند تا پس از دریافت واقعیت هستی و درک مسیر صحیح حیات، در نهایت به تعالی و کمال جمعی نائل آیند. این مهم نیازمند برخورداری از حس و نگاه مبتنی بر کمال جویی، فضیلت خواهی، حق‌طلبی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و عمومی و تکامل روحی انسان‌هاست. در این صورت است که نگاه نوعدوستانه، هماهنگ کننده و عام المنفعه جایگزین رویکرد فرصت طلبانه، سودجویانه و منفعت طلبانه می‌گردد و با جلوگیری از ظلم و دفاع از حقوق مظلومان، راه صلح عادلانه هموار می‌شود./ روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۶۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، متن پیام ابوطالب شفقت استاندار لرستان به مناسبت روز کارگر به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

حال خوب جامعه کارگری، حال ملت را هم خوب خواهد کرد. (مقام معظم رهبری)

روز جهانی کار و کارگر فرصتی مغتنم برای ارج نهادن به قشر سازنده و خدومی است که مقام معظم رهبری آنها را ستون اصلی تولید و خدمات‌رسانی در کشور دانستند.

کارگران به عنوان رزمندگان خط مقدم اقتصادی و بازوی جهش تولید و نیروی مولد، پیشرفت‌های اقتصادی و جهش تولید در کشور هستند که با وجود تمام تنگنا‌ها و در شرایط حساس کنونی و توطئه‌های دشمنان از هیچ کوششی برای شکوفایی اقتصاد ملی و پیشرفت ایران دریغ نکرده و نمی‌کنند.

این جانب ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان والا مقام کارگر، تلاش‌های شبانه روزی کارگران پر تلاش و زحمت‌کش استان را ارج نهاده و امیدوارم در سالی که با درایت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به نام سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است، با بلندهمتی، همدلی و روحیه جهادی کارگران و کارفرمایان گرامی، شاهد دستاورد‌های ارزشمندی که حاکی از بالندگی غرورآفرین در کشور و به ویژه استان لرستان است، باشیم.

دیگر خبرها

  • آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است
  • بیانات رهبری در جمع معلمان شور امید آفرین و انگیزه بخش بود
  • برنامه‌های بزرگداشت سالروز سفر مقام‌ معظم رهبری به کردستان
  • کارگران فولاد اکسین ثابت کرده‌اند در عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری پیشرو هستند / همه روزهای سال، "روز کارگر" است
  • چهره فقاهت و قرآنی رهبر انقلاب به جهان معرفی می‌شود
  • مهم‌ترین بیانات رهبر انقلاب در دیدار با معلمان از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳
  • اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی‌خورد
  • پیام تبریک استاندار لرستان به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر
  • در جامعه کارگری نخبگانی داریم که مورد بی توجهی قرار می‌گیرند
  • اگر جریان علمی در کنار جریان دفاعی نبود بازدارندگی رقم نمی خورد