Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@15:00:53 GMT

سنگ نگاره های تیمره خمین قابلیت ثبت جهانی دارد

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۵۶۷۵۸

سنگ نگاره های تیمره خمین قابلیت ثبت جهانی دارد

اراک- مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: سنگ نگاره های تیمره در شهرستان خمین قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارد.

به گزارش قدس آنلاین ،به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان مرکزی، مدیر کل میراث فرهنگی سید محمد حسینی در جریان بازدید از سنگ نگاره های خمین افزود: با پیگیری و تلاش سعی می شود این آثار کهن در فهرست میراث جهانی به ثبت برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارکرد: خمین به عنوان زادگاه معمار کبیر انقلاب داشته های ارشمندی در زمینه آثار فرهنگی و تاریخی و همچنین میراث ملموس و ناملموس دارد.

حسینی ادامه داد: سنگ نگاره های تیمره به عنوان مهم‌ ترین و کامل ‌ترین مجموعه سنگ نگاره‌های کشور؛ میراثی تاریخی از چندین هزار سال پیش را در خود جای داده‌ است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: سنگ ‌نگاره‌ها تیمره نشات‌گرفته از تجربیات عینی و باورهای اعتقادی و فرهنگی انسان‌های دوره باستان است که یکی از زیستگاه‌های کهن ایران محسوب می‌شود و از عصر یخبندان زیستگاه و سکونتگاه انسانی بوده است.

وی ادامه داد: نقوشی مانند بز کوهی و گیاه هوم، نگاره های متعدد پیکره انسانی نیایش گر با مطابقت کامل با پیکره های مکشوفه از میان رودان و مارلیک و حتی سومر باستان، نقش یوز ایرانی، گاو وحشی، بوم هایی با نقش رقص آئینی ونقوش باستانی، اهمیت سنگ نگاره های تیمره را می رساند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: حفظ و حراست از این میراث با اهمیت در دستور کار قرار دارد و به زودی عرصه و حریم این محوطه تاریخی ثبت می شود.

وی تصریح کرد: ایجاد یک پایگاه میراث فرهنگی درمحوطه تاریخی تیمره در حال پیگیری است. ۲۱ هزار سنگ نگاره در مساحتی حدود ۱۵۰ کیلومتر مربع در منطقه تیمره شهرستان خمین وجود دارد که قدمت برخی از آن ها به بیش از ۴۰ هزار سال می رسد و در سال ۸۹ ثبت ملی شده است.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۶۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان جیرفت گفت: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اداره کل راه و شهرسازی جنوب کرمان، پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دستور توقف موقت کار صادر شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی دادگستری، افشین صالحی‌نژاد اظهار کرد: اداره کل راه‌وشهرسازی جنوب کرمان در حاشیه شهر قدیم‌جیرفت اقدام به تسطیح اراضی برای ایجاد شهرک جدید کرد که با شکایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مواجه شده است.

وی افزود: در پی شکایت اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان از اداره کل راه‌وشهرسازی جنوب کرمان پیرامون احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت، دادستانی ضمن بازدید میدانی از محل پروژه شهر جدید، دستور توقف موقت کار را صادر کرد.

دادستان جیرفت با بیان اینکه باید کار در محدوده اراضی شهرک جدید تا بررسی کارشناسی مجدد متوقف شود، بیان کرد: آثار تاریخی خط قرمز و میراث فرهنگی ماست و باید در جهت حفظ و نگهداری از آن دقت شود.

وی ادامه داد: شهر قدیم جیرفت یکی از دو محوطه تاریخی مهم جیرفت است که شرایط ثبت جهانی را دارد و نباید اجازه داد سهم این آثار تاریخی ارزشمند در ثبت جهانی از دست برود.

صالحی‌نژاد تأکید کرد: دستگاه قضایی با قاطعیت از اجرای طرح نهضت ملی مسکن حمایت می کند اما مسئولان راه‌وشهرسازی باید در مناسب‌ترین مکان و پس از انجام اقدامات کارشناسی این طرح را عملیاتی و اجرا کنند.

کد خبر 749287

دیگر خبرها

  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی