Web Analytics Made Easy - Statcounter

امانوئل ماکرون رییس جمهوری فرانسه که در سفری 3 روزه به آمریکا رفته بود دیروز در پایان سفر خود و پیش از بازگشت به کشورش از شکست خود در قانع کردن ترامپ به باقی ماندن در برجام و احتمال خروج آمریکا از برجام سخن گفت.

به گزارش عصرایران به نقل از گاردین، ماکرون که در جمع گروهی از روزنامه‌نگاران آمریکایی در واشنگتن سخن می‌گفت، افزود: بسیاری می‌گویند پرزیدنت ترامپ غیر قابل پیش‌بینی است اما به گمان من اتفاقا او قابل پیش‌بینی است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..  آمریکا قصد دارد تحریم‌های بسیار سختی را علیه ایران به مورد اجرا گذارد."

با این حال او ابراز امیدواری کرد که توانسته باشد ترامپ را به باقی ماندن در برجام و تعلیق تحریم‌های ایران حاب کرده باشد ؛ هر چند که در بخش دیگری از سخنانش به صراحت گفت که گمان می‌کند در زمینه قانع کردن ترامپ به باقی ماندن در برجام موفق نبوده است.

ماکرون دیروز در سخنرانی خود در کنگره آمریکا نیز ضمن تاکید بر اینکه فرانسه از برجام خارج نخواهد شد چون آن را امضا کرده است، به کنابه گفت که کشورش به دعوت آمریکا به مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای با ایران پیوسته بود و مادامی که مطمئن نشود جایگزین بهتری برای برجام وجود دارد، در این توافق خواهد ماند.

سخنرانی روز چهارشنبه ماکرون در جمع اعضای کنگره آمریکا در واشنگتن

او گفت:" ما اکنون بک برنامه کاری به نام برجام برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران داریم  . فرانسه برجام را که آمریکا بانی اصلی شکل‌گیری آن بود، امضا کرد؛ حالا ما نمی‌توانیم بی‌دلیل از آن خارج شویم. درست است که برجام همه نگرانی‌ها درباره ایران را برطرف نمی‌کند اما ما نباید از این توافق بدون مطمئن شدن از دستیابی به جایگزینی بهتر خارج شویم. این موضع من است."

ماکرون در ادامه گفت:" به همین خاطر فرانسه برجام را ترک نخواهد کرد؛ چرا که ما آن را امضاء کرده‌ایم. آمریکا و رئیس‌جمهوری شما هم باید آن را قبول کند. آنچه من به دنبالش هستم این است که پس از حصول توافق با رئیس‌جمهور شما کار را بر روی یک توافق جامع‌تر آغاز کنیم که چهار رکن اصلی دارد: اجرای مفاد توافق فعلی، گسترش مفاد آن به پس از سال 2025، نظارت بر برنامه موشکی ایران و مهار نفوذ نظامی ایران در منطقه... این چهار رکن که من در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل هم به آنها اشاره کردم مواردی است که نگرانی‌های موجه آمریکا و متحدان ما در منطقه را هم برطرف خواهد کرد."

ماکرون درباره احتمال جنگ قدرت ها در خاورمیبانه نیز هشدار داد و گفت:" ما باید کار بروی این 4 محور را صرف‌نظر از این که تصمیم آمریکا چه خواهد بود، آغاز کنیم و نگذاریم  که در غیاب یک چارچوب قانونی، جنگ قدرت‌ها در خاورمیانه آغاز شود."

از سوی دیگر و بنا بر گزارش رویترز، به نقل از دیپلمات‌ها غربی از نزدیک شدن بریتانیا، فرانسه و آلمان به توافق بر سر مجموعه تازه ای از تدابیر علیه ایران هستند تا رییس جمهوری آمریکا را قانع به ماندن در برجام کنند.

 بر اساس اعلام منابع دیپلماتیک غربی به رویترز، ملاقات های سه ماه گذشته میان آمریکا و  سه کشور اروپایی نتیجه‌بخش بوده و درحال شکل دادن به مجموعه‌ای از تدابیر علیه ایران است. پیشتر بریتانیا، آلمان و فرانسه تحریم‌های تازه‌ای را علیه برنامه موشک‌های بالستیک ایران و نقش این کشور در سوریه پیشنهاد کرده‌اند اما در نشست اخیر وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، با مخالفت ایتالیا و اتریش تصویب این طرح به سرانجام نرسید.

یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا نیز به رویترز گفته است: "هدف ما قانع کردن ترامپ است، ما به دنبال توافق تازه‌ای با ایران نیستیم."

این در حالی است که رییس جمهوری فرانسه در اظهارات خود در آمریکا ضمن تاکید بر باقی ماندن کشورش در برجام گفته که باید با ایران بر سر چارچوب یک توافق گسترده تر که برجام تنها یک پایه آن است، به توافق جامعی برسیم. جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که حاضر به مذاکره دوباره درباره برجام نیست و درباره برنامه موشکی خود نیز به هیچ وجه مذاکره نخواهد کرد و در صورت خروج آمریکا از برجام، ممکن است حتی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای (ان پی تی) هم خارج شود.

 

 

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۷۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است

سیدمحمد حسینی روز دوشنبه پس از حضور در مراسم روز ملی خلیج فارس در پاسخ به پرسش ایرنا در این باره افزود: قوانین متفرقه و پراکنده ای برای ایرنیان خارج از کشور وجود دارد که دولت در حال متمرکز کردن این قوانین است.

وی تاکید کرد: شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور نیز فعال تر از گذشته در حال کار در این حوزه است و رییس جمهور در این زمینه اهتمام ویژه دارد.

حسینی توضیح داد: مسائل و ابهاماتی درباره این افراد وجود دارد که از جمله آنها می توان به تابعیت کودکان ایرانیانی که در خارج از کشور به دنیا می آیند اشاره کرد که این مباحث در کمیسیون سیاسی و دفاعی دولت مطرح شده است که به صحن دولت می آید و سپس به صورت لایحه تقدیم مجلس می شود.

وی یادآور شد: برای هنرمندان و فعالان فرهنگی خارج از کشور نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال است و زمینه برای بازگشت و کار آنان وجود دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ادعاهای تازه دونالد ترامپ درباره ایران و احتمال جنگ با اسرائیل
  • تصمیم قطعی گزینه جذاب بایرن: فقط خارج!
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تلاش مکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته ای مستقل
  • تلاش ماکرون برای تبدیل اتحادیه اروپا به قدرت هسته‌ای مستقل
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • شرط موفقیت تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی/ جلسه با تاج برای ماندن
  • اروپا نیاز به قوای هسته‌ای مستقل دارد
  • درخواست ماکرون برای بازدارندگی هسته‌ای در دفاع مشترک اروپایی