Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@19:28:12 GMT

آیت الله سبحانی: عقلانیت ویژگی شیعه است

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۵۹۹۹۳

آیت الله سبحانی: عقلانیت ویژگی شیعه است

قم- ایرنا- آیت الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید، عقلانیت را از تاکیدات اسلام و ویژگی های شیعی دانست و گفت: تشیع از روز اول در پی عقلانیت بوده و تا آخر هم عقلانی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، وی روز پنجشنبه دراختتامیه همایش ملی نکوداشت مقام علمی آقاعلی مدرس زنوزی معروف به حکیم موسس با عنوان «همایش ملی حکیم طهران» در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم، افزود: ویژگی شیعه توجه به عقلانیت است ولی عقل را در تمام عرصه ها حجت نمی داند بلکه از نگاه شیعه عقل در برخی قلمرو ها حجت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آیت الله سبحانی، با بیان اینکه کتاب، سنت، اجماع و عقل مبانی استدلال شیعه است گفت: اجتهاد در نظر شیعه تلاش برای استخراج حکم الهی با استفاده از ادله های مختلف می باشد و این در حالی است که نگاه اهل سنت متفاوت از شیعه است.
وی با اشاره به تفاوت استدلال شیعه و سنی گفت: اهل سنت عقل را جزء ادله اربعه نیاورده و نگاه آنها به اجتهاد نیز بر اساس موضوعیت می باشد، این درحالی است که شیعه عقل را جزء استدلال اربعه دانسته و با نگاه طریقت به اجتهاد نگاه می کند.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه ادله شیعه درفقه بر ادله اربعه استوار است گفت: عقل یکی از حجتهای اسلامی در فقه و عقاید است ولی در اصول بابی به نام حجت عقل به طور مستقل وجود ندارد که علما و محققان با توجه به اهمیت آن باید بر حجت عقلیه تمرکز بیشتری داشته باشند.
وی با تفکیک عقل به عقل نظری و عملی گفت: عقل نظری دربود و نبود و ماهیت موضوع بحث می کند ولی عقل عملی به باید ها و نباید ها می پردازد.
وی با بیان اینکه اکثر عقاید ما بر اساس عقل عملی است گفت: به نظر من، اگر عقل عملی را قطعی ندانیم بسیاری از عقاید ما فرو می ریزد و به دلایل مختلف می توان اثبات کرد که عقل عملی امری قطعی می باشد. این در حالی است که برخی بزرگان فلاسفه عقل عملی را قطعی نمی دانند که از مسئولان همایش می خواهم تا این موضوع به عنوان یک مساله مطرح و در فضای علمی مورد بحث قرار گیرد.
در اختتامیه این همایش علاوه بر پنج جلد کتاب از آثار آقاعلی مدرس زنوزی که توسط کمیته همایش شناسایی و احیا شده بود و همچنین سه جلد کتاب شامل مقالات همایش و گزارش 16 پیش نشست این همایش، تمبر همایش ملی حکیم طهران نیز رونمایی شد.
در بخش دیگری از این همایش پژوهشگران به ارائه مقالات خود پیرامون شخصیت و آرای علمی حکیم آقاعلی درس زنوزی ارائه دادند.
مراسم افتتاحیه همایش نکوداشت مقام علمی آقاعلی مدرس زنوزی معروف به حکیم موسس با عنوان همایش ملی حکیم طهران روز گذشته درآستان مقدس حضرت عبدالعظیم (ع) تهران برگزار شد و مراسم اختتامیه نیز درقم ترتیب یافت.
آقاعلی مدرس در ذیقعده 1234 هجری قمری مطابق با 1197 شمسی، حدود 200 سال قبل در تهران متولد و تا 23 سالگی در تهران اقامت داشت. وی پس از ارتحال پدر بزرگوارشان ملاعبدالله زنوزی از تهران خارج و در حوزه درسی اصفهان و قزوین بهره برد. این حکیم بزرگ در سن 73 سالگی درحالی به دیار باقی شتافت که تربیت صدها شاگرد ممتاز، تدوین حدود 30 اثر علمی و تاسیس حوزه علمیه حکمی تهران و روش های علمی جدید را از خود به یادگار گذاشت.
7404/ 6133/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آيت الله جعفر سبحاني آقاعلي مدرس زنوزي قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۵۹۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم گفت: یکی از اقدامات مدیریت شهری برای حفظ باغ‌های، تدوین شناسنامه باغات موجود در شهر قم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سید مجتبی سبحانی ثابت امروز _چهارشنبه پنجم فروردین_ در نشست خبری رؤسای کمیسیون‌های تخصصی شورای اسلامی شهر قم که در آستانه روز شورا در سالن رضوان شهرداری قم برگزار شد، اظهار کرد: در سال اول دوره ششم شورای اسلامی شهر قم، سیاست‌گذاری‌ها و اهداف تعیین شد و مطابق این سیاست‌ها حرکت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بودجه شهرداری قم متناسب با این سیاست‌ها تعیین می‌شود، افزود: در زمینه آتش‌نشانی و سیستم‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری آتش‌نشانی که با جان شهروندان در ارتباط است، پیگیری‌های مطلوبی شده و فرایندها در زمینه تسریع خدمات به شهروندان انجام شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم با تاکید بر اینکه کیفی‌سازی و ابنیه‌سازی فضای سبز در دستور کار کمسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم قرار دارد، تصریح کرد: سیستم آبیاری و کاشت درختان مثمر در بوستان‌های سطح شهر در حال پیگیری است و بودجه لازم برای توسعه زیرساخت‌ها در بوستان‌ها مثل تقویت مجموعه‌های فرهنگی که فعالیت دارند، تعریف و پیش بینی شده است.

سبحانی با اشاره به اهمیت حراست از باغات شهر قم، ادامه داد: در راستای حفظ تمام باغ‌های سطح شهر درخواست تدوین شناسنامه داده شده است.

وی با بیان اینکه دفن شهیدان گمنام در بوستان‌های شهری بسیار اثرگذار بوده، اضافه کرد: به‌منظور حفظ هویت فرهنگی شهر در بوستان‌ها، ۵ نقطه از سطح شهر شناسایی و شهیدان گمنام در این پنج نقطه دفن شدند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی قم با اشاره به پروژه نقاط آب‌گرفتگی در سطح شهر عنوان کرد: در ابتدا بیش از ۲۵ نقطه در هر منطقه شهر، درگیر این معضل آب‌گرفتگی بودند که پس از شناسایی ،۸۰ درصد از این نقاط رفع شد.

سبحانی معیشت مردم را از اهم موضوعات دانست و گفت: سیاست‌گذاری‌های خوبی در سازمان میادین و تره‌بار شهرداری قم در حال انجام است تا بتوانیم در بازارها وارد شویم و در شکست نرخ قیمت‌ها تأثیرگذار باشیم.

کد خبر 747541

دیگر خبرها

  • دانشگاه الزهرا اولین همایش بین‌المللی «غزه زنده است» را برگزار کرد+ گزارش تصویری
  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • شناسنامه باغ‌های شهر قم تدوین می‌شود
  • ضربه کاری به ارتش اسرائیل و ترجمه عملی تهدیدات نصرالله
  • عقلانیت، معنویت و عدالت، سه ضلع تفکر شیعی هستند که برخاسته از معارف اهل‌بیت(ع) است
  • سی و دومین همایش سالانه بین المللی انجمن مهندسان مکانیک
  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • امشب: مراسم سالگرد آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم/ 3 ویژگی مرجع فقید
  • وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است