Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زاهدان - ايرنا - سرپرست فرمانداري شهرستان هامون در شمال سيستان و بلوچستان گفت: خشکسالي شديد و قطع کامل آب رودخانه هيرمند در سال زراعي 96 -97 افزون بر 154 ميليارد تومان به بخش کشاورزي و دامپروري اين شهرستان خسارت وارد کرد.

عليرضا کيخا روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: از مجموع 40 هزار هکتار مزارع موجود کشاورزي شهرستان هامون تنها 12 هزار و 500 هکتار آن در سال زارعي جاري کشت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي ادامه داد: بر اساس برآوردهاي انجام گرفته در پي خشکسالي شديد در منطقه 850 ميليارد ريال به کشاورزاني که زمين هاي خود را به دليل نبود آب کشت نکردند خسارت وارد شد.
وي افزود: همچنين به کشاورزاني که مزارع خود را کشت کردند 590 ميليارد ريال و به دامداران منطقه 100 ميليارد ريال خسارت اقتصادي وارد شد.
سرپرست فرمانداري هامون بيان کرد: 80 درصد از جمعيت افزون بر 40 هزار نفري اين شهرستان روستايي هستند که خشکسالي آسيب جدي به اقتصاد آنان وارد کرده است.
وي تصريح کرد: ضروري است همه ارکان نظام جمهوري اسلامي براي کمک به مشکلات شديد و وخيم مردم آسيب ديده هامون دست در دست هم دهند.
وي پرداخت خسارت به کشاورزان، ارائه علوفه يارانه اي به دامداران و حفر چاهک را از جمله کمک هاي کوتاه مدت براي رفع مشکلات مردم هامون ذکر کرد و گفت: ضروري است انتقال آب از درياي عمان و بهره گيري از آبهاي ژرف، راه اندازي کارخانه هاي متعدد براي ايجاد اشتغال پايدار و تصويب منطقه آزاد سيستان به عنوان طرح بلند مدت مورد توجه مسئولان قرار گيرد.
به گزارش ايرنا شهر محمد آباد مرکز شهرستان هامون در 200 کيلومتري شمال زاهدان مرکز استان سيستان و بلوچستان واقع شده و يکي از شهرستان هاي پنجگانه منطقه سيستان است.
خشکسالي حدود 2 دهه در سيستان و بلوچستان که امسال شدت آن محسوس تر است کشاورزي، آب، هوا، اشتغال، بهداشت و ساير بخش هاي زندگي مردم رنج ديده اين ديار را بشدت تحت تاثير قرار داده است.
عمده فعاليت اقتصادي و معيشتي مردم ولايتمدار سيستان و بلوچستان به ويژه منطقه سيستان با پنج شهرستان زابل، هيرمند، زهک، نيمروز و هامون بر حوزه کشاورزي استوار است که متاسفانه وابستگي 100درصدي اين منطقه به منابع آب رودخانه خارجي هيرمند سبب شده تا از حدود 19 سال پيش تاکنون گرفتار خشکسالي ناشي از قطع آب اين رودخانه شده اند و وضعيت اقتصادي و معيشتي مردم مرزنشين به حد بسيار بحراني و سخت برسد.
7316**3213
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۶۲۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد

جواد سپاهی  فرماندار ویژه چابهار گفت: مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان این شهرستان در محدوده بخش‌های پیرسهراب و پلان سرعت گرفته و از همه مهمتر کارشناسان این حوزه با مشارکت کشاورزان و مردم بومی در حال محقق کردن این خواسته بوده و بزودی شاهد توسعه وآبادانی این منطقه خواهیم بود تا آب بجای تبخیر در سد به اشتغال و تولید و رونق کمک کند.

جواد سپاهی اظهارکرد: کشاورزان پایین دست سد زیردان، با تجربه چندین ساله در این امر ما را یاری و در کنار کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی خواهند بود تا موفقیت در تقسیم آب و مدیریت و بهره‌برداری هر چه سریعتر تحقق پیدا کنند.

وی به مردمی سازی تمامی امورات در شهرستان چابهار اشاره کرد و افزود: برای عملیاتی کرد شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» برنامه‌ریزی به سمت و سویی خواهد بود که در کمترین زمان ممکن خود مردم تحولات را لمس و در مدیریت زمان برنامه ریزی خواهند کرد.

فرماندار ویژه چابهار ادامه داد: با مدیریت آبرسانی استاندارد به زمین‌های پایین دست کشاورزی شاهد رونق دوچندان منطقه خواهیم بود.

وی تصریح کرد: از فرصت های خدادادی منطقه استراتژیک چابهار در بخش کشاورزی باید برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت داشته باشیم.

سپاهی تجربه چندین ساله کشاورزان را برای محقق ساختن جهش تولید با مشارکت مردم را مهم دانست و گفت: در سالجاری برای حوزه کشاورزی طوری برنامه ریزی شده از کمترین زمین کشاورزی در هر روستا نهایت بهره وری را خواهیم داشت و این امر نیازمند همراهی کشاورزان منطقه است.

وی با اشاره به اینکه سد مخزنی زیردان (جگرکوه) در محدوده بخش ساربوک قصرقند و ۱۴۰ کیلومتری شمال شهر چابهار بر روی رودخانه فصلی کاجو قرار دارد، بیان کرد: این سد در مجموع با ظرفیت ۲۰۷ میلیون مترمکعب ذخیره آب با هدف آبیاری مزارع کشاورزی پایین دست و تامین آب آشامیدنی روستاهای چابهار ساخته شده و هم اینک ظرفیت آن در آستانه سرریز شدن است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • نفت کوره قاچاق در هامون کشف شد
  • مدیریت آبرسانی به زمین های کشاورزی پایین دست سد زیردان چابهار سرعت می‌گیرد
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • برگزاری همایش تکریم و ترویج زکات در هویزه +فیلم
  • خیران سیستانی یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون ریال در جشن گلریزان کمک کردند
  • خسارت گسترده سیلاب به کشاورزیِ جنوب سیستان و بلوچستان
  • رفع مشکل آب در شهربنت و ۲۷ روستای نیکشهر
  • سیلاب و باران ۲ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال به کشاورزی قصرقند خسارت زد