Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@07:10:50 GMT

خلاقیت‌های نسل جدید شناسایی شود/ لزوم گسترش مسابقات علمی

تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۶۴۰۱۹

خلاقیت‌های نسل جدید شناسایی شود/ لزوم گسترش مسابقات علمی

بوشهر - یکی از مهمترین راه‌های شناسایی ایده‌ها و استفاده از خلاقیت‌های نوجوانان و جوانان، ایجاد فرصت‌های مناسب در قالب مسابقات و جشنواره‌ها است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - نساء کروندی: برگزاری مسابقات علمی از جمله جشنواره‌ها و مسابقات دانش‌آموزی و دانشجویی می‌تواند نقش مهمی در بروز و ظهور استعدادها و نمایش خلاقیت‌های نسل جدید داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال‌های اخیر تلاش‌های خوبی در راستای برگزاری برنامه‌های علمی در قالب نمایشگاه و جشنواره‌های مختلف صورت گرفته است ولی نباید این برنامه‌ها در همان مسابقه و جشنواره تمام شود و باید برای تثبیت و تجاری‌سازی محصولان آن تلاش شود.

حمایت از ایده‌ها و خلاقیت‌ها باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و تلاش شود تا هر ایده‌ای که قابلیت استفاده در جامعه دارد، در مسیر تبدیل به محصول و تجاری‌سازی قرار گیرد.

صنعت هوافضا یکی از علومی است که جای کار بسیاری در کشور دارد و در صورت پرورش استعداد های موجود و حمایت افراد می‌توان در آینده نه چندان دور شاهد بومی شدن این صنعت در کشور باشیم.

خودکفا شدن کشور در ساخت قطعات صنعت هوافضا فعالیتی است که اکنون در حال انجام است و در صورت تحقق آن کمک خوبی به این صنعت شده است.

در همین راستا دانشگاه پیان نور کشور دو سال پیاپی است که مسابقات ملی هوافضا را در دو سطح دانش آموزی و دانشجویی برگزار می‌کند و استان بوشهر میزبان دومین دوره از این مسابقات بود.

مدیرکل امور دانشجویی دانشگاه پیام نور در این خصوص اظهار داشت: هدف دانشگاه از برگزاری این چنین مسابقات شکوفایی استعدادهای افراد و تبدیل ایده به عمل و تجاری سازی آن است.

مجید صفارنیا عنوان کرد: علم هوا فضا در سال های اخیر بسیار توجه ویژه ای به آن شده و برگزاری این چنین برنامه ها موجب تاثیر گزاری مثبت بر ارتقاء سطح این صنعت در کشور نیز می شود.

ارائه ایده های خلاقانه در مسابقات دانشجویی

عضو هیئت علمی  گروه مهندسی مکانیک دانشگاه  پیام نور در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در این چنین مسابقات به واسطه علاقه افراد به این رشته شاهد ارائه ایده های خلاقانه و نوآورانه هستیم.

عرفان خسرویان افزود: این مسابقات طی دو سال است که به صورت منسجم و با برنامه ریزی از پیش تعیین شده انجام می‌شود و هر سال شاهد حضور افراد بیشتری با ایده‌های پخته‌تر هستیم.

وی بیان کرد: این مسابقات پیش از اینکه برای توسعه و رشد این علوم در کشور باشد موجب ترویج دانش مهندسی هوافضا و استعدادیابی در بین جوانان می شود.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشگاه  پیام نور خاطرنشان کرد: در صورتی‌که این استعدادها از سوی شرکت های دانش بنیان حمایت شوند می تواند تاثیر خوبی در توسعه هوانوردی غیرنظامی تجاری در منطقه داشته باشد.

خسرویان با بیان اینکه ایده‌های خوبی در این مسابقات توسط  شرکت کنندگان ارائه شد، بیان کرد: برخی از آنها قابلیت قرار گرفتن در مسیر تجاری شدن را دارند.

علم هوا فضا جدی‌تر پیگیری شود

کارشناس ارشد هوافضا نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: اجرای همچنین مسابقات به واسطه اینکه مبتنی بر مسائل آکادمیک است به سادگی از برخی موارد نمی‌شود گذشت.

محمد توپچی افزود: مدون کردن اجرای اینچنین  مسابقه‌ای می‌تواند به کاهش ایرادات در مسابقات کمک کند و دیگران از این تجربه و اصول و مبانی استاندارد استفاده کنند.

وی تصریح کرد: علم هوا فضا باید جدی‌تر پیگیری شود چرا که یکی از شاخص‌های قوی توسعه به حساب می‌آید.

کارشناس ارشد هوافضا بیان کرد: کشور ما اکنون از نظر این صنعت شاخص است اما پتانسیل های خوبی در این بخش وجود دارد که می‌تواند موجب خلق موقعیت های بیشتر و بهتری شود.

بارور شدن استعدادها

یکی از شرکت کنندگان این مسابقه از از مشهد در خصوص مسابقات اظهار داشت: یکی از محاسن این جشنواره به موجب بالا بردن سطح این مسابقات بود تمرکز بر یک رشته خاص بود.

سید علی محمد حسینی افزود: برگزاری این مسابقات می‌تواند تاثیر خوبی بر بارور کردن استعدادها و تلاش برای ارتقاء این علم می شود.

لزوم توجه به طرح‌های برتر

یکی دیگر از شرکت کنندگان از مشهد بیان کرد: استعدادهای خوبی در این رشته در کشور وجود دارد که برخی افراد علاقه مند و نخبه بدلیل عدم توانایی مالی برای ساخت طرح های نمی توانند در این رشته فعالیت داشته باشند.

امیر حسین تهام بیان کرد: از مسئولین برگزار کنند این جشنواره تقاضا می شود که توجه ویژه ای به طرح های برتر داشته باشند.

نخبگان رها نشوند

امیر جعفری پور یکی دیگر از شرکت کنندگان بود که از ارومیه در این مسابقات شرکت کرده بود، عنوان کرد: درد نخبگان این است که مسئولین تا زمان مسابقه به افراد توجه می کنند و تا سال آینده و دوره بعدی مسابقات خبری از شرکت کنندگان نمیگیرند.

وی بیان کرد: تنها برگزاری مسابقات نمیتواند تاثیر در این صنعت داشته باشد، یبلکه باید طرح های خوب رفع ایراد و حمایت مالی برای تبدیل شدن به ثروت شود.

آشتی صنعت و دانشگاه

 یکی دیگر از شرکت کنندگان عنوان کرد: اگر خواهان توسعه و پیشرفت در این صنعت هستیم باید از کودکان شروع کنیم و این علم را به آنها  آموزش دهیم چرا که آنها در ابتدای انتخاب مسیر هستند و می‌توانند راه خود را با آگاهی انتخاب کنند.

رضا حجازی فر خاطر نشان کرد: آشتی صنعت و دانشگاه یکی از دیگر از ارکان مهم و تاثیر گزار در توسعه این صنعت به نحو صحیح و علمی است.

سارا برزگر پیشه  یکی از بانوان شرکت کننده در این مسابقه بیان کرد: بنا به برخی محدودیت ها بانوان دوست داشتیم به گونه ای آغاز گر حضور در این رشته باشیم.

وی بیان کرد: این  مسابقات در سطح بسیار خوبی برگزار شدو خیلی بهتر بود در کنار انجام روند مسابقه برنامه های جنبی کارگاهی نیز در این خصوص با توجه به حضور اساتید بزرگ این رشته برگزار می شود.

منبع: مهر

کلیدواژه: بوشهر دانشگاه پیام نور بوشهر مجید صفارنیا هوافضا مجله ایران مهر بوشهر کرمانشاه گرگان شیراز شهرکرد خرم آباد بارش باران هفته سلامت بیرجند تبریز مجلس شورای اسلامی بارش برف صفحه اول روزنامه های استان ها کهگیلویه و بویراحمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۶۴۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، آیین امضای توافق‌نامه همکاری بین معاونت علمی و دانشگاه علمی و کاربردی این گروه صنعتی تولید کننده نان در راستای تأسیس دانشگاه صنعت ماشین سازی با حضور جواد مشایخ، معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی، سید محمدمهدی هادوی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی و تجهیزات پیشرفته صنعتی و مهدی خان‌محمدی، رئیس هیئت مدیره این گروه صنعتی تولید کننده نان برگزار شد.

مشایخ در آیین امضای این توافق‌نامه با اشاره به حمایت جدی از توسعه بازار و اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع مختلف عنوان کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مأمن بخش خصوصی علاقمند به فناوری و نوآوری در تمامی حوزه‌ها است و از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و رسوخ فناوری در حوزه‌های مختلف از تجهیزات پزشکی پیشرفته گرفته تا حوزه کشاورزی و غذا حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات ارزشمند ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان ماشین‌سازی برای ورود فناوری و نوآوری به این حوزه عنوان کرد: این همکاری با این گروه صنعتی که در زمینه ماشین‌آلات فعالیت‌هایی داشته و مسیر تربیت نیروی انسانی را نیز پیموده است، قطعاً می تواند زمینه‌ساز اقدامات و دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه ماشین‌سازی شود.

مشایخ یکی از ارکان مهم برای صاحب فناوری شدن در هر حوزه را تسلط بر صنعت ماشین سازی آن حوزه دانست و افزود: در سالیان گذشته، از این مهم غفلت شده و صرفاً وارد کننده ماشین آلات و سخت افزار برای پاسخ گویی به نیازهایمان بودیم. این نقیصه در دوران تحریم ‌ها اثر خود را نشان داد و اگرچه صاحب کارخانه بودیم اما پشتیبانی و توسعه در گروی پشتیبانی سازندگان تجهیزات بود. با توسعه فناوری توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و رونق زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان در کشور، گام‌های اساسی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه فناوری ماشین آلات صنعتی برداشته شده و امروز، کشورهای مخاطب محصولات دانش‌بنیان ایران‌، درخواست فناوری و خط تولید محصولات دانش‌بنیان را نیز دارند و این موضوع، نشان‌دهنده آگاهی کشورها از اهمیت برخورداری از فناوری و تکمیل زنجیره ارزش صنعت در کشورشان می‌باشد.

معاون توسعه اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی تصریح کرد: در سال‌های اخیر به قدر مقدورات خود به این موضوع توجه داشته‌ایم و برنامه هایی همچون لیزینگ تجهیزات و ماشین آلات صنعتی آغاز شده است. البته باید دیگر دستگاه ها نیز به این موضوع توجه داشته باشند و تلاش های معاونت علمی به تنهایی کافی نیست.

وی با تاکید بر این که اگر می خواهیم در توسعه اقتصاد دانش بنیان موفق باشیم، باید حوزه های جا افتاده و معمول همچون آب و غذا و کشاورزی را فراموش نکنیم، افزود: موضوع امنیت غذایی برای همه کشورها امری راهبردی است و در کشور ما توسط وزارتخانه های مختلفی در حال پیگیری است. معاونت علمی نیز وظیفه خود می داند با حمایت از شرکت های شاخص و ‌توانمندی که در این حوزه دستاوردهای خوبی داشته اند، تلقی از اقتصاد دانش بنیان را گسترده کند.

هادوی، دبیر ستاد توسعه فناوری ماشین‌سازی معاونت علمی نیز در این نشست با بیان این‌که یکی از ضرورت های توسعه فناوری ماشین‌سازی، مهارت افزایی نیروی انسانی است، عنوان کرد: بدون توجه به این امر مهم، نمی توانیم شاهد جهش قابل توجه در صنایع باشیم.

وی با بیان این‌که یکی از مباحث مطرح در دنیا، ارتباط صنعت و دانشگاه است، ادامه داد: وجود نیروی انسانی دانش آموخته و زبده، لازمه توسعه ماشین آلات صنعتی است و معاونت علمی نیز توجهی ویژه به این موضوع دارد. گروه صنعتی نان سحر در زنجیره ارزش نان، ضمن آن‌که محصول نهایی را تولید می‌کند، در ساخت ماشین آلات صنعتی نیز توانمند است که نتیجه این توانمندی، کیفیت محصول نهایی و ماشین آلات تولیدی کارآمد است. بر همین اساس، قرار است در این توافق‌نامه، تجربه این گروه صنعتی در ماشین سازی را با شکل تازه‌ای در حوزه توسعه ماشین آلات و تربیت نیروی انسانی و با همکاری معاونت علمی در قالب یک مدل جامع دنبال کنیم.

کد خبر 6086493 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • اداره سرمایه انباشته وقف باید علمی باشد/ تحقق شعار سال در حوزه کشت و صنعت
  • گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی
  • گسترش اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه / اعتصاب اعضای هیئت علمی دانشگاه تگزاس
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی با کاربرد در صنعت خودروسازی با حضور معاون علمی ریاست جمهوری
  • طرح پویش؛ از بین‌برنده شکاف دانشگاه و صنعت
  • فرهنگسازی گسترش ورزش در جامعه کارگری ضروری است
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی