Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@15:53:44 GMT

برترین دانشگاه‌های آسیا در سال 2018

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۶۸۵۳۰

برترین دانشگاه‌های آسیا در سال 2018

اخیرا لیست برترین دانشگاه‌های آسیا در سال 2018 اعلام شده است. سنگاپور برای سومین سال متوالی به عنوان دارنده بهترین دانشگاه‌های قاره آسیا انتخاب شد اما موضوع اینجاست که چین به سرعت در حال پیشرفت است.

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- هانا حیدری؛ براساس رتبه‌بندی سالانه تایمز هایر از آسیا، دانشگاه ملی سنگاپور برای سومین سال متوالی به عنوان بهترین دانشگاه آسیا انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسسه تحصیلی برجسته سنگاپور پس از بهبودسازی محیط آموزشی و تحقیقاتی و دستیابی به سطح بالاتری از درآمد صنعتی توانست رتبه نخست لیست برترین دانشگاه‌های آسیا در سال 2018 را از آن خود کند.

در این میان دانشگاه «سینگوا» با کنار زدن دانشگاه «پکینگ» توانست برای اولین بار در تاریخ شش ساله این رتبه‌بندی به عنوان برترین موسسه آموزشی چین در این لیست قرار گیرد. نتایج انتشاراتی دانشگاه سینگوا نسبت به دانشگاه پکینگ قوی‌تر است؛ همچنین نرخ درآمد تحقیقاتی این دانشگاه نسبت به رقیب پکنی خود افزایش بیشتری داشته است.

به طور کلی چین 63 دانشگاه در این رتبه‌بندی دارد که اکثر آنها در سال جاری پیشرفت کرده‌اند مانند برخی از موسسات آموزش عالی این کشور که رتبه‌بندی پایینی داشتند.

با این حال، ژاپن بیشترین تعداد دانشگاه را در این لیست دارد؛ نام 89 دانشگاه این کشور در لیست برترین دانشگاه‌های آسیا در سال 2018 به چشم می‌خورد.

سه دانشگاه از 10 دانشگاه برتر این لیست متعلق به هنک کنگ است. هنک کنگ همچنین دارای شش دانشگاه از 60 دانشگاه برتر سال 2018 است.

در آسیای جنوب شرقی، دانشگاه مالایا، موسسه آموزشی برجسته مالزی، برای اولین بار در 50 دانشگاه برتر قرار گرفته است. حضور دانشگاه‌های اندونزی در لیست 2018 به نسبت سال‌های قبل دوبرابر شده است و حالا نام چهار دانشگاه این کشور در این لیست دیده می‌شود.

اما اکثر 10 موسسه آموزش عالی تایلند در لیست 2018 تنزل رتبه داشته‌اند چراکه این کشور در حال حاضر با مشکلاتی مانند پیر شدن جمعیت و تقاضای بیش از حد برای تحصیلات عالیه روبه‌رو است.

کشورهای دیگر نیز رقابت در بزرگ‌ترین قاره جهان را احساس می‌کنند. در حالی که نماینده‌های بیشتری از هند، پاکستان، کره جنوبی و ترکیه موفق شدند در این لیست به چشم می‌خورد، اما برخی از دانشگاه‌های آنها با تنزل رتبه مواجه شده‌اند.

بیش از 350 دانشگاه از 25 کشور و منطقه در لیست برترین دانشگاه‌های قاره آسیا در سال 2018 به چشم می‌خورد.

1. دانشگاه ملی سنگاپور

دانشگاه ملی سنگاپور موفق شد جایگاه سال گذشته خود را در این لیست حفظ کند و مقام اول را از آن خود کند. این دانشگاه در لیست برترین دانشگاه‌های جهان سال 2018 نیز رتبه 22 را کسب کرد. دانشگاه ملی سنگاپور که قدیمی‌ترین دانشگاه کشور سنگاپور است، 38 هزار دانشجو از صد کشور جهان دارد. این دانشگاه در زمینه‌های مختلفی از جمله انرژی، پایداری محیط زیست و مناطق شهری، درمان و پیشگیری از بیماری‌های رایج میان آسیایی‌ها مواد پیشرفته و انعطاف‌پذیری سیستم‌های مالی تحقیق می‌کند. دانشگاه ملی سنگاپور دارای 17 دانشکده در سه کمپ خود است.

2. دانشگاه سینگوا

دانشگاه سینگوا از کشور چین با شکست رقیب پکنی خود توانست یک پله صعود کند و مقام دوم لیست برترین دانشگاه‌های آسیا در سال 2018 را از خود کند. این دانشگاه موفق شد رتبه 30 را در رتبه‌بندی جهانی به دست آورد. دانشگاه سینگوا در سال 1911 تاسیس شد و یکی از معتبرترین و تاثیرگذارترین دانشگاه‌های چین است. این دانشگاه پلی میان چین و جهان است و جهان باستان را به جهان امروزی متصل می‌کند. دانشگاه سینگوا در حال توسعه راه‌حال‌های نوآورانه برای حل مشکلات مطرح در چین و جهان است.

3. دانشگاه پکینگ

دانشگاه پکینگ نسبت به سال قبل یک پله نزول کرده است؛ حالا این دانشگاه چینی در جایگاه سوم لیست برترین دانشگاه‌های آسیا قرار دارد. این دانشگاه موفق شد در رتبه‌بندی جهانی جایگاه بیست و هفتم را از آن خود کند. دانشگاه پکینگ یکی از دانشگاه‌های برجسته چین است، تنها افرادی که بالاترین نمره را در امتحانات ورودی سراسری کسب کنند، قادر به تحصیل در این دانشگاه هستند.

دانشگاه پکینگ در سال 1898 تاسیس شد و به عنوان اولین دانشگاه ملی چین شناخته می‌شود که جایگزین آکادمی‌های امپراتوری باستانی چین شد. محوطه کمپ این دانشگاه 274 هکتار است.

4. دانشگاه هنگ کنگ

دانشگاه هنگ کنگ که در رتبه چهارم لیست برترین دانشگاه‌های آسیا قرار دارد، موفق به کسب مقام چهلم در لیست برترین دانشگاه‌های جهان شده است. این دانشگاه با 340 دانشگاه از 43 کشور جهان در ارتباط است و بیش از 30 هزار دانشجو دارد که نه هزار نفر از آنها، دانشجوهای بین‌المللی از 104 کشور جهان هستند.

5. دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ

دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ مقام پنجم لیست برترین‌ دانشگاه‌های آسیا را کسب کرده است. همچنین این دانشگاه مقام چهل و چهارم رتبه‌بندی جهانی را به دست آورده است.

دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ در سال 1991 تاسیس شد و بیش از 14 هزار دانشجو از 70 کشور دارد. برنامه آموزشی این دانشگاه در زمینه علمی، مهندسی، تجارت و مدیریت و علوم انسانی و ارتباطی از بهترین‌ برنامه‌های آموزشی جهان است.

6. دانشگاه فناوری نانیانگ

دانشگاه فناوری نانیانگ از سنگاپور در جایگاه ششم لیست برترین دانشگاه‌های آسیا قرار دارد و همچنین موفق به کسب رتبه پنجاه و دوم ‌رتبه‌بندی جهانی شده است.

دانشگاه فناوری نانیانگ بیش از 33 هزار دانشجو در دانشکده‌های مهندسی، تجارت، علوم انسانی، علوم تجربی، هنر و علوم ارتباطی دارد. این دانشگاه به عنوان یکی از جوان‌ترین دانشگاه‌های جهان سریع‌ترین رشد را داشته است. محوطه کمپ دانشگاه فناوری نانیانگ یک باغ 200 هکتاری است و 95 درصد از ساختما‌ن‌های آن سازگار با محیط زیست هستند؛ به همین دلیل نام این دانشگاه همواره در لیست زیباترین دانشگاه‌های جهان به چشم می‌خورد.

7. دانشگاه چینی هنگ کنگ

دانشگاه چینی هنگ کنگ توانست به مقام هفتم این لیست دست یابد؛ این دانشگاه در رتبه‌بندی جهانی نیز موفق شد جایگاه پنجاه و هشتم را از آن خود کند. دانشگاه چینی هنگ کنگ که در سال 1963 تاسیس شده است، یک دانشگاه تحقیقاتی جامع با چشم‌اندازی جهانی است و ماموریت آن ترکیب سنت با مدرنیته است. این دانشگاه 80 رشته تحصیلی ارائه می‌دهد. دانشگاه چینی هنگ کنگ از نظر قدمت دومین دانشگاه باستانی چین است و نه پردیس و هشت دانشکده دارد. در این دانشگاه از دو زبان چینی و انگلیسی استفاده می‌شود.

8. دانشگاه توکیو

دانشگاه توکیو از ژاپن که در جایگاه هشتم این لیست قرار دارد، در رتبه‌بندی جهانی مقام چهل و ششم را از آن خود کرده است. این دانشگاه که در سال 1877 تاسیس شد، یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین موسسات آموزش عالی کشور ژاپن است. هشت نفر از برندگان جایزه نوبل، 15 نفر از نخست وزیران ژاپن و پنج فضانورد از فارغ‌التحصیلان این دانشگاه بوده‌اند.

9. دانشگاه ملی سئول

دانشگاه ملی سئول از کره جنوبی مقام نهم لیست برترین دانشگاه‌های قاره آسیای در سال 2018 را از آن خود کرد. همچنین این دانشگاه در رتبه‌بندی جهان جایگاه هفتاد و چهارم را تصاحب کرد. دانشگاه ملی سئول که در سال 1946 تاسیس شد، اولین دانشگاه ملی کره جنوبی است. این دانشگاه معتبرترین دانشگاه کشور کره جنوبی محسوب می‌شود. در حال حاضر 17 هزار دانشجو در حال تحصیل در دانشگاه ملی سئول هستند و این دانشگاه بیش از 11 هزار فارغ‌التحصیل دارد.

10. موسسه پیشرفته علم و فناوری کره

موسسه پیشرفته علم و فناوری کره جنوبی توانست جایگاه دهم این لیست را از آن خود کند. این موسسه همچنین موفق شده است که جایگاه نود و پنجم رتبه‌بندی جهانی را کسب کند. این موسسه آموزش عالی که در سال 1971 تاسیس شد، نه تنها محققان جوان را در حوزه علم و مهندسی آموزش می‌دهد بلکه پایگاه مستحکمی برای توسعه موسسات آموزش عالی در کره جنوبی فراهم می‌کند. ساختار این دانشگاه توسط یک تیم بین‌امللی ایجاد شده است که شامل فردریم امانس ترمن، مهندس برق و رئیس دانشگاه استنفورد، بود. این دانشگاه بیش از 10 هزار دانشجو دارد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۶۸۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا

فرارو- در روز‌های گذشته دانشگاه‌های آمریکایی نظیر: کلمبیا، ماساچوست، نیویورک، براون، و ده‌ها دانشگاه دیگر در ایالت‌های مختلف آمریکا، صحنه برگزاری اعتراضات و همچنین تحصن از سوی دانشجویان و اساتید دانشگاهی بوده است.

به گزارش فرارو؛ این طیف‌ها به طور خاص خواستار پایان فوری جنگ غزه و همچنین خاتمه دادن به حمایت‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا و نهاد‌های دانشگاهی و شرکت‌های تسلیحاتی از رژیم اشغالگر قدس شده اند و در عین حال، این خواسته را نیز مطرح کرده اند که آن دسته از دانشجویان و اساتیدی که به دلیل حمایت از ملت فلسطین و انتقاد از اسرائیل هدفِ اقدامات تنبیهی قرار گرفته اند نیز بایستی عفو شوند.

با این همه، نکته قابل تامل اینکه اعتراضات در دانشگاه‌های مختلف آمریکا با واکنش سنگین و قهری نیرو‌های امنیتی این کشور رو به رو شده است. تصاویر و ویدئو‌های فراوانی از بازداشت دانشجویان، اساتید و خبرنگاران، در فضای مجازی و رسانه‌های مختلف جهان منتشر و پخش شده است.

دامنه اعتراضات به آمریکا محدود نمانده و در مدت اخیر اعتراضات به کشور‌هایی نظیر ایتالیا، استرالیا و فرانسه نیز کشیده شده است. بسیاری از تحلیلگران سعی داشته اند تا به واکاوی ریشه‌های این اعتراضات بپردازند. به بیان ساده تر، سعی داشته اند این سوال را پاسخ دهند که عمده محرک‌های انفجار اعتراضات جاری در دانشگاه‌های آمریکا چیست؟

به نظر می‌رسد در پاسخ به این پرسش، می‌توان به ۲ مولفه عمده و محوری اشاره کرد.

۱. شکاف نسلی در آمریکا

یکی از محرک‌های عمده و محوری که اغلب جامعه شناسان در ریشه شناسی اعتراضات به آن معطوف بوده اند، مساله و چالش "شکاف نسلی" بوده است. به این ترتیب که میان ارزش‌های مقام‌های ارشد و نخبگان سیاسی و به طور کلی طبقه حاکمه در آمریکا و قشر جوان و تحصیلکرده در این کشور، شکاف و گسست ایجاد شده و همین مساله موجب شده تا در بسیاری از موضوعات سیاست داخلی و خارجی آمریکا، انفجار نوعی منازعه و تقابل میان  دولتمردان و تصمیم سازان و قشر جوان و نسلِ Z رخ دهد.

در این رابطه، تحلیل‌های مختلف در خودِ آمریکا حاکی از این هستند که مساله شکاف نسلی در ارتباط میان حامیان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات و احزاب برقرار است با این حال، این شکاف به نحو جدی‌تر و عمیق تری در حزب دموکرات و شیوه حکمرانی آن قابل مشاهده است.

نسل‌های جوان و دانشگاهی در آمریکا، بر این باورند که حاکمان این کشور دچار نوعی تاخر از نظر تاریخی هستند و به واقعیت‌های روز، متناسب با مقتضیات جهان کنونی را نمی‌نگرند و همچنان اسیر بینش و رویکرد‌هایی هستند که آمریکا را قدرت برتر و هژمون جهان می‌دانند. قدرتی که می‌تواند هرکاری انجام دهد و از تبعات و پیامد‌های آن نیز فرار کند.

۲. افول هژمونیک

یکی از محرک‌های دیگری که برخی تحلیلگران مسائل راهبردی در توضیح ریشه‌های اصلی اعتراضاتدانشگاهی به آن اشاره می‌کنند، این مساله است که این رویداد را باید نقطه‌ای از یک روند کلی دانست که از مدت‌ها قبل آغاز شده و اشاره به افول هژمونیک موقعیت بین المللی آمریکا دارد.

جهان در دوره‌های زمانی مختلف، از وجود یک یا چند قدرت هژمونیک بهره برده است. قدرت یا قدرت‌هایی که نظام بین الملل را سامان داده و نوعی نظم را در آن برقرار می‌کنند.

در هر سیکل تاریخی، قدرت‌های هژمونیک، فراز‌ها و در نهایت فرود را تجربه می‌کنند و در نهایت با سقوط هژمونی خود و یا کم فروغ شدن آن، با خیزش قدرت‌های رقیب مواجه می‌شوند و نظمی تازه در جهان شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود.

در سال‌های گذشته نشانه‌های متعددی از افول هژمونیک آمریکا نیز در جهان قابل مشاهده بوده است. افولی که هم ناشی از سستی بنیاد‌های ایدئولوژیک و فکری نظام سیاسی آمریکا بوده و از جذابیت جهانی آن کاسته و هم متاثر از شکست‌های میدانی آمریکا در جبهه‌های مختلف در مواجهه با رقبایش در مناطقی نظیر شرق و غرب آسیا، قاره آفریقا و یا حتی اروپا بوده است.

حال در این بحبوحه، عرصه سیاست داخلی آمریکا نیز همچون حوزه سیاست خارجی این کشور، متاثر از این شکست‌ها، جلوه‌هایی از افول هژمونیک آمریکا را به نمایش گذاشته است. جلوه‌هایی که علاوه بر نمایش کاستی و ضعف‌های نظام حکمرانی آمریکا، از عدم توانایی حل و فصل مسائل و مشکلات حکایت دارند. از این منظر، اعتراضات جاری در آمریکا، یک نقطه و ایستگاه از روندی کلی است که در ادامه راه نیز بایستی انتظار نمود‌های عینی تری از آن را داشته باشیم.

این رویداد‌هادر نهایت بسیاری از معادلات و جایگاه جهانی آمریکا را دگرگون می‌کنند. برخی تحلیلگران در آمریکا به این نکته اشاره می‌کنند که هیچ بعید نیست حتی آمریکا در اواخر دهه ۲۰۲۰ میلادی، از حیث حکمرانی سیاسی، به سمت یک کشور اقتدارگرا و دیکتاتوری تغییر جهت بدهد.

دیگر خبرها

  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • تجمع دانشجویان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
  • داروسازی ایران، حرکت به سوی آینده یا اسیر روندهای تکراری
  • نمی‌توانیم به قهرمانی آسیا برسیم اما رتبه خودمان را بالا می‌بریم
  • نمی‌توانیم به قهرمانی آسیا برسیم ولی رتبه خودمان را بالا می‌بریم
  • حضور سجاد گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی ووهان
  • گنج زاده به عنوان مدرس در کمپ تمرینی چین حضور خواهد داشت
  • خراسان رضوی، رتبه دوم کشور در جذب نخبگان به دانشگاه فرهنگیان
  • واکاوی ریشه‌های اعتراضات ضداسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا
  • آشنایی با برترین سازندگان جرثقیل سقفی در جهان