Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@00:28:29 GMT

مجلس بخشی از نگرانی های جامعه کارگری را پایان داد

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۶۸۸۵۵

مجلس بخشی از نگرانی های جامعه کارگری را پایان داد

به گزارش ایرنا، سعید باستانی روز جمعه در آیین جشن روز کارگر در تربت حیدریه با بیان اینکه هدف از تشکیل صندوق پایان دادن به نگرانی های جامعه کارگری ایران بود، افزود: البته اجرای طرح فقط برای یک دوره است و اگر به هر دلیلی تخصیص صورت نگرفت یا شفافیت محرز نشد، نمایندگان برای سال آینده اصلاحات لازم را انجام خواهند داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در تشریح طرح یاد شده با بیان اینکه امسال بند ز ماده 7 بودجه نگرانی هایی را برای جامعه کارگری به وجود آورده بود، گفت: بر اساس آن سهم درمان بیمه شدگان که باید تامین اجتماعی برای آن ها هزینه کند 9 بیست و هفتم بود و این در واقع سهم بیمه گذار است که کارفرما باید پرداخت کند.
باستانی افزود: این سهم همیشه دست تامین اجتماعی و این سازمان نیز در قالب گزارش هایی مدعی بود که به شکل هزینه های بیمارستان یا کلینیک های درمان داریم هزینه می کنیم.
وی اظهار کرد: امسال تغییراتی در قانون فوق به وجود آمد و آن ایجاد صندوقی نزد خزانه و به نام تامین اجتماعی بود تا این مبلغ 9 بیست و هفتم به این حساب واریز و برای تامین اجتماعی به صورت صدرصد تخصیص، مجوز برداشت صادر شود.
براساس بند ز تبصره 7 این لایحه؛ سازمان تأمین اجتماعی مکلف شد تمامی سهم درمان از مجموع مأخذ کسر حق بیمه موضوع مواد(28) و (29) قانون تأمین اجتماعی مصوب سوم تیر 1354 و سایر منابع مربوط را در حسابی نزد خزانه‌داری کل کشور با عنوان بیمه درمان تأمین اجتماعی متمرکز نماید. سازمان تامین اجتماعی این منابع را طبق قانون تامین اجتماعی(فقط برای درمان) هزینه کند.
***آیا نحوه هزینه کرد حق درمان کارگران شفاف است؟
اکبر ترکی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیش از این درخصوص تصویب واریز حق درمان کارگران به خزانه کل کشور در لایحه بودجه 97، گفت:‌ مناقشه ای طی سالیان گذشته میان وزارت بهداشت و درمان و وزارت رفاه درنحوه هزینه کرد حق درمان کارگران وجود داشت، به طوری که مسئولان وزارت بهداشت معتقدند که تامین اجتماعی حق درمان کارگران را درحوزه سلامت هزینه نمی کند؛ این درحالی است که مسئولان تامین اجتماعی معتقدند که بیش از نیاز حق درمان را درحوزه سلامت هزینه کردند.
نماینده مردم فریدن، فریدونشهر و چادگان درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه رییس جمهور هم چندی پیش دستوری مبنی بر واریز حق درمان کارگران به حسابی مجزا را صادر کردند، افزود:‌ باید درخصوص نحوه هزینه کرد حق درمان کارگران شفاف سازی انجام شود، یعنی حساب واریزی حق درمان کارگران باید به طورجداگانه تشکیل گردد؛ بنابراین در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه درصحن مقرر شد که هزینه درمان کارگران در یک حساب خاص مخصوص تامین اجتماعی به خزانه واریز شود.
ترکی تاکید کرد:‌ ازهمین حساب می توان برای حق درمان و هزینه کرد درحوزه سلامت مبالغ مورد نیاز را برداشت کرد، البته امیدواریم مسئولان تامین اجتماعی از این قانون تمکین کنند؛ شفافیت درمیزان حق درمان کارگران و هزینه کرد آن ضروری است؛ البته دربرداشت از این اعتبار نیز تامین اجتماعی نقش اصلی را برعهده دارد، تامین اجتماعی دارای دو نوع هزینه است؛ بخشی از هزینه های درمانی توسط تامین اجتماعی درمراکز درمانی متعلق به این سازمان انجام می شود، بخشی از خدمات درمانی با خرید خدمت از وزارت بهداشت و یا بخش خصوصی صورت می گیرد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه مدیریت هزینه های درمانی باید مدنظر قرار گیرد، گفت:‌ حق درمان واریزی به خزانه کل کشورمجدد به مراکز درمانی و بیمارستانی وابسته به تامین اجتماعی باز می گردد، دربرداشت از این حساب و هزینه آن درمراکزدرمانی دولتی و یا خصوصی اعداد و ارقام به طور روشن مشخص بوده و برای همه مسائل اسناد و مدارک لازم وجود دارد؛ ضمن اینکه تامین اجتماعی درچنین شرایطی اجازه هزینه حق درمان را درمسائل دیگر ندارد؛ بنابراین استفاده از اعتبارات مربوط به حق درمان کارگران درموارد دیگر مربوط به تامین اجتماعی مشخص می شود.
در ادامه این جشن رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی تربت حیدریه با بیان اینکه اکنون 65 واحد صنعتی در این شهرستان وجود دارد، گفت: بر این اساس جمعیت فعال شهرستان 69 هزار و 546 ، جمعیت شاغل 61 هزار و 599 نفر و بقیه بیکار هستند.
علی اکبر اسماعیل پناه سهم شاغلان در بخش های اقتصادی را به ترتیب در بخش کشاورزی 14 هزار و 744 نفر، بخش خدمات 11 هزار و 495 نفر و بخش صنعت 2 هزار 948 نفر اعلام و اظهار کرد: تعداد بیمه شدگان اصلی تا پایان پارسال، 26 هزار و 43 نفر و تعداد کارگاه های تحت پوشش تأمین اجتماعی 25 هزار و 932 نفر می باشد.
وی در خصوص تعداد تشکل های کارگری و کارفرمایی نیز گفت: اکنون در تربت حیدریه 6 شورای اسلامی کار، 40 نماینده کارگران، سه انجمن صنفی کارگری و پنج انجمن صنفی کارفرمایی فعال هستند.
اسماعیل پناه با بیان اینکه اکنون سه موسسه کاریابی های فعال در این شهرستان وجود دارد، افزود: تعداد جوینده کار ثبت شده در مراکز کاریابی اشتغال 9 هزار و 700 نفر می باشد که از این تعداد پنج هزار و 442 نفر بکارگمارده شده اند که بر این اساس نرخ مشارکت اقتصادی 38.1 و نرخ بیکاری نیز 11.4 درصد است.
وی در ادامه تعداد تعاونی های شهرستان را 726 واحد عنوان و اظهار کرد: از این تعداد 292 واحد است که برای 2 هزار و 320نفر شغل ایجاد کرده اند و پارسال نیز 650 هزار دلار صادرات داشته اند.
اسماعیل پناه به اقدامات صورت گرفته در حوزه مشاغل خانگی پرداخت و گفت: پارسال 210 مجوز صادر و برای آن ها 2 هزار و 50 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته که تاکنون 139 میلیون ریال آن جذب شده و تعداد نیروی شاغل به سبب جذب اعتبار نیز 372 نفر است.
وی همچنین به اقدامات حوزه روابط کار اشاره و اظهار کرد: پارسال 860 فقره دادخواست در مراجع حل اختلاف مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس هزار و 346 جلسه برای رسیدگی در مراجع حل اختلاف برگزار و هزار و 79 فقره آراء صادره شد.
مرکز شهرستان 225 هزار نفری تربت حیدریه در 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
6121/1744
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی بیمارستان تامین اجتماعی جامعه قانون موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۶۸۸۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین

اورنگ شیخ بیگلو مدیر درمان تامین اجتماعی قزوین گفت: مراکز درمانی تابعه مدیریت درمان تامین اجتماعی استان قزوین شامل ۲ بیمارستان پلی کلینیک و هفت درمانگاه شامل سینا، شهید بهشتی، حمدالله مستوفی، اقبال آذر، دهخدا، نبی اکرم، قائم و پلی کلینیک است.

این مسئول با اشاره به انجام طرح‌های مختلف غربالگری در این مراکز، بیان کرد: غربالگری کولورکتال یا روده بزرگ، برست یا پستان، کانسر سرویس یا سرطان دهانه رحم، قلب نوزاد، دیابت و فشار خون در کلینیک‌های مراکز تابعه طرف قرارداد تامین اجتماعی به انجام می‌رسد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قزوین یادآورشد: ۱۱ هزار و ۷۵ نفر در غربالگری روده بزرگ در سال گذشته شرکت داشتند که از این تعداد هشت مورد مثبت گزارش شد و پیگیری درمان این تعداد بیمه شده در حال انجام است و هفت هزار و ۶۲ شهروند غربالگری پستان شدند که از این نیز ۱۸ مورد مشکوک شناسایی و پیگیری لازم در خصوص درمان بیماری و ارجاع به متخصص زنان صورت گرفت.

وی ادامه داد: همچنین در غربالگری سرطان دهانه رحم نیز سه هزار و ۳۵۶ نفر شرکت کردند که ۱۱ مورد مشکوک مورد بررسی قرار گرفت و غربالگری قلب نوزادان که در بیمارستان رازی قزوین کلید خورده و از نیمه دوم سال گذشته نیز در بیمارستان تامین اجتماعی تاکستان انجام شد، طی سال گذشته در مجموع سه هزار و ۴۴۰ نوزاد غربالگری شدند که ۱۷۶ مورد مشکوک گزارش شد و آزمایش و پیگیری‌های لازم در این خصوص انجام شد.

به گفته شیخ بیگلو، ۱۶ هزار و ۹۰۰ بیمار در غربالگری دیابت و فشار خون در کلینیک‌های مراکز تابع استان ویزیت شدند که ۵۳۵ مورد دیابتیک مورد شناسایی قرار گرفتند.

این مسئول در خصوص تجهیزات پزشکی مراکز تامین اجتماعی قزوین نیز اظهار کرد: سال گذشته همچنین ۱۴۲ میلیارد ریال اعتبار جهت خرید تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای در اختیار استان قرار گرفت که همه این اعتبارات جذب شد و ۱۶۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار نیز جهت خرید سی تی اسکن شهرستان تاکستان در اختیار این مدیریت قرار گرفت و هم اکنون از لحاظ استقرار تجهیزات پزشکی در شرایط مناسبی به سر می‌بریم.

وی در خصوص تبدیل وضعیت پزشکان، تاکید کرد: ۲۳ پزشک در سال گذشته حائز شرایط تبدیل وضعیت بودند که ۱۸ نفر آنها به وضعیت رسمی تبدیل شدند.

شیخ بیگلو افزود: در حال حاضر مشکلی که با آن مواجه هستیم این است که پزشکان تمایلی به همکاری با مراکز تابعه این مدیریت در حاشیه قزوین و دور از مرکز را ندارند و این مدیریت آمادگی لازم برای جذب متخصص و پزشک عمومی در مراکز درمانی خارج قزوین را دارد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان قزوین بیان کرد: این مدیریت آماده عقد قرارداد با پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی، پوست و مو، دندانپزشک، جراح مغز و اعصاب است.

تعداد اعمال جراحی انجام شده در بیمارستان تامین اجتماعی شهرستان تاکستان طی سال گذشته پنج هزار و ۱۲۷ مورد و در بیمارستان رازی قزوین نیز ۱۴ هزار و ۳۲۸ عمل بود و در حوزه ویزیت پزشک نیز طی این مدت در بیمارستان تاکستان ۲۴۳ هزار و ۹۹۰ مورد و در بیمارستان رازی قزوین هم ۴۲۵ هزار و ۷۳۸ بیمار طی این مدت ویزیت شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • فقدان امنیت شغلی؛ دغدغه اول جامعه کارگری
  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین
  • کانون هموفیلی ایران: دارو‌های جدید هموفیلی، تحت پوشش بیمه نیست
  • بهبود رفاه و معیشت مشاغل کارگری راه‌ موثر مقابله با قاچاق است
  • مصائب بیماران هموفیلی برای تهیه دارو
  • عضویت ۹۶ هزار نفر در جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان غربی
  • یک فعال کارگری : دولت رئیسی هم نه تنها مشکلی از مشکلات کارگران حل نکرد، بلکه روز به روز به مشکلات آنها اضافه کرد
  • دولت رئیسی روز به روز به مشکلات کارگران اضافه کرد
  • ۹۶ هزار نفر عضو جامعه کارگری و کارفرمایی آذربایجان‌غربی هستند
  • پرداخت ۲۳۰۰ میلیارد تومان وام اشتغال‌زایی در بوشهر