Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-05@19:59:08 GMT

چرا شیل آمریکا موفق شد، ولی شیل چین نه؟

تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۶۹۱۵۶

چرا شیل آمریکا موفق شد، ولی شیل چین نه؟

براساس گزارش وودمکنزی، چین هم‌اکنون با حدود ۶۰۰ حلقه چاه، سالانه ۹ میلیارد مترمکعب گاز شیل تولید می‌کند و انتظار می‌رود این رقم در ۲۰۲۰ به حدود ۱۷ میلیارد مترمکعب برسد. این رقم فاصله قابل توجهی با هدف برنامه سیزدهم انرژی چین دارد: ۳۰ میلیارد مترمکعب.

سوال این است که باوجود برخورداری چین از شرکت‌های دولتی نسبتاً توانمند و فعال در بازار بین‌المللی و برنامه‌ریزی جامع توسعه، نتوانست در مقایسه با آمریکا در گاز شیل موفق باشد؟ وودمکنزی چند آیتم را برای موفقیت آمریکا در مقایسه با چین برشمرده است:

بازارهای باز و رقابتی

بازیگران کوچک و فعال

زیرساخت‌های توسعه‌یافته

و تجارب سهل‌الوصول

در کنار موارد فوق، البته ویژگی‌های مخزنی یا مسائل جغرافیایی نیز موثر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما درس‌های تحلیل وودمکنزی از ناکامی شیل چین در مقایسه با شیل آمریکا برای ایران چیست؟

حرکت به سمت بازار رقابتی و غیرانحصاری مهم‌ترین درس است. باوجود اینکه چین از شرکت‌های دولتی متعدد و فعال در بازار بین‌المللی بهره می‌گیرد (مقایسه با ایران که شرکت ملی نفت لیست‌نشده در بورس، منحصراً فعال در ایران و اوپراتور انحصاری است)، نتوانسته در مقایسه با یک بازار رقابتی که بازیگران فعال خصوصی در آن حضور دارند، موفق باشد. این واقعیت اساسی در صنعت بالادستی نفت است؛ اگرچه شاید در صنعت توزیع برق یا ساخت هواپیما اینطور نباشد.

باوجود آن ناکامی نسبی در مقایسه با آمریکا، چین در زمینه حرکت از انحصار به سمت رقابت و از مالکیت دولتی به مالکیت خصوصی، و همچنین نظام حقوقی بالادستی، دهه‌ها جلوتر از ایران است. لذا می‌توان تخمین زد چه پتانسیل عظیمی از منابع کشف‌نشده، توسعه‌نیافته یا کمترتوسعه‌یافته در ایران وجود دارد که با رقابتی شدن فضا، می‌توانند منشاء خلق ارزش باشند. میوه انحصار در ایران، میدان‌های «آب‌تیمور» و «منصوری» هستند و اگر بقیه میادین نیز برای مطالعه در اختیار شرکت‌های نفتی خارجی قرار گیرند، معلوم نیست چند‌ده «آب‌تیمور» دیگر بتوان پیدا کرد. توضیح بیشتر:

توسعه ظرفیت شرکت‌های متوسط و کوچک فعال درس مهم دیگر است. این شرکت‌ها در صورت که با منطق تجاری اداره شوند، می‌توانند صنعت نفت را دگرگون کنند، چنان‌که در آمریکا اینگونه بود. طبیعتاً برای توسعه این شرکت‌ها اصلاحاتی در بازار نفت و گاز یا رژیم‌های حقوقی و مالی نیاز خواهد بود. در ایران نیز می‌توان تصور کرد با فعالیت تعداد زیادی شرکت‌های دولتی و خصوصی در بالادستی نفت (اکتشاف و تولید)، وضعیت قدری بهتر شود.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۶۹۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار رهاسازی آب سد سفیدرود در گیلان

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای گیلان اعلام کرد: با توجه به رهاسازی آب سد سفیدرود از مخزن سد از روز گذشته و آبگذاری کانال‌های آبیاری از محل سد‌های انحرافی تاریک و سنگر از صبح امروز (یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه) به سوی اراضی شالیزار‌های تحت پوشش شبکه سفیدرود، به اطلاع هم استانی‌ها و مسافران و پیمانکاران فعال در بستر رودخانه سفیدرود می‌رساند؛ برای جلوگیری از بروز هرگونه خسارات جانی و مالی، ضرورت دارد از تردد و استقرار در حریم رودخانه ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آبرسانی خودداری کنند. 

همچنین کلیه شرکت‌های فعال در بستر رودخانه سفیدرود نسبت به خارج کردن ادوات و تجهیزات خود اقدام کنند.

این سد روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی ۲ رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل واقع شده است، حوضه آبریز آن، اما از ۸ استان کشور تغذیه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • مقایسه صحنه اعتراضات دانشجویی در ایران و آمریکا
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • هشدار رهاسازی آب سد سفیدرود در گیلان
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • مقایسه تاریخی پاسخ‌های ایران به تهدیدات دشمن
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • مقایسه تقابل ۴تیم بزرگ لیگ ایران با ۴ لیگ اروپا
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها
  • آیا جان توافق ایران و عربستان با ابتکار چین در خطر است؟/ پکن از ترس تحریم های ثانویه فروش نفت از تهران را کاهش خواهد داد/ دیپلماسی تلفنی چین میان ایران و آمریکا موفق بود