Web Analytics Made Easy - Statcounter

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: استقراض دولت از بانک‌ها عامل کاهش منابع بانک ها برای تزریق به تولید ملی است، از این رو نحوه تامین مالی دولت مهم است و وقتی دولت پول ندارد از بانک مرکزی استقراض می‌کند و بدانید که استقراض دولت از بانک مرکزی سم مهلکی است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد خطیب موقت نماز جمعه تهران امروز جمعه(7 اردیبهشت‌ماه) در خطبه‌های اول(سیاسی) با اشاره به واژه «صابرو» در قرآن کریم اظهار داشت: از منظر صاحب‌نظران این واژه به دو بخش تقسیم می‌شود که ابتدا صبر جامعه اسلامی و در کنار هم قرار گرفتن است، به این معنا که همه می‌توانند در امور اجرایی، نظامی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

. در کنار هم باشند.

وی ادامه داد: معنای دوم صابرو؛ صبر خارجی است به این معنا که جامعه اسلامی و ایمانی در برابر دشمنان خود باید صابر باشد، دشمن هرگز سر دوستی با شما نخواهد داشت جز اینکه از اصول و موازین درست فاصله بگیرد، کسانی که به سوی حق رفته‌اند در برابر دشمنان حق باید ثابت قدم و استوار باشند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: یکی از علمای اهل تسنن در خصوص واژه صابرو می‌گوید« میدان جنگ میدان سختی است و دشمن ایستاده است و مبادا صبر و ایستادگی شما از دشمنان کمتر باشد و اگر صبر و استقامت دشمن اسلام بر صبر و استقامت شما غلبه نکند قطعا شکست می‌خورند».

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد یادآور شد: جنگ تحمیلی محصول صابرو برای ما اسبودت، ملت ما اگر دیروز با دشمن مقابله نکرده بود و شهداء برخاک نمی‌افتادند ما امروز بروی پای خود نبودیم، امروز خانواده‌های ایثارگر و جانباز استقامت دارند چون انسان‌های صابر هستند.

وی افزود: بر دشمن باید با صبر و استقامت مقابله کرد، رییس جمهور آمریکا که به نظر می‌رسد فاقد تجربه است و از مشاوران مناسب بهره نمی‌گیرد باید به این سخن رییس جمهور فرانسه دقت می‌کرد، رییس جمهور فرانسه نسبت به تاریخ ایران و خاورمیانه آشنا بود و از این رو به کنگره آمریکا گفته است که شما هم همانند گذشتگان خود نسبت به ایران عمل نکنید.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه ترامپ بداند که ما نسبت به تحریم‌های فلج‌کننده، فشارهای سیاسی و اقتصادی در طول این چهاردهه مقابله کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: غرب امروز نقش راه خود نسبت به ایران را تغییر داد و به این خاطر بود که قدرت ایران را شناخته‌اند، رفتار امروز آمریکا باعث شد که مدیران ارشد و میانه به این اجماع برسند که باید شرکاء خود را از کشورهای قابل اعتماد انتخاب کنند و به این فهم رسیدند که در هیچ بخشی نباید به نظام سلطه به خصوص آمریکا اعتماد کرد.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد ابراز داشت: برای رسیدن به قله‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی همچنان با الهام از کلمه صابرو حرکت خواهیم کرد زیرا راه سعادت از این منظر امکان‌پذیر است.

وی در خصوص اتفاقاتی که در بازار ارز نیز رخ داده است نیز گفت: باتوجه به تنش‌هایی که در بازار ارز مشاهده شد و سیاستی که مسئولین نظام و دولت محترم و نهادهای مسئول اتخاذ کردند چند توصیه را دارم، تنش هایی که در بازار ارز و در عملکرد اقتصادی ایران در حوزه رشد اقتصادی، اشتغال، تورم مشاهده می‌شود ناشی از عملکردهای مسئولین دولت و قوای مرتبط با این حوزه است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: اگر می‌خواهیم عملکرد اقتصادی ایران به سمت رشد و شکوفایی برود باید نسبت به عوامل موثر در اقتصاد ایران تجدیدنظر کنیم، مهم‌ترین شاخص بر اقتصاد ملی متاسفانه درآمدهای نفتی است و این یک خطر استراتژیک است و از این رو رهبری سال‌ها است که قطع ارتباط هزینه‌ها از درآمدها نفتی و همچنین قطع ارتباط بودجه از درآمدهای نفتی را ابلاغ کردند و این موصوع هرگز موردتوجه نبوده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد بیان کرد: درآمدهای نفتی براساس سیاست‌ها و اقتصاد جهانی است و عوامل سیاسی در کاهش و افزایش آن موثر است و ما باید این رابطه اقتصاد ملی را از درآمدهای نفتی قطع کنیم و درآمد نفت را به عنوان یک پشتوانه ثروت با روش‌های اصولی استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: دومین شاخص موثر بر عملکرد اقتصاد امروز ایران تامین مالی دولت است، تامین مالی سیاست‌های دولت نقش موثری در شرایط امروز کشور دارد، متاسفانه بدون نگاه به درآمدهای واقعی هروز شاهد افزایش هزینه‌های کشور به ویژه هزینه‌های جاری کشور هستیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تصریح کرد: نامه وزیر کشاورزی به معاول اول رییس جمهور تکان دهنده است، متاسفانه امروز سران قوا در سبقت از یکدیگر هستند و بدانید که کشور ظرفیت افزایش حقوق شما را ندارد، اینکه جامعه کارگری ما درآمد پایین دارد به خاطر سیاست‌های شما است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد اذعان داشت: باتوجه به ارزش کار نیروهای خود حقوق و دستمزد ها را تعریف کنید، اگر منابع مالی شما مطمئن نیست پس چرا بی‌ضابطه وزیر جهاد و سایر دستگاه‌ها برای افزایش حقوق اقدام کردند، نحوه تامین مالی دولت مهم است و وقتی دولت پول ندارد از بانک مرکزی استقراض می‌کنید و بدانید که استقراض دولت از بانک مرکزی سم مهلکی است.

وی در خصوص استقراض از بانک‌ها توضیح داد: استقراض دولت از بانک‌ها عامل کاهش منابع بانک ها برای تزریق به تولید ملی است، همچنین شاخص سیاست اعتباری، سود سپرده و سود تسهیلات بسیار مهم است و نقش مهمی در اقتصاد و تولید ملی ایفا می‌کند، این شاخص‌ها بدون نفت که بازار جهانی مشخص می‌کند در داخل کشور تعیین شاخص می‌شود، این امر هم با رسیدن به اجماع و گفتگوی نزدیک دولت و مجلس محقق می شود، بنابراین با هم باید نقش راه را تعیین کنیم.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: شاخص سیاست ارزی متناسب از این سیاست‌ها است، سهولت فضای کسب و کار اشتغال را فراهم می کند و سهولت فضای کسب و کار قدرت رقابت با کالاهای خارجی و افزایش تولید ملی را به همراه خواهد داشت و متاسفانه ما در این خصوص رتبه‌های خوبی نداریم.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: از بین 133 کشور جهان از سال 2006 باتوجه به شاخص‌هایی آمارگیری انجام شده است و در سال 2011 از بین 186 کشور ما رتبه 129 کسب کردیم و این در حالی است که ما باید اقتصاد خود را شکوفا کنیم و در مقابله با تکان‌های غرب بایستیم، فضای کسب و کار برای نیروهای عالی و کسانی که ظرفیت لازم را دارند شرایط دانشی را فراهم می‌کند.

وی در پایان خطبه اول با اشاره به میلاد امام زمان(عج) خاطرنشان کرد: ما باید از سربازان گمنام امام زمان(عج) که جایگاه ایران را در عالی‌ترین سطح از اقتدار قرار می‌دهند تشکر کنیم، همچنین نیروهای انتظامی نیز تلاش‌هاس زیادی برای امنیت داخلی دارد که بسیار مهم است.

 

سیاست‌های ابلاغی رهبری باید نقش راه قوا و مسئولین باشد

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه خطبه‌های دوم(دینی) با بیان اینکه جامعه اسلامی به حضور در میعادگاه «نماز جمعه» دعوت شده است، اظهار کرد: در قرآن کریم یک سوره به نام «جمعه» داریم، جامعه بدون نظام سیاسی مستحکم و اصولی نمی‌تواند راه سعادت را بپیماید، از آنجایی که واژه اصبرو در کنار واژه صابرو در قرآن آمده است به این معنا است که صبر در قرآن به معنای صبر فردی هم وجود دارد، در واقع جامعه اسلامی در سایه صبر می تواند شخصیت اعتقادی و ایمانی و برآمده از اصول را در شخصیت خود نهادینه کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد تاکید کرد: وظیفه و حق را باید بشناسیم و در کنار وظیفه باید ثابت قدم و استوار بود، صابرو یعنی افراد جامعه بشری که آراسته به اسلام، ایمان و عمل صالح هستند صبر اجتماعی هم داشته باشند، به این معنا که صبر فردی برای رشد و تکامل ضروری است اما کافی نیست بنابراین برای نهادینه شدن قانون و اخلاق در جامعه و حفظ روابط اجتماعی و همچنین ساختن یک جامعه توحیدی و قرآنی یک صبر جمعی نیاز است و همه باید در کنار همه صبوری کنیم و کاستی‌های خود را برطرف کنیم و صبرهای خود را تبادل کنیم.

وی با بیان اینکه پیوند جریان‌های سیاسی معتقد به نظام راه را برای نظام باز خواهد کرد، تصریح کرد: ما برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی و معضلات اجتماعی راهی جز انتخاب مسیرهای علمی وخلق اتحاد بین نخبگان سیاسی و علمی نداریم، خداروشکر جایگاه ویژه و ممتاز رهبری نظام که مبتنی بر آموزه‌های دینی است هموار کننده این اجماع و نظر است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران بیان کرد: اگر سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری به نقش راه قوای سه‌گانه و نهادای مسئول تبدیل شود خلق اجماع می‌کند و راه را برای حرکت هماهنگ فراهم می‌کند، بنابراین دولت و ملت باید در کنار هم باشند و باهم حرکت کنند و دولت باید از همه توان و ظرفیت خود برای خلق این اجماع استفاده کند.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد افزود: قوه مجریه با توجه به ابزارها و ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند راه را برای اجماع و انسجام نظام هموار کند که نیازمند فکر، تفکر و برداشتن قدم‌های استوار است، نباید به گونه‌ای بود که هنوز سلام نکرده با ما خداحافظی کنند.

وی در پایان گفت: دستگاه اجرایی ظرفیت فراوانی برای خلق اجماع در مسیر انقلاب دارد، در کنار هم باشیم و با هم باشیم و این مسیر را با عزت و پیروزی تا نهایت رسیدن به سر منزل مقصود بپیماییم.

پایان پیام/523

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسابقات بین المللی قرآن مجلس قرآن کریم دولت حسن روحانی آذربایجان شرقی قرآن دکترین مهدویت مقام معظم رهبری همایش دکترین مهدویت نفت اقتصاد خبرگزاری شبستان دولت نماز جمعه کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۷۲۰۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته دومین نشست بررسی مسائل ارزی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید،  عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در این نشست، قالیباف با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.

در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنندرئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد؛ بنابراین باید در مورد موضوع به جمع‌بندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم. در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمع‌بندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمع‌بندی روشن می‌رسد.

قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمع‌بندی برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که ناترازی‌ها در قیمت ارز تاثیرگذار است؛ بنابراین نمی‌توان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت؛ دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم، می‌توانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.

حکمرانی از دو بخش تشکیل می‌شود: تشخیص علمی و تصمیم سیاسی؛ تشخیص‌های علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیم‌های سیاسی قرار دارد؛ اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شدرویکرد اقتصادی و مدیریتی در موضوع ارز اشکال دارد
همه اختیارها را به رئیس بانک مرکزی دادیم، اما ...

قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاست‌های ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.

وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد می‌شوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت:  به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.

قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه هفته آینده برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.

در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.

همچنین وزیر اقتصاد و  روسای کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد
  • سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم
  • افزایش چهار برابری درآمدهای نفتی ایران با شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها
  • ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است | درآمدهای نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • درآمدهای نفتی باعث ایجاد تورم می‌شود؟
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست