Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: استاد مهدی کیوان روحیه پرسشگری را در ذهن دانشجویان ایجاد می‌کرد و در حالی که برخلاف معمول، تاریخ نگاریِ سنتی، روایت گونه وار بوده است ولی دکتر کیوان تامل و تفکر را برای مطلعات تاریخی وارد کردند

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیین تجلیل از "مهدی کیوان" اصفهان شناس و استاد تاریخ  پیش از ظهر جمعه _هفتم اردیبهشت‌ماه_ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آیین مهدی کیوان اظهار کرد: هرکس گمشده ای دارد و گمشده من تاریخ ایران است. آنچه از تاریخ ایران به من داده اند چیزی نیست که بتوانم آن را به فرزندم بسپارم.

این اصفهان شناس و استاد تاریخ ادامه داد: زبان فارسی، اعتماد و علاقه مردم به حکومت و زنده نگهداشتن آداب و رسوم بومی از مهم ترین عوامل حفظ و نگهداری یک سرزمین است.

در ادامه این نشست مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهار کرد: برگزاری آیین های بزرگداشت برای سرمایه های علمی، فرهنگی و هنری اصفهان بسیار مهم و ویژه است چراکه اصفهان شهری مهم در حوزه فرهنگی بشمار می رود و امروزه ما برای اینکه آن جایگاه را به خوبی به نمایش بگذاریم و بتوانیم الگوسازی های مناسبی انجام دهیم باید از بزرگان‌ شهرمان در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری، علمی و دیگر زمینه ها تجلیل کرده و آنها را به عنوان الگوهایی برای نسل های آینده معرفی کنیم.

فریدون الهیاری افزود: حرکتی که درخصوص تجلیل از بزرگان اصفهان و به ویژه در هفته فرهنگی اصفهان و در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم آغاز شده است باید ادامه یابد و به سمتی پیش برویم که از شخصیت های بزرگ اصفهان که به نوعی برای فرهنگ این کشور تلاش کرده و جایگاه بزرگی داشتند را در دوران حیات آنها تجلیل کنیم تا نسل جدیدمان را نیز با این بزرگان آشنا کنیم.

وی با بیان اینکه به راستی امروز پایداری فرهنگی و امتداد هویت تاریخی مردم ایران مرهون تلاش های فرهیختگان این سرزمین است، گفت: تاریخ فرهنگ و تمدن ایران زمین را باید در ژرفای این سرزمین شناخت و آن تلاش های مستمر نیاکان در راستای استمرار حیات این جامعه همزمان با تهدیدات دایمی بوده که مردم ایران را تهدید می کرد.

الهیاری تصریح کرد: اصفهان و میراث آن صرفا به مفهوم یک شهر نیست بلکه یک روح است در کالبد فرهنگ و تمدن ایران زمین، پس بکوشیم تا عشق به فرهنگ ایرانی را به دوستدارانش بیاموزانیم.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تصریح کرد: دکتر مهدی کیوان حدود ۵۰ سال سابقه معلمی در مدارس و استادی در دانشگاه اصفهان را داشتند و بسیاری از کسانی که در اصفهان با تاریخ آشنا هستند و یا در تاریخ تحصیل کرده اند از دانشجویان دکتر کیوان بوده اند.

الهیاری ادامه داد: دکتر کیوان ازجمله استادانی بودند که مهم ترین وجه موجود در ویژگی های تدریس وی این بود که ایشان پرسشگری و دغدغه‌مندی را در ذهن دانشجویان ایجاد می کردند تا ذهن دانشجو به سمت یافتن پاسخ برای پرسش های تازه باشد که این مساله در نوع خود یک نوع نوآوری و بداعت را در کار تاریخ پژوهی ایجاد می کرد در حالی که برخلاف معمول، تاریخ نگاری سنتی، روایت گونه وار بوده است ولی دکتر کیوان تامل و تفکر را برای مطالعات تاریخی وارد کردند.

الهیاری تصریح کرد: دکتر کیوان شخصیتی است که به ایران و سابقه تاریخی کشورمان بسیار علاقمند است، این استاد به رموز و ماهیت چیستیِ هویتی سرزمین‌مان علاقمند است و این جزو ضروریت هایی است که ما باید با آن آشنا شویم.

مدیر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: دکتر کیوان در زمینه اصفهان شناسی نیز نگاهی متفاوت به اصفهان دارد که این موضوع بسیار اهمیت دارد و اگرچه اصفهان از نظر تاریخی و وجود آثار ارشمند جایگاه ویژه ای و ممتازی دارد ولی اصفهان و شناخت اصفهان و اصفهانی‌بودن به معنای یک ویژگی خاص فرهنگی و اجتماعی، بحث مهمی است که آقای دکتر کیوان در سالهایی که در دانشگاه تدریس می کردند این موضوع را پیگیری می کردند و از نظر من دکتر کیوان به لحاظ ریشه ای تاثیرگذاری‌هایی را داشتند که نقش آن وقتی که یک جریان مهم فکری و فرهنگی در میان دانش آموختگان تاریخ که فرصت تجربه کلاس های ایشان را داشتند، دیده می شود و هنوز تفکر ایشان جریان دارد.

به گزارش ایمنا، در این آیین از نیم قرن تلاش های علمی و فرهنگی "مهدی کیوان" از اساتید تاریخ دانشگاه اصفهان و اصفهان شناس پیشکسوت تجلیل شد.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۷۲۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدالت فرهنگی یعنی همه جای ایران سرای من است

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: عدالت فرهنگی یعنی همه جای ایران سرای من؛ عضویت هنرمندانِ دارای معلولیت در صندوق اعتباری هنر نشان از عدالت فرهنگی در وزارت فرهنگ دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، احمد مقیمی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صفحه شخصی خود در ویراستی از اهدای هنر کارت به سه هنرمند توان‌خواه اصفهانی خبر داد و نوشت:

《عدالت فرهنگی یعنی همه جای ایران سرای من

نگاه متوازن به همه موضوعات فرهنگی و هنری

توزیع عادلانه امکانات بین همه هنرمندان از همه اقشار.عضویت هنرمندانِ دارای #معلولیت در #صندوق_اعتباری_هنر نشان از #عدالت_فرهنگی در وزارت فرهنگ دارد.

پ ن؛ اصفهان، اهدای نمادین"هنر کارت"به سه هنرمندِ توانخواه》

کد خبر 746030

دیگر خبرها

  • اولین مقاله اش: تقصیر با مردان است نه زنان / اولین کتابش: پیغمبر دزدان / آنچه محقق داماد در باره باستانی پاریزی گفت
  • عدالت فرهنگی یعنی همه جای ایران سرای من است
  • شاهد سازمان‌یافته‌ترین جنگ ترکیبی تاریخ علیه ایران هستیم
  • عملیات وعده صادق روح تازه‌ای به کالبد مجاهدان طریق القدس دمید
  • چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه
  • بناهای تاریخی، مُهر تاییدی بر فرهنگ و تمدن ایران زمین
  • پاسخ هوش‌مصنوعی به سؤالی به قدمت تاریخ بشر؛ چرا فرازمینی‌ها را ندیده‌ایم؟
  • غرق شدگی پسربچه ۴ ساله در استخر باغ / تصادف زنجیره‌ای در محدوده پل تمدن با ۱۰ مصدوم
  • امام خمینی (ره) روح تازه‌ای به کالبد ارتش دمید
  • «ایستگاه ۱۰۶»؛ ریشه‌های تهاجم فرهنگی را واکاوی می‌کند