Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرم‌آباد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به بارش ۱۱۵ میلی‌متری باران بهاری در این استان گفت: نیمه‌خالی سدهای لرستان به ۵۸ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا میرزایی شامگاه جمعه در گفت و گو با رسانه ها درخصوص وضعیت بارش ها در لرستان طی سال آبی ۹۷-۹۶ اظهار داشت: براساس آمار شبکه باران سنج شرکت آب منطقه‌ای میزان بارش ها از ابتدای سال آبی جاری تا ۶ اردیبهشت ماه ۹۷ معادل ۳۷۶ میلی متر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۳۱ درصد کاهش و در مقایسه با میانگین آمار بلند مدت ۲۶ درصد کاهش نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تحلیل زمانی بارش ها و نقش آن بر ذخایر آب سدهای استان گفت: میزان بارش ها از اوایل سال آبی جاری (اول مهر ماه سال ۹۶) تا ابتدای فروردین ماه ۹۷ برابر ۲۶۱ میلی متر و حجم آب پشت مخازن سدهای استان در این مدت معادل ۸۴ میلیون و ۴۲۰ هزار متر مکعب و کسری آب مخازن سدها معادل ۶۰ درصد بوده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان افزود: در حال حاضر میزان بارش ها به ۳۷۶ میلی متر افزایش یافته که ۱۱۵ میلی متر آن مربوط به فروردین و اردیبهشت ماه است.

میرزایی در خصوص تاثیر بارش های فروردین و اردیبهشت ماه امسال بر حجم آب مخازن سدهای استان اظهار داشت: حجم آب مخازن سدهای استان در حال حاضر (ششم اردیبهشت ماه ۹۷) معادل ۸۵ میلیون و ۹۰۰ هزار متر مکعب است که در مقایسه با ابتدای فروردین ماه کمتر از ۲ درصد افزایش داشته است و در حال حاضر ۵۸ درصد حجم مخازن سدهای استان خالی است.

وی تصریح کرد: به علت افزایش دما، بیش از ۵۰ درصد بارش ها بصورت تبخیر از دسترس خارج و بخش قابل توجهی از روان آب ها نیز توسط ریشه گیاهان جذب می شود؛ لذا بارش های فصل بهاری نمی تواند کمبود آب مخازن سدهای استان را جبران کند.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان بیان کرد: بیشترین تاثیر مثبت بارش های فصل بهار بر روی کشاورزی و مراتع به ویژه کشت دیم بوده که خوشبختانه آب مورد نیاز کشاورزی از طریق بارش ها تاکنون تامین شده است.

میرزایی تاکید کرد: تنش آبی مربوط به کاهش آبدهی رودخانه، چشمه ها، چاه ها و سایر منابع در فصل تابستان همچنان باقی است و همه ذینفعان منابع آبی باید برای اجرای برنامه های سازگاری با کم آبی تلاش کنند.

منبع: مهر

کلیدواژه: بارش باران خرم آباد رضا میرزایی شرکت آب منطقه ای لرستان مجله ایران مهر بوشهر کرمانشاه گرگان شیراز شهرکرد خرم آباد بارش باران هفته سلامت تبریز خطبه های نماز جمعه بیرجند مجلس شورای اسلامی اشتغال مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۷۷۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتفاع بارش در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید

محسن حیدری اظهار کرد: معمولاً بارش‌های بهاری با توجه به انرژی بالای همرفتی سیستم ناشی از امواج جوی کم دامنه باعث رخداد رگبار باران، رعدوبرق شدید و تندباد شدید لحظه ای همراه با بارش تگرگ می‌شود که می‌تواند مخاطرات جوی خطرناکی را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: از ویژگی های این نوع سیستم توزیع غیر همگون بارش به صورت نقطه ای در محل های مختلف در مساحت کوچک با شدت بالا است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: از ۳۲ ایستگاه هواشناسی و باران سنجی استان گزارش باران مخابره شد، که میزان بارش از مرکز تحقیقات زاهدان ۲۵، چاه رحمان از توابع زاهدان ۴۰، سیادک ۱۵.۴، نصرت آباد ۴.۷، میرجاوه ۲۲، زابل ۰.۹، زهک ۴.۸ میلی متر بوده است.

وی بیان کرد: بارش‌های بهاری تا جمعه در سیستان و بلوچستان تداوم دارد، که باعث رخداد رگبار و رعد و برق برخی نقاط رگبار و رعد و برق شدید، تگرگ و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می شود.

حیدری عنوان کرد: در این مدت احتمال آبگرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی وجود دارد. شمال سیستان و بلوچستان از جمعه وزش باد برخی ساعات بادشدید و گردوخاک انتظار می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ۶۴ درصد حجم سدها پر شد/ بارش‌ها چقدر بالا رفت؟
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • ۴۲ درصد سد‌های استان گلستان آبگیری شد
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • 42.5 درصد حجم مخازن سدهای استان گلستان آب دارند
  • ارتفاع بارش در ایستگاه فرودگاهی زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید
  • بارش بیش از ۲۰۰ میلی متر باران از ابتدای سال آبی
  • خورو بیابانک بارانی‌ترین منطقه اصفهان
  • ارتفاع بارش در زاهدان به ۳۱ میلی متر رسید