Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان:طرح توسعه آرامگاه حیقوق نبی (ع) در تویسرکان که چند وقتی است موجب کشمکش بین اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان شده همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری شبستان-همدان

آرامگاه حبقوق نبی (ع) که در گفتار عامیانه مردم حیقوق نبی هم نامیده می‌شود از آثار تاریخی و باستانی بسیاری قدیمی و با ارزش استان همدان است که در شهرستان تویسرکان واقع شده و علاقمندان بسیاری از جای جای میهن اسلامی را به خود جذب می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساختمان آرامگاه حیقوق نبی (ع) مربوط به دوره‌ی سلجوقیان، قرن هفتم هجری قمری، است. این بنا بدنه‌ای هشت‌ضلعی شامل هشت ترکه‌ی آجری به عنوان ستون‌های اصلی بنا و سقفی مخروطی‌شکل دارد.

علیرغم همه جذابیت‌هایی که آرامگاه این پیامبر الهی برای تاریخ‌ شناسان و گردشگران دارد هنوز اقدام شایسته و درخوری برای بهبود شرایط این مقبره ارزمند صورت نگرفته و بیشتر آنچه شاهد هستیم از سال‌های قبل بازمانده است.

در حال حاضر با توجه به قرار گرفتن اطراف این آرامگاه در مسیر دانشگاه آزاد تویسرکان فضای نامناسبی در حوالی آن ایجاد شده که نیازمند رسیدگی و توجه است.

یکی از مطالبات همیشگی و مورد تأکید مردم و مسئولین شهرستان تویسرکان اجرای طرح توسعه برای این آرامگاه است تا بتواند نقطه‌ای بارز و شاخص در گردشگری تویسرکان معرفی شود.

طرح مذکور در سال 80 تدوین شد اما در بررسی های اولیه از سوی میراث فرهنگی مورد تأیید قرار نگرفت و بررسی‌ها و مطالعات برای تدوین طرح جدید ادامه یافت اما هنوز هم خبری از اجرای طرح جامع توسعه در این بقعه متبرک دیده نمی‌شود.

طرح جایگزین توسعه آرامگاه حیقوق نبی (ع) اجرایی می شود

حمیدرضا نوروزی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان به خبرنگار شبستان گفت: در طی دو سال مدیریت بنده بر منصب اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان در راستای اجرای طرح جامع آرامگاه حیقوق نبی (ع) جلسات متعددی با مسئولین شهرستان صورت گرفته است که تاکنون جواب مکتوب و منطقی از سوی میراث فرهنگی استان انجام نشده است.

وی افزود: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان از سایر مراجع قانونی پیگیر اجرای طرح توسعه آرامگاه این پیامبر الهی بوده زیراکه این مهم خواست مردم نیز می باشد.

وی تصریح کرد: به منظور اینکه تاکنون از سوی میراث فرهنگی استان در اجرای طرح توسعه حرم کوتاهی به عمل آمده است اداره اوقاف و امور خیریه نیز با همکاری شهردار و اعضای شورای شهر به اجرای طرح جایگزین پرداختند به طوری که ضلع غربی محوطه آرامگاه را به تالار قرآن  و یا زائرسرا اختصاص دهند و از محل درآمد آن برای بقعه متبرکه هزینه کنند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان تویسرکان خاطرنشان کرد: طرح جامع آرامگاه حیقوق نبی (ع) حدود 12 سال است که بدون پیگیری و مکاتبات میراث فرهنگی مانده است که این خود نشان از کم توجهی این سازمان به آستان مقدس می باشد.

نوروزی خاطرنشان کرد: طرح توسعه این مکان مقدس می‌تواند نقش موثری در ارتقای سطح فرهنگی و گردشگری این منطقه داشته باشد و به دنبال آن روند توسعه شهرستان شتاب بیشتری می گیرد .

وی تاکید کرد: از سازمان میراث فرهنگی انتظار می‌رود که با تعیین تکلیف هر چه سریعتر این طرح زمینه را برای بهره‌وری حداکثری از مزایای این بارگاه در حوزه گردشگری فراهم کند.

بررسی طرح توسعه آرامگاه حیقوق نبی(ع) در شورای فنی اداره میراث فرهنگی

احمد ترابی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار کرد: آرامگاه حبقوق نبی یکی از بناهای بسیار شاخص و ارزشمند استان همدان و حتی کشور ماست که یکی از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل را در خود جای داده‌ و از ابنیه دوران سلجوقی می‌باشد.

وی با بیان اینکه مسئله توسعه این آرامگاه "عرصه و حریم" است، عنوان کرد: طی جلساتی که با فرماندار، هیئت امنا و ... در تویسرکان داشتیم مقرر شد طرح توسعه این بارگاه تدوین و ارائه شود که اقدامات لازم صورت گرفت و طرح اولیه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحویل شد.

این مقام مسئول تأکید کرد: از آنجا که ارزش میراثی این آرامگاه بسیار بالاست و در تاریخ و تمدن ما عنصر مهمی به شمار می رود بنابراین هرگونه دخل و تصرف یا اجرای طرح در آن باید با نظر کارشناسان سازمان میرا ث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور همراه باشد.

عرصه و حریم بقعه در اجرای طرح رعایت شود

وی با بیان اینکه در حال حاضر طرح مذکور برای بررسی‌های کارشناسانه به شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال شده‌است، گفت:  پس از بررسی‌های استانی، طرح برای تأیید و دریافت مصوبه به تهران ارسال خواهد شد و در هر صورت رعایت عرصه و حریمی که سازمان مصوب کرده در این طرح لازم الاجراست.

ترابی تأیید اعتبارات در این طرح را منوط به تأیید طرح دانست و افزود: این طرح از سوی اداره کل اوقاف ارائه شده و  اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در اجرای این طرح نقش عمده‌ای دارد و می‌تواند در تأمین اعتبارات لازم نیز نقش عمده‌ای ایفا کند.

وی با بیان اینکه مرمت، کف سازی و رطوب‌زدایی در این بنا در سال‌های گذشته مورد پیگیری قرار گرفته‌است، اظهار کرد: در حال حاضر کلیّت بنا نیازمند اقدامات دیگری در بحث ساختار و مرمت و ... نیست و در شرایط قابل قوبولی قرار دارد.

به گزارش شبستان: با توجه به اینکه آرامگاه حیقوق نبی(ع) از ابنیه فاخر و ارزشمند استان است طبیعتا باید هرگونه طرح توسعه‌ای در آن با مطالعه و بررسی‌های لازم انجام شود اما شایسته‌تر آن است که این مطالعات سبب به فراموشی سپرده شدن مطالبه و خواست عمومی مردم تویسرکان نشود و آنچه زیبنده این آرامگاه است به زودی و با جدیت مورد پیگری قرار گیرد.

 

گزارش: سمیرا قادری

پایان پیام/155

منبع: شبستان

کلیدواژه: مسابقات بین المللی قرآن مجلس دولت قرآن کریم جشنواره جهانی فیلم فجر حسن روحانی آذربایجان شرقی دکترین مهدویت همایش دکترین مهدویت قرآن آرامگاه حیقوق نبی ع شهرستان تویسرکان سازمان اوقاف و امور خیریه کلیدواژگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۷۸۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکزاصفهان؛ معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: از مجموع تولیدات به فروش رفته صنایع دستی، ۳۰میلیارد ریال در کارگاه‌ها و ۷۰ میلیارد ریال مربوط به بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی بوده است.
محمد بینوا با اشاره به اینکه هم اکنون در سه بازارچه و نمایشگاه نوروزی صنایع دستی در قالب ۵۰غرفه عرضه و فروش در مرکز شهرستان فعال است گفت: به ترتیب نساجی سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قمیتی ، زیور آلات سنتی، بافت‌های داری مانند زیلو و گلیم ، سفال و سرامیک ، قلمزنی ، منبت و پیکر تراشی و تولیدات چرمی بیشترین میزان فروش صنایع دستی شهرستان را به خود اختصاص داده است
وی افزود: اخذ نشان ملی و مرغوبیت کالا توسط هنرمندان صنایع دستی نشانه ریشه دار بودن این هنر در شهرستان کاشان و مایه مباهات و غرور ملی است.
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود: در حال حاضر بیش از هزار هنرمند در ۷۰ رشته مختلف صنایع دستی در شهرستان کاشان فعالیت دارند و این ظرفیت مناسبی برای رونق صنایع دستی در کاشان است.

دیگر خبرها

  • تاریخی‌ترین بنای فلاورجان
  • میزبانی ۷۲ موزه خراسان رضوی از مسافران نوروزی
  • مشکلات مسجد تاریخی جامع سمنان زیر ذره بین جمعی از موثرین و مطالبه گران سمنانی!
  • ۵۰۷ هزار نفر از جاذبه‌های همدان دیدن کردند
  • موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان
  • بازدید بیش از ۷۰ هزار نفر از اماکن گردشگری کبودراهنگ
  • تقدیر استاندار فارس از عملکرد جهادی مدیر کل میراث فرهنگی دیار حافظ
  • اجرای طرح‌های «ضیافت الهی» و «آرامش بهاری» در بقاع متبرکه آمل
  • تخریب یک بنا در دزفول برای حفظ جان شهروندان