Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@19:56:23 GMT

آواره موسیقی به دیار باقی شتافت/ مرگ در غربت و تنهایی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۷۹۵۵۶

آواره موسیقی به دیار باقی شتافت/ مرگ در غربت و تنهایی

استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل درد و بیماری در انزوا به دیار باقی شتافت.

علی مغازه ای پژوهشگر موسیقی قومی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر افزود: یک روز بعد از درگذشت استاد خلیل یوسفی از کمانچه نوازان برجسته موسیقی شمال خراسان بار دیگر سوگوار و عزادار یکی دیگر از بزرگان موسیقی منطقه بلوچستان استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی هستیم که به حق یکی از چهره های کهنسال و صاحب نام ساز «سرودی» یا قیچک این منطقه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.ی افزود: متاسفانه علاقه مندان موسیقی قومی ایران طی سال های اخیر به دلیل بیماری و کهولت سن از شنیدن نغمه های این هنرمند محروم بودند و با رفتن این استاد بزرگ امید ما برای داشتن یک ذخیر مدون از منابع موسیقی اقوام ایران کمرنگ تر شد.

وی ادامه داد: استاد علی آوارگان ساکن منطقه اورکی از دشتیاری چابهار بود که طی سالیان طولانی با شاعران، حماسه خوانان و بزرگان منطقه بلوچستان همنوازی کرده بود. این هنرمند همزمان با سرودی نوازی صوت دل انگیزی هم داشت.

مغازه ای درباره روند بیماری استاد آوارگان توضیح داد: استاد این اواخر دچار بیماری قلبی و مغزی و آسیب جسمی اش به حدی بود که در چند ماه اخیر نیاز به درمان مستمری داشت اما خودش می گفت کسی به او رسیدگی نمی کند. حتی برخی از دوستان پیگیر بیمه وی بودند که متاسفانه این موضوع نیز امکان پذیر نشد.

این پژوهشگر موسیقی بیان کرد: به دلیل اینکه فرزندان استاد آوارگان پیگیر هنر نبودند بنابراین دیگر جانشینی برای وی نیست که بخواهد میراث گرانقدرش را حفظ کند. او به حق آواره موسیقی بود و ما می بینیم که آوارگان موسیقی یک به یک به دیار باقی می روند و ما همواره افسوس می خوریم. امیدواریم باقی ماندگان را دریابیم که مانند استاد آوارگان این چنین در انزوا از دنیا نروند.

گروه هنر خبرگزاری مهر درگذشت استاد آوارگان را به جامعه هنری و خانواده وی تسلیت می گوید.

منبع: مهر

کلیدواژه: علی آوارگان علی مغازه ای موسیقی نواحی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تئاتر ایران فیلم سینمایی حضور هنر ایران در جهان سیدرضا میرکریمی کنسرت موسیقی موسیقی ایرانی سینمای مستند فیلم کوتاه انیمیشن رادیو سریال ایرانی شبکه یک سیما موسیقی کلاسیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۷۹۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از ناتوانی واشنگتن در رقابت یک‌تنه با حضور فزاینده چین در جزایر اقیانوس آرام سخن گفت.

بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده حتی اگر به تنهایی توانایی رقابت با نفوذ فزاینده چین در این منطقه را نداشته باشد، می‌خواهد گزینه بهتری از چین را در اختیار جزایر اقیانوس آرام قرار بدهد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: چین بر بسیاری از منطقه‌ها در جزایر اقیانوس آرام سیطره دارد و شاید مساحت این منطقه‌ها بیش‌تر از چیزی باشد که ما بتوانیم بر آن سیطره پیدا کنیم.

همچنین بلینکن به ابتکاری اشاره کرد که در دیدار سال گذشته میان «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا و «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا رسانه‌ای شد و بر اساس آن «گوگل» باید کابل‌های اینترنت را در اقیانوس آرام بکِشد تا کیفیت اینترنت در کشورهای دوردست بهتر شود.

سخنان بلینکن در حالی بیان می‌شود که پارلمان جزایر سلیمان پنجشنبه گذشته «جرمیا مانل» را به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد. مانل از حامیان روابط نزدیک با چین است.

روابط نزدیک جزایر سلیمان و چین در خصوص مسایل امنیتی نگرانی ایالات متحده آمریکا و استرالیا را در پی داشته است.

کد خبر 6096423

دیگر خبرها

  • وضعیت ناگوار آوارگان غزه؛ وقتی جز کفن چیزی برای فرار از سرما وجود ندارد
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • پیکر عیسی بخشی آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • از وطنم ایران تا شب‌نورد؛ با تارِ لطفی + فیلم
  • استاد موسیقی شمال خراسان را بهتر بشناسیم
  • هنرمند پرآوزاه موسیقی خراسان شمالی درگذشت
  • بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت
  • هنرمند و بخشی خراسان شمالی به دیدار حق شتافت