Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@00:18:37 GMT

درگذشت یکی از بزرگان موسیقی نواحی در غربت و تنهایی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۷۹۹۷۰

درگذشت یکی از بزرگان موسیقی نواحی در غربت و تنهایی

فرهنگ > موسیقی - مهر نوشت: استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی از نوازندگان کهن منطقه بلوچستان بعد از تحمل درد و بیماری در انزوا به دیار باقی شتافت.

علی مغازه ای پژوهشگر موسیقی قومی ایران با اعلام این خبر افزود: یک روز بعد از درگذشت استاد خلیل یوسفی از کمانچه نوازان برجسته موسیقی شمال خراسان بار دیگر سوگوار و عزادار یکی دیگر از بزرگان موسیقی منطقه بلوچستان استاد علی آوارگان ملقب به لعل محمد سرودی هستیم که به حق یکی از چهره های کهنسال و صاحب نام ساز «سرود» یا قیچک این منطقه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: متاسفانه علاقه مندان موسیقی قومی ایران طی سال های اخیر به دلیل بیماری و کهولت سن از شنیدن نغمه های این هنرمند محروم بودند و با رفتن این استاد بزرگ امید ما برای داشتن یک ذخیره مدون از منابع موسیقی اقوام ایران کمرنگ تر شد.

وی ادامه داد: استاد علی آوارگان ساکن منطقه اورکی از دشتیاری چابهار بود که طی سالیان طولانی با شاعران، حماسه خوانان و بزرگان منطقه بلوچستان همنوازی کرده بود. این هنرمند همزمان با سرودی نوازی صوت دل انگیزی هم داشت.

مغازه ای درباره روند بیماری استاد آوارگان توضیح داد: استاد این اواخر دچار بیماری قلبی و مغزی و آسیب جسمی اش به حدی بود که در چند ماه اخیر نیاز به درمان مستمری داشت اما خودش می گفت کسی به او رسیدگی نمی کند. حتی برخی از دوستان پیگیر بیمه وی بودند که متاسفانه این موضوع نیز امکان پذیر نشد.

این پژوهشگر موسیقی بیان کرد: به دلیل اینکه فرزندان استاد آوارگان پیگیر هنر نبودند بنابراین دیگر جانشینی برای وی نیست که بخواهد میراث گرانقدرش را حفظ کند. او به حق آواره موسیقی بود و ما می بینیم که آوارگان موسیقی یک به یک به دیار باقی می روند و ما همواره افسوس می خوریم. امیدواریم باقی ماندگان را دریابیم که مانند استاد آوارگان این چنین در انزوا از دنیا نروند.

57241

کلید واژه‌ها : موسیقی نواحی - موسیقی - موسیقی سنتی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موسیقی نواحی موسیقی موسیقی سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۷۹۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آلمان کمک‌رسانی به آنروا را از سر گرفت

آلمان امروز چهارشنبه تصمیم خود را برای تجدید همکاری با آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا) اعلام کرد. 

این اقدام پس از آن صورت گرفت که کاترین کولونا، وزیر امور خارجه سابق فرانسه تحقیقات در مورد اینکه آیا برخی از کارمندان آنروا در حمله ۷ اکتبر به اسرائیل نقش داشته اند را به پایان رساند و از آنها رفع اتهام کرد.

گزارش کولونا نشان داد که طرف اسرائیلی «هنوز باید شواهد تأییدکننده‌ای» در مورد اتهامات خود مبنی بر همکاری کارکنان آنروا با حماس ارائه کند و افزود که آنروا به طور مرتب فهرست کارمندان خود را به اسرائیل ارائه می‌کرده است.

دولت آلمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در حمایت از این اصلاحات، دولت آلمان به زودی به همکاری خود با آنروا در غزه ادامه خواهد داد، همانطور که استرالیا، کانادا، سوئد و ژاپن قبلاً انجام داده اند. آلمان از نزدیک با نزدیک‌ترین شرکای بین المللی خود برای پرداخت بودجه بیشتر هماهنگ خواهد کرد. 

رژیم صهیونیستی برای پیشبرد اهداف خود در تجاوز به غزه و ایجاد قحطی در این باریکه، آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا که بزرگترین نهاد امدادرسان در غزه محسوب می‌شود را متهم به دست داشتن در حمله هفتم اکتبر کرد. همین امر کافی بود تا کشور‌های غربی کمک‌های خود به این آژانس را قطع کنند؛ موضوعی که در نهایت فلسطینیان را در خطر گرسنگی قرار داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • آلمان کمک‌رسانی به آنروا را از سر گرفت
  • نادر کاشانی پیشکسوت بسکتبال درگذشت | دلیل درگذشت نادر کاشانی چه بود؟
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • نادر کاشانی پیشکسوت بسکتبال درگذشت
  • درگذشت استاد کاظم نجفی هنرمند پیشکسوت صنایع‌دستی
  • راز و رمزهای موسیقی سنتی خراسان: پیوندی فرامرزی از اعماق تاریخ
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود!
  • تنهایی موجب میل به شیرینی می‌شود