Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@22:10:12 GMT

گياهان الوند زينت بخش سفره همداني ها

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۰۵۵۱

گياهان الوند زينت بخش سفره همداني ها

خبرگزاري آريا - همدان- ايرنا- دامنه بکر، زيبا و سرسبز الوند همه ساله در فصل بهار ميزبان علاقه منداني است که علاوه بر استفاده از طبيعت کم نظير اين منطقه، براي چيدن گياهان کوهي پا به اين مکان خوش آب و هوا مي گذارند.

به گزارش ايرنا، در اين روزهاي بهاري و دلپذير به هر کوه و دشتي از استان سرسبز همدان که پا مي گذاري زنان، مردان و حتي کودکاني را مي بيني که هر کدام با عشق و علاقه با کيسه اي به دست در پي چيدن و جمع کردن گياهان کوهي خودرو هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دامنه هاي الوند همدان و طبيعت روستاهاي اين استان هر کدام با داشتن گونه هاي گياهي بسياري همه ساله در فصل بهار مردم را به سوي خود فرا مي خوانند و مردم اين ديار علاوه بر استفاده از اين طبيعت پاک، براي زينت دادن به سفره هاي خود در اين فصل از انواع و اقسام گياهان کوهي تحفه اي با خود به خانه مي برند.
غازياقي، گلپر، بومادران، تلخه، کاسني، بابوبه کوهي، شنگ و کنگر خوراکي از جمله مهمترين گياهان کوهي است که به صورت خودرو در دامنه هاي الوند و جاي جاي اين استان مي رويد و مورد استقبال مردم قرار مي گيرد.
البته در اين فصل افراد زيادي از مردم اين استان از طريق چيدن اين گياهان کوهي درآمد کسب کرده و براي خود و ديگران اشتغال موقت ايجاد مي کنند.
اين روزها اگر سري به بازار همدان بزني شاهد فروش انواع و اقسام گياهان کوهي توسط دستفروشان هستي؛ افرادي که هر کدام با ريختن اين گياهان در داخل گوني و معرفي و عرضه آن به مردم در يک صف مرتب، فضاي پياده رو هاي چند نقطه از بازار همدان را قرق کرده اند.
در اين ميان زنان با سليقه و با تجربه همداني که از خواص اين گياهان آگاهي کامل دارند از مشتريان پر و پا قرص اين نوع گياهان هستند.
يکي از بانوان همداني که چند نوع گياه کوهي از جمله `شنگ` خريده و مشغول پرداخت پول آن به فروشنده است به خبرنگار ايرنا مي گويد: گياه شنگ براي تقويت معده مقوي است و برگ هاي گياه شنگ از خونريزي معده جلوگيري مي‌ کند.
پروانه رادمند که به گفته خود علاقه زيادي به استفاده از گياهان کوهي دارد معتقد است اين گونه گياهان خاصيت بسياري دارد و هر کدام از آن براي درمان دردي مفيد است.
وي در مورد خواص بابونه کوهي هم مي گويد: بابونه تقويت کننده مغز و اعصاب و درمان کننده سردرد و ميگرن است.
يکي ديگر از بانوان ميانسال همداني که دقتي خاص در خريد اين گياهان کوهي دارد نيز به خبرنگار ايرنا مي گويد: کدبانوهاي باسليقه همداني از اين گياهان در فصل بهار انواع آش، کوکو و خورشت تهيه کرده و سفره هاي خود را براي پذيرايي از مهمانان رنگارنگ مي کنند.
فاطمه شهبازي ادامه داد: همچنين برخي از زنان اين سبزي ها را به صورت خشک کرده و يا در داخل فريزر براي استفاده در فصل زمستان نگهداري مي کنند که البته استفاده تازه از اين سبزي ها خواص بيشتري دارد.
يک کارشناس طب سنتي نيز با بيان اينکه هر يک از اين گياهان کوهي خاصيتي براي درمان دارند، تاکيد کرد: مردم براي استفاده از اين گياهان کوهي براي درمان از نظر کارشناسان هم استفاده کنند.
محمدعلي احمدي با بيان اينکه بابونه کوهي که در دشت هاي همدان هم فراوان ديده مي شود خواص زيادي دارد، افزود: براي تسکين دردهاي عضلاني دم کرده بابونه بنوشيد، همچنين جويدن بابونه براي التيام زخم هاي دهان مفيد است.
وي خطاب به مادران جوان گفت: براي تسکين درد در هنگام دندان درآوردن بچه ها، به آنها دم کرده بابونه بدهيد.
وي با بيان اينکه بابونه درمان کننده بي اشتهايي است و براي رفع ورم روده موثر است، ادامه داد: دم کرده بابونه درمان کننده کم خوني است همچنين بابونه تب بُر و تسکين دهنده درد و تقويت کننده معده است.
اين کارشناس طب سنتي در مورد کاسني هم گفت: عرق اين گياه قلب، کبد و کليه را فعال مي‌کند و تمامي قسمت‌هاي کاسني اعم از ريشه و برگ مصرف دارويي دارند و مصرف دَم کرده برگ و يا ريشه کاسني به مقدار يک فنجان قبل از هر وعده غذايي اثر تقويتي بر معده داشته و اشتها را زياد مي‌کند.
وي افزود: برگ تازه کاسني حاوي ويتامين `ث` فراوان بوده و از اين رو مصرف آن التهابات لثه را که ناشي از کمبود اين ويتامين است، بهبود مي‌بخشد.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان همدان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: از يک هزار و 500 گونه گياهي که در دشت هاي همدان مي رويد، 394 گونه، گياهان دارويي هستند.
`عيسي بختياري` افزود: 315 مورد از 394 گونه دارويي شناسايي شده در همدان به صورت خودرو در استان رويش دارند و 79 مورد از اين تعداد بومي استان نبوده بلکه در همدان کشت مي شوند.
وي ادامه داد: موسير، تره کوهي، پياز کلاغ، والک، غازيافي، پاکلاقي، باريجه، گلپر، بومادران، تلخه، کاسني، کنگر خوراکي، بابونه کوهي، شنگ و گاوزبان از جمله گياهان دارويي موجود در استان است.
معاون فني اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري همدان بيان کرد: گياهان دارويي به سه بخش برداشت مجاز، برداشت مجاز مشروط و غيرمجاز(ممنوع) تقسيم بندي مي شوند که تنها برداشت نوع نخست براي مصارف خوراکي و زراعت آزاد است.
وي اضافه کرد: برداشت مجاز مشروط به گونه اي است که کارشناسان با تهيه طرح هايي زمان و نحوه برداشت تعدادي از گياهان دارويي در معرض انقراض و کمياب را مشخص مي کنند.
معاون فني اداره منابع طبيعي و آبخيزداري همدان اظهار کرد: مولفه هايي همچون خشکسالي و تاثير آن در کاهش گونه گياهي، در معرض انقراض بودن اين گونه ها، زمان و چگونگي برداشت گياه به گونه اي که به ريشه و ذخيره گاه اصلي ضربه وارد نشود در کميته فني بررسي مي شود.
بختياري گفت: با وجود اينکه برداشت برخي از گونه هاي در حال انقراض ممنوع است ولي برخي از شهروندان بي توجه به اين امر به واسطه زيبايي و مصارف دارويي و خوراکي، اقدام به برداشت غير مجاز کرده و زمينه انقراض گونه هاي گياهي کمياب را فراهم مي کنند.
وي با ذکر اينکه کندن گياه از ريشه به منزله مرگ گونه گياهي است تاکيد کرد: در اين ايام که همزمان با رويش گونه زيباي ˈلاله واژگونˈ است افراد اقدام به چيدن اين گل زيبا از ريشه کرده در حاليکه لاله واژگون و ديگر گونه هاي گياهي تنها در دامن طبيعت زيبايي خود را به رخ مي کشند و در صورت چيده شدن در بهترين حالت بعد از يکروز شادابي خود را از دست مي دهند.
وي اضافه کرد: برداشت گونه هاي گياهي کمياب و در معرض انقراض که جزو ذخاير ژنتيکي استان و کشور محسوب مي شوند آسيب جدي به طبيعت وارد کرده است چراکه ذخاير ژنتيکي در صورت انقراض قابل احيا نيستند.
بختياري ادامه داد: شمار زيادي از گونه هاي گياهي از روزگاران قديم براي مردم شناخته شده هستند و افراد بومي منطقه با مصارف و استفاده هاي دارويي و درماني آنها به طور کامل آشنايي دارند.
وي تاکيد کرد: جنگل ها و منابع طبيعي و خدادادي داراي منابع غني گياهي از لحاظ دارويي، صنعتي و معطرسازي هستند که ارزش آنها قابل محاسبه نيست.
وي گفت: همدان از استان هاي پيشرو در توسعه و کشت گياهان دارويي است به گونه اي که از گذشته هاي دور تاکنون اين منطقه به عنوان مهد کشت و توسعه گياهان دارويي شناخته مي شود.
بختياري اضافه کرد: استان همدان داراي 905 هزار هکتار اراضي ملي است که 42 هزار و 566 هکتار آن شامل جنگل هاي طبيعي دست کاشت و اراضي جنگلي مي شود و سهم همدان از مراتع کشور کمتر از يک درصد است.
وي تاکيد کرد: با توجه به برداشت هاي بي رويه از گياهان دارويي به همه مردم و علاقه مندان به طبيت توصيه کرد: در توليد و کشت گياهان دارويي مشارکت کنند و اين اداره آمادگي هر گونه مساعدت و همکاري در خصوص تخصيص زمين و ساير مساعدت هاي لازم را دارد.
2087/2090
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۰۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: بیجار شهری که بر بلندای بام جای گرفته است و به واسطه کوه‌های سرو قامتی که در دور آن احاطه شده است نعمت‌های خداوند مهربان نیز در آن جاری شده است.

وجود گیاهان دارویی و خوراکی بهاره در این شهرتان رونق زیادی دارد و با شروع فصل بهار کار و کاسبی بسیاری از مردم این دیار رونق می‌یابد.

از گذشته تاکنون بانوان بیجاری هرساله در دو ماه اول فصل بهار نسبت به خرید گیاهان خوراکی به دلیل خاصیت‌های درمانی و دارویی اقدام کرده و حتی برای فصل‌های دیگر سال نیز به روش‌های مختلف نگهداری می‌کنند.

یکی از عادات مردم دیار بیجار گروس که از دیرباز نیز مرسوم بوده است استفاده از گیاهان گوهی به عنوان غذا در فصل بهار است.

در منطقه بیجار بیش از ۱۳۵ نوع گیاهان خوراکی و دارویی و صنعتی برداشت می‌شود که مصرف آن از گذشته‌های دور مرسوم بود و مردم با آغاز فصل بهار آنها را جایگزین مواد پروتئینی می‌کنند.

سراب، قیصه، کوه حمزه عرب، کوه زغال، صلوات آباد، چنگ الماس و قمچقا مهم‌ترین محل رویش گیاهان کوهی در دیار بیجار گروس است.

گیاهان بهاری درمان بسیاری از امراض

مهری عباسی یکی از بانوان بیجاری در حین خرید گیاه بهاری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه از این گیاهان خوراکی چه استفاده‌هایی می‌کنید اظهار کرد: گیاهان بهاری از خاصیت‌های بسیار زیادی برخوردار است و در فصل بهار خانواده ما بیشتر وعده‌های غذایی خود را با این گیاهان تأمین می‌کنند.

وی افزود: مصرف زیاد پروتئین و گوشت قرمز موجب بروز بیماری‌های زیادی در افراد می‌شود و خوردن گیاهان خوراکی فصل بهار برای سلامت همه افراد بسیار ضروری است.

گیاهان بهاری منبع مهم در آمد مردم

محمد رحمانی از دیگر شهروندان بیجاری نیز در گفت‌وگو با با خبرنگار مهر اعلام کرد: علاقه بسیار زیادی به گیاهان خوراکی فصل بهار دارم، مثلاً گیاه خوراکی قازیاقه معجزه‌های در درمان انواع بیماری‌ها دارد، هرساله در این فصل برای خرید این گیاه بسیار خوشمزه و پرخاصیت لحظه شماری و به مقدار بسیاری خریداری می‌کنم.

وی به تعداد گیاهان دارویی و خوراکی این منطقه اشاره و ابراز کرد: لف چشمه (بولاغ اوتی)،پونه خوراکی، گل آقا (گیلاغه)،شنگ، گوشت بره (گوشت برخیله) کنگر، ترشک اسفنجی (اول که) پیاز وحشی (پیاز قوراته) زرایند کوهی (پرشک)،تعدادی از گیاهان بهاری در منطقه بیجار گروس است.

این شهروند بیجاری گفت: با توجه به نبود شغل پایدار در بیجار برداشت و فروش گیاهان بهاری در دو ماه فصل بهار منبع درآمدی برای افراد جویای کار در بیجار است.

گیاهان بهاری بدن را پاکسازی می‌کند

یکی از فروشندگان بیجاری که سبد و گونی‌های بزرگی از گیاهان خوراکی را در مغازه خود گذاشته بود در گفت‌وگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: خوشبختانه استقبال مردم بیجار از گیاهان خوراکی فصل بهار بسیار خوب است و همزمان با نیمه دوم فروردین شاهد حضور مشتری‌های زیادی هستیم.

حامد کریمی گفت: خوشبختانه مردم بیجار طرفدار بسیار خوب گیاهان خوراکی فصل بهار هستند، چراکه فواید زیادی دارد و در درمان بسیاری از امراض مؤثر است و بدن انسان را پاکسازی می‌کند.

وی به هزینه این گیاهان خوراکی اشاره کرد و ابراز داشت: قیمت این گیاهان با توجه به سختی که در ببرداشت آن وجود دارد بسیار پایین است و عموماً قیمت‌ها از ۴۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان بوده و تقریباً نسبت به سال گذشته افزایشی نداشته است.

گیاهان بهاری جادوی نهفته در دل زمین هستند که در فصل بهار سفره شهروندان بیجاری را رنگین می‌کند اما یکی از مضرات برداشت بیش از حد این گیاهان تخریب طبیعت است که این مهم باید مورد توجه مردم قرار بگیرد.

کد خبر 6085166

دیگر خبرها

  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • سفره همدانی‌ها با نان سبوس‌دار کامل می‌شود
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • بازار داغ گیاهان دارویی در کرمانشاه+ تصویر
  • به صدا درآمدن زنگ خطر انقراض ۵۰ گونه گیاه دارویی وخوراکی درآذربایجان غربی