Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@13:57:31 GMT

استعداد یابی ورزشی ، حلقه گمشده در مدرسه و خانواده

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۰۹۳۰

استعداد یابی ورزشی ، حلقه گمشده در مدرسه و خانواده

کارشناسان و مسئولان ورزشی تبدیل یک فرد به قهرمان در رشته ورزشی را نتیجه انجام یکسری کارها و اقدامات زیر ساختی می دانند که استعدادیابی و بررسی توانایی ورزشی فرد در دوران کودکی نمونه ای از این کارهاست .
سوق دادن افراد مستعد در رشته های ورزشی به حضور در باشگاهها و تمرین زیر نظر مربیان ، بستری است که برای پرورش قهرمان نیاز است ، ولی در کشور بویژه استان مازندران به اعتقاد کارشناسان ورزشی ، چنین چرخه ای وجود ندارد و مسیر پرورش ورزشکاران حرفه ای تنها بر مدار علاقه شخصی ورزشکار و یا خانواده اش می چرخد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اینکه افراد 6 تا 18 سال یعنی همان جامعه کودک و نوجوان در مدارس حضور دارند ، به نظر می رسد این فضا می تواند نقطه ثقلی برای استعدادیابی ورزشی باشد تا از این طریق به فضاهای بزرگتر که همان مکان های ورزشی است ، سوق داده شوند .
ورزش مدارس اما هیچ نگاهی به این موضوع ندارد و عمدتا مبتنی بر ایجاد تحرک بدنی برای دانش آموزان است و به همین دلیل هم حتی انجام نرمش صبحگاهی چند دقیقه ای هم بر اساس این نگاه ، قانع کننده است .
بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد روی آوردن بیشتر کودکان و نوجوانان مازندران به رشته های ورزشی تحت تاثیر علاقه و خواسته والدینشان و یا از روی القائات هیجانی است که این مساله باعث شده تا آنان در مسیر فعالیتشان در میانه راه باقی ماندن و رفتن در ورزش سردرگم بمانند .
مریم فلاحی مادری که به خاطر تحرک و بازی زیاد فرزند هشت ساله اش با توصیه دوستان و آشنایانش او را در کلاس رزمی ثبت نام کرد ، به خبرنگار ایرنا گفت : اطرافیانم به من توصیه کردند که چون فرزندم تحرک زیادی دارد می تواند در رشته پرتحرک رزمی این انرزی را تخلیه کند .
این مادر ساروی افزود : کودکم علاقه ای به رشته ای که در آن ورزش می کرد نداشت و همواره به دنبال انجام ورزش های توپی بود و این بی علاقگی و عدم رغبت به رشته رزمی باعث شد تا بعد از مدتی فرزندم از رفتن به باشگاه خودداری کند و به همان فوتبال بازی کردن در کوچه قانع شود .
یاسر احمدی که پدر یک پسر 11 ساله است گفت : با توجه به اینکه خودم به فوتبال علاقه داشتم ثبت نام پسرم را در کلاس های فوتبال انجام دادم .
وی افزود : اوایل انجام این کار فرزندم به خاطر عدم مخالفت با تصمیم من در این کلاس ها شرکت کرد اما بعد از مدتی کلا فعالیت ورزشی را کنار گذاشت .
او که دلیل این امر را علاقه مند نبودن فرزندش به این رشته ورزشی عنوان کرد ، ادامه داد : با توجه به قد کشیده فرزندم به نظر می رسد که او باید به سمت رشته هایی همچون والیبال و یا بسکتبال می رفت ، موضوعی که خودش نیز بعد از مدت ها آن را ابراز کرد .
این پدر که همچنان در تلاش است تا میل و رغبت برای فعالیت ورزشی را دوباره به فرزندش برگرداند ، گفت : در صورت موفق شدنم در این زمینه ، مطمنا زیر نظر اساتید و یا مجموعه هایی که درباره شناسایی استعدادهای ورزشی اقدام می کنند ، برای حضور و فعالیتش در رشته ورزشی اقدام می کنم .
او همچنین به خانواده ها توصیه کرد تا از هرگونه تحمیل علائق خود به فرزندانشان در خصوص فعالیت رشته ورزشی بپرهیزند تا آنان بتوانند با فراغ باز و با شناخت توانایی هایشان وارد این عرصه بشوند .
این پدر ساروی امیدوار است که با اعمال شیوه ها و برنامه هایی نسبت به شناسایی استعدادهای ورزشی در مدارس به عنوان مکانی که کودکان و نوجوانان بیشتر وقت خود را در آن صرف می کنند ، اقدام شود .
احمدی اظهار داشت : تجربه نشان داده که عدم هدایت درست در برهه های زمانی خاص در زندگی هر فرد می تواند اثرات جبران ناپذیری بزند .
وی از هدایت تحصیلی به عنوان یکی از این مسائل نام برد که تراکم حضور دانش آموزان در برخی رشته های تحصیلی منجر شد و گفت : شرایط بیکاری امروز افراد جامعه بخشی به همین مساله بر می گردد .
مازندران حدود 530 هزار دانش آموز دارد که در بیشتر از چهار هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند .
بررسی وضعیت چگونگی شناسایی و استعدادیابی ورزشی در مدارس نشان می دهد که برگزاری سالانه المپیادهای ورزشی امکان حضور دانش آموزان در رقابت های ورزشی و محک زدنشان فراهم می شود .
در این المپیادهای ورزشی ، دانش آموزان هر آنچه از توان و استعداد ذاتی ورزشی که دارند در میدان رقابت با همسالان خود عرضه می کنند که در صورت موفقیت نیز به مراحل بالاتر و یا همان المیپاد کشوری دانش آموزی راه می یابند .
در صورت روی آوردن شانس به آنها تعدادی نیز راه خود را برای انجام حرفه ای ورزش پیدا می کنند .
** حضور حدود 35 درصد دانش آموزان مازندران در المپیادهای ورزشی
رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : امسال 180 هزار دانش آموز استان در المپیاد ورزشی درون مدرسه ای شرکت کردند .
قربانعلی سهرابی افزود : از میان این دانش آموزان چهار هزار نفر به مرحله استانی راه یافتند که پس از موفقیت در این دوره ، منتخبان به مرحله کشوری راه می یابند .
وی ادامه داد : دانش آموزان که غالب آنها براساس میل و علاقه شخصی و یا والدین وارد فعالیت در یک رشته ورزشی می شوند تعدادی از آنها شانس پرورش و قهرمان شدن را دارند .
به گفته رئیس اداره تربیت بدنی مدارس مازندران ، ایجاد تحرک بدنی با انجام فعالیت های ورزشی از جمله برنامه های در دستور کار آموزش و پرورش است که در مدارس پیگیری می شود .
وی گفت : پیگیری این برنامه کاری از طریق فراهم کردن فضا و امکانات در قالب سالن ها و تجهیزات ورزشی هستیم .
به گفته سهرابی ، اداره کل آموزش و پرورش مازندران 180 سالن ورزشی در اختیار دارد که به اندازه بودجه و اعتبار تجهیزات ورزشی نیز در آنها تعبیه شده است .
وی میانگین سرانه ورزشی دانش آموزان مازندران را پایین تر از سطح کشور اعلام کرد و افزود : میانگین سرانه ورزشی دانش آموزان درکشور 15 سانتی متر و در مازندران هشت سانتی متر است .
رئیس اداره ورزش مدارس مازندران گفت : برخی مدارس از جمله مدارس غیر انتفاعی کمبود فضاهای ورزشی خود را با اجاره سالن ها و فضاهای بخش خصوصی جبران می کنند .
** آموزش و پرورش متولی ورزش قهرمانی دانش آموزان نیست
رئیس اداره ورزش اداره کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه دانش آموزان زیادی از این استان قهرمان و مدال آور هستند، گفت : با این وجود این اداره متولی ورزش قهرمانی نیست .
وی افزود : با این حال یک هزار و 540 معلم ورزش مشغول در مدارس مازندران در حد توان و تجربه خود برای شناسایی و هدایت دانش آموزان مستعد تلاش می کنند تا بتواند زمینه رشد حرفه ای آنها را فراهم کنند .
به گفته سهرابی ، همچنین در سالن های ورزشی زیر مجموعه اداره کل آموزش و پرورش مازندران تلاش شده تا در حد توان و بضاعت بودجه ای امکانات و تجهیزات تخصصی فراهم شود که البته کمبودها در این بخش با مراجعه شخصی دانش آموزان به فضاهای ورزشی خصوصی رفع می شود .
** هیات های ورزشی در مدارس
معاون توسعه امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران با قبول نیاز به شناسایی و استعدادیابی افراد در سنین پایه یعنی همان نونهالی و نوجوانی گفت که بررسی ابعاد جسمی و سنجش و ارزیابی توانایی یک فرد می تواند در به وجود آوردن قهرمانان آینده تاثیر بگذارد .
کسری منوچهری افزود : عدم انجام کارهای لازم برای این منظور در سنین پایه می تواند تا حدودی ورزش قهرمانی را تحت تاثیر قرار دهد .
وی ادامه داد : وزارت ورزش برای رفع ضعف موجود در این بخش اخیرا ورود پیدا کرده است تا بتواند با استعدادهای ورزشی را با برگزاری دوره های ارزیابی شناسایی کند .
معاون ورزش و جوانان مازندران گفت : امضای تفاهم نامه همکاری فی مابین هیات های ورزشی و آموزش و پرورش مازندران در راستای اجرای این برنامه وزارت ورزش در حال انجام است .
وی افزود : تاکنون هیات شنای مازندران با امضای تفاهم نامه با آموزش وپرورش با حضور در مدارس نسبت به شناسایی دانش آموزان مستعد در این رشته ورزشی دست به کار شده است .
منوچهری ابراز امیدواری کرد که با ورود تمامی هیات های ورزشی در این زمینه ، دانش آموزان مستعد بیشتری شناسایی و به سمت رشته ورزشی متناسب با شرایط جسمی و توانایی سوق داده شوند .
وی این کار را تضمینی برای تداوم قهرمان پروری در استان مازندران دانست و گفت : همچنین 2 پایگاه قهرمانی مرکز و غرب استان نیز پذیرای کودکان و نوجوانان برای انجام تست های ارزیابی و شناسایی توانایی ورزشی است .
معاون ورزش و جوانان مازندران امیداور است که همگام با کار استعدایابی هیات های ورزشی ، تعداد پایگاه های قهرمانی استان
افزایش یابد تا چتر فعالیت های این مرکز روی افراد بیشتری گسترانده شود .
مازندران همواره طی سال های مختلف مدال آورترین استان کشور بود و در کسب مدال میادین ورزشی بین المللی و جهانی رتبه های اول تا سوم را از آن خود کرد .
در سال گذشته نیز ورزشکاران مازندران با نشان دادن توان و تجربه کاریشان بیش از یکهزار ورزشکار استان در تیم های ملی عضویت داشتند که ماحصل حضور آنها کسب 488 مدال جهانی و بین المللی بود .
ورزش مازندران با کسب این میزان مدال به اندازه 17 استان کشور در کسب مدال عملکرد داشته است و بیشتر فراوانی و کسب مدال ها نیز در رشته های کشتی ، رزمی ، تکواندو و شطرنج بود .
مازندران بیشتر از 170 هزار ورزشکار سازمان یافته دارد که در حدود 50 هیات ورزشی فعالیت دارند .
برنامه ریزی برای توزیع مناسب و کارشناسی شده کودکان و نونهالان به رشته های ورزشی می تواند زمینه ای را فراهم بیاورد تا قهرمانان همچون 'بهداد سلیمی ها '، 'هادی خناری نژادها' ، 'نوشاد عالمیان ها' ، 'مطهره اسدی ها' و 'فاطمه چالاکی های' در تمامی رشته های ورزشی در استان تربیت شوند .
گزارش از : فاطمه قنبری قادیکلایی
2096/1654
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 اداره کل ورزش و جوانان بیکاری خانواده فوتبال مدرسه موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۰۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ماست/ مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش آموزان

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آنقدر این جنگ خانمان سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حسین تاریخی در مراسم اختتامیه رویداد روایت دختران ایران گفت: رسانه‌های دشمن همواره به دنبال ایجاد یاس، ناامیدی و ترس در دل مردم ایران هستند؛ شاید برای برخی از افراد عجیب باشد، اما در حوادث یک ماه اخیر و به دنبال شرارت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه، برخی از دانش آموزان اعلام کردند که در مدرسه با فضای ترس مواجه بودیم؛ آن‌ها به شدت ترسیده بودند که نکند اسرائیل حمله کند و جنگ بشود؛ حتی تعدادی از دانش‌آموزان هم به مدرسه نیامده بودند.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: جنگ امروز جنگ روایت‌ها است و آنقدر این جنگ خانمان سوز است که دشمن در تلاش است ذهن و فکر تمامی جوانان ما را از بین ببرد و هر کس که در ایران زندگی می‌کند را مایوس و ناامید کند.

وی با اشاره به حوادث تلخ سال ۱۴۰۱ گفت: کسانی بودند که ناشی از تلاش دشمن در رسانه‌ها، به کف خیابان آمدند و جان خود را از دست دادند. این‌ها نتیجه تلاش‌های دشمن در تشویش و گمراهی اذهان عمومی است. امروز در حالی که همه کشور‌ها از اقتدار ایران می‌گویند و دفاع ایران را مشروع می‌دانند؛ رسانه‌های دشمن کاری کرده بودند که در محیط مدرسه دانش آموزان از پاسخ اسرائیل می‌ترسیدند.

تاریخی با بیان اینکه آینده نوجوانان و جوانان ما به شدت مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته است؛ گفت: اگر لطف الهی نبود؛ ممکن بود ما هم مورد حمله رسانه‌های دشمن قرار بگیریم؛ فکر ما آشفته شود و یا به خیابان‌ها برویم؛ برای جلوگیری از این حوادث ما نیازمند تبیین اهداف و برنامه برای مردم هستیم؛ تبیین هم نیاز به کمک و روایت کردن دارد.

گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاورد‌هایی رسیدیم

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان گفت: ما باید در جایی که امکان رو در رو شدن با دانش‌آموزان را داشته باشیم روایتگری کنیم. جایی که می‌توانیم با او به تبادل نظر و گفتگو بپردازیم؛ حتما این کار را بکنیم و این فرصت را غنیمت بشماریم. شاید نتوانیم در فضای مجازی به خوبی دشمن عمل کنیم، اما مدرسه جایی است که در دست ماست. جایی که می‌توانیم به صورت هنرمندانه با مخاطبان نوجوان خود ارتباط برقرار کنیم. مدرسه یکی از جدی‌ترین فرصت‌های ماست که می‌تواند تعیین کننده باشد.

وی با اشاره به اینکه گاهی خود ما هم باورمان نمی‌شود که به چه دستاورد‌هایی رسیدیم؛ افزود: اسرائیل از ابتدای طوفان الاقصی تاکید می‌کند همه کاره ایران است؛ آمریکا و اروپا دائما بر قدرت ایران تاکید کردند؛ اما باز هم کسانی هستند که قدرت دفاعی و نظامی ایران را دست کم می‌گیرند؛ این ندیدن قدرت داخلی آفتی بوده که صد‌ها سال است در ایران وجود داشته است. دشمن هم بر این نقطه ضعف تمرکز دارد.

دبیر کل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خاطر نشان کرد: دشمن دائماً به فکر این است که از تفرقه‌های بین ما استفاده کند؛ و ما باید هشیار باشیم و بهانه‌های واهی برای تفرقه افکنی را به دشمن ندهیم.

دیگر خبرها

  • اجرا آموزش فرهنگ ترافیک در ۱۰ مدرسه همدان 
  • مدرسه، جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان
  • تحویل ۷۰ کلاس درس به دانش آموزان دشت آزادگان و هویزه
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ما است
  • تاریخی: مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش‌آموزان است
  • دشمن به دنبال ایجاد یاس و ترس در دل ماست/ مدرسه جایی برای گفتگوی رو در رو با دانش آموزان
  • راه‌یابی‌ دانش‌آموزان ایران به جمع چهار تیم برتر والیبال جهان
  • رقابت ۲۸۵ دانش‌آموز مدارس سمپاد در مسابقات ورزشی کردستان
  • تاکید مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی بر اهمیت استعداد یابی
  • طرح شنابرای۴۰۰۰دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی اجرا می شود