Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@13:38:13 GMT

دور شدن مردم از معنویت با سرگرم شدن به مظاهر فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۱۵۶۴

دور شدن مردم از معنویت با سرگرم شدن به مظاهر فضای مجازی

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در هفتمین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس یونان گفت: سرگرم شدن مردم به مظاهر زینت‌بخش فناوری‌های نوین و فضای مجازی آنان را از معنویت دور کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود با عنوان «راه‌های گسترش اخلاق عملی و معنویت در جامعه» در هفتمین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس یونان، با طرح این پرسش که؛ چرا حرمت‌های فردی و جمعی، احترام به نمادهای فرهنگی و ملی و نیز توجه به دعوت دین برای گسترش اخلاق و معنویت کاهش یافته است؟ گفت: سؤال‌های دیگری از این منظر طرح می‌شود؛ سوال‌هایی مانند: چرا جهش‌های علمی و صنعتی در قرن ۱۹ و۲۰ که انتظار می‌رفت به توسعه اخلاق و معنویت کمک کند؛ نه تنها کمک نکرده؛ بلکه خود عامل کنار رفتن آن شده‌ است؟ چرا با اینکه رهبران ادیان طی سالیان گذشته کوشیده بودند تا پیرایه‌ها و آرایه‌های ناصحیح را از باورهای دینی بزدایند؛ با این حال امروز در اثر لجام‌گسیختگی انتقال اطلاعات، این آرایه‌ها و پیرایه‌ها با سرعت و حجم بیشتری در حال بازگشت به آموزه‌های دینی است؟

« ابوذر ابراهیمی‌ترکمان» افزود: در پاسخ باید گفت؛ اگر گرایش به معنویت را، راه یافتن به معنای هستی و باطن عالم بدانیم، به یقین در دوران اخیر مظاهر مادی از تمرکز انسان به معنا و باطن عالم و نیز حقیقت هستی کاسته است؛ زیرا اساس معنویت بر تمرکز استوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرانجام تکثر و خروج از تمرکز، انهدام سریع قدرت تفکر و اندیشه انسانی است

ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: در عصر کنونی سرگرم شدن مردم به مظاهر زینت‌بخش فنآوری‌های نوین و فضای مجازی و سایر سرگرم‌کننده‌ها، آنان را از تمرکز که بن‌مایه رویکرد به معنویت است دور کرده است.  انسان فاقد تمرکز که اندیشه‌اش در ظاهر اشیا متوقف می‌شود، نمی‌تواند از ظاهر عبور کرده به باطن راه یابد.

وی تأکید کرد: سرانجام حتمی تکثر و خروج از تمرکز، انهدام سریع قدرت تفکر و زوال پرشتاب نظام شکل‌گیری رأی و اندیشه انسانی است. غرق شدن در خوشی‌ها و سرگرمی‌ها و فرو غلطیدن در غفلت، مجال اندیشه را از بین می‌برد و جایی برای بروز نیازهای معنوی و تجلی معنویت انسان باقی نمی‌گذارد. به تعبیر دیگر، چنین فردی گرچه اسارت تن ندارد؛ اما اسارت اندیشه دارد و این همان غفلت است.

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین گفت: کاربرد واژه غفلت جایی معنا پیدا می‌کند که مثلاً چیزی در نزد ما حاضر باشد؛ اما متوجه آن نباشیم و هرگز این واژه درباره یک چیز غایب به کار برده نمی‌شود. منظور من از غفلت با توجه به همین معنی است؛ یعنی غفلت از معنویتی که خداوند بن‌مایه‌های آن را در درون ما به ودیعت گزارده است. علاج این بیماری به دست انسان‌هایی است که هنوز از عقل سلیم و آزادی فردی برای تفکر برخوردارند.

ابراهیمی‌ترکمان با گفتن اینکه ممکن است چنین تصور شود که آموزش در این زمینه تأثیر مطلق دارد، ادامه داد: باید گفت؛ آموزش‌های معنوی مهم است؛ اما اگر این آموزش به اعتقاد نینجامد و اعتقاد نیز به عمل منجر نشود، وضعیت همانی خواهد بود که امروز در جهان است. امروز متأسفانه در بین پیروان یک دین که در اصول، آموزش‌های یکسانی را دیده‌اند، یکی به سمت افراط‌گرایی و خشونت سوق پیدا می‌کند و دیگری به سوی صلح و محبت و عشق. اگر قرار بود آموزش تأثیر مطلق داشته باشد، باید نتیجه یکسان می‌شد.

وی گفت: علم چراغ است؛ اما اگر با علم، راه روشن شد؛ لزوماً پیمودن را هم تضمین می‌کند؟ برای پیمودن حتماً دیدن راه ضرورت دارد؛ اما دیدن راه لزوماً به پیمودن منجر نمی‌شود؛ بلکه پیمودن در نتیجه باور پدید خواهد آمد.

انسان معناگرا به شهود روی می‌آورد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: انسان ظاهربین همه چیز را در محیط دیدجسمانی خود می‌پذیرد؛ اما انسان معناگرا به شهود که کار دل است روی می‌آورد.

وی ادامه داد: عصر کنونی عصری است که دیده‌های ظاهربین بشر را تقویت کرده و چشم‌نوازی‌های دنیوی او را متوجه خود کرده است؛ اما نه خود واقعی او که وابسته به منبع هستی است؛ بلکه خودی که در پندار برای خود ساخته است. این خود مجازی، گاه تا آنجا انسان را از خود واقعی‌اش دور می‌کند که با مغز دیگران فکر می‌کند و با پای دیگران راه می‌ رود. انسان فاقد تمرکز وقتی از خویشتن دور شد، گرفتار ظاهر می‌شود و راه‌های نجات و سعادت خود را نیز به درستی نخواهد دریافت.

وی ادامه داد: برای انسانی که از خود دور شده است، کار به جایی می‌رسد که حقایق را به سختی درمی‌یابد. و در هر چیز تصرف می‌کند و حتی دین و آموزه‌های دینی را نیز به سود خود مجازی خویش تفسیر می‌کند. تلقی ظاهربینانه از دین و آموزه های معنوی، موضوعی است که انسان دچار توهم، دچار آن شده است که البته از معنا تهی است و در همین نوع تلقی ـ که من آن را بی‌خردی می‌نامم ـ  ارزش‌های دنیوی جایگزین ارزش‌های اخروی و معنوی می‌شود.

ابراهیمی‌ترکمان در بخش دیگری از سخنانش با اظهار اینکه؛ بی‌خردی عالم و جاهل نمی‌شناسد و چه بسا عالمانی که کشته جهل خود می‌شوند گفت: در متون اسلامی شناخت خود واقعی که همان معرفت نفس است، نشان از آن است که پیش از آن خداوند را شناخته است. گرچه خدا را هم از راه سیر در آفاق می‌توان شناخت و هم از راه سیر در انفس؛ اما سیر در انفس آسان‌ترین و ملموس‌ترین و سریع‌ترین راه شناخت خداوند است. زیرا در شناخت انفسی، حتی آفاق نیز واسطه نیست.

بشر امروز حجاب خویش شده است

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه قرائت مقاله خود با تأکید بر اینکه؛ بشر امروز آنچنان در خود گرفتار شده است که خودش حجاب شناخت خویشتن شده است، بیان کرد: به همین دلیل است که بشر از معنویت فاصله گرفته است. در واقع دچار غفلت شده است. غفلتی که از همه ادوار تاریخی بیشتر است.

وی در تأکیدی دوباره اظهار کرد: معنویت مانند دارو نیست که فقط برای بیماران ضرورت داشته باشد؛ بلکه مانند غذاست که برای هر بشری ضرورت دارد و یکایک انسان‌ها به معنویت نیازمند هستند. از همین رو در زبان عربی و فرهنگ اسلامی تمام واژگانی که برای بیان دین به کار رفته است همه به معنی راه است؛ واژگانی همچون مذهب، طریقت، شریعت، مسلک و حتی خود واژه دین به معنی راه است. در پس معنای این واژه‌ها، هم به مسیر و هم به حرکت توجه شده است. نمی‌توان با سکون و متوقف شدن به هدف رسید و حرکت لازم است.

وی تصریح کرد: منظور از این حرکت، حرکت از جهالت به عقلانیت، حرکت از مادیت به معنویت، حرکت از ظاهر به باطن است و نیروهای حرکت‌دهنده جوامع، رهبران دینی و آبینی هستند که باید جامعه را به حرکت به سوی سعادت راهنمایی کنند.

ابراهیمی‌ترکمان که در سخنرانی خود از تمثیل‌ها و اشعار فارسی بهره می‌برد، در پایان سخنانش بیان کرد: معنویت را نمی‌توان آموزش داد؛ بلکه باید آن را به انسان‌ها چشاند و چشاندن معنویت تنها کار کسانی است که خود از این باده نوشیده باشند.

بنا بر اعلام این خبر، هفتمین دور گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت ارتدوکس یونان، طی روزهای ۶، ۷ و ۸ اردیبهشت‌ماه با حضور اندیشمندان ایرانی از جمله حجت الاسلام احمد مبلغی و الیاس صدرزاده و نیز علی‌محمد حلمی و متفکران یونانی و با هماهنگی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در شهر ولس یونان برگزار می‌شود.

«تاریخ و نزدیکی مستمر روابط اسلام و مسحیت ارتدوکس»، «چشم‎انداز گفت‎وگوها» و «تحقیقات متون مقدس» از موضوعات مورد بررسی در این دور از گفت‌وگوهاست.

منبع: مهر

کلیدواژه: ابوذر ابراهیمی ترکمان دین اسلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مسیحیت مسابقات قرآنی سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم معرفی کتاب قرآن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی فلسفه تازه های نشر قرآن کریم قاریان قرآن نشست علمی مصلی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سازمان اوقاف و امور خیریه نشست هم اندیشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۱۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات

 
به گزارش تابناک، سردار وحید مجید رئیس پلیس فتا فراجا با اعلام خبر آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات در فضای مجازی اظهار داشت: همزمان با آغاز سال نو و در جهت پاکسازی و ارتقای امنیت فضای مجازی دو طرح عملیاتی ویژه پلیس فتا بر علیه تبلیغ‌کنندگان و فروشندگان سلاح، مهمات و اقلام ممنوعه و همچنین مقابله با پدیده ترویج خشونت و اراذل و اوباش در فضای سایبر در حال اجراست.

این مقام ارشد سایبری خبر داد: در این راستا ۳۴ کار گروه ویژه عملیاتی و اطلاعاتی در خصوص رصد تارنماهای مجرمانه و شناسایی مجرمان این دو حوزه که همواره پاکسازی و امنیت آن مورد درخواست هموطنان است، شروع به اجرای طرح کرده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تجزیه و تحلیل و رصدهای صورت‌گرفته در فضای مجازی، بیش از ۹۰ درصد تبلیغات فروش و واگذاری سلاح، مهمات، افشانه و شوکر الکتریکی صرفا یک ترفند کلاهبردارانه از سوی مجرمان سایبری به جهت کلاهبرداری مالی از متقاضیان محسوب می‌شود و در حقیقت این افراد کلاهبردار هیچ‌گونه اقلامی نظیر سلاح، مهمات و غیره به درخواست‌کنندگان واگذار نخواهند کرد.

رئیس پلیس فتا فراجا با تاکید بر عزم جدی پلیس فتا در برخورد با این دو پدیده مخل امنیت و آرامش هموطنان در فضای مجازی، از کاربران خواست ضمن مشارکت با پلیس فتا در پاکسازی فضای مجازی، در صورت مشاهده موارد مشکوک و مجرمانه موضوع را از طریق شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به پلیس فتا گزارش کنند.

 منبع: فارس

دیگر خبرها

  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای
  • شوراها از جمله مظاهر مشارکت مردم در حکمرانی است
  • سامانه دهک ریاست جمهوری فعال نشده است | مردم از باز کردن لینک ارسالی خودداری کنند
  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • جزئیات عملیات پلیس علیه فروش سلاح و مهمات
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم