Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-24@20:46:40 GMT

بررسی گسل فرهنگ و مذهب

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۲۰۸۲

بررسی گسل فرهنگ و مذهب

جلسه هم‌اندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با عنوان بررسی گسل فرهنگ و مذهب با حضور جمعی از مسئولان و استادان این واحد دانشگاهی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و مدرس دوره اظهار کرد: فواید دوره های هم اندیشی و معرفت افزایی مشارکت اساتید در مسائل اجتماعی و خارج شدن از تدریس محض است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مربی پرورش دهنده بوده و باید در ابعاد فرهنگی جامعه نقش اساسی داشته باشد.

حجت الاسلام عبدالباری جوانمردزاده افزود: موضوع جلسه هم اندیشی ما بررسی گسل فرهنگ، دین و مذهب است. دشمنان جمهوری اسلامی ایران سعی دارند که بین فرهنگ و دین ما گسل ایجاد کنند. فرهنگ و دین با یکدیگر عجین هستند. در جهان هیچ فرهنگی نیست که دین با آن همراه نباشد. بین دین و فرهنگ یک آمیختگی و وابستگی عمیق وجود دارد.

جوانمردزاده عنوان کرد: دین جزء شاخصه های هر کشوری است و نباید بین دین و فرهنگ گسل و شکاف ایجاد شود. جامعه شناسان معتقدند اگر بین دین و فرهنگ شکاف ایجاد شد، باید سریعا این شکاف برطرف شود. وجود گسل بین دین و فرهنگ جامعه را منحل می کند. مبارزه فرهنگی و تلاش برای پیاده کردن اهداف فرهنگی در کشور امری واجب است و نباید از آن غافل شد.

جوانمردزاده گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فرهنگی انقلابی از ابتدای انقلاب شکل گرفت، این فرهنگ چرا باید صادر شود؟ مقام معظم رهبری در کتابی با عنوان منشور فرهنگ، چرایی صدور فرهنگ انقلاب اسلامی را بیان می کنند و می فرمایند: از آنجا که انقلاب اسلامی ایران بر پایه شریعت اسلام ناب محمدی (ص) استوار شده است، نمی تواند به مرز، ملیت و قومیت خاصی محدود باشد. مسئله این نیست که ملت ایران یا مسئولان این کشور بخواهند با روش های معمول دنیا انقلاب را به جایی یا برای کسی صادر کنند. بلکه موضوع این است وقتی تفکر و درک اسلامی و الهی و بینش نوین برای جمعی از مسلمین مطرح می شود. به طور طبیعی همه فضای عالم اسلام بنا بر ظرفیت و موقعیت خود از آن بینش و درک استفاده خواهند کرد. این انقلاب محدود به این مرزها نیست. وقتی ملت ایران و رهبر عظیم الشان ما امام خمینی (ره)، انقلاب اسلامی ایران را بنیانگذاری کردند، مسلمانان در هر جای دنیا که بودند احساس کردند نوروز آن ها است. روز نو آن ها آغاز شد. از همه جای دنیا احساس کردند مقطع جدیدی در تاریخ اسلام به وجود آمده است. این فرهنگ اسلامیت مخصوص ایرانی ها نیست.

وی بیان کرد: دشمن امروزه سعی دارد بر ذهن مردم ایران رسوخ کند، بین دین و فرهنگ ایران اسلامی گسل و شکاف ایجاد کند. ما با تشکیل دوره های معرفت افزایی و هم اندیشی برای اساتید بر آن هستیم که مبارزه فرهنگی کرده و با راهکارها و ایده های نوین مسائل و مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه و واحد های دانشگاهی را مرتفع کنیم.

جوانمردزاده اظهار کرد: باید بررسی کرد چه شکاف هایی در حوزه فرهنگ و دین وجود دارد و عامل این شکاف ها را شناخت و در جهت برطرف کردن گسل های بین دین و فرهنگ اهتمام ورزید. باید بررسی کنیم، تهاجم فرهنگی از چه کانال هایی رخنه می کنند. منظور از تهاجم فرهنگی، هجوم شبهات، آداب و رسوم به کشور بدون نظارت فرهنگی است. دین مبین اسلام مسلمانان را به عقلانیت دعوت کرده و باید افراد توجه داشته باشند مسائل پیرامون خود را با عقلانیت بپذیرند. اساتید ما باید همیشه به روز باشند تا در محیط فرهنگی همچون دانشگاه با تهاجم فرهنگی مبارزه کنند.

جوانمردزاده در خصوص دوره های هم اندیشی و امتیاز آنها عنوان کرد: در جدول امتیازبندی فرهنگی و هم اندیشی 11 ردیف داریم که برخی از آنها شامل تدوین مقاله، کتاب فرهنگی، هنری، اجتماعی و اسلامی، فعالیت و مشارکت فرهنگی، فعالیت مشاوره ای دانشجویان با حکم معاونت دانشجویی و فرهنگی، فعالیت در شوراهای فرهنگی، همکاری با طرح معرفت افزایی، راه اندازی نمایشگاه های فرهنگی، شرکت در جلسات هم اندیشی و کارگاه های معرفت افزایی، فعالیت در حلقه های صالحین، ضیافت اندیشه است که اساتید با شرکت در این دوره ها می توانند امتیاز لازم را کسب کنند. البته توصیه می کنم که اعضای هیات علمی صرفا برای کسب امتیاز در این دوره ها شرکت نکنند، بلکه شرکت اساتید بزرگوار در این دوره ها برای افزایش توان فرهنگی جامعه و دانشگاه باشد.

دکتر علی افروس سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول هم در این جلسه اظهار کرد: برگزاری چنین برنامه های هم اندیشی و فرهنگی با استفاده از توان و ظرفیت اساتید قابل تقدیر است. امیدواریم با هم اندیشی و گفت‌وگوهای آزاد که منجر به معرفت افزایی، دانش افزایی، طرح سوال و نظرات مطرح شده در این دوره ها می شود، بتوانیم از نظرات ارزشمند و سازنده اساتید بهره ببریم و آنها را به سمت مباحث کاربردی سوق دهیم.

دکتر خردمند پور دبیر هم اندیشی واحد دزفول نیز بیان کرد: اعضای هیات علمی قشری هستند که دانشگاه به ندرت از ظرفیت آن ها در زمینه های مختلف بهره می گیرد. رشته های مختلفی وجود دارد که با استفاده از نظر اساتید و با تشکیل دوره های هم اندیشی و معرفت افزایی می توان از این رشته ها برای تعالی واحد دانشگاهی استفاده کرد.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۲۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی نشست مشورتی برگزاری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور علی سروری مجد قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونان و روسای استان‌ها برگزار شد.

طهرانچی در این نشست ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های تمامی عوامل برگزاری سومین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت، به پیشنهاد برگزاری همایش علمی زیارت جامعه کبیره اشاره کرد و گفت: تا کنون ۱۵ انجمن علمی مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی راه اندازی شده و بیش از ۸۰۰ زمینه پژوهشی در این حوزه احصاء شده است. مضمون زیارت جامعه کبیره، مقام امامت و شأن ائمه اطهار(ع) و وظایف شیعیان در مقابل اهل بیت (ع) است، پس فقط نباید از جنبه علمی به آن پرداخته شود، بلکه باید فرازهای این زیارت را به متن جامعه ببریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره ظرفیت فعالیت‌های بزرگ فرهنگی دارد، افزود: زیارت جامعه کبیره ظرفیت‌های فراوانی در حوزه شعر، نظم، نثر، سرود، دل نوشته، خطاطی، نقاشی دارد که می‌تواند به عنوان موضوع محوری چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت مورد توجه قرار بگیرد.

وی با تأکید بر پرهیز از نگاه اداری و کارمندی به برگزاری جشنواره امامت و مهدویت، اظهار کرد: همه فعالیت‌های اجرایی جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت باید توسط کانون‌های دانشجویی و دانشجویان انجام شود. البته کارمندان علاقه‌مند هم می‌توانند در امور جشنواره مشارکت داشته باشند، اما محوریت جشنواره امامت و مهدویت با دانشجویان است و این موضوع باید مورد توجه رؤسای واحدهای دانشگاهی قرار بگیرد.

طهرانچی با اشاره به ایفای نقش جدی رؤسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها و لزوم نمادسازی برای جشنواره از جمله تولید سرود فراگیر، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره امامت و مهدویت با مشارکت و همکاری دیگر دانشگاه‌ها و مدارس در سطح کشور برگزار خواهد شد و مسئولان استانی نیز در جلسات جشنواره‌های موضوعی هر استان حضور خواهند داشت.

گفتنی است جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت با هدف جریان سازی ترویج فرهنگ امامت و مهدویت، عمل به مودت فی القربی و رواج گفتمان سازی در این عرصه معنوی هرساله از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با همت مؤسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت برگزار می‌شود.

براساس پیش‌بینی‌های انجام شده، امسال شرایط میزبانی از ۱۵۰ هزار شرکت کننده در چهارمین دوره جشنواره علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت انجام شده و بخش دانشجویی جشنواره با کمک معاونت علوم تربیتی و مهارتی تقویت شده و در ۱۰ منطقه از کشور برگزار خواهد شد.

همچنین نشست های فصلی گروه مشورتی جشنواره به منظور تبادل نظر با هدف ارتقاء برنامه ها برگزار خواهد شد.

کد خبر 6086713

دیگر خبرها

  • ادارات استان در رعایت شئون اسلامی و قانونی پیشتاز باشند
  • ۶ خانه فرهنگی ایران در پاکستان فعال می‌شود
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • نقش مساجد فراتر از محلی برای عبادت است
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود
  • سرپرست جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آستارا معارفه شد
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • هفدهمین جشنواره بین‌المللی پژوهش فرهنگی برگزار می‌شود