Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-04@18:50:53 GMT

چند درصد دختران و پسران ایرانی چاق هستند؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۲۶۱۳

چند درصد دختران و پسران ایرانی چاق هستند؟

به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم آنلاین، دکتر افشین استوار گفت: تمام بیماری های که در سنین سالمندی اتفاق می افتد ریشه در رفتارها و اقداماتی دارد که فرد در جوانی انجام داده لذا بیشتر از آن که نگران خود بیماری در سنین جوانی باشیم نگران شیوه و سبک زندگی در جوانی هستیم که بعدها در سنین بالاتر موجب بیماری می شود بنابراین مهم ترین موضوعی که در زمان جوانی باید به آن دقت داشت این است، که سبک زندگی باید به گونه ای باشد که با سلامت مغایرت نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  وی ادامه داد: مهم ترین موضوعی که در بحث بیماری های غیرواگیر سلامت جوانان را تهدید می کند عوامل خطر این دسته از بیماری هاست که اغلب در جوانی رخ می دهد برای مثال عدم فعالیت بدنی یا کمبود فعالیت بدنی. متاسفانه با توسعه شهرنشینی کم تحرکی در دنیا شیوع پیدا کرده است حال این مورد به خودی خود عامل بسیاری از بیمارها نظیر بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، انواع سرطان ها و بیماری های عضلانی هستند که جزء مهم ترین بیماری هایی‌ست که با کمبود فعالیت بدنی ارتباط دارند.

استوار تغذیه ناسالم را یکی از مهم ترین تهدیدکنندگان سلامت جوانان دانست و گفت: مصرف بیش از حد کالری و دریافت بیش از اندازه مواد غذایی مانند کربوهیدرات ها و یا کمبود برخی از مواد مورد نیاز بدن از جمله ویتامین دی به شدت سلامت جوانان را تحت شعاع قرار می دهد. کمبود فعالیت بدنی در کنار تغذیه ناسالم باعث چاقی می شود که این مورد هم به تنهایی بیماری محسوب شده و هم عامل بسیاری از بیماری هاست که در سنین بالا اتفاق می افتد مانند سکته های قلبی، انواع سرطان ها، بیماری های عضلانی و اسکلتیو استخوانی.

به گفته رئیس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، موضوع دیگری که سلامت جوانان کشور را تهدید می کند سلامت روان آنهاست. اضطراب و افسردگی از جمله بیماری هایی‌ست که شیوع نسبتا بالایی در میان جوانان ایرانی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از دو سوم (بیش از 70 درصد) موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر است. ما باید با استفاده از روش هایی که تاثیر بالا و هزینه پایین دارند از بروز مرگ زودرس در جوانی جلوگیری کنیم(مرگ زیر 70سال را مرگ زودرس می گویند).

استوار متذکر شد: در سند اهداف توسعه هزاره پیش بینی شده است که تمامی کشورها برنامه هایی را در پیش داشته باشند که بتوانند حداقل یک سوم مرگ های زودرس را تا سال 2030 کاهش دهند و البته ایران نیز برنامه های جدی و همه جانبه ای را در نظر دارد که بتواند به این هدف دست یابد.

رئیس اداره بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت در خصوص موارد دیگری که سلامت جوانان را تهدید می کند، به جام جم آنلاین گفت: رفتارهای پر خطر مانند مصرف سیگار و الکل در سلامت جوانان بسیار تاثیر گذار است و از عوامل ابتلا به بیمارهای غیرواگیر و حتی مرگ زودهنگام هستند.

به گفته وی، یکی از شایع ترین علل مرگ های زودهنگام در ایران سوانح و حوادث ترافیکی است.
استوار ادامه داد: در کشور حدود دو سوم جمعیت بزرگسال از چاقی و اضافه وزن رنج می برند لذا متاسفانه وضعیت ایران از این بابت به هیچ وجه مناسب نیست. 23 تا 24 درصد مردم (یک چهارم جمعیت) چاق هستند و متاسفانه این میزان در زنان بسیار بیشتر از آقایان است به عبارتی دیگر از هر 3 زن یک نفر و از هر 5 مرد یک نفر درگیر چاقی است.         

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۲۶۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان

به گزارش خبرگزاری مهر، جامعه مامایی کشور در مراسمی که با حضور رئیس و اعضای هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی برگزار شد، بیانیه‌ای را صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: حرفه مامایی یکی از قدیمی ترین رشته‌های گروه پزشکی است که همواره در ارتقای سلامت زنان، کودکان و سلامت خانواده نقش ویژه ای داشته است.

امروز که کشور شاهد چالش‌های جمعیتی ناشی از کاهش نرخ باروری است و تغییرات اقلیمی و محیط زیستی از یکسو و ظرفیت‌های تکنولوژی و هوش مصنوعی از سوی دیگر سلامت جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، ضرورت دارد تا تغییر نگرش اساسی در مسئولین نظام سلامت و سازمان‌های مختلف جهت بهره مندی فراگیر خانواده‌ها به خصوص زنان باردار از خدمات با کیفیت مامایی و سلامت باروری صورت پذیرد تا بتوان با تبیین نقش ماماها در نظام سلامت برای دستیابی به اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گام‌های اساسی برداشت.

لزوم توجه به سلامت نسل آینده و حل بحران‌هایی نظیر کاهش ازدواج، کاهش نرخ باروری و افزایش سزارین و عوارض ناشی از آن در مادران و کودکان ایجاب می‌نماید تا همگام با کشورهای پیشرفته جهان، جایگاه و استقلال حرفه‌ای ماماه ای کشور مورد توجه قرار گیرد.

در این راستا جامعه مامایی کشور مصرانه خواستار رفع چالش‌های ذیل است تا بتواند با فراغ بال در خدمت نظام سلامت و زنان و نوزادان کشور باشد:

- اصلاح نظام پرداخت در زایشگاه‌ها و پرداخت تعرفه زایمانی به ماماهای عامل زایمان در مراکز دولتی فاقد متخصص زنان

- ⁠پرداخت ۳۰ درصد از تعرفه زایمان به ماماهای عامل زایمان در مراکزی که متخصص زنان حضور دارد و زایمان توسط ماما انجام می‌شود.

- ⁠پرداخت تعرفه‌های خدمات غیر زایمانی در حین لیبر

- استاندارد سازی نیروی انسانی ماما برای حمایت و تکریم مادر باردار در حین لیبر و زایمان و بهره مندی تمامی مادران از مراقبت نفر به نفر مامایی در حین زایمان

- فراهم شدن امکان حضور ماما همراه (حسب درخواست مادر) در تمامی مراکز زایشگاهی دولتی و خصوصی

- اجرای ماده ۴۵ قانون جوانی جمعیت جهت پوشش کامل بیمه‌ای خدمات مامایی (دارو، پارکلینیک) توسط بیمه‌های پایه و تکمیلی بالاخص بیمه تأمین اجتماعی.

در پایان پیشنهاد می‌شود تا جهت نیل به اهداف قانون جوانی جمعیت و بهبود کیفی خدمات سلامت باروری و سلامت مادر و نوزاد، ساختار تشکیلاتی مامایی به اداره کل مامایی و سلامت باروری در حوزه ستادی وزارت بهداشت ارتقا یابد.

کد خبر 6095996 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • دختران ورزشکار ایرانی یک الگو در کشورهای مسلمان هستند
  • هندبال قهرمانی جوانان آسیا؛ پسران ایران با کویت و چین هم گروه شدند
  • هم‌گروهی تیم ملی هندبال پسران ایران با کویت و چین
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت
  • ۶ چالش مامایی در قانون جوانی جمعیت/ اصلاح پرداخت تعرفه زایمان
  • ذوب آهن قهرمان بسکتبال دختران جوانان ایران
  • تیم فوتبال زیر ۱۸ سال دختران ایران چگونه قهرمانی تورنمنت کافا شد
  • معرفی برترین‌های جشنواره نواشهر در قزوین
  • فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد
  • قهرمانی تنیسور جاجرمی در تور جهانی جوانان