Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کشور ما به اقتصاد نفتی و مفت خواری عادت کرده است و با فعالیت نادرست در حوزه فناوری جوانان را فراری می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم امضای تفاهم نامه توسعه همکاری‌های معاونت علمی با شرکت‌های فرودگاهی کشور که صبح امروز در فرودگاه مهرآباد انجام شد، با اشاره به اهمیت حوزه هوایی گفت: این حوزه سبب ایجاد تحول در کشور می‌شود، زمان انقلاب و جنگ ما هواپیماهای بسیار قدرتمندی داشتیم که از کشورهای خارجی وارد می شدند و در مقطعی هم این کشورها ارسال هواپیما به ایران را قطع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه زمان جنگ مشکل اساسی ما در حوزه هوایی خود را نشان داد، بیان کرد: هنگام جنگ که کشورهای مختلف ارسال هواپیما به ایران را متوقف کردند ما متوجه مشکل اساسی خود در این حوزه شدیم.

وی در رابطه با اهمیت دانشگاه‌ها و صنعت در کشور اظهار کرد: صنعت و دانشگاه ما بومی نیست و به واسطه همین است که در حال حاضر بزرگترین صادرات ما در حوزه‌هایی غیر از صنعت کشور ما به اقتصاد نفتی و مفت‌خواری عادت کرده است و رانتی که به واسطه اقتصاد به وجود آمده بدون دانش و فناوری رشد نمی کند.

اقتصاد نفتی، کشور را به مفت خواری عادت داده است

ستاری ادامه داد: ما فکر می‌کنیم که همه چیز را می‌توان در اقتصاد نفتی خرید اما باید به این موضوع توجه داشت که با پول نفت نمی‌توانیم دانشمند تحویل جامعه دهیم و هنوز نفهمیدیم که تکنولوژی خریدنی نیست.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه کشور ما نیازی به مهندس ندارد، گفت:‌ در کشور ما به واسطه صنعتی که وجود دارد تنها تکنسین‌ها رشد می‌کنند و اگر بخواهیم به همین صورت پیش برویم نیازی به مهندس و دکتر نداریم؛ کارآفرین و دانشمند ساختی است و نه خریدنی.

وی در رابطه با اهمیت حضور افراد در اقتصاد دانش بنیان اظهار کرد:‌ اقتصاد دانش بنیان به افراد توجه می‌کند و ایده و نوآوری آنها را عملیاتی می‌کند ما نباید بترسیم و باید به افراد اهمیت دهیم تا در این جنگ دوام بیاوریم.

ستاری در رابطه با مشکلات ساختاری موجود در کشور اظهار کرد:‌ به دنبال برطرف کردن این مشکلات هستیم و در حوزه نظامی، آی سی تی، پزشکی و بسیاری از حوزه‌های دیگر فعالیت خوبی آغاز شده است و مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنیم این است که ما راهی نداریم جز اینکه به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کنیم؛ کشور با پول نفت نمی‌چرخد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه دانشجویان ما امروز رفتار کارمندی را نمی‌پذیرند، گفت:‌ استخدام خیانت به دانشجویان است و با این کار زندگی و نوآوری آنها از بین می‌رود این حس نوآوری بشر است که سبب پیشرفت ما می‌شود با استخدام این حس سرکوب می‌شود.

مبدأ اقتصاد کشور دانشگاه‌ها هستند

وی ادامه داد: مبدأ اقتصاد ما دانشگاه‌ها هستند و با اهمیت دادن به دانشجویان می‌توانیم رشد کنیم.

ستاری در خصوص اقتصاد دانش بنیان گفت: روز اولی که سیستم اقتصاد دانش بنیان در کشور ایجاد شد حجم فروش شرکت‌ها بسیار کم بود اما امروز این سهم به 60 هزار میلیارد رسیده است؛ اتفاقات جدی در زمینه اقتصاد دانش بنیان رخ داده است و دیدگاه و توانمندی داخلی است که این اقتصاد را رشد داده است.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر دانشجویان ما از کشور خارج می‌شوند مقصر خودمان هستیم تصمیم گیریهای غلط و خرید تکنولوژی از کشورهای خارجی این دانشجویان را سرخورده می‌کند.

وی با اشاره به قرارداد انتقال تکنولوژی گفت: در قراردادهای فناوری بندی تحت عنوان انتقال تکنولوژی وجود دارد که سبب می‌شود مدیر یک شرکت بزرگ به خارج سفر کند چند روزی در آنجا بگردد و پول زیادی را خرج کند و در نهایت دست خالی به کشور بازگردد؛ ما باید بدانیم که این مدیران نیستند که ا نتقال تکنولوژی می‌کنند بلکه محققان، دانشجویان و نوآوران هستند که باید وظیفه این کار را بر عهده بگیرند.

ستاری در خصوص نقدینگی شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: زمانی آرزو داشتم که شرکت‌ها بتوانند سالانه بیش از 200 میلیارد تومان فروش داشته باشم که امروز فراتر از این مبلغ رفته‌ایم و امروز این شرکت‌ها سالیانه هزار میلیارد تومان فروش دارند.

استارت آپ‌ها بزرگترین پلتفرم بازگشت دانشجویان به کشور

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: خودمان هستیم که جوانان سراسر ایده را از کشور فراری‌ می‌دهیم و آنها را سرکوب می‌کنیم، استارت آپ‌هایی که ایجاد شده‌اند بزرگترین پلتفرم بازگشت دانشجویان از آمریکا و اروپا هستند.

وی در خصوص صادرات محصولات دانش بنیان اظهار کرد: کشور ما برای اولین بار بیش از 5 دارو را به روسیه صادر کرده است و حدومد 450 هزار میلیارد دلار حجم صادرات شرکت‌های دانش بنیان به کشورهای خارجی بوده است.

ستاری یادآور شد:‌ دانشجویان حوزه هوایی باید یاد بگیرند که چگونه با مجامع بین المللی کار کنند و ما این آمادگی را داریم که از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه هوایی و هوانوردی حمایت کنیم تا شاهد رشد و پیشرفت روز افزون آ‌نها باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار فناوری اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۲۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از اعمال دور جدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در سال 2012 و از بین رفتن معامله ایران و غرب، با مشکلات عدیده ای در زمینه دسترسی به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ روبرو شدیم. 

کشورها معمولاً راهکارهای مختلفی را در مقابل تحریم ها امتحان می کنند. ما در ابتدا تلاش کردیم از طریق مذاکره به حل و فصل تحریم ها بپردازیم و آن ها را رفع کنیم. وقتی از حسن نیت طرف مقابل و تأثیرگذاری مذاکرات ناامید شدیم به دور زدن تحریم ها روی آوردیم. این سیاست ها نتیجه نداد. 

در نهایت به دنبال راهکارهایی به منظور خنثی سازی تحریم ها برآمدیم. راهکار این بود که به توان داخلی و دانش بنیان کشور تکیه کنیم. بنابراین، در صدد برآمدیم که با سیاست گذاری هایی مانند اجرای طرح تولیدات بار اول و تصویب قوانینی مانند جهش تولید دانش بنیان به استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور بپردازیم.

تلاش ها نتیجه داد و توانستیم در شرایط تحریم نیازهای صنایع در زمینه اقلام راهبردی را مرتفع کنیم. حالا هدف گذاری کشور این است که جهش تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم. به زعم بسیاری، این هدف مهم تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محقق می شود.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید. 

میرتاج الدینی در گفتگو با تابناک اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور و تحقق شعار سال تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، دانش بنیان ها موفق ترین تجربه ما در حوزه افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد بوده اند. اگر بخواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پیدا کند، باید توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش رشد اقتصادی کشور در گروی حمایت از دانش بنیان ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان است. هر چقدر در این زمینه کارهای جدی تری انجام دهیم، گام بیشتری در راستای تحقق شعال سال برمی داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات به عنوان یکی از ارکان اصلی نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع کشور مطرح است. اعمال این سیاست به افزایش درآمدهای کشور به صورت تصاعدی منجر می شود و ارزش افزوده را افزایش می دهد. 

میرتاج الدینی گفت: در بسیاری از حوزه ها نیاز به تکمیل زنجیره ارزش داریم تا بتوانیم از یک طرف نیازهای داخلی را برطرف کنیم و از طرف دیگر به صادرات بپردازیم و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، در زمینه پتروشیمی حلقه های تولید کامل نیستند و دچار خام فروشی هستیم. مواد پتروشیمیایی را در سطوح اولیه صادر می کنیم و از مزیت های توسعه زنجیره ارزش محروم هستیم. حرکت به سمت تولید محصولات نهایی باید با جدیت در دستور کار باشد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: بومی سازی محصولات و تولیدات بار اول نیز از دیگر ارکان کلیدی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محسوب می شوند. در شرایط فعلی که تحت تحریم قرار داریم، دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ با مشکل مواجه شده است. به منظور رفع این مشکل، طرح تولیدات بار اول با اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی کشور در دستور کار قرار دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرتاج الدینی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو بر سر راه طرح های خوبی مانند تولیدات بار اول سنگ اندازی می کنند. زیرا نفع آن ها در این است که کشور به واردات اقلام مورد نظرشان وابسته به خارج از کشور باشد. آن ها مافیای واردات هستند که از آوردن این اقلام از خارج از کشور بسیار سود می برند. دولت باید با جدیت در مقابل این کج اندیشی ها بایستد و طرح تولید اقلام راهبردی در داخل کشور را در چارچوب سیاست تولیدات بار اول پیش ببرد.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امکان پذیر است. این امر نیز در گروی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است.

دیگر خبرها

  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • ظرفیت ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان برای رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی کشور
  • رفع نیازهای فناورانه صنایع معدنی با کمک ۳۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • تولید انبوه محصولات دانش‌بنیانی مورد حمایت وزارتخانه‌ها قرار گیرد