Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@23:14:02 GMT

بحران آب ایران - ۹ / برفی برای ذوب شدن نداریم + عکس

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۳۱۵۴

بحران آب ایران - ۹ / برفی برای ذوب شدن نداریم + عکس

با کاهش ۷۸ درصدی حجم آب معادل برف نسبت به سال گذشته مواجه ایم. یعنی در واقع می توان گفت برفی برای ذوب شدن در ماههای آغازین فصل گرم سال نداریم. ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳ اقتصادی نفت و انرژی نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هر ساله یکی از مهمترین ذخایر منابع آبی کشور برای شروع فصل گرم، برف های انباشته در دامنه رشته کوههای البرز و زاگرس بود که با ذوب شدن این برف ها در خردادماه و تیرماه و حتی در برخی نقاط کشور در مردادماه، یعنی در زمانی که تقریبا بارشی در کشور نداریم، منابع آبی جدیدی به صورت روان آب به رودخانه های کشور سراریز می شد و منجر به تغذیه ذخایر آبی کشور در سدها می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال اما وضعیت متفاوت است. با کاهش 78 درصدی حجم آب معادل برف نسبت به سال گذشته مواجه ایم. یعنی در واقع می توان گفت برفی برای ذوب شدن در ماههای آغازین فصل گرم سال نداریم. این موضوع به معنای این است که علاوه بر خشکسالی و تغییر اقلیم، با پدیده تغییر الگوی بارش ها مواجه شده ایم.

کاهش 78 درصدی حجم آب معادل برف و کاهش حدوداً 73 درصدی سطح پوشش برفی نسبت به زمان مشابه سال گذشته در حالی است که حجم باران های کشور نیز با کاهش حدوداً 39 درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل مواجه است. نیمی از حجم ظرفیت 50 میلیارد مترمکعبی سدهای کشور در حال حاضر خالی است و تنها امید برای جبران بخشی از کمبود بارش ها، در 20 روز باقی مانده از اردیبهشت و روزهای ابتدایی خرداد است که با توجه به آمار، بعید به نظر می رسد بارش های سال آبی جاری که تا امروز حدود 129 میلیمتر است، تا پایان شهریورماه 97 (پایان سال آبی 97-96) به 150 میلیمتر نیز برسد.

شرایط ویژه کم‌آبی و خشکسالی امسال که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده و همچنین رویه مصرف آب در کشور که با هیچ منطقی نمی‌توان مصرف بی‌رویه و غیربهینه آب در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و آبیاری شهری را توجیه کرد، خبرگزاری تسنیم را بر آن داشت تا با بررسی جزئیات بحران آبی کشور نسبت به ترسیم دقیق شرایط موجود و آینده اقدام کند و با پژوهش در این زمینه و بهره‌گیری از نظرات مدیران مسئول و کارشناسان خبره، در قالب پرونده "بحران آب ایران" راهکارهایی عملی برای اصلاح امور به‌منظور رفع تنش‌ها و رسیدن به شرایطی که مدیریت بهینه تأمین و مصرف آب را در کشور شاهد باشیم، ارائه کند.

گزارش‌های پیشین:

بحران آب ایران ــ 1 / کم‌بارشی و خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر

بحران آب ایران ــ 2 / ذخیره برفی تهران به صفر رسید/امسال در تهران جیره‌بندی آب نداریم

بحران آب ایران - 3 / بحران آب یا بحران مدیریت آب؟

بحران آب ایران - 4 / اصفهان روی تیغ کم آبی؛ مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای آب اصفهان

بحران آب ایران - 5 / مصرف آب یک دریاچه در هر شبانه روز توسط تهرانی‌ها+ فیلم

بحران آب در ایران - 6 / 35 میلیون ایرانی در معرض تنش آبی؛ مدیریت مصرف تنها راه نجات است

بحران آب ایران - 7 / نیاز به 1000 میلیارد تومان بودجه برای گذر از شرایط ویژه کم آبی امسال

انتهای پیام/

R32317/P1010113/S7,80/CT1 واژه های کاربردی مرتبط بحران آب ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: بحران آب ایران بحران آب ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۳۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ درصدی مصرف برق

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از توانیر، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی و مطالعات ما سه گزینه احتمالی برای رشد مصرف برق دیده شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال با توجه به ورود مشترکان جدید صنعتی، کشاورزی و… ٣ هزار و ٥٠٠ مگاوات به مصرف برق کشور افزوده خواهد شد، گفت: بر اساس تجربیات سال گذشته و پیش بینی‌های هواشناسی، احتمالات سه گانه ٣.٥، و ٤.٥ و ٦ درصد برای رشد مصرف برق در نظر گرفته شده است.

رجبی مشهدی با بیان اینکه پیش بینی‌های هواشناسی از احتمال افزایش ٢ تا ٣ درجه‌ای دمای هوا نسبت به رشد نرمال حکایت دارد، خاطرنشان ساخت: در صورتی که این تغییر دمایی رخ دهد، شاهد رشد ٦ درصد مصرف و رسیدن اوج بار به ٧٧ هزار و ٧٥٠ مگاوات خواهیم بود.

سخنگوی صنعت برق همچنین با اشاره به واردات برق از کشورهای همسایه اظهار داشت: امسال به طور حتم از کشورهای ترکمنستان و ارمنستان تا ٥٠٠ مگاوات واردات برق خواهیم داشت.

کد خبر 6087719 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • افزایش ۵ درصدی میزان مصرف گاز در زنجان
  • افزایش ۶ درصدی مصرف برق
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • رشد ۶ درصدی مصرف برق در صورت افزایش قابل توجه دما
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • سهم ۱۷ درصدی تهران از صادرات کشور/ ۲۰۰ واحد راکد احیا شد