Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-07@11:44:17 GMT

انتقاد یک نماینده از انتشار گزینشی آمار اقتصادی

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۴۲۷۲

انتقاد یک نماینده از انتشار گزینشی آمار اقتصادی

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کنار انتشار گزارش پرداختهای خزانه، دریافتی مدیران دولت هم شفاف شود، گفت: گزینشی منتشرکردن آمار و اطلاعات اقتصادی باب فساد را در کشور باز نگه‌می‌دارد.

خبرگزاری تسنیم: حسینعلی حاجی‌دلیگانی با اشاره به اقدام اخیر دولت و خزانه‌داری کل کشور برای انتشار گزارش پرداخت‌های دولت در فروردین ماه، گفت: در مسائل مالی به هر میزان شفافیت وجود داشته باشد برای اقتصاد کشور مؤثر بوده و مورد تأیید مجلس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
البته باید به این نکته توجه داشت که نباید در شفافیت دچار اعمال سلیقه و رفتار گزینشی شویم.

وی با بیان اینکه، گزینشی منتشر کردن و یا گزینشی منتشر نکردن آمار و اطلاعات اقتصادی باب فساد را در کشور باز نگه‌می‌دارد، گفت: جزییات همه مسائل مالی و اطلاعات پرداخت‌ها باید شفاف در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

وی افزود، یکی از ویژگی‌های اصلی برنامه ششم توسعه که دولت هم خیلی موافق اجرای آن نبود، جهت‌گیری و امتیاز ویژه‌ای است که دولت را مجبور به شفاف‌سازی داده‌های اقتصادی کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد، در قانون برنامه ششم توسعه تأکید شده است، در قالب یک سامانه‌ای که با مشارکت سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی ایجاد می‌شود تمام اطلاعات مربوط به پروژه‌های عمرانی چه در دولت و چه در شهرداری‌ها منتشر شود، در همین رابطه امروز شاهد هستیم که شهرداری تهران بیلبورد‌های بزرگی را برای انتشار قراردادهایش در معرض دید قرار داده که این خلاف قانون است، چراکه این اطلاعات بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید در سامانه‌ای که به آن اشاره کردیم منتشر شود و نه در سامانه‌های اختصاصی دستگاه‌های اجرایی و شهرداریها.

حاجی‌دلیگانی گفت: در واقع شهرداری تهران به‌جای آنکه به قانون عمل کند آمده و اطلاعات قراردادهایش را در سامانه‌ای اختصاصی قرارداده که این روند هم عمل نکردن به قانون برنامه ششم است و هم هزینه اضافه به مردم تحمیل کرده است، این درحالی است که در سامانه‌ای که در برنامه ششم ذکر شده است باید اطلاعات مالی تمام قرارداد‌ها در آن منتشر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه، برای تصویب ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، تلاش‌های بسیاری انجام شد تا جزییات دریافتی مدیران برای عموم مردم قابل مشاهده باشد، گفت: امروز متأسفانه شایعاتی شنیده می‌شود که هرکسی بخواهد اطلاعات دریافتی مدیران را مشاهده کند بایستی اول شناسایی و تأیید شود، این در حالی است که در قانون به‌صراحت ذکر شده که دسترسی به اطلاعات پرداخت‌ها و دریافت‌ها برای عموم مردم است و نباید در این حوزه مانعی ایجاد شود.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد، کنار انتشار گزارش پرداخت‌ها از سوی خزانه‌داری کل کشور، باید اطلاعات مربوط به دریافتی‌های مدیران نیز در اختیار مردم قرار گیرد، در واقع در حوزه شفافیت پرداخت‌ها و دریافتی‌ها نباید به‌صورت گزینشی عمل شود. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003NwH

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۴۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جبراییلی که از وی به عنوان یکی از طراحان برنامه‌های اقتصادی سید ابراهیم رییسی یاد شده است، در نوشتاری در شبکه فیلتر شده ایکس نوشت: ‏خبرگزاری دولت در گزارشی با استناد به گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، اظهار شادمانی و افتخار کرده است که دولت ایران کم خرج‌ترین دولت در میان کشورهای در حال توسعه است. ‏البته گزارش را ناقص داده‌اند. دولت ایران از حیث مخارج ناچیزش نسبت به تولید ناخالص داخلی، فقط میان کشورهای درحال توسعه رتبه اول را کسب نکرده است. دولت ایران پس از هائیتی، لبنان، ونزوئلا و یمن، کم‌خرج‌ترین دولت جهان است.

او از زاویه‌ای کارشناسی مساله را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرده است: ‏لکن نسبت اندک مخارج دولت به GDP یک دستاورد و مایه افتخار نیست، یک فاجعه تمام عیار است. عدد ۱۳.۵ درصد برای نسبت مخارج دولت به GDP یعنی از کیک بزرگ اقتصاد ایران، تنها ۱۳.۵ درصد توسط دولت صرف هزینه‌های آموزش و پرورش، سلامت، امنیت، زیرساخت و... در یک کلمه «رفاه عمومی» می‌شود.

در ادامه این رشته توییت امده است: سهم بسیار اندک سلامت و آموزش و پروش در تولید ناخالص داخلی ایران در مقایسه با میانگین جهانی، از تبعات این پروژه کوچک‌سازی دولت است‌ که سال‌هاست در دستور کار دولت‌های مختلف ماست. حقوق ناچیز و نامکفی کارمندان دولت، یکی دیگر از نتایج‏ این سیاست است؛ به نحوی که مکرر می‌شنویم نخبگان نه تنها تمایلی به خدمت در دولت ندارند، بلکه در حال ترک دولت نیز هستند. ‏هرچه نسبت مخارج دولت به GDP کمتر باشد، رفاه عمومی در آن کشور کمتر است. و این رتبه که خبرگزاری دولت به آن می‌بالد، رتبه داشتن کمترین رفاه عمومی است!

وی سپس نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی در برخی کشورها به شرح ذیل است:

نام کشور

نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی

فرانسه

۵۸

ایتالیا

۵۶

اتریش

۵۲

آلمان

۴۹

سوئد

۴۷

برزیل

۴۶

پرتغال

۴۴

انگلیس

۴۴

ژاپن

۴۴

کویت

۴۱

کانادا

۴۱

آمریکا

۳۶

چین

۳۳

ایران

۱۳.۵

وی در ابتدای این نوشتار حکایتی از مولانا را نیز مورد اشاره قرار داده و تاکید کرده است: مولانا در مثنوی روایت می‌کند که یک صوفی مسافر در راه به خانقاهی رسید و شب آنجا ماند. خرش را آب و علف داد و در طویله بست و به جمع صوفیان رفت. صوفیان که فقیر و گرسنه بودند، پنهانی خر مسافر را فروختند و غذا و خوردنی خریدند و آن شب جشن مفّصلی بر پا کردند. مسافر خسته را نیز به این میهمانی دعوت کردند. پس از صرف غذا، رقص و سماع آغاز کردند. مُطرب آهنگِ سنگینی آغاز کرد و این‌گونه خواند: «خر برفت و خر برفت و خر برفت». ‏مسافر که نمی‌دانست منظور از خر در ترانه، همان خر اوست، تصور می کرد که ترانه صوفیان زیباست؛ لذا او نیز همراه دیگران شروع به خواندن شعر خر برفت کرد: «از ره تقلید، آن صوفی همین/ خر برفت، آغاز کرد، اندر حنین» ‏صبح که مسافر داستان عزم سفر کرد، تازه فهمید که خر خودش بود که برفت.

لازم به توضیح است جبراییلی در سال گذشته به عنوان رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص منصوب شد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903064

دیگر خبرها

  • آمار واقعی مبنای مدیریت هوشمند بازار محصولات کشاورزی است
  • برنامه دولت برای تقویت سرود/ انتقاد از مجموعه‌هایی که نیامدند
  • ببینید | انتقاد تند نماینده نیروهای شرکتی از دولت روی آنتن تلویزیون!
  • مصوبه تعیین نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در مناطق آزاد اصلاح شد
  • رسیدن علیرضا سرلک به المپیک با فرمول تکراری
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • فرار کانون سردفتران از شفاف‌سازی عملکرد مالی
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند
  • پاسخگویی به پرسش‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات