Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-03@04:15:55 GMT

«انقلاب جنسی»، چقدر جدی است؟!

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۵۰۲۲

«انقلاب جنسی»، چقدر جدی است؟!


.️حسین شمقدری مستندساز جوانی است که با مستندهای خوب «میراث آلبرتا» شناخته شده است. آخرین کار این کارگردان جوان، مستند دو بخشی «انقلاب جنسی» است که به موضوع مهم و مغفول نیاز جنسی و موضوع جنسیت در جامعه ایران امروز می پردازد.

این مستند دو قسمتی، علی رغم جذابیت سوژه و اهمیت موضوع، در حد و اندازه کارهای قبلی کارگردانش نیست و از نوعی سطحی نگری و میان مایگی رنج می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


.️نگاه راوی مستند به موضوعات طرح شده از قبیل فمنیسم و مقایسه فرهنگ جنسیتی در ایران و اروپا به دور از نگاه علمی و کارشناسی است و پشتوانه تحقیق جدی در آن به چشم نمی خورد.جالب است که برخلاف مستندهای «میرات آلبرتا» که کارشناسان متعدد در آن حضور دارند، در «انقلاب جنسی» صرفا به تحلیل های اجتماعی و فرهنگی یک دکتر ایرانی متخصص ایدز اکتفا می شود و  بیشتر راوی مستند است که در نقش یک کارشناس خبره و همه چیز دان، به سخنرانی می پردازد و وظیفه اصلی انتقال محتوا و تحلیل موضوع را به شکل مستقیم گویی و غیرهنرمندانه به عهده می گیرد.


.️تلاش کارگردان بیشتر بر آن است که به شکل پوشیده و با رعایت ذائقه نسل جوان امروز، به اصالت ارزشهای دینی و ملی ایران اسلامی نیز بپردازد و با نگاه بی طرفانه، شکست و بی اخلاقی حاکم بر فرهنگ جنسی غرب را به مخاطب منتقل کند.اما چنین توفیقی را پیدا نمی کند، چرا که روایت راوی مستند، برپایه مستقیم گویی است و حتی در برخی موضوعات دچار اشکالهای تناقض نما است.

مثلا راوی مستند در موضوعات آوازخوانی زنان، محدودیت حضور اجتماعی زنان و حتی عدم ورود زنان به ورزشگاهها، نگاه انتقادی دارد و از طرف دیگر قاعده دینی «الزام مردان به تامین خرج زندگی» را یک ارزش مهم و نماد توسعه یافتگی، برای مصاحبه شوندگان اروپایی معرفی می کند! 


.️بالاخره معلوم نمی شود که حرمت آواز زنان، رعایت حجاب، تمکین زنان از مردان، عفت کلامی و رفتاری زنان و... که منبعث از قواعد فقهی و قوانین اسلامی هستند، در جهت تامین منافع و نیازهای دختران و زنان امروز جامعه ما است یا مانع آن؟! به نظرم این عدم قطعیت و نقاب انتقادی به فرهنگ دینی و سنتی ایران، واقعی نیست و از جستجوگری ذهنی نویسنده و کارگردان برنیامده است. بلکه ناشی از تلاش آنها برای همراه کردن مخاطب امروز با محتوای کلی مستند است! مخاطبی که عادت دارد همه چیز را ساده و سطحی ببیند و ذهن خودش را درگیر سئوالات بنیادین نکند.

طرح سئوالات و شبهات سطحی و ارائه جوابهای سطحی تر، اساس سیاستهای فرهنگی و دینی در جامعه امروز ما است...همین!

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۵۰۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رخ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود

مجموعه مستند رخ مادر پنجشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه از شبکه افق پخش می‌شود.

حمید مشایخی، مهدی انصاری، سیدمصطفی سیدحسینی و علی علائی چهار کارگردان «رخ مادر» هستند و این پروژه را در استان‌های کرمان، یزد، فارس، لرستان، شهرکرد، گلستان، مازندران، تهران، گیلان، اراک و اصفهان جلوی دوربین برده‌اند.

رخ مادر که در قالب داکیودرام ساخته شده است، با روایتی شاعرانه به قصه‌های بکر و ناب از مادران شهدا که در جامعه فعالیت اجتماعی دارند، می‌پردازد.

زهرا حسینی سرپرست پژوهش و سوژه یابی مجموعه مستند رخ مادر را بر عهده داشته است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • سردار رادان: قرائت قرآن از زنان مکشوفه حجاب را نشان می دهند/ این تفکر حتی برخی افراد حزب اللهی را تحت تاثیر قرار داده و تصاویر آن دست به دست می‌شود
  • «رخ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود
  • نام بازیگر مرد مشهور فرانسوی در سیاهه متجاوزان سینما / صنعت سینما برای زنان جای امن‌تری می‌شود
  • رهبر انقلاب: امروز مسئله غزه، مسئله اول دنیاست/ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! نشان می‌دهد ملتها به مسئله غزه حساسند/ باید فشار روی رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند
  • ساعت و جدول پخش زنده فوتبال‌های امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ساعت بازی پرسپولیس و سپاهان امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ساعت بازی استقلال و تراکتور امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • برای 20 سالگی درگذشت گل آقا
  • وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود
  • جای خالی آقای حرف حساب