Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-19@21:29:44 GMT

مشهد| دوتار منطقه خراسان ثبت جهانی می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۵۶۵۹

مشهد| دوتار منطقه خراسان ثبت جهانی می‌شود

دوتار آخرین مراحل ثبت جهانی خود را پشت سر می‌گذارد و ممکن است به زودی این اتفاق رخ دهد؛ اتفاقی که تاثیر بسزایی در رونق موسیقی مقامی دارد. ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، موسیقی مقامی در استان خراسان‌رضوی و یا به‌عبارت بهتر در خراسان قدیم دارای قدمت بسیار زیادی است و امروز این منطقه از کشور را با موسیقی مقامی در کنار ظرفیت‌های دیگر گردشگری می‌شناسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهرستان‌هایی مانند تربت‌جام، خواف، تایباد و تربت‌‌جام از جمله مناطقی در استان خراسان‌رضوی محسوب می‌شوند که موسیقی مقامی در آنها رواج دارد و اساتید موسیقی مقامی متعددی در این منطقه حضور دارند البته که بسیاری از این اساتید در سال‌های اخیر دار فانی را وداع گفته‌اند.

سازهای مختلفی در زمینه موسیقی مقامی وجود دارد که دوتار یکی از آن‌ها است و در منطقه خراسان قدیم بسیار رایج بوده است و اینک زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه قرار است دوتار خراسان ثبت جهانی شود؛ اتفاقی که بسیار میمون و مبارک است و می‌تواند در توسعه و ترویج این ساز سنتی در کشور و حتی بین‌المللی تاثیر داشته باشد.

آخرین رایزنی‌ها برای ثبت جهانی

جواد روشندل؛ رئیس گروه هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان‌رضوی در این زمینه می‌گوید: پیگیری‌هایی برای ثبت جهانی دوتار خراسان از سوی حوزه تربت‌جام به‌عنوان یکی از قطب‌های موسیقی مقامی خراسان شکل گرفته تا دوتار ثبت جهانی شود.

رئیس گروه هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: تفکیکی میان دوتار شمال خراسان و جنوب خراسان وجود دارد، در حوزه جنوب خراسان، اقداماتی از سوی تربت جام برای این حوزه صورت گرفته است.

روشندل بیان کرد: از مسیر نمایندگان مجلس نیز این مسئله در حال پیگیری است؛ در حوزه میراث معنوی پیشنهادش از حوزه فرهنگ و ارشاد مطرح و برای پیگیری به اداره کل میراث فرهنگی معرفی می‌شود.

از طریق وزیر ارشاد پیگیر هستیم

جلیل رحیمی جهان‌آبادی؛ نماینده مردم تربت‌جام نیز در این زمینه اظهار داشت: پیگیری‌هایی برای ثبت جهانی دوتار صورت گرفته و وزیر ارشاد هفته آینده به مناسبت شب شعر به تربت‌جام می‌آیند و این مسئله را مجدداً از طریق ایشان پیگیری خواهیم کرد.

نماینده مردم تربت‌جام در مجلس گفت: دوتار یک ساز عرفانی و تاریخی و ریشه‌دار در منطقه ما و همچنین افغانستان است و ثبت جهانی دوتار به ماندگاری این ساز کمک می‌کند.

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۵۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اختتامیه پویش قرآنی در مشهد

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،  مسئول رسانه ای پویش قرآنی ( خدا میگه) گفت: بیش از ۲ هزار اثر از مدارس سراسر استان خراسان رضوی به این پویش ارسال شده که در این مراسم از دختران دانش آموز منتخب تجلیل و قدردانی شد.

حجت الاسلام صاحب الزمانی افزود: پویش «خدا میگه» به همت مرکز نوجوانه‌ی اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد.

وی افزود: نوجوانان در این پویش با انتخاب یک آیه از قرآن کریم و توضیح آن آیه در قالب یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای در این مسابقه شرکت کردند.

 

دیگر خبرها

  • یک کشته و ۴ مصدوم در تصادف دو دستگاه خودروسواری در جاده مشهد به تربت حیدریه
  • تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه یک کشته و چهار مصدوم بر جا گذاشت
  • مشهد تابستان سختی را پیش رو دارد، کمبود ۶ هزار لیتر بر ثانیه آب
  • یک جان باخته و ۶ مصدوم در حادثه رانندگی مشهد تربت حیدریه
  • بازگشت ۷ واحد راکد در تربت حیدریه به چرخه تولید
  • هوای ۶ منطقه مشهد در وضعیت پاک است
  • پاکبان مشهدی که نوازندگی دوتار را با قوطی روغن نباتی شروع کرد
  • ماجرای ماشین آب‌پاش در رژه روز ارتش مشهد چه بود؟
  • برگزاری اختتامیه پویش قرآنی در مشهد
  • کیفیت هوای پنج منطقه مشهد پاک است