Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «وانا»
2024-04-25@10:54:49 GMT

لکنت زبان و راه‌کارهای بهبود آن را می‌شناسید؟

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۶۰۴۸

به گزارش وانانیوز، 

«سیدعبدالله احمدی‌قلعه» در گفت‌وگویی، با بیان این‌که لکنت زبان یکی از اختلالات گفتاری است و به طور معمول در دوران کودکی آغاز می‌شود، اظهار کرد: این اختلال در پسربچه‌ها بیش از دختر بچه‌ها نمود دارد و به طور دقیق‌تر، پسران چهار برابر دختران به این اختلال مبتلا می‌شوند. لکنت زبان معمولا هنگام زبان باز کردن کودک رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روانشناس ادامه داد: پزشکان تکرار بیش از دو بار یک حرف یا قسمتی از یک کلمه را نشانه لکنت زبان می‌دانند. مثلاً جمله «من، من اسباب‌بازی می‌خواهم» به معنی لکنت زبان نیست اما ادای این جمله به صورت «من اس اس اس اسباب‌بازی می‌خواهم» نشانه لکنت زبان است. معمولاً کودکانی که در خانه دچار هیجانات شدید و تنش‌های روانی باشند در یک لحظه دچار مشکل لکنت خواهند شد. البته باید توجه کرد که این اتفاق در غالب موارد برای کودکانی که از نظر وراثتی مستعد هستند، رخ می‌دهد؛ چراکه با وجود آن‌که هنوز علت دقیق اختلال لکنت زبان کشف نشده است، اما محققان بر این باورند که وراثت نقش مهمی در ابتلا به این اختلال ایفا می‌کند .

وی افزود: در بزرگسالان نیز گاهی حملات گذرای لکنت زبان را شاهد هستیم. نخستین نکته در این زمینه آن است که اگر در بزرگسالی دچار این اختلال شدید فوراً به پزشک مراجعه کنید، چون این اختلال در بزرگسالان معمولاً به‌علت سکته‌های خفیف، آسیب به سر و التهاب مغز رخ می‌دهد که البته التهاب مغز موردی نادر است.

احمدی‌قلعه تصریح کرد: کودکان مبتلا به این اختلال، بیش از پزشک به کمک گفتاردرمانگر نیازمند هستند. نخستین قدم برای درمان آن‌ها، گفتاردرمانی است. هر چند والدین، معلمان و دوستان نیز می‌توانند به فرد مبتلا به این مشکل کمک کنند، چون لکنت زبان نیز می‌تواند کم کم و با افزایش سن فرد برطرف شود. هم‌چنین راه‌کارهایی وجود دارد تا کودک تسلط بیشتری بر گفتار خود داشته باشد.

این مشاوره خانواده و کودک خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای آغاز گفتاردرمانی، زمانی است که کودک در دوره پیش‌دبستانی قرار دارد اما تمایلی برای برطرف کردن مشکلش ندارد، چون درمان کودک قبل از رفتن به دبستان ساده‌تر و اثر گفتاردرمانی محسوس‌تر خواهد بود. پیگیری منظم و ارزیابی گفتار و رفتار کودک در خانه، طی مراحل گفتاردرمانی بسیار مهم است.

وی افزود: هنگامی که کودک‌مان صحبت می‌کند باید دقیقاً روبه‌روی او بنشینیم. به دقت به حرف‌هایش گوش کنیم و با آرامی و دقت با او صحبت کنیم. باید بتوانیم این احساس را به او منتقل کنیم که برای حرف‌هایش اهمیت قائلیم و به آن‌ها گوش می‌کنیم، در واقع بسیار مهم است که به آن چه کودک‌مان می‌خواهد بگوید گوش کنیم نه به چگونه گفتن آن، هم‌چنین اگر به‌عنوان یکی از والدین کودک تند صحبت می‌کنیم، بهتر است که ریتم صحبت کردن خود را آهسته‌تر کنیم.

احمدی‌قلعه یادآور شد: بهتر است روزانه زمانی را بدون وجود رقیب، به توجه کردن به کودک و صحبت با او اختصاص دهیم. گفت‌وگوهای آرام و ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای که چندین بار در طول هفته انجام می‌شود به خصوص در فضایی امن و خصوصی، می‌تواند بسیار موثر باشد. در زمینه این گفت‌وگوها هیچ مسأله تنش‌زایی نباید وجود داشته باشد. معمولاً کودکان مبتلا به لکنت زبان تا زمانی که موضوع را کسی برایشان مطرح نکرده باشد متوجه وجود این اختلال نمی‌شوند. در نتیجه بهتر است خودمان پیش از دیگران این مسأله را به نحوی آرام و منطقی با او در میان بگذاریم.

انتهای پیام

منبع: وانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۶۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،استاندار مازندران با بیان این که واردات محصولات کشاورزی باید به گونه ای باشد که کشاورز ضرر نکند، گفت: صادرات محصولات کیفی این استان به کشورهای حاشیه خزر مورد تاکید است.

یوسف نوری روز چهارشنبه همزمان با دیدار خانواده شهید سروی در جمع خبرنگاران ساری افزود:با برنامه های کوتاه مدت یک ساله و برنامه های بلند مدت برای پیشرفت این استان برنامه داریم.

وی اظهار داشت: برای اجرایی کردن برنامه های توسعه استان با همه صاحب نظران هم اندیشی خواهد شد و با بهره مندی از خرد جمعی گام های موثری برای آبادانی استان برمی داریم.

استاندار مازندران با بیان این که، توجه به اقتصاد دریا محور و صادرات محصولات کشاورزی استان از جمله برنامه های کوتاه مدت مورد تاکید است، افزود: برقراری تعادل در بخش محصولات کشاورزی برنج و مرکبات در این استان یک امر اجتناب ناپذیر است.

نوری افزود: گره گشایی در مسیر اجرای طرح ملی نهضت مسکن از نمونه های طرح های بلند مدت است که باید به سرعت در این استان گره گشایی کرد.

استاندار مازندران با ذکر این مطلب که در بخش مسکن در مازندران باوجود برخی موانع، کارهای خوبی انجام شد، گفت: بعد از پایان چهار سال مازندران در ساخت مسکن باید به همان میزان که سهم این استان اعلام شد، برسد.

نماینده عالی دولت در مازندران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همزمان با دور دوم سفر رئیس جمهور به مازندران کارهای ضروری وجود دارد، که باید انجام شود.

این مقام مسوول تصریح کرد: اقتصاد دریا محور یک ظرفیت خوب برای ایجاد اشتغال پایدار و رونق اقتصادی است که باید در این بخش اهتمام داشته باشیم.

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • نوری؛ استاندار: برای پیشرفت مازندران برنامه داریم
  • مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می دهند
  • پینوکیویی که کارآفرین است
  • یادگیری زبان فرانسوی
  • چگونه داروی تلخ به کودک بدهیم؟ از گول زدن حس چشایی تا مذاکره با کودک!
  • یوان هانگ وای7 ؛ این خودرو را بیشتر با برند دایون می شناسید! (+تصاویر)
  • رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!