Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی > تغذیه - همشهری آنلاین:
یک متخصص تغذیه در واکنش به گرایش زیاد برخی افراد به مصرف دنبه حیوانی گفت: اگرچه استفاده محدود از «دنبه حیوانی» خالی از فایده نیست، اما مصرف بیش از حد آن موجب بروز مشکلات جدی برای سلامت افراد می‌شود.

دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه می‌گوید: بدن به تمام انواع روغن‌ها احتیاج دارد، اما به نسبت معینی باید از آن استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در گذشته ۴۰ تا ۴۵ درصد انرژی مورد نیاز از طریق مصرف چربی‌ها دریافت می‌شد، اما امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توان سطح مقدار انرژی حاصل از درشت مغذی‌ها را به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش داد. با این کاهش انتظار می‌رفت از آمار بیماری‌های قلبی و عروقی کاسته شود، اما متأسفانه با وجود برآوردهای صورت گرفته، این اتفاق رخ نداد و این بار بجای چربی‌ها، منابع قندی تصفیه شده و فست فودها وارد عرصه تغذیه مردم شدند که آثار تخریبی و مضر بسیار گسترده‌ای بر سلامت انسان‌ها دارد. در نتیجه، رفته رفته به میزان بیماری‌ها افزوده شد و هم اکنون آمار بیماری‌های غیرعفونی بیش از بیماری‌های عفونی است.

وی با اشاره به این که قسمتی از ترکیبات دنبه که به آن «تالو» می‌گویند برای بدن مفید است، ادامه داد: با این حال، نباید میزان استفاده از آن از هفت درصد تجاوز کند که اگر به همین میزان از دنبه استفاده کرد، حتی موجب کاهش کلسترول بدن نیز می‌شود.

کلسترول گرچه جزو ترکیبات بسیار مورد نیاز بدن است که البته ۸۰ درصد آن توسط خود کبد ساخته می‌شود تا هورمون‌های مهم بدن را که پایه استروئیدی دارند، بسازد، اما فراتر از آن منجر به افزایش کلسترول «توتال» که در بردارنده LDL، HDL و VLDL است می‌شود. در نتیجه اگر به استفاده از روغن‌های حیوانی بسنده شود، اگرچه ترانس ندارند، اما موجب افزایش LDL که کلسترول ناسالم بدن است می‌شود و زمینه را برای ابتلای فرد به بیماری مهلک فشار خون فراهم می‌کند.

نائب رئیس انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران یادآور شد: فشار خون، بیماری بدون علامت و مرگبار است و متأسفانه زمانی فرد متوجه آن می‌شود که یا کلیه‌اش را از دست داده، یا چشمش آسیب دیده و یا قلبش به مرحله‌ای از نارسایی رسیده که برگشت ناپذیر است.

مظهری با اشاره به شرایط خاص گذشته و مصرف دنبه گفت: این که درگذشته روغن حیوانی بیش از حد استفاده می‌شد و افراد هم سالم بودند، علت این بود که فعالیت زیادی داشتند و هوا نیز سالم بود، اما شرایط فعلی با گذشته بسیار تفاوت کرده است. بنابراین برای داشتن یک زندگی سالم باید سه اصل طلایی تغذیه یعنی تعادل، تنوع و تناسب را مورد توجه قرار دهیم. تناسب یعنی افراد بسته به سن و جنس به تغذیه مشخصی نیاز دارند و در تعادل نیز در عین این که از غذا خوردن لذت می‌بریم و گرسنگی را مرتفع می‌کنیم، باید در حد متعادلی حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، ریزمغذی‌ها، و فیبرهای محلول و غیر محلول و آنتی اکسیدان‌ها باشد.

وی تأکید کرد: این که اطلاعات غلطی بنام طب اسلامی و سنتی در جامعه اشاعه می‌دهند، نوعی سودجویی است و عده‌ای سودجو سلامت مردم را هدف قرار می‌دهند. افراد باید به آموزه‌هایی که در مورد سلامت از رسانه‌ها داده می‌شود، توجه کنند.

منبع: سلامت آنلاین

در همین زمینه: فواید روغن کانولا برای سلامت | کاهش چربی دور شکمی روغن نارگیل مملو از چربی‌های اشباع‌شده است تبلیغات "روغن جامد سالم" بازی با سلامت مردم است چربی‌های مفید برای بدن را بشناسید مارگارین و کره حیوانی به لحاظ سلامتی، مورد تاییدند ارتباط مستقیم برخی روغن‌ها با بروز آلزایمر و سرطان خوردن چربی‌های سالم به کاهش مرگ‌های قلبی کمک می‌کند از چه روغن‌هایی برای پخت و پز استفاده کنیم؟ چند خاصیت مهم برای روغن ماهی

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۸۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش دانش آموزی سفیران سلامت در گرمسار برگزار شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ برپایی غرفه‌های تغذیه سالم و ایستگاه مطالعه‌ی بهداشتی، نمایش و شعار‌های دانش آموزی از بخش‌های ویژه در این همایش با هدف ارتقای سطح سلامت فردی و همگانی کودکان و نوجوانان بود.
همچنین در این همایش از فرحناز قندپور منتخب مربی سلامت درکشور قدردانی شد.
به گفته‌ی فرحناز قندپور بستر‌های لازم در جهت آموزش همگانی دانش آموزان در حوزه سلامت و سبک زندگی سالم که از اهداف تشکیل سفیران سلامت است در مدارس مورد توجه قرار بگیرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • خودداری اریک تن هاخ از پاسخ به پرسش خبرنگاران منتقد
  • همایش دانش آموزی سفیران سلامت در گرمسار برگزار شد
  • همایش پیاده روی خانوادگی و صرف صبحانه سالم در روستای یار عزیز تکاب
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • جمعیت سالم عامل اقتدار هر کشور است
  • باغچه‌های سلامت خانگی راهی برای ترویج فرهنگ تغذیه سالم
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • زیرمیزی نماد ناهنجاری در عرصه سلامت
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است