Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشجویان دانشگاه‌های کرمانشاه امسال با حضور در ارتفاعات بازی دراز در کنار مردم، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای بازی دراز، به روشنگری در مذاکرات محرمانه موشکی پرداختند.

بهگزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کوه‌ها سخت و صعب العبور است؛ اما این سبب نشد که رزمندگان از صعود به کوهی که دشمن از بالا کاملا بر آن تسلط دارد، سرباز زنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
 

ارتفاعات سخت‌گذر بازی دراز با قله‌های بلند و شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است؛ این ارتفاعات به مثابه عرضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین -گیلان‌غرب- سرپل ذهاب واقع شده است و بر منطقه تسلط کامل دارد، نیرو‌های عراقی در روز‌های آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده‌بانی استفاده می‌کردند؛ اما ویژگی‌های این ارتفاعات موجب شد با فعالیت‌های مهندسی روی آن جاده‌سازی شود و یگان‌های عراق در آن‌جا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصرشیرین سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند.

برای گرفتن این امتیاز مهم از نیرو‌های عراقی پس از سه ماه کار نیرو‌های شناسایی، نخستین عملیات نیمه‌گسترده را در این منطقه طرح‌ریزی کردند که با نام عملیات بازی دراز در تاریخ اول اردیبهشت سال ۶۰ آغاز شد و به مدت ۸ روز طول کشید و طی آن نیرو‌های ایرانی و عراقی بار‌ها به تک و پاتک متقابل پرداختند.   نیرو‌های عراقی با استفاده از پشتیبانی هوایی یگان‌های خود را حمایت می‌کردند؛ اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت هوایی کافی و پشتیبانی آتش محروم بودند در نتیجه نتوانستند روی تمام هدف‌ها مستقر شوند، با وجود این، از بین قله‌های منطقه سه قله آن را اشغال و تثبیت کردند و تنها در تثبیت قله ۱۱۵۰ و یکی از قله‌های ۱۱۰۰ ناکام ماندند. در این عملیات هوانیروز ارتش نقش بسزایی ایفا کرد و طی آن خلبان علی‌اکبر شیرودی به شهادت رسید.

روشنگری؛ مهمترین هدف دانشجویان

امسال دانشجویان مانند سال های گذشته در کنار مردم به ارتفاعات بازی دراز صعود کردند؛ اما امسال دانشجویان دست به روشنگری زدند و با حمل پلاکارت‌هایی در مسیر راهپیمایی با مردم و شرکت کنندگان در این مراسم در مورد مذاکرات محرمانه موشکی صحبت کردند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

سعید افسری، فعال دانشجویی در مورد این مراسم گفت: کوهپیمایی سالروز عملیات بازی دراز هر سال برگزار می‌شود و در آن مردم و دانشجویان به ارتفاعات بازی دراز صعود می‌کنند. دانشجویان دانشگاه رازی نیز امسال همراه با سایر دانشجویان استان در این مراسم شرکت کردند؛ اما کاری که امسال این برنامه را متفاوت کرد، عکس نوشته‌هایی بود که دانشجویان در مورد مذاکرات محرمانه موشکی در دست داشتند؛ این عکس‌ها کنجکاوی شرکت کنندگان مراسم را برمی انگیخت و زمینه گفتگو در مورد این نوشته‌ها ایجاد می‌شد.  
وی در ادامه گفت: امسال دانشجویان دست به روشنگری زدند و در مورد اتفاقات و مضراتی که این مذاکرات برای کشورمان دارد، به روشنگری پرداختند.

افسری در ادامه گفت: دانشجویان از قبل در جلسات توجیهی شرکت کرده و اطلاعات کامل در مورد این مذاکرات داشتند و می‌توانستند پاسخ سئوالات شرکت کنندگان راهپیمایی را بدهند.

وی در مورد عملیات بازی دراز گفت: در سال اول جنگ این عملیات رخ داد و از آنجایی که این منطقه بسیار استراتژیک بود و دشمن می‌توانست تسلط زیادی به شهر پیدا کند، رزمندگان این عملیات را انجام دادند؛ اما لشکریان ما با وجود امکانات کم توانستند در یک عملیات به نام عملیات بازی دراز دشمن را شکست دهند. شهید بهشتی در مورد این عملیات گفت: «عرفان واقعی خانگاهش بازی دراز است.»  

  راه شهدا ادامه دارد   محمدخرمی، مسئول رسانه‌ای بسیج دانشجویی دانشگاه رازی نیز گفت: مهمترین حرکت امسال دانشجویان در این برنامه روشنگری در مورد مذاکرات موشکی بود. واکنش مردم به این پلاکارد‌هایی که دانشجویان حمل می‌کردند، بسیار جالب بود. در واقع این مطالبه در مردم ایجاد می‌شد که در مورد این مذاکرات بیشتر بدانند. در واقع روشنگری همان راه شهداست که دانشجویان انقلابی آن را ادامه می‌دهند.  

وی در ادامه افزود: خیلی‌ها در مورد این مذاکرات حتی اطلاعی هم نداشتند؛ اما با صحبت‌هایی دانشجویان بسیج دانشجویی اطلاع پیدا می‌کردند.

خرمی در ادامه افزود: بازدید هر ساله از منطقه بازی دراز، در هفتم و هشتم اردیبهشت ماه به اردوی راهیان غرب معروف است و مسئولان بسیج دانشجویی استان در این برنامه نقش مهمی ایفا می‌کنند.    

مراسمی به یاد قهرمانان بازی دراز

صلاح الدین قره تپه، مسئول بسیج دانشجویی استان کرمانشاه نیز در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت: مراسم گرامیداشت شهدای بازی دراز هر سال در استان کرمانشاه برگزار می‌شود و در واقع این مراسم برای نگاه داشتن یاد و خاطره شهدایی است که در آن زمان بازی دراز را فتح و از لوث صدامیان پاک کردند.

قره تپه در ادامه افزود: این مراسم با حضور بسیجیان و علاقه‌مندان از سراسر کشور برگزار می‌شود و امسال بیش از ۷۰۰ دانشجو از دانشگاه‌های مختلف استان کرمانشاه حضور داشتند.

مسئول بسیج دانشجویی استان کرمانشاه  ادامه داد: در مراسم شب اول سردار ربانی، معاون عملیات ستاد کل نیرو‌های مسلح سخنران برنامه بود و یاد و خاطره شهدایی مانند شیرودی و وزوانی را که در این عملیات به شهادت رسیده بودند، را زنده کرد.

راوی این برنامه نیز آقای کاجی بود که خاطرات او از این عملیات مورد توجه اقشار مختلف و دانشجویان قرار گرفت؛ آن شب دانشجویان در قصر شیرین استقرار پیدا کردند و صبح با وجود مساعد نبودن هوا تصمیم به صعود به کوه گرفتند.

سردار باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز در روز دوم در جمع پرشور مردم به سخنرانی پرداخت.    

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۸۴۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت ها از جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی ادامه دارد

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز؛  امروز دانشجویان و اساتید دانشگاه خوارزمی همصدا با دانشجویان آزادی خواه جهان که دست به اعتراض علیه جنایات رژیم کودک کش صهیونیستی زده بودند با تجمع در دانشگاه، حمایت خود را از این جنبش ومردم مظلوم غزه اعلام کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • حمایت ها از جنبش دانشجویی ضد صهیونیستی ادامه دارد
  • ۳ هزار بسیجی لرستانی به اردوی راهیان نور اعزام می‌شوند
  • صعود سراسری به ارتفاعات «بازی‌دراز» به تعویق افتاد
  • به تعویق افتادن زمان برگزاری ویژه برنامه صعود سراسری به ارتفاعات بازی دراز
  • عملیات چهار ساعته نجات برای فرد گرفتار در ارتفاعات ریگ
  • اجتماع بزرگ دانشگاهیان کرمانشاه برگزار شد
  • اجتماع بزرگ دانشگاهیان کرمانشاه برگزار می شود
  • انفعال رژیم اردن در برابر جبهه مقاومت
  • اعزام ۳ هزار زائر از استان همدان در قالب کاروان راهیان نور
  • تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد