Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@13:08:53 GMT

افزایش موسسات آموزش عالی به چالش تبدیل شده است

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۸۸۷۹۷

افزایش موسسات آموزش عالی به چالش تبدیل شده است

به گزارش ایرنا حسین سیمایی صراف روز شنبه در آیین تکریم و معارفه رئیسان قدیم و جدید دانشگاه بیرجند افزود: دانشگاه که روزی قرار بود همه مشکلات کشور را رفع کند خود به یک چالش برای آن تبدیل شده و برای رفع آن شورای عالی انقلاب فرهنگی به سند راهبردی به نام سند آمایش آموزش عالی رسید.
وی گفت: موسسات آموزش عالی در شروع پیروزی انقلاب اسلامی 240 موسسه بود که اکنون به 2 هزار و 800 موسسه رسیده و از تعداد مراکز آموزش عالی کشور چین با یک میلیارد و 400 میلیون جمعیت بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: امیدواریم براساس سند آمایش آموزش عالی، دانشگاه را دوباره توانمند کرده و به دوران کیفی آن بازگردانیم تا با نیازمندی های جامعه امروز متناسب شود.
وی افزود: نظام کنونی دانشگاهی کشور ظاهرا قادر به انجام ماموریت های جدید نیست و گسترش بی رویه آموزش عالی یکی از عوامل این مساله است.
سیمایی صراف اظهار کرد: گسترش بی رویه آموزش عالی در کشور منجر شده نتوانیم استادانی در طراز آموزش عالی و دانشجویانی علاقه مند وارد سیستم کنیم هرچند از استادان و دانشجویان کم نظیر برخورداریم.
وی گفت: 175 هزار دانشجو سال 1357 در کشور داشتیم و امروز به چهار میلیون و 300 هزار نفر رسیده که رشد 25 برابری را نشان می دهد در حالی که جمعیت چنین رشدی نداشته است.
وی افزود: همچنین سال 1357 فقط سه هزار عضو هیات علمی دانشگاهی داشتیم در حالی که امروز این تعداد به 80 هزار نفر رسیده است.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان انیکه نظام نوین آموزش عالی در ایران قدمتی صد ساله دارد گفت: گسترش مرزهای دانش و تربیت نیروی نخبه از ماموریت های نظام آموزش عالی بوده و در آستانه پیروزی انقلاب بخشی از نیروهای متخصص و نخبه را برای کشور تربیت کرده بودیم.
وی اظهار کرد: ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی طبق آمار بیش از 50 درصد با کمبود نیروی متخصص در همه رشته ها مواجه بودیم و آموزش عالی امروز در رسیدن به حداقل اهدافش موفق بوده زیرا از نیروی انسانی سرشاری برخوردار هستیم.
سیمایی صراف گفت: به همین دلیل برای دانشگاه ها ماموریت جدید طراحی و کارآفرینی به ماموریت های قبلی دانشگاه اضافه شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: دانشگاه بیرجند بر بنیاد اصیلی ایجاد شده و از نهاد های دانشگاهی پرافتخار در کشور است.
معاون وزیر علوم حرکت دانشگاه بیرجند را در مسیر کیفی توصیف کرد و افزود: امیدواریم در صورت تصویب سند آمایش آموزش عالی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در مسیر کیفی قرار بگیرند.
در این آیین دکتر احمد خامسان به عنوان رئیس دانشگاه بیرجند معرفی و از خدمات دکتر خلیل خلیلی رئیس پیشین این دانشگاه تجلیل شد.
خامسان عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند است و خلیلی به مدت چهار سال ریاست این دانشگاه را برعهده داشت.
7559*3028
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 آموزش عالی جامعه دانشجو شورای عالی انقلاب فرهنگی عضو هیات علمی دانشگاه موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۸۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی

به گزارش خبرگزاری مهر، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور بیانیه‌ای در حمایت از خیزش دانشجویان بیدار دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، تاکید کرد: جوشش جوانان نشانگر این است که دوران تحریف تاریخ و وارنه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم با ابزار رسانه و سلطه‌گری به پایان رسیده و این موج بیداری که امروز در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایت‌های صهیونیسم است. متن بیانیه به شرح ذیل است:

بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

علائم زیادی وجود دارد که نظم کنونی جهان دارد تغییر پیدا می‌کند و نظم جدیدی بر جهان حاکم خواهد شد

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانش آموزان(۱۴۰۱/۰۸/۱۱)

بیش از شش ماه از حملات وحشیانه، ناجوانمردانه و ضد انسانی رژیم اشغالگر قدس به غزه می‌گذرد. ده‌ها هزار انسان که عموم آنها کودکان، زنان و مردم بی دفاع بوده‌اند آماج حملات ویرانگر این رژیم جعلی قرار گرفته‌اند. همزمان با این جنایت‌ها موجی از اعتراض گسترده در جهان علیه متجاوزان و جنایتکاران صهیونسیت آغاز شد و تمام ابزارها و ظرفیت‌های نظام سلطه از جمله نهادهای حقوقی بین‌الملل و قدرت رسانه‌ای غرب، برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت‌ها مورد استفاده قرار گرفت و علی‌رغم همه این تلاش‌ها، صهیونست‌ها و حامیان آنها در جنگ روایت نیز در برابر موج آزادی خواهی شکست خورده و افکار عمومی در جهان اکنون بیش از هر زمان علیه آن‌ها و نظام سلطه بیدار شده است.

دانشگاه و نهاد علم در تاریخ همواره آغازگر تحولات سیاسی و اجتماعی بوده و نفی استبداد و آزادی‌خواهی از ویژگی‌های عناصر علمی و دانشگاهی در تمامی ادوار تاریخ است که در این موضوع نیز شاهد انفجار و خروش وجدان‌های بیدار جوانان دانشجو علیه جنایت‌های ضد بشری و نسل‌کشی در غزّه بودیم که این جوشش جوانان نشانگر این است که دوران تحریف تاریخ و وارنه نشان دادن حقیقت توسط صهیونیسم با ابزار رسانه و سلطه‌گری به پایان رسیده و این موج بیداری که امروز در دانشگاه‌های آمریکا شاهد آن هستیم، ارمغان خیزش افکار عمومی ضد جنایت‌های صهیونیسم است.

از سوی دیگر فرهنگ رایج نظام‌های آموزش عالی در جهان؛ استقلال دانشگاه‌ها و نهادهای علمی در ساحت‌های گوناگون از جمله استقلال علمی و آزادی در بیان نظرات، دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها بوده است و آزادی آکادمیک در نظام های آموزشی اصلی پذیرفته شده و مورد احترام است. اما در کشوری که خود را مدعی اول آزادی بیان در جهان می‌داند، شاهد هستیم که نقاب از صورت آنها کنار رفته و چهره حقیقی آزادی در غرب نمایان شده است و شدیدترین برخوردها و سرکوب‌ها علیه دانشجویان و اساتیدی که اعتراض مسالمت آمیز به نسل‌کشی و جنایت‌های رژیم جعلی صهیونیستی داشتند توسط نیروهای نظامی در داخل دانشگاه‌های آمریکا صورت گرفته است.

ضرورت دارد؛ کلیه تشکل‌های دانشگاهی و نهادهای علمی در ایران و جهان از این اعتراضات مسالمت‌آمیز که علیه نظام سلطه شکل گرفته است، حمایت کرده و تأکید می‌کند جنبش های دانشگاهی ضمن استمرار این تجمعات، اجازه ندهند نظام استکبار در پناه قانون‌های اجتماعی و نهادهای بین‌المللی خودساخته صدای وجدان‌های بیدار در جهان را خاموش کنند و فارغ از هر گرایش سیاسی، دینی و مذهبی به حمایت از این جنبش سراسری دانشگاهی بپردازند.

امید است در پرتو این بیداری وجدان‌های پاک، شاهد نابودی رژیم جنایتکار صهیونیست و رفع ظلم و زورگویی در جهان و حرکت در مسیر تعالیم الهی باشیم.

کد خبر 6090922

دیگر خبرها

  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • ایجاد اتاق وضعیت علم و آموزش عالی کشور
  • نقشه فرهنگی کشور درحال بازنویسی است
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • (عکس) دانشگاه شیراز در سال‌های قبل از انقلاب
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • ضرورت افزایش ظرفیت پزشکی در سال ۱۴۰۳
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد