Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی شاهین شهر و میمه، تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی را مهمترین راهکار مقابله با تنش های آبی بیان کرد و گفت: علاوه بر تجهیز یک هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به سیستم آبیاری نوین که موجب صرفه جویی ۲۰ درصدی شد، وسعت باغات گل محمدی بخش میمه نیز از ۷۰ هکتار سالهای قبل به ۴۰۰ هکتار افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصاحب نیوز؛ خشکسالی از مزمن ترین و زیان بارترین بلایای طبیعی و حالتی از اقلیم به شمار می رود که ممکن است در همه مناطق با اقلیم های مختلف رخ دهد، در حقیقت بخش اجتناب ناپذیری از تغییرات زمانی آب و هوا بوده و باید به عنوان پدیده قابل برگشت و غیر قابل پیش بینی آن را در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار داد.

خشکسالی یک اختلال موقتی است که با خشکی تفاوت دارد زیرا خشکی صرفا محدود به مناطقی با بارندگی کم اطلاق می شود و حالتی دایمی از اقلیم است اما بنابه تعریف، خشکسالی شامل یک دوره پیوسته و پایدار از چندین روز تا چندین سال است که در این دوره مقدار بارندگی منطقه به میزان قابل توجهی کاهش یافته و گیاهان دچار کمبود آب می شوند.

شرایط حاد خشکسالی سال های اخیر خسارت قابل توجهی بر محیط زیست و کشاورزی شهرستان شاهین شهر و میمه گذاشته است بطوری که بسیاری از اراضی کشاورزی در روستاها خشک و لم یزرع شده و به دنبال آن با مهاجرت روستاییان به شهرها برخی از روستاهای بخش میمه شهرستان خالی از سکنه شده است. چنانچه برای مقابله با این پدیده اقدامات ویژه ای انجام نشود پیشرفت تهاجمی کویر به سمت شهرها افزایش خواهد داشت.

افزایش 400 هکتاری باغات گل محمدی در بخش میمه شهرستان

علی‌اصغر رستمی، در گفتگو با صاحب نیوز، تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی، را مهمترین راهکار مقابله با کم آبی در بخش کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر تغییر الگوی کشت و آبیاری اراضی کشاورزی، کشت گلخانه‌ای نیز راهکار مناسبی برای مقابله با تنش‌های آبی در اراضی کشاورزی است که با توجه به خشکسالی سالهای اخیر وسعت گلخانه‌های این شهرستان به بیش از 40 هکتار افزایش پیدا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین‌ شهر و میمه، با بیان اینکه پروانه تأسیس 20 هکتار گلخانه در این شهرستان صادر شده و به‌ تدریج در نوبت بهره‌برداری قرار دارند به احداث شهرک گلخانه‌ای هشت هکتاری بخش میمه اشاره کرد و افزود: هزینه تقریبی احداث هر هکتار گلخانه بین 800 هزار تا یک‌ میلیون و 200 هزار ریال است که با بهره‌برداری از هر هکتار گلخانه، برای 10نفر، شغل ثابت کشاورزی ایجاد می شود.

وی از افزایش اراضی باغات گل محمدی در بخش میمه شهرستان شاهین شهر و میمه خبر داد و اظهار کرد: کشاورزان بخش میمه به منظور مقابله با تنش های آبی وسعت باغات گل محمدی را از 70 هکتار سالهای قبل به 400 هکتار افزایش داده اند.

صرفه جویی 20 درصدی آب با تجهیز یک هزارو 600 هکنار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین 

کارشناس بخش کشاورزی، تغییر سیستم آبیاری نوین به جای کشت غرقابی و سنتی را از دیگر راهکارهای مقابله با خشکسالی بیان کرد و افزود: کشاورزان خرده مالک در سال‌های اخیر با دریافت کمک‌های بلاعوض، موفق شدند با تجهیز یک هزار و 600 هکتار از اراضی خود به سیستم آبیاری نوین، 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی با توصیه به کشت محصولات کم آب، خاطرنشان کرد: شرایط بحرانی آب در پی کاهش بارندگی موجب پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی شده است که توسعه کشت زعفران به‌ جای محصولات پر آب از جمله راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی است چرا که زعفران گیاهی نیمه گرمسیری و در مناطقی دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک به‌خوبی رشد می کند، همچنین مقاومت زعفران در مقابل سرما نیز زیاد است.

وی با بیان اینکه زعفران به هوای معتدل نیاز دارد و زمان کشت آن از پائیز شروع شده و تا اوایل بهار ادامه دارد، ابراز کرد: اراضی آفتاب‌گیر و بدون درخت که در معرض بادهای سرد نباشد نیز برای رشد زعفران مناسب است و این شرایط آب و هوایی علاوه بر بخش میمه، در گز برخوار و گرگاب نیز وجود دارد که در صورت کاشت، محصول زعفران باکیفیتی به دست خواهد آمد.

رستمی، با اشاره به کشت زعفران در 60 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان، ابراز کرد: کشاورزان زعفران کار شهرستان شاهین شهر و میمه امسال از 60 هکتار مزارع خود 300 کیلوگرم زعفران به ارزش تقریبی بیش از دو میلیارد تومان برداشت کردند.

اجرای روش های نوین آبیاری در 12 هزار 789هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان با افزایش 60 درصدی راندمان آبیاری 

حمیدرضا باقرصاد، با اشاره به اختصاص بالغ بر 2 هزار 206میلیارد ریال اعتبار برای طرح های آب و خاک استان اصفهان  گفت: رقم یک هزار 577 میلیارد ریال تخصیص و هزینه شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: سال گذشته 428 میلیارد ریال در شبکه های آبیاری و زهکشی حوزه زاینده رود برای یک هزارو 330 هکتار هزینه شد که 93/2 میلیون مترمربع بهره وری در آب کشاورزی را به همراه داشت.

وی از افزایش 60 درصدی ظرفیت راندمان آبیاری در سال 96 خبر داد و اضافه کرد: به منظور کمک های فنی و اعتباری برای توسعه روش های نوین آبیاری بالغ بر یک هزارو 565 میلیارد ریال برای سطح 11 هزار 321 هکتارمصوب شده بود که خوشبختانه 12 هزار 789هکتار برنامه ریزی و هزینه شد همچنین برای عملیات بازسازی و مرمت 135 کیلومتر از قنوات استان اصفهان نیز بالغ بر 239 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

افزایش بهره وری آب و عملیات بهزراعی مهمترین راهکار مقابله با کم آبی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، راهکار های مقابله با خشکسالی را به دو دسته افزایش بهره وری آب و عملیات بهزراعی تقسیم کرده و بیان می کند: مهمترین اقدامات لازم برای افزایش بهره وری آب در اراضی باغات استان، آبیاری در ساعات اولیه صبح و یا هنگام غروب آفتاب و شب است و همچنین استفاده از دو تشتک در سایه انداز درخت و هدایت آب در مسیر تارهای کشنده ریشه تا ضمن جلوگیری از مصرف بی رویه، آب را به نقطه جذب ریشه منتقل نموده تا کارآیی آن بالاتر رود.

احمدرضا رئیس زاده، با بیان اینکه آبیاری باغات در زمین‌های مسطح را باید بصورت نواری در دو طرف درختان انجام داد افزود: در شرایط حاد خشکسالی می توان در هر دور آبیاری یکطرف درختان را آبیاری کرد، در اراضی شیبدار نیز لازم است با ایجاد چاله های هلالی شکل به شعاع حداقل سایه انداز درخت و در امتداد خطوط عمود بر جهت شیب اصلی دامنه ضمن ذخیره نزولات زمستانی حداکثر بهره برداری از آب آبیاری در طول فصل بعمل آید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، با توصیه به استفاده از سیستم آبیاری مکانیزه، خاطرنشان کرد: برای انتقال آب از منبع تامین آب تا محل ورودی باغ از لوله های پلی اتیلن یا لوله های پلاستیکی و یا پوشش پلاستیکی در کف جوی‌ها استفاده شود، همچنین باغداران در باغات فاقد استخر ذخیره آب، می توانند با استفاده از تانک و یا مخازن ذخیره آب با پوشش‌های پلاستیکی برای ذخیره سازی آب اقدام کنند و در باغات بزرگ مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار نیز با نصب تانسیومتر آبیاری هوشمند اتجام دهند تا آبیاری به اعماق مختلف خاک انجام شود.

استان اصفهان با حدود 72 هزارو 751 هکتار سطح کشت محصولات باغی آبی و دیم معادل 13 درصد از اراضی مورد بهره‌برداری در بخش را به محصولات باغی با میزان تولید حدود 511 هزارو 783 تن اختصاص داده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۹۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۷.۵ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز با ماهواره خیام در همدان

 فرهنگ زمانی با اشاره به پایش هوشمند اراضی استان به واسطه ظرفیت ماهواره خیام اظهار داشت: ماهواره خیام فرصت شناسایی ساخت و ساز‌های غیرمجاز را در همه شهرستان‌های استان فراهم کرده است.

او با بیان اینکه با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و شرکت‌های دانش‌بنیان کوچکترین تغییری در حوزه کاربری‌های غیرمجاز پیگیری می‌شود افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت ماهواره‌ای خیام اراضی حاصلخیز حفظ و ساخت و ساز‌های غیرمجاز در سطح استان به وضع سابق برمی‌گردد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه یادآور شد: در بخش دیگر از اجرای ۵۸۵ مورد اعاده به وضع سابق معادل ۹.۳ هکتار و اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ با دستور مرجع قضایی در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: ۱۷۵ مورد نیز اجرای احکام قلع و قمع در استان اجرا شده است.

اوبا تاکید بر اینکه ۲۱۱ مورد شناسایی تغییر کاربری غیرمجاز طی فروردین سال جاری صورت گرفته است تصریح کرد: از این میزان ۳۸ مورد اعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ انجام شده است.

زمانی با اشاره به رفع تداخل یک هزار و سه پلاک در استان طی سال ۱۴۰۲ تاکید کرد: ۸۸ درصد پلاک‌های کشاورزی استان از نظر مساحت رفع تداخل شده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان بیانکرد: طی امسال نیز در فروردین ماه ۳۰ پلاک رفع تداخل شده به نحوی که این مهم مجدانه در حال پیگیری است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • تجهیز۴۰ هزار هکتار اراضی خراسان جنوبی به سامانه‌ نوین آبیاری
  • شناسایی ۷.۵ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز با ماهواره خیام در همدان
  • جلوگیری از تغییر کاربری زمین ۵۰ هکتاری در ساوجبلاغ
  • رفع تداخل ۷۰ درصد از اراضی کشاورزی و منابع ملی شهرستان سامان
  • افزایش ۵ هزار تنی تولیدات باغی در لرستان
  • اجرای شبکه آبیاری تا پایان سال در۶۰ هزارهکتار اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی
  • ممنوعیت تغییر کاربری اراضی حاصلخیز کشاورزی
  • کاهش گردوغبار در خوزستان با پراکنش اراضی کشاورزی
  • افزایش ۷۰۰ هکتاری مزارع کشت گیاهان دارویی در اصفهان
  • ۶۰ هزار هکتار زمین‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی زیرپوشش شبکه آبیاری است