Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسن رحیم پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در کرسی آزاد اندیشی با موضوع حجاب که در دانشگاه علوم تحقیقات برگزار شد، گفت: ما در ابتدا باید کلمه اجبار و اجباری را تعریف کنیم، چرا که اجبار بار منفی دارد و به همراه سلب آزادی است، آیا سلب آزادی قابل دفاع است؟ در هیچ چیزی اجبار صورت خوشی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ما پنج نوع اجبار داریم، ادامه داد: اجبار عاطفی یکی از این اجبارهاست وقتی شما با صحنه ای مواجه می شوید که در آن به کودکی ظلم می شود یا صحنه های فجیع را می بینید ناخودآگاه ناراحت می شوید؛ مادر به شکل ناخودآگاه  به فرزندش محبت دارد؛ آیا کسی می تواند اجبار عاطفی را نکوهش کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:اجبار قانونی یکی دیگر از انواع اجبارها است،کسی که وارد یک کشور می‌شود باید قوانین آن کشور را بپذیرد، کسی که می خواهد رانندگی کند باید قوانین آن‌را رعایت کند.

 رحیم پورازغدی نوع سوم اجبار را اجبار حقوقی دانست و افزود: اجبار حقوقی به اجبار قانونی بسیار نزدیک است اما اجبار حقوقی بسیار وسیع تر از اجبار قانونی است، احترام به پدر و مادر جزئی از اجبار حقوقی است البته عمل نکردن به بسیاری از اجبارهای حقوقی مجازات ندارد.

وی گفت: در بسیاری از کشورهای غربی بی حجابی اجباری است، خانمی که حجاب دارد نمی تواند در کشور فرانسه معلم باشد مثل زمان رضا شاه که به اجبار چادر از سر زنان کشیدند و مردم معترض به این بی حجابی در مسجد گوهرشاد به خاک و خون کشیده شدند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اجبار اخلاقی نوع دیگری از اجبار است، گفت: احترام به میهمان نوع دیگری از اجبار است، پنجمین اجبار هم اجبار غریزی است احساس تشنگی یا گرسنگی یا احساس نیاز جنسی که از سن بلوغ آغاز می شود از اجبارهای غریزی است.

 رحیم پورازغدی اظهار داشت: فقط برای یک اجبار توجیهی وجود ندارد و آن هم اجباری است که جزء هیچ یک از موارد فوق نباشد و این اجبار همان استبداد است.

وی با بیان اینکه نمی توان کسی که به خدا اعتقاد ندارد را مجبور به رعایت احکام الهی کرد، گفت: باید توجه داشته باشیم که اگر کسی نخواهد در حریم خصوصی خود احکام الهی را اجرا کند، هیچ نیرویی نمی‌تواند او را وادار به انجام کاری کند؛ حکومت نمی‌تواند به کسی بگوید در ساعت خاصی غذا بخور و یا در منزل نماز بخوان.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این سوال که با کسی که حریم را در جامعه رعایت نمی‌کند باید چه برخوردی کرد، افزود: اگر کسی با این بهانه که بدن و شلوار برای من است، بخواهد در خیابان شلوار خود را از پا در بیاورد باید گفت خیابان محل رفت و آمد همه افراد است و این رفتار اخلاق را تحت تاثیر قرار می دهد، در ادامه این مثال می‌توان به راننده‌‍ای اشاره کرد که بخواهد در جهت مخالف اتوبان رانندگی کند، این رفتار به طور حتم خساراتی به بار می‌آرود اما قانون مانع از انجام چنین کاری می‌شود.

این استاد دانشگاه در ادامه کشورهای غربی  را در زمینه مسائل جنسی دچار تناقض خواند و گفت: در کشورهایی که محدویت‌های جنسی وجود ندارد هنوز هم سرویس بهداشتی زنان و مردان جدا از هم است، هنوز هم برهنگی خصوصا برهنگی مردان نکوهیده می‌شود و مردم می‌دانند  که همجنس بازی پسندیده نیست.

 رحیم پورازغدی علت سی درصد طلاق ها راخیانت دانست و افزود: فضای مجازی زمینه خیانت را امروز گسترش داده است.

در حال تکمیل/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار دانشگاهی اخبار دانشجویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۸۹۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | بدرقه صدای فراموش‌نشدنی ورزش

تعداد بازدید : 18 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دکتر پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما: زنده‌یاد اسکویی استاد، همکار، الگوی اخلاق و پیشکسوت ما در رسانه ملی بود. امروز همکاران زنده‌یاد اسکویی شهادت می‌دهند که جز خوبی، اخلاق، تواضع و بزرگ‌منشی از او ندیدند.

دیگر خبرها

  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان طی سال گذشته
  • جود بلینگام، بازیکن با اخلاق مستطیل سبز / فیلم
  • ببینید | بدرقه صدای فراموش‌نشدنی ورزش
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • به دانشجویان خیانت شد/ اعتراضات صلح‌آمیز را با باتوم سرکوب کردند
  • سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار
  • کسی که بخاطر ترس از مجازات حجاب را رعایت می‌کند، با کنار رفتن این موانع، کشف حجاب می‌کند
  • روزنامه اصولگرا: کسی که بخاطر ترس از مجازات و پلیس حجاب را رعایت می کند، با کنار رفتن این موانع ،کشف حجاب می کند
  • سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد | همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار