Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید مصطفی حسینی، دبیر سی و پنجمین دوره از مسابقات بین المللی قرآن و با اجرای پور معین به ارزیابی مسابقات بین‌المللی قرآن، اعم از برگزاری، جزییات، تبلیغات، داوری و غیره پرداخت.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی، در یک نگاه جامع به مسابقات بین‌المللی قرآن کریم گفت: درباره مسابقات سی و پنجم می‌توان گفت یک یا چند گام پیش به سمت جلو بود، یعنی اگر سال گذشته در برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان، کارشناسان، ملاحظاتی را داشتند، امسال برخی از این ملاحظات مرتفع و همچنین اگر در اولین دوره مسابقات بین‌المللی طلاب نقدهایی وارد بود، بخش‌های قابل توجهی از آن مرتفع شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


سال گذشته ایراداتی در محل برگزاری مسابقات بانوان بود، اما امسال این مسابقات در سالن همایش‌های هتل ارم با امکانات، فضاسازی و تمهیدات بهتری انجام شد و همچنین درباره مسابقات طلاب دینی و نابینایان و آقایان کار فنی مانند پافشاری جدی در دریافت فایل‌های صوتی انجام شد. امسال در بخش پنجم مسابقات که بخش دانشجویان است که درحال حاضر با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی در مشهد مقدس برگزار می‌شود، مرحله مقدماتی را از طریق دریافت فایل‌ها و به صورت غیرحضوری دریافت کردند و این موضوع خوبی است که در بخش‌های دیگر هم بتوانیم برای سال آینده در مسابقات مرحله مقدماتی را به صورت غیرحضوری برگزار کنیم.


وی ادامه داد:‌ در حاشیه مسابقات قرآن مانند برگزاری همایش بین‌المللی پژوهش های قرآنی، که هر ساله کارشناسان نقدهایی را برآن داشتند، امسال با کیفیت‌ و کمیت بهتری برگزار شد و برخی از رهنمودهایی که در سال گذشته مقام معظم رهبری دادند، که جمله طلایی ایشان در دیدار جامعه قرآنی این بود «ادیبان، شعرا و هنرمندان درباره آموزه و مفاهیم قرآنی کار کنند و اینها به واضحات و بینات جامعه اسلامی تبدیل کنند»، جامه عمل پوشید.
حسینی با اشاره برگزاری جشنواره‌ها در حاشیه این مسابقات بیان کرد: در این دوره از مسابقات دو جشنواره برگزار شد یکی «بینات» که با حضور 30 شاعر از 6 کشور و دیگری جشنواره مشکات که آثار در محل مسابقات به نمایش گذاشته شد و همچنین نمایشگاهی که در مسابقات برای حاضران به معرض گذاشته شد، منظم تر انجام شد. رویدادهای خوبی که در بخش رسانه و تبیلغات محیطی، محتواها در فضای مجازی و غیره افتاد، دلایلی بود که مسابقات را از آنچه که بود قدری جلوتر برد.
وی افزود: مسابقات می‌تواند این پیام را در برداشته باشد که جریان مسابقات قدری کار خودش را خوب انجام داده است که انقادات تند و تیزی که به برخی از بخش‌های مسابقه وارد بود امسال اتفاق نیافتاد که این  جای تشکر از همه همکاران  در این مجموعه را دارد.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی در پاسخ به اینکه باید چه اقدامات دیگری برای تحقق نقشه راه مسابقات بین‌المللی قرآن کریم انجام شود، بیان کرد: یکی از موضوعاتی که از رهنمودهای مقام معظم رهبری استفاده شد، پیوند موضوع هنر با مسابقات قرآن کریم است. تاکید شده است که مسابقات قرآن فقط در ساحت حفظ و قرائت قرآن کریم قدم نزند و آموزه‌های قرآن را با ابزار هنری در این ایام بتوان منتقل کرد، قدم‌های موثری برداشته شود. در مسابقات بین‌المللی قرآن امسال، خیلی اتفاقات مختلف خوبی افتاد که زمینه آن از سال‌های گذشته آماده شده بود.
وی ادامه داد: به عنوان نمونه یک تیزر متفاوت، کلیپ مفهومی، انتقال یک پیام در قالب یک پوستر جذاب، همگی می‌تواند افراد را برای دقایقی درباره مسائل قرآنی به تفکر وادار کند و ما در برابر اینهمه تلاش، نه تنها نباید بهره برداری هایمان در ساحت حرفه ای برای قاریان و حافظان قرآن کریم باشد بلکه مطالبه ای که مقام معظم رهبری از این مسابقات دارند، تدبر و عمل به قرآن کریم است که باید در قالب یک بسته جامع طراحی شود.
حسینی افزود: در دو هفته آینده ماه مبارک رمضان آغاز می شود که آیین ترتیل‌خوانی قرآن کریم، برپایی محافل و ... را باید طراحی و در نظر بگیریم و همچنین مسابقات قرآنی دیگری را در پیش رو داریم که با همکاران هم پیمان شدیم که آن خط تولید محتوا و برنامه ریزی مسابقات بین المللی، خدشه‌ای در برنامه‌های دیگر وارد نشود. به دنبال برگزاری مسابقات جلسه‌ای برای جمع‌بندی، نظارت و ارزیابی مسابقات بین‌المللی به زودی برگزار خواهد شد که می‌توان گفت این راهی است برای تشکیل دبیرخانه دائمی مسابقات قرآن کریم.
دبیر سی و پنجمین دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن درباره نگاه نوین به بحث داوری در مسابقات قرآن کریم بیان کرد: در بحث داوری، امیدواریم که تحولات عمیق‌تری را در پیش داشته باشیم و امروز داوری آن‌طور که باید و شاید از فناوری استفاده نمی‌کند و هنوز نتوانسته‌ایم پس از این سال‌ها، از قالب کاغذی دست برداشته و به صورت آنلاین به کار داوری بپردازیم. با این پیشرفتی که در حوزه فناوری افتاده است، باید داوری‌ها از وضعیت شبه‌سنتی خارج شود. اتفاق خوبی که در سال‌های گذشته نیز تجربه شده بود امسال نیز انجام شد، قضاوت از طریق کد بود، بدون اینکه داور شناختی از اسم و کشور متسابق داشته باشد.
حسینی ادامه داد: بهره‌مندی از داوران جوان و استفاده از کشورهایی که تاکنون دعوتی از داوران آنها انجام نشده بود از دیگر فعالیتها بود، مثلا از 14 کشور داور برای قضاوت این دوره از مسابقات دعوت به عمل آمد که این روند خوبی است. از برخی از داوران افغان امسال استفاده شد. در بحث کارشناسی و تحلیلی، تحلیل استاد امین پویا بازخورد وانعکاس خوبی را به دنبال داشت که باید در برنامه‌ریزی‌های آینده این نوع برنامه‌ها را تقویت کنیم. برای آشنایی متسابقین از کشورها مستندی به صورت سه زبانه انگلیسی، عربی و فارسی تولید و به کشورها ارسال شد و امور فنی و اجرایی به طور کامل تشریح شد.

نمره بالا به اوقاف برای برپایی  مسابقات بین المللی قرآن کریم
در ادامه این برنامه، حسین اخوان اقدم، پیشکسوت قرآنی و داور مسابقات طی گفتگوی تلفنی درباره روند داوری این دوره از مسابقات و تجربه قضاوت وی برای نخستین بار در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، با عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت علی اکبر(ع) به مخاطبان و قرآن‌دوستان، گفت: امسال برای نخستین بار پس از چندین دوره داوری در سطوح مختلف در این مسابقات شرکت داشتم. روند خوب دعوت از داوران آماده و با تجربه برای نخستین بار انجام شد که اتفاق خوب بود و امیدواریم این رویه ادامه پیدا کند. برگزاری این مسابقات با این گستردگی اعم از دعوت متسابقین و داوران، آماده‌سازی محل برپایی، اسکان و غیره کار سخت و طاقت‌فرسایی است که نمره خوبی به همه برگزارکننده‌های این مسابقات، مسئولان اوقاف، سیمای قرآن، رسانه‌ها و غیره می‌توان در نظر گرفت.

وی اظهار کرد: اگر اندک ضعفی هم بوده این موضوع کاملا طبیعی است که اگر ایرادی هم بوده، بسیار جزئی و قابل توجه نیست. تیم داوری، سرپرستی، ناظران، در یک روال خوب و شایسته حرکت کرد و عدالت‌پیشگی و عدالت‌ورزی در این دوره از مسابقات قرآنی بسیار چشمگیر بود و به داوری متسابقین با کد و تنها با صدای قاری پرداخته‌ایم که نتایج نیز نتایج قابل قبولی بود. در یک جمله می‌توان مسابقات را خوب، منظم و برنامه‌ریزی شده اعلام کرد.
در ادامه این برنامه، حجت‌الاسلام و المسلمین حسینی درباره اینکه شاهد یک تجمع از آحاد مردم در همه اقشار مانند زنان، نابینایان، طلاب، بانوان، داشنجویان و غیره هستیم، تصریح کرد: در بحث نیروهای مسلح، در صدد هستیم که تدارکاتی را برای این منظور هم دیده باشیم که جلساتی با مسئولان نیروهای مسلح انجام شد، برای این منظور که بتوانیم این مسابقات را به این المپیک اضافه کنیم. البته معتقد نیستیم که برای همه اقشار مسابقات ویژه در سطح بین‌المللی داشته باشیم و زمینه را برای این امر مناسب نمی‌دانیم. برخی از گروه‌های مرجع باید برای قرآنی بودن مورد توجه قرار گیرند که این امر زمینه را برای قرآنی کردن عموم مردم تسهیل می‌کند.
دبیر مسابقات بین‌المللی قرآن تصریح کرد: باید‌ برای اقشار خاص این مسابقات را برگزار کرده و تا جایی این امور را می‌توان افزایش داد که مخل اصل غرض نباشد. در سال گذشته نگرانی‌هایی برای برگزاری چند مسابقه با یکدیگر وجود داشت که می‌توان گفت توان کشور ایران خیلی بالاتر از این موارد است و با توجه به تجربه چند ساله، تنها اندکی از توان برای برگزاری این مسابقات صرف شد و اگر نظام اداره کند، می‌تواند چند مسابقه را به طور همزمان در چند قاره برگزار کرد. توان جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء برنامه‌های قرآنی فوق العاده است و ما ابتدای این حرکت هستیم. امیدواریم بتوانیم این کار را تا جایی که در توان است گسترش دهیم.
رئیس مرکز امور قرآنی اسازمان اوقاف و امور خیریه درباره برنامه ریزی وضعیت اجرایی مسابقات تصریح کرد: در وضعیت اجرایی مسابقات قرآن کریم بعضا گاهی اوقات نکات و ضعف‌هایی بوده است، اما تلاشمان این بود که بتوانیم در بزرگترین مکان که همان مصلی امام خمینی(ره) است، مسابقات را برگزار کنیم که برای مردم دسترسی‌ها آسان باشد. امیدواریم برای سال آینده برنامه ریزی‌هایی در این زمینه داشته باشیم که اندک نقاط ضعفی که از نظر مراجعه کنندگان و متسابقین وجود دارد برطرف شود که خروجی بهتری از مسابقات به همراه داشته باشیم و با برنامه ریزی به موقع و هماهنگی‌های به زمان این امر تسهیل خواهد یافت.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۹۱۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد

اکبر ابدالی گفت: بخش تولید کفش ماشینی یکی از حوزه‌های موفق صنعت استان قم است که توانسته با ایجاد زنجیره‌ای پیوسته از ابتدا تا تولید نهایی محصول و حتی صادرات آن را به خوبی مدیریت کند.

 مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قم افزود: بهره‌برداران این صنعت با استفاده از دانش و فناوری روز جهان، مشغول تولید انواع کفش‌های ماشینی و صندل هستند و توانسته‌اند علاوه بر بازار ایران در بازار‌های بین المللی نیز جایگاه ویژه‌ای به‌دست آورند.

او ادامه داد: ظرفیت‌های این صنعت در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به نمایش درآمد تا هم یکی از قابلیت‌های صنعتی استان قم به بازدیدکنندگان معرفی شود و هم بستری برای جذب سرمایه گذاران علاقه‌مند به فعالیت در این بخش باشد.

کفش و صندل از مهمترین کالا‌های صادراتی قم به بازار‌های جهانی است و در طول سال‌های اخیر ارز آوری خوبی برای استان به همراه داشته است.

 گزارش جمع بندی صادرات انجام شده از گمرکات استان قم در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، کفش و صندل در رتبه سوم کالا‌های صادراتی استان قرار دارد.

طی مدت یاد شده ۱۳ هزار و ۳۲۰ تُن انواع مختلف و متنوع کفش و صندل به ارزش ۲۳ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۲۰۲ دلار از گمرکات استان قم به کشور‌های هدف صادر شده که این آمار نشان دهنده موفقیت فعالان صنعت کفش قم در حوزه تجارت است.

فعالان این صنعت تلاش دارند تا در سال‌جاری علاوه بر حفظ بازار‌های موجود، در بازار‌های جدیدی نیز برای عرضه محصولات تولیدی خود حضور داشته باشند و در همین رابطه برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شده‌است.

کفش ماشینی از جمله خوشه‌های صنعتی موفق در قم است و فعالان این حوزه با استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه استان در صنعت کفش، محصولات تولیدی خود را به بازار‌های داخلی و بین‌المللی صادر می‌کنند.

حدود ۳۰۰ واحد تولیدی در صنعت کفش قم فعال است، همچنین این صنعت در استان حدود ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۲۵ هزار شغل غیرمستقیم به وجود آورده‌است.

لازم به ذکر است ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ از روز هشتم اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی میلاد تهران آغاز و تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • توانمندی صنعت قم برای تولید انواع کفش در نمایشگاه اکسپو به نمایش درآمد
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ضرورت توجه به جریان رسانه‌ای در مناطق مختلف اردبیل
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد