Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-08@09:20:26 GMT

جنجال برای رئیس احتمالی جاسوس‌ها

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۹۵۰۳۵

نشریه هیل وابسته به کنگره آمریکا گزارش داد بحث سنا در مورد تایید صلاحیت «جینا هاسپل» به عنوان رئیس سازمان سیا به سمت تبدیل شدن به یکی از جنجال های تلخ مطرح در تاریخ اخیر امریکا پیش می رود.

هاسپل که اکنون معاون رئیس این سازمان است، با اتهاماتی در خصوص دست داشتن در استفاده سیا در تکنیک های شکنجه سخت پس از حملات 11 سپتامبر روبرو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هاسپل حتی اگر کمیته سنا را به تایید صلاحیت متقاعد کند، باز هم با فرآیند تاییدیه پر سرو صدایی مواجه خواهد شد.

بیش از 100 افسر بازنشسته آمریکا از نمایندگان مجلس خود خواستند از نامزدی جینا هاسپل برای سمت ریاست سیا حمایت نکنند؛ به ویژه اگر پس از بازرسی های دقیق در باره گذشته او، مشخص شود که او در بازپرسی افراد به شکنجه آنها دست می زده است.

دونالد ترامپ جینا هاسپل را به عنوان رئیس سیا معرفی کرد که در صورت قبول این پیشنهاد از سوی کنگره، هاسپل اولین زنی خواهد بود که ریاست این سازمان را بر عهده خواهد گرفت.

تعدادی از سازمان های دفاع از حقوق بشر از سناتورها خواسته اند با دقت زیاد، گذشته هاسپل را مورد بررسی قرار دهند.

جینا هاسپل سال گذشته به عنوان معاون رئیس سازمان سیا منصوب شد. این مساله در همان زمان نیز جنجال‌ برانگیز بود.

منتقدان می‌ گفتند هاسپل در یک زندان مخفی آمریکا در تایلند در روند اعمال شکنجه بروی مظنونان عضویت در گروه القاعده شرکت داشته است. مرکز اروپایی قانون اساسی و حقوق بشر مستقر در برلین در سال 2014 از دادستانی کل آلمان در «کارلسروهه» خواست تا در صورت سفر هاسپل به اروپا، حکم جلب فوری او صادر شود. بررسی این پرونده از سوی دادستانی فدرال در جریان است اما هنوز رسما تحقیقات در این زمینه آغاز نشده‌ است.

هاسپل بخش زیادی از فعالیت‌ های حرفه‌ای‌ خود در 30 سال گذشته را به طور مخفیانه انجام داده و به همین دلیل اطلاعات زیادی در مورد شخص او در دست نیست. گفته می‌ شود او در دوران ریاست‌ جمهوری «جرج دبلیو بوش» برای نخستین بار روش‌های سخت بازجویی سازمان سیا را آزمایش کرده است.

هاسپل که در آن زمان 45 ساله بود، مدیریت عملیات مخفی برون مرزی سیا را بر عهده داشت. او همچنین دفاتر سیا در لندن و نیویورک را مدیریت کرده است.

ماموران سازمان سیا در جریان بازجویی از زندانیان، آنها را در تابوت حبس می‌ کردند. از دیگر روش‌ های شکنجه‌ ای که سازمان سیا به کار می‌ گرفت، بیدار نگاه داشتن زندانیان برای ساعت‌ های متمادی و نیز روش «غرق کردن مصنوعی» بود.

سناتورها «ران وایدن» و «مارتین هاینریش» که هر دو عضو کمیته اطلاعات سنا هستند، از این موضوع شکایت دارند که سیا به طور گزینشی تنها اطلاعات مثبت در مورد هاسپل را از طبقه بندی خارج کرده است.

جینا هاسپل جایگزین «مایک پومپئو» خواهد شد که او نیز گزینه ترامپ برای وزارت خارجه است. معرفی پومپئو هم با مخالفت های بسیاری روبرو شد تا در نهایت او توانست به زحمت امروز از کمیته روابط خارجی سنا تاییدیه بگیرد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: کنگره آمریکا سنا سازمان سیا معاون نمایندگان مجلس حقوق بشر زندان تایلند القاعده قانون اساسی حقوق آلمان لندن نیویورک حبس وزارت خارجه القاعده سنا کنگره آمریکا سیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۹۵۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای بیش از ۲ میلیون واحد خون در سال گذشته

سرپرست معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون گفت: مردم در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۳۲۷ هزار واحد خون اهدا کردند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سرپرست معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون و سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی با امضای تفاهمنامه‌ای همکاری خود را توسعه دادند. این تفاهم‌نامه با توجه به جایگاه و نقش ورزش در زندگی مردم و اهمیت تامین خون و فرآورده‌های آن در سطح سلامت جامعه میان شهرام میرزایی به نمایندگی از سازمان انتقال خون و علی خلیلی به نمایندگی از فدراسیون ورزش‌های همگانی منعقد شد.

شهرام میرزایی در این جلسه گفت: سازمان انتقال خون به پشتوانه حمایت مردم شریف کشورمان سال‌هاست که به اهدای خون 100 درصد داوطلبانه دست یافته است.

وی با اشاره به اهدای بیش از 2 میلیون و 327 هزار واحد خون در سال گذشته افزود: سازمان انتقال خون سازمانی مردمی و خدمت‌رسان و حیاتی است و با توجه به سلامت محور بودن و وجه اجتماعی و مردمی فدراسیون ورزش‌های همگانی پیشبینی می‌شود ظرفیت‌های این فدراسیون در ترویج فرهنگ اهدای خون خصوصا میان بانوان و جوانان نقش بسزایی داشته باشد.

وی دستاوردها و افتخارات ملی و بین‌المللی سازمان انتقال خون و شاخص‌های بالای اهدا در کشورمان را مرهون مشارکت مردم  دانست و گفت: سازمان انتقال خون وجه اجتماعی مهمی دارد و باید ضرورت آن در بطن مردم جامعه و درمیان افکار عمومی حس شود به این لحاظ حدود دو سال است که معاونت اجتماعی در ساختار این سازمان در نظر گرفته شده است و به وجود آمدن این معاونت نیز تاکنون دستاوردهای مهمی به همراه داشته است که فعال کردن ظرفیت‌های مردمی، سمن‌ها و سازمان‌ها و نهادهایی که ظرفیت همکاری دارند در قالب تفاهم‌نامه‌ها یکی از این دستاوردها است.

رشد 5 درصدی شاخص اهدای خون کشور/ اهدای 2.3 میلیون واحد خون

سرپرست معاونت اجتماعی سازمان انتقال خون، هر دو ارگان را سلامت محور خواند و افزود: "شعار خون سالم در بدن سالم "می‌تواند سر لوحه این تفاهم نامه باشد که الفبای خود مراقبتی و سرآغاز جامعه سالم به شمار می‌رود. 

خلیلی؛ سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی نیز ضمن تقدیر از خدمات گسترده تخصصی و منحصر به فرد سازمان انتقال خون گفت: پیشرفت سازمان انتقال خون در دهه‌های پس از انقلاب و خصوصاً سال‌های اخیر نسبت به وضعیتی که پیش از آن در این زمینه وجود داشت غیرقابل مقایسه و دستاوردهای آن افتخارآمیز و مثال‌زدنی است.

وی افزود: با توجه به فراگیری مخاطبان این فدراسیون و دسترسی آن در کل کشور و در دستیابی به تحقق اهداف حاکمیتی فدراسیون ورزش‌های همگانی و ترویج و ارتقای سطح سالمت عمومی، هر فعالیتی که موجب سلامتی عمومی و نشاط میان مردم شود را همسو با وظایف خود می‌دانیم و این تفاهم‌‌نامه نیز در همین خصوص اهمیت بالایی دارد. 

خلیلی افزود: ضروری است روحیه تلاش برای سلامتی و ورزش همگانی را بین مردم ترویج کنیم زیرا ورزش قدم اول برای سلامتی پایدار است و کیفیت زندگی را افزایش می‌دهد و مردم سالم اهداکنندگان بهتری نیز برای خون و فرآورده‌های آن هستند و روحیه سخاوت و خدمت به هم‌نوع بخشی از اخلاق ورزشکاری به شمار می‌رود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اهدای بیش از ۲ میلیون واحد خون در سال گذشته
  • جنجال ورود حجاب به سهمیه دارویی داروخانه‌ها | آنجا محلی برای بیمار است، با روان‌شان بازی نکنید!
  • اعتراف جاسوس ها درباره اطلاعاتی که به «گروه ۴۰۰» داده‌اند | افشای جزئیات شکست جاسوسی آمریکا و انگلیس
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و اسرائیل در یمن
  • اداره کل دارو بدون سرپرست/ جایگزین احتمالی پیکانپور کیست؟
  • بازداشت جاسوس‌های وابسته به آمریکا و رژیم صهیونیستی در یمن
  • افشای جزئیات کشف شبکه جاسوسی مزدور آمریکا و رژیم صهیونیستی
  • رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر: ۱۷ استان در ۵ روز گذشته دچار سیل و آبگرفتی شد
  • اجرای بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ متر شبکه‌گذاری در آبیک
  • ایجاد ۲.۵ میلیون شغل در دولت سیزدهم