Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@16:26:55 GMT

حکايت هاي زيبا و پند آموز از بهلول

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۹۵۵۵۲

حکايت هاي زيبا و پند آموز از بهلول

خبرگزاري آريا -
حکايت هاي خواندني از بهلول
شرحي از زندگي بهلول
بهلول پيش از آنکه خود را به ديوانگي ظاهر سازد، زندگاني اعياني داشت و چون به اشاره امام (ع) به جنون و ديوانگي ظاهر شد دست از تمام تجملات دنيايي کشيد و در حقيقت ديوانه حق و ژنده پوش حقيقت شد و خرابه را بر قصر هاي هارون ترجيح داد و در اين حال خود را بهتر از خليفه و ارکان دولت مي دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


داستان بهلول: پند دادن بهلول به هارون
روزي بهلول بر هارون الرشيد وارد شد
هارون گفت:مرا پندي بده
بهلول پرسيد: اگر در بياباني بي آب و علف تشنگي بر تو غلبه نمايد چندان که مشرف به موت گردي، در مقابل جرعه اي آب چه ميدهي؟
گفت:صد دينار طلا
پرسيد: اگر صاحب آب به پول رضايت ندهد؟
گفت: نصف پادشاهي ام را
بهلول گفت: حال اگر به مرض حبس البول مبتلا گردي و رفع آن تنواني چه ميدهي که آن را علاج کنند؟
گفت:نيم ديگر سلطنتم را
بهلول گفت:پس اي خليفه، اين سلطنت که به آبي و پولي وابسته است تو را مغرور نسازد که با خلق خداي به بدي رفتار کني.
داستان بهلول: بهلول و مرد شياد
آورده اند که بهلول سکه طلائي در دست داشت و با آن بازي مي نمود. شيادي چون شنيده بود بهلول ديوانه است جلو آمد و گفت: اگر اين سکه را به من بدهي در عوض ده سکه که به همين رنگ است به تو ميدهم. بهلول چون سکه هاي او را ديد دانست که آنها از مس هستند و ارزشي ندارند به آن مرد گفت به يک شرط قبول مي کنم اگر سه مرتبه با صداي بلند مانند الاغ عر عر کني !!!
شياد قبول نمود و مانند خر عرعر نمود. بهلول به او گفت: خوب الاغ تو که با اين خريت فهميدي سکه اي که در دست من است از طلا مي باشد ، من نمي فهمم که سکه هاي تو از مس است . آن مرد شياد چون کلام بهلول را شنيد از نزد او فرار نمود .
داستان بهلول : قضاوت بهلول
آورده اند که اعرابي فقير و ارد بغداد شد و چون عبورش از جلوي دکان خوراك پزي افتاد از بوي
خوراکيهاي متنوع خوشش آمد و چون پول نداشت نان خشکي که در توبره داشت بيرون آورده و به بخار ديگ خوراك گرفته و چون نرم ميشد مي خورد .
آشپز چند دقيقه اين منظره را به حيرت نگاه کرد تا نان اعرابي تمام شد و چون خواست برود آشپز جلوي او را گرفت و مطالبه پول نمود و بين آنها مشاجره شد و اتفاقاً بهلول از آنجا عبور مينمود . اعرابي از بهلول قضاوت خواست بهلول به آشپز گفت :
اين مرد از خوراکي هاي تو خورده است يا نه ؟ آشپز گفت از خوراکي ها نخورده ولي از بو و بخار آ نها استفاده نموده است . بهلول به او گفت :
درست گوش بده و بعد چند سکه اي از جيبش بيرون آورد يکي يکي آنها را نشان آشپز مي دادو به زمين مي انداخت و آنها را بر ميداشت و به آشپز مي گفت صداي پولها را تحويل بگير . آشپر با کمال تحير گفت : اين چه قسم پول دادن است ؟ بهلول گفت : مطابق عدالت و قضاوت من ، کسي که بخار و بوي غذايش را بفروشد ، بايد در عوض هم صداي پول را دريافت نمايد .
منبع: rasekhoonblog.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۹۵۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرز تهیه چاپلی کباب توسط آشپز خیابانی اهل پاکستان (فیلم)



منبع:فرادید

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: طرز تهیه و پخت ۴۰ کیلو مربای توت فرنگی توسط زوج آذربایجانی (فیلم) طرز تهیه اتلاما، پیتزای سنتی و محبوب پاکستانی‌ها (فیلم) طرز تهیه پنیر محلی با ۴۰ کیلو شیر گاو (فیلم)

دیگر خبرها

  • (تصویر) جشن تولد بکام به همراه آشپز معروف!
  • طرز تهیه چاپلی کباب توسط آشپز خیابانی اهل پاکستان (فیلم)
  • عکس| جشن تولد بکام به همراه آشپز معروف!
  • طرز تهیه پنیر محلی با ۴۰ کیلو شیر گاو (فیلم)
  • طرز پخت خوراک ماهیچه توسط آشپز پاکستانی (فیلم)
  • آشپزی در بیل؛ ایده ای خلاقانه برای پخت غذا در فضای باز (فیلم)
  • درباره میوه‌فروشی که ۱۶ سال فکر کردیم «فریدون فروغی» است!
  • گوشه‌هایی از مراسم پرفیض دعای ندبه در امامزاده بهلول (ع) خوی + تصاویر
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • (ویدئو) روش جالب درست کردن یک میگو بریانی خوشمزه توسط آشپز معروف عرب