Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-06@20:38:39 GMT

کتابت قرآن مناسب مناطق سنی‌نشین

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۲۹۶۹۸۳

کتابت قرآن مناسب مناطق سنی‌نشین

محمد بابایی، مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جلسه‌ای که با حضور ابراهیمی، نماینده دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق اهل سنت و مسئولان مرکز طبع و نشر برگزار شد، گفت: در این جلسه علاوه بر معرفی فعالیت‌های انجام شده در این مرکز و دبیرخانه شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق اهل سنت، درباره زمینه‌های همکاری میان دو مجموعه، به ویژه تولید و چاپ قرآن کریم ویژه هموطنان اهل سنت صحبت و پیشنهادات و تبادل نظر لازم در این باره مطرح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه صحبت درباره چاپ قرآن و توزیع آن در مناطق اهل تسنن از جمله موضوعات مطرح در این جلسه بود، توضیح داد: در مناطق اهل سنت و بخشی از قسمت جنوب شرقی ایران، قرآن به خط هندی رواج دارد. همچنین در سیستان و بلوچستان وضعیت بر همین منوال بوده و آموزش‌ها نیز بر همین اساس صورت می‌گیرد.

بابایی افزود: در این نشست صحبت‌هایی در این باره صورت گرفت که قرآنی را که کاتبان دارالکتابه مرکز طبع و نشر تهیه کرده‌اند برای عرضه در این مناطق مناسب است. این قرآن می‌تواند نیاز اهل تسنن در غرب کشور را برطرف کند؛ این قرآن به خط نسخ عربی و اعراب‌گذاری مصری است.

وی ادامه داد: بر همین اساس قرآنی در قطع خشتی در دست آماده‌سازی است که در این باره نیز صحبت‌ها و جزئیاتی مطرح شد؛ البته قرار بر آن است که کار کارشناسی بیشتری روی این مصحف صورت بگیرد. مناطق اهل تسنن شامل غرب ایران، بخشی از کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی می‌شود که جمعیت بسیاری در آنجا زندگی می‌کنند و به غرب کشور معروف است. در شرق کشور نیز اهل تسنن عمدتاً در سیستان و بلوچستان فعالیت می‌کنند که بخشی از خراسان را نیز شامل می‌شود. در شمال شرق کشور نیز منطقه گنبد را داریم. البته عمده تجمع اهل تسنن در دو منطقه یاد شده است.

بابایی در پاسخ به اینکه آیا قرآن یاد شده برای همه این مناطق قابلیت ارائه دارد یا خیر، عنوان کرد: این قرآن‌ها را می‌توان در مساجد مناطق یاد شده توزیع کرد که از قدیم ایجاد شده و جدیداً ساخته شده‌اند و نیازمند تجهیز شدن به قرآن کریم هستند. در این مساجد یا قرآن موجود نیست و اگر هست،‌ مندرس و فرسوده شده است و باید تعویض شود. حتی‌المقدور می‌توان توزیع قرآن در این مناطق را انجام داد تا در جلسات قرآنی و کلاس‌های آموزشی استفاده شود.

وی در این باره که آیا مرکز طبع و نشر پیش از چاپ قرآن هندی در سال گذشته، قرآن دیگری را تاکنون برای اهل تسنن چاپ کرده است یا خیر، اظهار کرد: قرآن مصری از این دست است که در خارج از کشور توزیع شد و برای داخل کشور نیز قرآن کم‌علامت را داشتیم که در مناطق اهل تسنن توزیع می‌شود. در عین حال درصدد برآمدیم که کار را تخصصی‌تر کنیم و برای هر منطقه قرآنی را پیش‌بینی کردیم که با آموزش در آن منطقه تناسب بیشتری داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۲۹۶۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در استان قزوین 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، آخوندی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیمای مرکز قزوین افزود: برای امروز وضعیت جوی در استان به نسبت پایدار است و برای بعضی ساعات بعد از ظهر احتمال افزایش ابر و بارش پراکنده وجود دارد.

وی افزود: برای فردا تا ظهر سه شنبه با توجه به گذر سامانه بارشی از استان افزایش ابر و در برخی ساعات به ویژه بعد از ظهر و شب فردا بارش‌های رگباری، رعد و برق و وزش باد‌های لحظه‌ای پیش بینی می‌شود.

آخوندی با اشاره به صدور هشدار زرد هواشناسی برای این مدت گفت: بارش‌ها در برخی مناطق بیشتر خواهد بود به همین منظور آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه‌ها دور از انتظار نیست.

آخوندی افزود: در برخی مناطق هم پدیده مه و بارش تگرگ وجود دارد، اما به لحاظ دمایی تغییرات محسوسی نداریم.

دیگر خبرها

  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار وارده پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست
  • صدور هشدار سطح زرد هواشناسی در استان قزوین 
  • ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا
  • ورود سامانه بارشی به کشور طی فردا 
  • ورود سامانه بارشی جدید به کشور / موج جدید بارش‌ها کدام مناطق را در برمی‌گیرد؟
  • (ویدئو) قیمت خانه در مناطق اعیان‌نشین کابل فقط ۹ میلیارد تومان
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی است
  • کارگاه تخصصی کتابت قرآن کریم شمال غرب در مراغه