Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ؛در این آیین که شامگاه یکشنبه مصادف با شب میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان برگزار شد .

الهی نیا مسئول تبلیغات اسلامی لنده جوانان ایران اسلامی را همانند جوان امام حسین ع تشبیه کرد که در 8 سال دفاع مقدس جانانه از کیان ایران دفاع کردند و جان شیرین خود را همانند علی اکبر در راه دین و شریعت اهدا نمودند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آیین جشن که به همت شبکه بهداشت و درمان و تبلیغات اسلامی برگزار شد برنامه‌های متنوعی ازجمله نمایش کمدی، تئاتر، تواشیح و مسابقه اجرا شد.

انتهای پیام/د

برگزاری جشن روز جوان

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ائمه اطهار امور جوانان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۰۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین سنتی « گرگیعان » در خوزستان برگزار شد 

جشن گرگیعان به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) سه‌شنبه شب با حضور پر رنگ کودکان و جمعی از مردم شریف عرب خوزستان با اجرای برنامه های شاد و متنوع در اهواز و برخی شهرستان‌های استان برگزار شد.

به گزارش ایرنا؛ " گرگیعان " در اهواز و بسیاری از روستاها و شهرهای خوزستان همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و مصادف با شب میلاد امام حسن (ع) به عنوان یک آیین سنتی و مذهبی برگزار شد.

واژه "گرگیعان" گویش بومی و محلی واژه قرقیعان در خوزستان است که بعضی از زبان‌شناسان اعتقاد دارند که این واژه از" قرع الباب" که به معنی کوبیدن درها hsj و عده دیگری هم ریشه قرقیعان را از واژه "قرع العین " که به معنی نور چشم است نسبت می دهند.

در این آیین بعد از افطار کودکان دسته جمعی با پوشیدن لباس نو و با در دست داشتن کیسه ای راهی کوچه و پس کوچه ها می شوند و با خواندن اشعاری مانند"گرگیعان و گرگیعان، الله ایخلی اولیدکم " و خواندن شعرهای مخصوص این جشن در خانه ها را برای گرفتن عیدی می کوبند و اهالی محل و بزرگترها نیز با روی باز از کودکان استقبال و شیرینی و آجیل و خوراکی‌ها را میان آنها تقسیم می‌کنند.

رسم گرگیعان به زمان پیامبر(ص) برمی گردد و در روایات نقل شده به دلیل شادی و خوشحالی پیامبر اکرم (ص) از تولد اولین نوه اش، کودکان و نوجوانان به مناسبت ولادت امام حسن مجتبی (ع) درب خانه پیامبر را برای دریافت خرما و شیرینی می‌زدند و این آیین کم کم بین مسلمانان رواج پیدا کرد.

" گرگیعان" علاوه بر خوزستان در بسیاری از نقاط کشور از جمله در هرمزگان با نام" آرگیز گردانی"، در بندر دیلم و بوشهر با نام " گره‌گشو" یا " گلی گشو" و در کیش و قشم نیز برگزار می‌شود.

این رسم فقط محدود به ایران نمی شود و در بعضی قسمت‌های عراق یا در مناطقی از حوزه خلیج فارس هم آن را با نام ها و اجراهای مختلف جشن می‌گیرند.

این آیین همه ساله در محلات به صورت خود جوش توسط کودکان تا آخر شب و حتی سحر ادامه پیدا می کند که در برخی مکان ها با همراهی فعالان فرهنگی جشن با اجرای موسیقی و مداحی اهل بیت و شعر خوانی نیزهمراه است .

این رسم قدیمی که یکی از محبوب ترین آیین های سنتی مردم عرب خوزستان در جنوب کشور است در ۱۴ رمضان سال ۱۳۹۲ برای نخستین بار در موزه هنرهای معاصر اهواز و تحت نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار و اهمیت آن تا آن جا است که در سال ۱۳۹۵ در فهرست آثار ملی به عنوان میراث معنوی ناملموس ثبت شده است.

این آیین در برخی شهرهای خوزستان از جمله شوش، هندیجان، ماهشهر، امیدیه، خرمشهر، سربندر، رامهرمز، هویزه، کوت عبدالله، شادگان و حمیدیه نیز برگزار می شود.

به گزارش ایرنا ، گرگیعان سه شنبه شب با حضور جمعی از مردم برای احیای آیین گرگیعان و گرامیداشت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در نمایشگاه بین المللی اهواز و با حضور پر شور کودکان و اجرای برنامه های متنوع و با هدف حفظ این میراث و پاسداشت این سنت کهن برگزار شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تبلیغات اسلامی کردستان سهم بسزایی در رویدادهای فرهنگی داشت
  • جشنواره دیار علویان در ۳۰ نقطه مازندران برگزار می‌شود
  • آیین سنتی « گرگیعان » در خوزستان برگزار شد 
  • جشن ازدواج آسان ۱۱۴ زوج جوان در بجنورد برگزار شد
  • دورهمی با طعم دید و بازدید و رفع مشکلات خویشاوندی
  • سفری شادمانه با تاملی کودکانه+ فیلم
  • راهپیمایی روز قدس در کرمانشاه برگزار می شود
  • صحبت‌های جالب نامزد‌های انتخابات مجلس که از آخر اول شدند!
  • نخستین جشنواره تعالی زیست مجازی در قم برگزار می‌شود
  • دهدز بهشت پنهان خوزستان + فیلم