Web Analytics Made Easy - Statcounter

بر اساس اعلام محمد جواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراهای مجلس و نماینده مردم کرج، دولت از سال 92 تا کنون لایحه مدیریت شهری را به مجلس ارائه نکرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیتریک، 9 اردیبهشت در تقویم به نام روز شوراها ثبت شده است، نهادی که اگر نگاه به آنها بر اساس قانون اساسی باشد یک رکن تصمیم گیری محسوب می شوند که فارغ از سیاسی کاری انجام خدمات رفاهی، اجتماعی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

... برای آنها در سطح شهرها پیش بینی شده است.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس با اشاره به اینکه شوراها ابتدا با نگاه شهری وارد عرصه شدند اما متاسفانه دولت نتوانست آموزش آنها را در دستور کار قرار دهد تا ورود اعضا به شورای شهر در راستای ارائه خدمت خاص باشد، شامگاه شنبه در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: شوراها به پارلمان های محلی تبدیل نشدند و به شهرداری ها منحصر شدند درحالی که دولت موظف به آموزش آنهاست.

محمد جواد کولیوند به وجود قریب به یک هزار و 151 شورای شهر، 35 هزار روستا، ثبت نام 137 هزار نفر برای دوره پنجم شورا و برخورداری 33 هزار روستا از شورا اشاره کرد و افزود: کرسی های شورای شهر متاسفانه تخصصی نشده است و قانون در حال اصلاح است تا فرد وارد شده به شورا از تخصص لازم برخوردار باشد.


  وی با اشاره به اینکه از سال 92 با دولت در راستای ارائه لایحه مدیریت شهری چک و چانه می زنیم اما هنوز دولت آن را به مجلس ارائه نکرده است اظهار داشت: قانون شوراها به دو بخش انتخابات و عملکرد بازمی گردد که ما صرفا به بخش انتخابات آن ورود کرده ایم لذا با ارائه لایحه توسط دولت مشکلات مرتفع خواهد شد و البته همسان سازی این مهم با قوانین بلادستی نیاز است.
  نرگس کمالی کارشناس مدیریت شهری نیز در همین گفتگو با تاکید بر اینکه دوره آزمون و خطای شوراها گذشته است و مردم می توانند برنامه های محلی را اجرا کنند گفت: متاسفانه خلا قانونی درباره شورا وجود دارد و روز به روز از اختیارات شوراها کاسته می شود که حذف از کمیسیون ماده 100 و کمیسیون دارایی و تملک ارزی از مصادیق آن بود لذا مردم از شوراها توقع دارند و در این راستا باید در وضع قوانین شان شوراها در قانون اساسی مورد توجه قرار گیرد و سطحی از اختیارات آرا برای آنها به واسطه کاهش بار دولت ایجاد کنیم.
  و اما محمد جواد کولیوند در ادامه به تفسیر شورای نگهبان از شوراها اشاره کرد مبنی بر اینکه شوراها مبانی نظارتی دارند و فضا به سمت حذف اعضای آنها از کمیسیون ها نرفته است.
  و اما هاشمی رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هنوز نظام و دولت نخواسته اند اختیارات خود را به یک تشکیلات میانه بین خود و مردم واگذار کنند گفت: به نظر می رسد قوانین دولتی تطبیق با تقسیم شهری ندارند و یا هنوز این مسئله برای دولت و مجلس حساس نشده و کم کاری در شورای عالی استان ها وجود داشته است تا با ارائه لایحه تطابق لازم ایجاد شود.


  وی افزود: شورای شهر باید تخصص کافی را داشته باشد اما متاسفانه بعضا هیات تطبیق در فرمانداری ها تخصص لازم را نداشته و به دلیل عدم تخصص شورا و فرمانداری در پاره ای از موارد هر دو به هیات تخلفات مراجعه می کنند و مصوبات در این پیچ و خم خواهند ماند.
  اما کولیوند با اشاره به اینکه قانون برای بخش ها هیات تطبیق گذاشت گفت: بر اساس اصلاحیه دو سال پیش فرمانداری بر مصوبات شورا نظر داده و بعضا به دلیل مخالفت، ما برای آنکه تصمیم گیری ها سلیقه ای نشود یک قاضی، نماینده استان از شوراها و فرمانداری را برای این هیات انتخاب کردیم و کمیته تطبیق موظف است مصوبات شورا را با قانون تطبیق دهد و اگر اختلاف قانونی بین شورا و فرمانداری شود استانداری ورود نخواهد کرد.
  در ادامه هاشمی درباره انتخاب شهردار تهران گفت: در کلان شهرها نگاه سیاسی بر انتخاب شهردار نظارت دارد لذا افراد انتخاب شده جنبه حزبی قوی تری دارند و انتخاب شهردار می تواند جنبه سیاسی به خود بگیرد.
  در خاتمه رئیس کمیسیون شوراهای مجلس به لایحه مدیریت شهری ارائه نشده از سوی دولت به مجلس اشاره کرد و تاکید داشت: باید کار کارشناسی در این زمینه ایجاد شود اما تاکنون دولت به وعده خود برای ارائه لایحه عمل نکرده است.

 



انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مرتضی استقامت با اشاره به اهمیت تشکیل فراکسیون مشخص روحانیون عضو شورای شهر اظهار داشت: از بدو تشکیل شورای ششم این دغدغه وجود داشت که روحانیون فراکسیون مشخصی در شوراهای اسلامی شهر در کشور ندارند، با مشورتی که با علما و مراجع دینی در کشور داشته‌ایم، برای تأسیس فراکسیون روحانیون شورای شهرهای کشور استقبال کردند و بر این مهم که این فراکسیون باعث هماهنگی، هم‌افزایی و ایجاد ظرفیت‌های جدیدی را برای خدمت به مردم ایجاد خواهد کرد، تأکید داشتند.

وی از تشکیل فراکسیون روحانیت خبر داد و گفت: با تأکید علما این فراکسیون تشکیل شد و در بدو شورای شهر ششم در مرحله نخست روحانیون عضو شوراهای کلان‌شهرها عضو این فراکسیون شدند.

دبیر فراکسیون روحانیون کلان شهرهای کشور شرایط عضویت در فراکسیون روحانیت را موردتوجه قرارداد و افزود: فراکسیون روحانیت به این معنا که علاوه بر عضویت در شورای شهر، فرد در کسوت و لباس روحانیت و تحصیل‌کرده حوزه علمیه باشد و دغدغه طلبگی و خدمت به مردم داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری پنج اجلاسیه تا به امروز در شهرهای قم، اصفهان، تهران و مشهد، اظهار داشت: دبیر این اجلاسیه عضو شورای شهر قم است و در جلسات گذشته مسائل مختلف فقهی مرتبط با مصوبات شوراهای شهرها، کارهای موفق روحانیون در شوراهای شهر موردبررسی قرار می‌گیرد تا تجربیات موفق در جهت افزایی بیشتر به اشتراک گذاشته شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: در حال حاضر ناظر به جمع بندی که لحاظ گردیده است در حال تدوین اساسنامه فراکسیون می باشیم و تقریباً بخش مهمی از آن انجام‌شده است، همچنین پیگیری بعضی از قوانین دولتی خاصه مربوطه شهرسازی اسلامی و مواردی که با حقوق مردم و قوانین فقهی تضاد دارد، احصا شده و پیگیری می‌شود.

حجت‌الاسلام استقامت یکی از مسائل مهم دیگر را عضویت سایر روحانیون در شوراهای شهرها دانست و بیان کرد: در حال حاضر تنها کلان‌شهر وارد این فراکسیون شده‌اند و به دنبال آن هستیم سایر شهرها که عضو شورای شهر آن‌ها روحانی است وارد این فراکسیون شوند.

وی تعداد اعضای فراکسیون روحانیون را مورد اشاره قرار داد و گفت: کلان شهرهای تهران، اصفهان، قم، بیرجند، کرج، مشهد، تبریز، همدان، بندرعباس، زنجان و یزد و … در حال حاضر عضو این فراکسیون بوده و به دنبال آن می باشیم تا شهرهای بالای صدهزار نفر نیز امکان حضور در این فراکسیون را داشته باشند.

انتهای پیام

کد خبر 6095417

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد ظرفیت شهرک صنعتی شورمست غیرفعال است
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری، اساسی ترین مسئله شوراها
  • شهرداری قزوین نگاه سلیقه‌ای نداشته باشد
  • اجرای مدیریت یکپارچه شهری از اساسی‌ترین طرح‌ها در شورا‌هاست
  • برگزاری ششمین اجلاسیه هم اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم
  • مجلس یازدهم نگاه ویژه‌ای به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها داشت
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهر را عملیاتی کند
  • عقب‌ماندگی شوراهای شهر از سایر نهادها هنوز جبران نشده است
  • مجلس شورای اسلامی، قانون مدیریت یکپارچه شهری را عملیاتی کند
  • اجلاسیه هم‌اندیشی روحانیون کلان شهرهای کشور در قم برگزار می‌شود