Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی بیت‌الهی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، درباره میزان اماکن عمومی و ساختمان‌های شخصی حریم گسل‌های پرخطر تهران اظهار داشت: لرزه‌خیزی تهران و گسل‌های فعال و شناخته شده آن و گسل‌هایی که در اطراف تهران گسترده شده‌اند، از گذشته سطح خطر لرزه‌ای پایتخت را در بالاترین حد خود نسبت به پهنه‌های دیگر کشور قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر هم میزان آسیب پذیری، فاکتور بسیار مهمی در تعیین میزان ریسک لرزه‌ای پایتخت محسوب می‌شود.

وی افزود: برای برآوردهای کمی لازم است تا درخصوص آمار و اطلاعات بروز شده المان‌های واقع روی حریم‌ گسل‌های تهران دقت لازم به عمل آید.

 70 کیلومتر مربع از مساحت تهران در حریم گسلی

دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه منطقه نواری حریم گسل‌های شهر تهران به دلیل احتمال وقوع جابجایی لایه‌های زمین در هنگام وقوع زلزله، از مناطق با خطر بالا نسبت به سایر محدوده‌های شهر تهران است، گفت: مجموع مساحت تعیین شده برای حرایم گسل‌های شهر تهران تا شعاعی در اطراف شهر بیش از 70 کیلومتر مربع است که عمده‌ترین بخش مساحت حریم گسل‌های شهری تهران را حریم گسل شمال تهران تشکیل می‌دهد که از شمال غرب تا شمال شرق شهر تهران در پای ارتفاعات گسترده شده است.

بیت‌الهی با تاکید بر اینکه آن قسمت از حریم گسل‌ها که داخل محدوده شهری تهران ( مناطق 22 گانه ) قرار می‌گیرند دارای مساحت 26 کیلومتر مربع هستند، گفت: درحالیکه  ساخت و ساز در حریم گسل، در نقاطی مانند کالیفرنیا از حدود 30 سال پیش ممنوع بوده اما متاسفانه ساخت و ساز به هر شکل و از هر نوع در حریم گسل‌های شهر تهران تا قبل از ابلاغ مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری (تابستان سال 1395) ادامه داشت.

وی با بیان اینکه تاکنون برآوردی از میزان آسیب پذیری ساختمان‌های ساخته شده در حریم گسل‌های اصلی شهر تهران انجام نشده است، افزود: با پیمایش زمینی روی کل حریم گسل‌های شهر تهران با مساحت 26 کیلومتر مربع، مستنداتی مانند عکس و مختصات نقاط برداشت شد. براساس برداشت‌ها و مشاهدات میدانی در حریم گسل‌های شهر تهران 245 سایت مهم و حساس در 18 دسته‌بندی شناسایی شده و بر همین اساس، تعیین شد که نزدیک به 320 هزار متر مربع بافت فرسوده در محدوده حریم گسل‌های شهر تهران قرار دارند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: براساس برآوردها از روی نگاره‌های ماهواره‌ای و شمارش ساختمان‌ها در محدوده حریم گسل‌های تهران حدود 12 هزار ساختمان وجود دارد که بررسی آسیب‌پذیری لرزه‌ای آنها و اقدام در خصوص کاهش ریسک لرزه‌ای از برنامه‌های با اولویت زیاد برای این محدوده‌های ساختمانی است.

66 درصد ساختمان‌های منطقه یک در نزدیکی گسل ساخته شده‌اند

بیت‌الهی با بیان اینکه  از نظر توزیع جغرافیائی(مناطق 22 گانه شهری تهران) ساختمان‌های واقع بر حریم گسل‌های منطقه یک شهر تهران با حدود 7600 بنا 65 درصد ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌ها را دربرگرفته، گفت: براساس مشاهدات میدانی که انجام شده می‌توان گفت که تقریبا نیمی از ساختمان‌های موجود در حریم گسل‌های شهر تهران و در بافت‌های ناکارآمد، ساختمان‌های ضعیف و با کیفیت نازل و فاقد سطح مقاومتی لازم در برابر زلزله هستند.

وی با اشاره میزان بافت فرسوده در تهران در خطر بحران زلزله قرار دارند، اظهار داشت: براساس اطلاعات شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، مساحت بافت فرسوده در تهران برابر با  3268 هکتار است که نسبت مساحت بافت فرسوده به مساحت کل شهر تهران در حدود 5 درصد است.

بیت‌الهی با اشاره به ویژگی‌های بافت فرسوده ازجمله ریزدانگی، ناپایداری و نفوذ ناپذیری گفت: در تعاریف بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، ‌علاوه بر استحکام بنا، ملاحظات شهرسازی نیز مدنظر قرار می‌گیرد که شامل مواردی نظیر ریزدانگی و نفوذناپذیری است این موارد از سوی دیگر در مخاطرات لرزه‌ای نیز نقش برجسته‌ای دارند. برای مثال نفوذ ناپذیری در حیطه امداد و نجات و حمل و نقل در لحظات بحرانی نقش مهمی دارد. ریزدانگی به معنای تراکم جمعیتی بالا است که آمار تلفات جانی زمین لرزه‌ها به نوعی به آن وابسته می‌شود.

وی با بیان اینکه به‌طور قطع خصوصیت اصلی و عمده بافت فرسوده از نظر مخاطرات لرزه ای ناپایدار است، ادامه داد: حدود 15 هزار هکتار از حریم شهری تهران (نزدیک به 20 درصد مساحت کل شهر تهران) دربردارنده حداقل 50 درصد بلوک‌های شهری ناپایدار است. تعداد بلوک‌های شهری ناپایدار نیز حدود 14 هزار بلوک است که در مناطق مختلف تهران به ویژه در خط شمالی شهر و در مرکز و جنوب شهر پراکنده‌اند.

دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان اینکه از نظر تعداد پلاک‌های ساختمانی واقع در بافت فرسوده از حدود یک میلیون و صدهزار پلاک، حدود 200 هزار پلاک در بافت فرسوده قرار می‌گیرند که ارقام بزرگی اند، تاکید کرد:  بافت‌های فرسوده، به دلیل ناپایداری، در برابر زلزله تاب مقاومت نداشته و اغلب، حالت تخریب آنها، به صورت فروریزش کامل است. در این حالت معمولا تلفات جانی نیز تعداد بیشتری را دربرخواهد گرفت. بر این اساس است که ارتباط بافت‌های فرسوده و میزان خطر زلزله و به‌طور ملموس، میزان در معرض قرار گیری بلوک‌های فرسوده در حرائم گسل‌ها مهم تلقی می‌شود.

مساحت بافت‌های فرسوده واقع بر حریم گسل‌ها

مناطق

مساحت بافت فرسوده در حریم گسل در مناطق (مترمربع)

  گسل                

محلات

مساحت بافت فرسوده در حریم گسل در محلات(مترمربع)

منطقه 1

356,564

گسل شمال       تهران

شهرک نفت

1,983

گسل شمال تهران

دارآباد

69,101

گسل شمال تهران

کاشانک

23,135

گسل نیاوران

دزاشیب و جوزستان

1,666

گسل نیاوران

حکمت و دزاشیب

12,541

گسل شمال تهران

امامزاده قاسم

486

گسل لویزان

چیذر

7,395

گسل شمال تهران

گلاب دره

56,882

گسل شمال تهران

جماران

4,393

گسل شمال تهران

دربند

39,796

گسل نیاوران

دربند

1,877

گسل شمال تهران

زعفرانیه

24,530

گسل نیاوران

اوین

25,884

گسل شمال تهران

درکه

807

گسل نیاوران

درکه

296

گسل لویزان

قیطریه

41,107

گسل نیاوران

تجریش

44,685

منطقه 2

97,841

گسل شمال تهران

کوهسار

17,843

گسل شمال تهران

فرحزاد

48,880

گسل شمال تهران

پرواز

538

منطقه 5

30,580

گسل شمال تهران

حصارک

30,580

منطقه 20

99,883

گسل شمال شهر ری

شهادت

14,760

گسل شمال شهر ری

منصوریه

413

گسل جنوب شهر ری

اقدسیه منطقه20

6,907

گسل جنوب شهر ری

استخر منطقه20

7,647

گسل جنوب شهر ری

فیروزآبادی

24

گسل جنوب شهر ری

سرتخت

13,227

گسل شمال شهر ری

سیزده آبان منطقه20

2,850

گسل شمال شهر ری

جوانمرد قصاب

1,813

گسل شمال شهر ری

صفائیه

23,056

گسل جنوب شهر ری

بهشتی منطقه20

3,846

گسل جنوب شهر ری

ولی آباد منطقه20

25,340

     

مجموع

554,289

 

                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     

ساختمان‌های حساس واقع بر حریم گسل در شهر تهران

بیت‌الهی با اشاره به ساختمان‌های حساس و امکان عمومی واقع در حریم‌های گسلی در تهران گفت: با پیمایش در حریم گسل‌های شهر تهران 245 سایت شناسایی شده است که در 18 گروه، دسته‌بندی شده است. 15 مرکز درمانی روی پهنه‌های گسلی شهر تهران شناسائی شده است. 3 ایستگاه آتش نشانی نیز که طبق تعریف آئین نامه 2800 جزء ساختمان‌های بسیار مهم تلقی می‌شوند، روی حریم گسل واقع شده‌اند.

وی تاکید کرد: نکته مهم در این تحقیق، واقع شدن 66 ساختمان مرتفع (با تعداد طبقات بالای 10 طبقه) در پهنه گسل‌های شهر تهران بود که از میان آنها در صد بالائی در حال ساخت بودند. وجود 4 ساختمان موزه و 36 مدرسه نیز بر اهمیت توجه جدی به مناطق فصل مشترک بافت‌های فرسوده و حرائم گسل‌های شهر تهران می‌افزاید.

تعداد اماکن حساس واقع بر حریم گسل در شهر تهران

اماکن حساس واقع بر حریم گسل در شهر تهران

دسته بندی

مجموع

انبار نفت

1

آتش نشانی

3

برج

66

برق فشار قوی

9

بیمارستان و مراکز درمانی

15

پل و راه های ارتباطی

23

پمپ بنزین

2

دانشگاه ها و مراکز اموزش عالی

9

سایر موارد

6

شهرداری ها و مراکز وابسته

9

قوه قضاییه

4

مخازن آب

8

مدارس

36

مراکز تجمع

22

مساجد

25

موزه ها

4

وزارت خارجه

2

وزارت نفت

1

جمع کل

245

 

محلات گلاب دره، حصارک و فرحزاد خطرناک‌ترین مناطق گسل شمال تهران

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با ارائه پیشنهاداتی درباره این شرایط شهر تهران گفت: باتوجه به اهمیت مساله زلزله تهران نبود پایگاه داده کامل و بر خط از اماکن و کاربری‌های آنها از مسائل ضرورری و پیش‌نیازهای مدیریت بحران است ایجاد پایگاه حاوی اطلاعات دقیق و داده‌های بروز از اقدامات ضروری است و باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و استفاده از آن در سیستم‌های اداری کشوری ایجاد بستر بر خط (آنلاین) از اطلاعات شهر تهران می‌تواند باعث تسهیل و دسترسی سریع به اطلاعات شهری شود که به مدیران کمک می‌کند که تصمیمات بهتری اتخاذ کنند.

وی با بیان اینکه توسعه شهر تهران در حریم گسل‌های موجود، آنهم در فرادیواره گسل منطقی و معقول به نظر نمی‌رسد، گفت: طبق ابلاغ حرائم گسل‌های شهر تهران، ممنوعیت ساخت برج در حرائم گسل‌ها باید اعمال شود و براساس راهنمای ممنوعیت ساخت و ساز در کشور نیوزلند برای ساختمان‌های واقع در پهنه گسل‌های فعال صرفا ساخت منازل کوچک و کم اهمیت و با متراژ پایین اجازه داده می‌شود و ساخت هرگونه تاسیسات حساس ممنوع است.

بیت‌الهی ادامه داد: معتقدم وجود پل‌ها و راه‌های اصلی دسترسی در شهر تهران در محدوده گسل‌های شهر تهران باعث می‌شود که اهمیت این سازه‌های و پایداری آنها بعد از زلزله امری حیاتی است. لزوم بررسی این سازه‌ها باتوجه به ایجاد تغییر مکان در اثر گسیختگی سطحی گسل‌ها امری لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه تهیه برنامه مدیریت بحران براساس سایت‌های مهم و حساس شناسایی شده در محدوده حرائم گسل‌ها بسیار ضرورت دارد، گفت: محلات گلاب دره، حصارک و فرحزاد که دارای بافت ناکارآمد شهری بوده و در حریم گسل شمال تهران واقع گردیده‌اند، جزء آسیب‌پذیرترین و ریسک بالاترین محدوده‌های بافت فرسوده تهران هستند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۳۰۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ دیه سال ۱۴۰۳ اعلام شد/ افزایش ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون تومانی دیه ماه‌های عادی و حرام +جدول مقایسه‌ای

به روال هر ساله، مبلغ دیه سال آتی که می‌بایست در پایان هر سال توسط قوه قضاییه تعیین و اعلام شود، امروز برای سال تعیین و اعلام شد.

به گزارش «تابناک»، قوه قضاییه با اعلام این خبر، از ابلاغ نرخ دیه سال ۱۴۰۳  توسط رئیس دستگاه قضا خبر داد؛ خبری که بر اساس آن، نرخ دیه به نسبت سال جاری کمی بیش از ۳۳ درصد افزایش یافته است و از ۹۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است.

به موجب ابلاغ بخشنامه رئیس قوه قضائیه به تمامی واحد‌های قضایی و دادسرا‌های سراسر کشور با توجه به بررسی‌های به عمل آمده و در راستای اجرای ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی، مصوب سال ۱۳۹۲، قیمت دیه کامله در ماه‌های غیر حرام برای سال ۱۴۰۳ مبلغ ۱۲ میلیارد ریال معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شد.

البته همان گونه که در ابلاغیه تاکید شده، نرخ دیه اعلام شده، مربوط به ماه‌های غیرحرام است و برای ماه‌های حرام (۴ ماه ذیقعده، ذیحجه، محرم و رجب در تقویم هجری قمری) نرخ دیه متفاوت است و بر اساس قانون مجازات اسلامی، مبلغ دیه در این ماه‌ها افزایش پیدا می‌کند و یک سومبه آن افزوده می‌شود. با این حساب نرخ دیه سال آتی در ماه‌های حرام مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

 

 

دیگر خبرها

  • نوسازی ۴ هزار و ۳۲۳ واحد مسکونی در بافتهای فرسوده شهری گلستان
  • نوسازی ۴ هزار و ۳۲۳ واحد مسکونی در محلات هدف بازآفرینی شهری گلستان
  • ابهر بیش از ۴۴۰ هکتار بافت فرسوده دارد
  • لزوم ایجاد پایگاه‌های شغلی مجازی دانش بنیان و استارت آپ برای اشتغال
  • پرونده مقصران آتش سوزی ساختمان پلاسکو به اجرای احکام رسید
  • حکم پرونده پلاسکو پس از ۷ سال اجرا شد | مقصران ریزش پلاسکو چه کسانی بودند؟
  • نرخ دیه سال ۱۴۰۳ اعلام شد/ افزایش ۳۰۰ و ۴۰۰ میلیون تومانی دیه ماه‌های عادی و حرام +جدول مقایسه‌ای
  • نرخ دیه سال ۱۴۰۳ اعلام شد +جدول مقایسه‌ای
  • مشخص شدن بافت فرسوده تمام شهر‌های گلستان تا خرداد سال آینده
  • امضای تفاهم‌نامه حمایت از زندانیان خارج از کشور بین وزارت خارجه و قوه قضاییه