Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویکردها به مسائل جوانان و سیاستگذاری در مورد جوانان باید حمایت‌گر و تسهیل‌کننده مشارکت باشند، نه نظارت‌محور. جوان باید فرصت تجربه، اشتباه و جبران داشته باشد.

ایران آنلاین /گروه اندیشه:

پنجمین نشست از سلسله نشست‌های «جوانی و جوانان در ایران» چندی پیش با عنوان «سیاست‌گذاری در حوزه جوانان» در موسسه رحمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر سید ضیا هاشمی، استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران از جمله سخنرانان این نشست بودند که در ادامه گزیده ای از سخنان وی ارائه می شود:

چالش‌های بسیاری در حوزه سیاست‌گذاری برای جوانان وجود دارد که به چند مورد برمی‌گردد: جوانان به لحاظ جوان بودن، در معرض دوراهی‌های گوناگون قرار دارند. آن‌ها در این دوره باید دست به انتخاب‌های دشواری برای کار، ازدواج، فراغت، ادامه تحصیل و مهارت‌آموزی بزنند که معمولا با ابهام همراه است و اولویت‌بندی را برای آنان سخت می‌کند. علاوه بر این، دسترسی‌های نابرابر و تغییرات پیاپی و پیش‌بینی‌ناپذیر در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز به پیچیدگی‌ها می‌افزاید. مطالباتِ نوشونده متراکمی فراروی نسل جوان است.

سازمان‌های مرتبط با جوانان هم خودشان جوان هستند و در سطح سازمانی خود، با ابهام و بلاتکلیفی در حوزه اختیارات، حقوق و وظایف روبرو هستند. سازوکاری برای پی‌گیری سیاست‌ها و قدرت ضمانت اجرا برای تصمیمات‌شان ندارند. سیاست‌گذاران نیز هریک رویکردهای متفاوتی به مسائل جوانان دارند.

اقتضای انقلاب این بود که کار به جوانان انقلابی سپرده شود. اقتضای جنگ هم به‌کارگیری جوانان بود. پس از جنگ هم باید مدیریت کشور به کسانی سپرده می‌شد که هم انقلابی و هم باتجربه بوده باشند. بنابراین باز همان افراد بودند که در سمت‌های تازه جای گرفتند.

مدیریت کلان نظام در دوره‌ای به این تصمیم رسید که باید جوان‌گرا باشد؛ از سال 84 نسل تازه‌ای وارد سپهر سیاست شد، اما عملا شکست خورد. در فرصتی دیگر باز هم این مطالبه مطرح شد که البته نیاز به اصلاح داشت. اما حالا دیگر تداوم بازگشت به نسل قبل، توجیهی ندارد. اما از سویی فراگیریِ عدم اعتماد به جوانان و نگرانی بابت ورود آن‌ها به مدیریت‌های کلان، راه را برای نقش‌آفرینی آنان بسته است. دولت هم به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد. ضمن این‌که مدیریت نهادی مانند سازمان جوانان، بیش از آن که صرفا به جوانیِ افراد برگردد، باید معطوف به جوان‌شناس بودن آن‌ها باشد.

با اصلاح اسناد بالادستی الزاما مسائل حل نمی‌شود. میزان بودجه‌ها و کفایت‌مندی مدیران را هم که از نظر می‌گذرانیم، تقریبا قابل قبول هستند. مسئله، جای دیگری است و آن، دخالت‌های بیش از اندازه است. برخی عرصه‌ها را باید رها کرد.  جوان‌ها اعتماد کنیم، خودشان راه را پیدا می‌کنند. رویکردها باید حمایت‌گر و تسهیل‌کننده مشارکت باشند، نه نظارت‌محور. خیلی از چالش‌ها، به دغدغه‌مندیِ زیادیِ ما بازمی‌گردد؛ درحالی‌که باید رها کرد.

جوان باید فرصت تجربه، اشتباه و جبران داشته باشد. نگرش‌های نظارت‌محور، مبتنی بر عدم اعتماد است؛ اعتماد اجتماعی را کاهش می‌دهد و فرصت‌ها را می‌سوزاند. نسل جوان باید نماد شادابی، امیدواری و آرامش باشد، نه خستگی، ناامیدی و خشم./ سایت رحمان

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۳۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند

 در این آئین علیرضا توکل و سلیمه سادات حسینی این زوج جوان که از ناحیه هر دو پا دچار معلولیت هستند جشن ازدواج خود را ساده برگزار کردند و هدف از جشن ازدواج آسان را تبعیت از بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ازدواج جوانان اعلام کردند.


حجت الاسلام سیدفخرالدین موسوی درچه‌ای مسئول دفتر ازدواج شهر درچه گفت: این دو توانخواه با مهریه‌ای ساده و جشنی بدور از تجملات آغاز زندگی مشترک خود را جشن گرفتند.

جواد روح الهی مسئول انجمن معلولان جسمی- حرکتی شهرستان خمینی شهر در این آئین گفت: جوانان جامعه و به خصوص افراد توانخواه باید از این زوج توانخواه درس گرفته و با غلبه بر سختی‌ها و مشکلات و داشتن امید، زندگی مشترک تشکیل بدهند و خانواده‌ها، خیران و مسئولان هم لازم است در این راه به آنان کمک کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • خرید تضمینی گندم ۳۰ درصد افزایش یافت
  • سیاست‌های مشوق جمعیتی دولت در فرهنگ جوانی جمعیت اثرگذار است
  • عنایتی: سیاست باشگاه پیکان جوان‌گرایی است
  • آیت‌الله مظاهری: روش مواجهه با جوانان، دهن‌کجی و رَمی به بی‌عقلی و بی‌دینی نیست
  • عروس و داماد درچه‌ای راهی خانه بخت شدند
  • سقف حمایت انجمن سینمای جوان از فیلم‌ کوتاه ۲۵۰ میلیون تومان شد
  • تعامل رسانه‌ها با اندیشکده‌ها باید تقویت شود/ سیاست پژوهی، نوک پیکان پژوهش است
  • راه حل مسائل فرهنگی بازگشت به سیاست و سیاستگذاری
  • توسعه مدیریت در نظام سلامت مبتنی بر جوان‌گرایی
  • وزیر ورزش و جوانان مهمان ویژه فینال فوتسال جام ملت‌های آسیا