Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله فارس‌پلاس: رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه فارس در لابه‌لای این تحلیل‌ها در روز یکشنبه (97/2/9) و نقل آنها برای شماست:

 

***

 

درسی که آمریکا از مقاومت سوریه نگرفت

کیهان: سعدالله زارعی، کارشناس مسائل استراتژیک در سرمقاله امروز کیهان به بیان طرح جدید آمریکا در سوریه پرداخته و نوشته است: طرح مورد توجه ارتش آمریکا براساس این انگاره استوار است که بدون تحول جدی در میدان نظامی سوریه، امکان اثرگذاری بر آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحول از نظر آنان نیازمند مشارکت جدی شش دسته نیرو و ائتلافی با مشارکت آنان است، ائتلاف نیروهای کنونی آمریکا در پایگاه‌هایی در سوریه، نیروهای نظامی کنونی ترکیه در سوریه، نیروهای باقی مانده و پراکنده داعش در سوریه در قالب سازمان جدید، کردهای سوریه، رژیم صهیونیستی، نیروهای نمادین کشورهای عربی.

او در ادامه می‌افزاید:‌ طرح مورد توجه ارتش آمریکا براساس این انگاره استوار است که بدون تحول جدی در میدان نظامی سوریه، امکان اثرگذاری بر آن وجود ندارد. این تحول از نظر آنان نیازمند مشارکت جدی شش دسته نیرو و ائتلافی با مشارکت آنان است، ائتلاف نیروهای کنونی آمریکا در پایگاه‌هایی در سوریه، نیروهای نظامی کنونی ترکیه در سوریه، نیروهای باقی مانده و پراکنده داعش در سوریه در قالب سازمان جدید، کردهای سوریه، رژیم صهیونیستی، نیروهای نمادین کشورهای عربی.

در یادداشت زارعی می‌خوانیم: بعضی از ناظران امنیتی معتقدند اقدام آمریکا برای دست یافتن به تغییر شرایط کنونی سوریه دو مرحله دارد مرحله نخست آن ائتلاف مشترک عربی - ترکی به منظور نشان دادن امکان اجرایی شدن طرح و تمرین شکل‌دهی به ائتلافی فراگیرتر است و  مرحله دوم طرح اضافه کردن سایر کشورهای اسلامی‌- عربی و غربی به طرح امنیتی آمریکا به منظور اسقاط دولت کنونی سوریه و مهار جمهوری اسلامی ایران است.

این فعال امنیت منطقه‌ای تصریح می‌کند: البته در این طرح یک نقطه ضعف بزرگ وجود دارد؛ آمریکا پیش از این و در زمانی که نزدیک به 80 درصد خاک سوریه در سیطره تروریست‌های تکفیری- یعنی نیروهای وابسته به آمریکا- بود و مسکو و واشنگتن بطور مشترک در کنفرانس «ژنو یک» طرح تغییر دولت در سوریه را امضا کرده بودند هم دستکم 80 کشور را در ائتلافی تحت عنوان «دوستان سوریه» در اختیار داشتند و نیز در شرایطی که عربستان و قطر نیز دچار مشکلات عدیده سه سال اخیر نبودند و در مصر نیز یک دولت بشدت ضد سوری اخوانی حاکم بود، کاری از پیش نبرد، هم اینک که همه این شرایط تغییر کرده است، چگونه می‌تواند با یک ائتلاف جدید به اهداف خود دست یابد؟[1]

 

 

شرافتی که برای دفاع از فعل حرام خرج شد

رسالت: سیدمسعود علوی در سرمقاله رسالت که با عنوان «پس سوگند نمایندگی چه می‌شود»؟ نوشته است: با کمال تأسف سه شنبه گذشته 9 تن از نمایندگان مجلس با ارسال نامه ای به وزیر کشور از وی خواستند با مأمور وظیفه شناس پلیس که به زن بی حجاب تذکر داده بود، برخورد شود! یکی از نمایندگان هم طی نطقی گفته بود: «از برخورد مأمور ناجا با فردی مسلمان، اگر نگوییم دق کنیم و بمیریم، حد اقل باید مشکی بپوشیم»! سؤال این است که اگر آن زن مسلمان بود، چرا با کشف حجاب، اعلام جنگ با حکم قرآن داده بود؟ اگر او مؤدب به آداب انسانی بود، چرا با تذکر پلیس شروع کرد به فحاشی و هتاکی و درگیر شدن با او؟!

او می‌افزاید:‌ روز اولی که اعتبارنامه نماینده مجلس تصویب می شود، او سوگند می خورد که پاسدار حریم اسلام و مبانی جمهوری اسلامی باشد. آیا دفاع از یک زن بی حجاب، فحاش و پیرو رضاخان قلدر در کشف حجاب، پاسداری از حریم اسلام است؟ این کدام اسلام است که چنین نشانه های زشت و ناروا را به این دین نسبت می دهید؟ نماینده سوگند می خورد که پاسدار دستاوردهای انقلاب اسلامی باشد. بی حجابی که دستاورد حکومت رضاخانی است. نماینده مجلس چه تعهدی دارد که از این دستاورد به بهانه رفتار قانونی پلیس، از یک زن متجاهر به بی حجابی دفاع کند؟

علوی تصریح می‌کند: اصل 67 قانون اساسی که در آن متن سوگندنامه یک نماینده به طور شفاف آمده، یک اصل تشریفاتی نیست. در آنجا آمده است: «من با تکیه بر شرف انسانی خود تعهد می نمایم که پاسدار حریم اسلام  ونگاهبان دستاوردهای انقلاب مبانی جمهوری اسلامی باشم.» برای یک نماینده چه شرافتی وجود دارد که از فعل حرام و خلاف قانون یک زن در همزبانی با دشمنان ملت دفاع کند؟ پس آن «تعهد» در سوگند نمایندگی چه می‌شود؟![2]

 

 

آدرس غلطی که غرب درباره برجام می‌دهد

سیاست روز: قاسم غفوری در سرمقاله رسالت می‌نویسد: آنچه از سوی محافل آمریکایی مطرح می‌شود این است که احتمال زیاد برجام را تمدید نخواهد کرد و حتی از خروج از برجام می‌گوید. اما بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که ترامپ نه از برجام خارج می شود و نه آن را امضا می کند بلکه آن را به حال تعلیق در می‌آورد بگونه‌ای که نه امضا شود و نه از آن خارج. بهانه آمریکا نیز این خواهد بود که منتظر می ماند تا ببیند آیا اروپا، ایران را پای میز مذاکره برای نوشتن متممی بر برجام یعنی حذف کامل توان هسته‌ای، نابودی موشک‌ها و حذف ایران از منطقه خواهد آورد یا نه.

او همچنین تصریح می‌کند: آنچه این روزها توسط غرب در قبال برجام در حال صورت گرفتن است را باید آدرس غلط دادن برجامی به ملت ایران و افکار عمومی جهان دانست که هیچ دستاوردی برای ایران به همراه نخواهد داشت. جالب توجه آنکه این بازی اروپایی در حالی صورت می‌گیرد که همزمان آمریکا در حال تشدید فشارها و تحریک‌ها و تهدیدات علیه ایران است که اقدام کنگره در تصویب قانون جدید تحریم نمودی از آن است و جالب توجه آنکه اروپا درباره مغایر بودن این رفتارها با برجام سخنی نمی‌گوید و صرفا ادعای لزوم ماندن آمریکا در برجام را مطرح می‌کند. رفتاری که خود ابهامات بیشتری را در صداقت رفتاری غرب ایجاد می‌کند. به هر حال ملت ایران نشان داده که هرگز دلخوش وعده‌های ظاهری همچون ماندن آمریکا در برجام و در باغ سبز نشان‌دادن‌های بدون پشتوانه عملی نمی‌شود و غرب گزینه‌ای جز اجرای تعهدات برجامی خود ندارد و در غیر این صورت، چنان رئیس جمهوری اسلامی ایران، وزیر امور خارجه و رئیس انرژی اتمی به مردم قول داده‌اند از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای با سرعت بیشتر و حتی خروج از ان‌پی تی در واکنش به بدعهدی‌های طرف مقابل، روی میز ایران قرار دارد.[3]

 

***

 

(روزنامه‌های اصلاح‌طلب)

 

در مسیر شورای اول با شعار نه به شورای اول!

 

شرق: علی نوذرپور در سرمقاله شرق به مسئله چالش‌های انتخاب شهردار جدید تهران برای اصلاح‌طلبان شورای شهر اشاره کرده و می‌نویسد: مهم‌ترین اصل داشتن پایگاه مردمی برای شهردار است؛ یعنی شناخته شده باشد و مردم تهران او را قبول داشته باشند. بدون همراهی و همکاری مردم مدیریت شهری تهران ناتوان خواهد بود. لازمه این امر، حمایت همه‌جانبه شورای اسلامی شهر تهران از شهردار است و برای موفقیت، مقبولیت شهردار نزد کارکنان شهرداری ضرورت دارد، چراکه بدنه کارشناسی شهرداری است که موتور محرکه تغییرات و تحولات شهری است.

او همچنین تأکید می‌کند: باید اذعان کرد رقیب محافظه‌کار در پی آن است که شورای دوره پنجم در همان مسیری گام بردارد که شورای اول رفت و در‌این‌میان با ترفندهای مختلف سعی در برهم‌زدن اتحاد و انسجام شورا دارد. همچنان سعی می‌کند که شورا را از اهداف و سیاست‌های اعلامی دور کند و آنها را وادار به محافظه‌کاری و حرکت در مسیر شورای چهارم کند. اگر موفق به اختلاف نشود، قطعا استراتژی دوم را پیگیری می‌کند. بنابراین توجه باید کرد که مسیر همانی است که دکتر نجفی آغاز کرد و در همان چارچوب شهردار بعدی باید حرکت کند. قطعا شورای پنجم در مسیر شورای دوره اول نخواهد رفت و این دوره آغازگر حرکتی نوین در شکل‌گیری نظام مدیریتی شهری کشور خواهد بود.[4]

در اشاره به صحبت‌های نویسنده شرق بایستی تصریح کرد که متأسفانه شورای فعلی بدون هیچ دخالتی از ناحیه جریان رقیب و بصورت خودخوان در حال حرکت در مسیر شورای اول است و تلف کردن یکسال فرصت مردم تهران در بحث شهرداری، خود دلیلی بر این مدعا است.

 

 

راه حل برجامیان برای جلوگیری از برخورد با آمریکا

آرمان امروز: علی خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت در سرمقاله آرمان امروز به مذاکرات جدید کره شمالی با آمریکا اشاره کرده و نوشته است: هر نوع نرمش کره شمالی، برای دونالد ترامپ دستاورد محسوب می‌شود و چهره او را بازسازی می‌نماید. از جمله، ترامپ اعتماد به نفس به‌دست می‌آورد که از اروپائی‌ها بخواهد فشار بیشتری بر ایران وارد سازند. بنابراین در کوتاه مدت، آمریکای ترامپ مایل است به امواج خوش‌بینی همکاری رهبر کره شمالی با آمریکا، تقویت و شتاب بیشتری بدهد تا دونالد ترامپ ناکام در سایر موضوعات، در این موضوع موفق جلوه نماید.

او همچنین با بیان اینکه برخورد با ایران دور از انتظار نیست، می‌نویسد:‌ در شرایطی که چماق‌بدستان و زورگویان وارد صحنه می‌شوند همیشه اولین راه، بهترین راه نیست. به آسانی می‌توان در مقابل آنها سینه سپر کرد، اما همچون چین و کره شمالی می‌توان از تاکتیک خرید زمان استفاده کرد.[5]

این اظهارات آقای خرّم در حالیست که بیش از آنکه از ایشان انتظار باشد درباره راه‌های جلوگیری از برخورد با آمریکا توضیح بدهند؛ بایستی به این مسئله اشاره می‌کردند که چرا ایشان و سایر اعضای ستاد برجام، در سال‌های قبل حاضر به پذیرش احتمال شکست و بیدستاوردی برجام نبودند؟!

 

 

بازی روزنامه دولت در پازل تزریق «ناامیدی»!

ایران: فردی به نام جبار رحمانی، در سرمقاله روزنامه دولتی ایران به مسئله جوانی اشاره کرده و گفته است: در ایران امروز، جوانی به یک مقوله مبهم و گاه بحرانی تبدیل شده است. جوانی شرایطی است که همراه با مقوله‌هایی مانند بیکاری، تجرد، عدم امکان تهیه مسکن و ازدواج و... همراه است. طی دو دهه اخیر، عملاً به دلیل حجم انبوه جمعیت سنی 30_20، جوانی به یک بحران اجتماعی تبدیل شده است.

او همچنین می‌گوید: بحران جوانی، در پیوندی نامبارک میان اقتصاد سیاسی رانتی و نظام تربیتی ناکارآمد در نهادهای آموزشی در خانواده و جامعه ما شکل گرفته است. این پیوند نامبارک، باید اصلاح شود تا این بحران نیز رفع شود. در غیر این صورت، آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، بیکاری، اعتیاد و حتی مهاجرت گسترده و ناامیدی، بخشی از پیامدهای وضع موجود هستند که می‌توانند بیشتر و بیشتر شوند.[6]

این صحبت‌ها به لحاظ آماری درست نیستند.

آمارهای جدید نشان می‌دهد که اصلی‌ترین انگیزه طلاق در ایران «فقر» نیست. مقولاتی مثل مهاجرت و اعتیاد هرگز در ایران قید بحران ندارند و بیکاری هم اگرچه یک مشکل است اما طی 7 سال گذشته به میزان 2 درصد کاهش یافته، در حد بحران هم نیست و عموم بیکاران نیز ترجیح می‌دهند از بین شغل‌های پیشنهادی، انتخاب داشته باشند.

نوشته‌های روزنامه ایران در حالیست که مقامات دولتی طی هفته‌های اخیر از القای ناامیدی تحت عنوان «خیانت بزرگ» هم یاد کرده‌اند.

 

 

گفت‌وگوی ملی به روایت کرباسچی

اعتماد: غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران در سرمقاله اعتماد به ماجرای گفت‌وگوی ملی اشاره کرده و گفته است:

«مقصود از گفت وگوی ملی، گفت وگوهایی است که در سرنوشت مسائل اجرایی کشور اثر گذار باشد. این اختلافات میان مسوولان در دستگاه های مختلف است که باید از طریق گفت وگوی ملی حل شود و بهتر است که خود رییس جمهور به عنوان مسوول اجرایی کشور پیش قدم شده و شخص یا دستگاهی را مسوول این کار کند. پیش تر نیز توصیه شده بود که همزمان با آغاز گفت وگوها در سطح بین المللی، گفت وگوی ملی را شروع کنید. همان طور که دستگاهی مسوول شد با مخالفان و معاندین در مورد یکی از حساس ترین مسائل گفت وگو کند و با وجود همه کم وکاستی ها و کارشکنی هایی که در مسیر آن انجام شد به نتیجه قابل توجهی رسید، می توان دستگاه یا فردی را مسوول گفت وگوی ملی کرد که این امر مهم را در داخل کشور به سامان رساند. همان طور که رییس جمهور هم می تواند در سطح سران قوا این گفت وگوها را نه فقط به صورت سمبلیک که به صورت واقعی و در جهت حل و فصل مشکلات کشور آغاز کند.»[7]

 

***

 

1_ http://kayhan.ir/fa/issue/1269/2

2_ http://www.resalat-news.com/newspaper/item/19106           

 3_ http://www.siasatrooz.ir/vdciw5azut1auz2.cbct.html

4_ http://sharghdaily.ir/fa/main/print/186440

5_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/219521

6_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/465361 

7_ http://magiran.com/npview.asp?ID=3736278

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۴۲۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رجز خوانی رژیم صهیونیستی در آستانه نشست قاهره

بعد از مشخص شدن، موافقت مشروط حماس با توافق پیشنهادی از سوی مصر، محافل صهیونیستی رجز خوانی خود را برای کسب حداکثر امتیاز از نشست قاهره آغاز کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های عبری زبان به نقل از یک مسئول عالی‌رتبه سیاسی اعلام کردند: اسرائیل به هر حال چه با توافق و چه بدون توافق مربوط به آزاد سازی ربوده شدگان(اسرا) به رفح حمله خواهد کرد تا باقی مانده توان نظامی حماس را هم در آنجا از بین ببرد.

یک مقام مسئول سیاسی در رژیم صهیونیستی که رسانه‌های عبری زبان هویتش را اعلام نکردند در واکنش به اخبار منتشر شده در رابطه با پیشرفت حاصل در توافق مبادله اسرا که در بر گیرنده پایان جنگ هم هست، خبر داد: بر خلاف آنچه که منتشر می‌شود، اسرائیل به هیچ عنوان با پایان جنگ موافقت نخواهد کرد و حاضر به گنجانیده شدن این بند در توافق مبادله اسرا نخواهد شد، چون سطح سیاسی در اسرائیل تصمیم به انجام حمله به رفح را گرفته است و ارتش اسرائیل برای از بین بردن بقایای نیروهای حماس وارد این منطقه خواهد شد، این تهاجم چه در صورت اعمال آتش بس موقت برای آزادی اسرا و چه بدون آن به انجام خواهد رسید.

پایگاه عبری زبان وای نت هم در این رابطه اعلام کرد، محافل سیاسی در اسرائیل نسبت به پیشرفت توافق بدبین هستند و معتقدند که شانس دستیابی به توافق همچنان پایین است، اما محافل امنیتی نظر متفاوتی دارند.

این محافل تاکید کردند دخالت مستقیم و شدید آمریکا می‌تواند شانس دستیابی به توافق را افزایش دهد اما ساختار سیاسی در تل‌آویو همچنان بد بین است.

به نوشته این رسانه عبری زبان، دیدی بارنیاع رئیس موساد و رونین بار رئیس شاباک معتقدند که شانس دستیابی به توافق وجود دارد اما در مقابل بقیه طرف‌ها به شدت نسبت به تحقق چنین توافقی ابراز بدبینی می‌کنند.

 رسانه‌ها ساعاتی پیش اعلام کردند در پی تعهد قاطع ایالات متحده به حماس در رابطه با تبدیل شدن آتش بس موقت به دائم و خروج نظامیان اسرائیلی از نوار غزه ، حاضر به پذیرش توافق مبادله اسرا شده و این مسئله را رسما در قاهره به اطلاع مسئولین مصری می‌رساند.

ادعای رسانه صهیونیست:حماس با پیشنهاد مصر موافقت کردحماس: از خواسته‌های اساسی خود کوتاه نخواهیم آمدحماس: پایان هر توافقی باید تضمین‌کننده آتش‌بس دائمی باشدالاخبار فاش کرد: جزئیات پیشنهاد رژیم صهیونیستی به حماس

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • وحشت روزنامه دولت از برملاشدن ناتوانی‌های اقتصادی دولت سیزدهم
  • پروژه آمریکا برای مهار مقاومت یمن چیست؟
  • برگزاری جشنواره خواندن و خوش نویسی در جهرم
  • تصویر پوشش متفاوت دختران ایران در کنکور ۵۰ سال قبل | چند تست بزنید!
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • گفت و شنود/ گاوش کو؟!
  • رجز خوانی رژیم صهیونیستی در آستانه نشست قاهره
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • خبر جدید درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳ / تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران قطعی شد؟