Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، عباس‌آخوندی در نشست هم اندیشی تشکل‌های حرفه‌ای با بیان اینکه نگرانی همراه با امید برای ایران وجود دارد گفت: باید نگران ایران باشیم که این نگرانی همراه با امید و ارادات است.

وی با بیان اینکه هر بنگاهی در ایران علاوه بر اینکه یک سرمایه شخصی تلقی می‌‌شود در عین حال سرمایه ملی نیزهست گفت: اساسا بنگاهی که بخشی از سرمایه ملی نباشد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اگر بنگاهداری در ایران با مخاطره مواجه شود همه باید نگران باشیم اظهار داشت:‌ بنگاه‌ها بزرگترین ثروت تجاری و مادی هستند که متاسفانه در کشورمان به بنگاه‌داری به شکل بنیادین کمتر توجه می‌شود.

آخوندی افزود: اساسا اقتصاد بدون سرمایه اجتماعی قابل شکل‌گیری نیست و لایه پیشین اقتصاد، سرمایه اجتماعی و نظام حقوقی است و بدون نظام حقوقی درست و حاکمیت قانون به مفهوم عموم آن که حق هیچ کس نباید فدای حق دیگری شود غیرممکن است که بتوانیم سرمایه مادی ایجاد کنیم.

آخوندی تاکید کرد: در غیر این صورت این سرمایه ، سرمایه راهزن‌ها است سرمایه‌ای که بدون سرمایه اجتماعی ایجاد نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در ایران آخر کار آنچه که ارزشمند است کالا است گفت: علاوه بر این نگرانی‌ها در ایران باید نگران حوزه منابع زیستی باشیم چرا که در برابر آن تمرکز جمعیتی در نقاط محدود، تنزل کیفیت زندگی و تنزل امکان جابجایی و حمل و نقل نگران کننده هستند.

آخوندی گفت:‌ باید دید تصور از همکاری دولت با جامعه مدنی و جامعه حرفه‌ای در روزگار مدرن چگونه است آیا این تصور وجود دارد که با این شرایط اقتصاد سیاسی می‌توانیم یک بخش خصوصی خوب و مشارکت عمومی خوب داشته باشیم.

آخوندی با تاکید بر اینکه تجاری سازی در ایران به اجرا نرسیده است گفت: بدون تجاری سازی امکان توسعه بخش خصوصی وجود ندارد و در ایران هم در هیچ حوزه‌ای اجرای مفهوم تجاری سازی در دستور کار نیست و همه سعی دارند به نحوی هزینه را سربار بودجه کنند این در حالی است که بودجه همان درآمد عمومی است.

آخوندی ادامه داد: نتیجه بی‌توجهی به تجاری سازی تنزل نرخ بهره‌وری، گران تمام شدن پروژه‌ها و باز کردن بودجه است که همه به این موارد اعتراض داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در ایران آزادسازی قیمت و تجاری سازی رخ نداده  است گفت: همه چیز در ایران قیمت گذاری می‌شود و نهادهای کنترلی مانند تعزیرات قیمت‌ها را کنترل می‌کند این در حالی است که همه از توسعه بخش خصوصی حرف می‌زنیم.

وی افزود: نتیجه بی‌توجهی به تجاری سازی و  اقتصاد سیاسی این است که به ظاهر در صنعت هوایی و ریلی خصوصی سازی کرده‌ایم اما بنگاه‌های بزرگ به نهادهای عمومی واگذار شده‌اند و در باره هر چیزی که بخواهیم صحبت کنیم ذینفع دولتی آن، آن سوی میز نشسته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت:‌به همین دلیل است که میزان سرمایه‌گذاری در پانزده سال گذشته در صنعت ریلی صفر بوده است و هر چند در نوسازی ناوگان هوایی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده اما نسبت به آنچه که باید انجام می‌شد بسیار کم است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه معتقدم در بخش زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان باید به اصل تجاری سازی توجه شود گفت: بدون اجرای تجاری سازی چگونه می‌توان از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دعوت کرد و اساسا امکان بازگشت سرمایه بدون تجاری سازی در حوزه زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

آخوندی تاکید کرد:‌ این پیشنهاد را به انجمن‌ها می‌دهم که مشاوران حقوقی دشته باشند تا از طریق این مشاوران مطالبات خود از دولت را مطرح کنند.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی که از دولت درخواست یارانه می‌کند کسب و کار تجاری ندارد تاکید کرد: سرمایه گذاران و بخش خصوصی که از دولت مطالبه یارانه داشته باشد اساسا بخش خصوصی نیست چرا که بخش خصوصی باید محل تامین مالیات باشد نه اینکه یارانه از دولت دریافت کند. بخش خصوصی باید از دولت درخواست اجرای حاکمیت قانون و در نهایت ایجاد رقابت در بازار را داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی درباره جنجال‌هایی که در سازمان نظام مهندسی رخ داده است اظهار داشت: نظام مهندسی دست در جیب مردم کرده و می‌خواهد این درآمد را بین خودشان توزیع کند و ما هم ا قدام عجیبی نکردیم و گفتیم مبنای بخش نامه‌ای که اجازه این کار را به نظام مهندسی داده اشتباه است و برای کسب درآمد نباید دست در جیب دیگری کنند بلکه باید با فروش خدمات درآمد کسب کنند.

آخوندی تاکید کرد: معتقدم این اقدامات از سوی بخش خصوصی واقعی انجام نمی‌شود و بخش خصوصی باید متقاضی رقابت باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ریشه فرسایش بنگاهداری در ایران بی‌توجهی دولت نیست گفت: فرسایش بنگاهداری در کشورمان از بین رفتن اصل رقابت و ت جارت است و شرکت‌ها به جای اینکه از ما بخواهند اصل رقابت در بازار به اجرا برسد همواره از دولت طلب یارانه می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنده به شدت به بخش خصوصی معتقد و هستم و به دنبال توسعه آن هستم گفت: ملت ایران با توسعه آشنا هستند و نمی‌توان تمنای توسعه را از مردم گرفت و ما به عنوان دولت باید مسیر را برای توسعه باز کنیم، حال اینکه این روند باید از یک دولت یارانه‌ای تامین شود یا از طریق دولت مبتنی بر قانون؟

وی با تاکید بر اینکه باید در اقتصاد به چهار اصل پایبند باشیم گفت: اصل تجاری سازی اصل آزادسازی، اصل رقابت و اصل حاکمیت قانون چهار اصلی هستند که باید به آن پایبند باشیم و پای آن بایستیم.

آخوندی با بیان اینکه بحث دیگر اندازه بنگاه‌ها است اظهار داشت: با توجه به فناوری‌های مدرن به طور قطع بنگا ه‌هایی که در سطح ملی فعال هستند امکان حیاتشان به سختی خواهد بود اظهار داشت: زمانی در صنعت خودروسازی از خودروی ملی صحبت می‌کردیم اما در حال حاضر خودرویی که تیراژ آن در سطح جهانی نباشد امکان رقابت در بازار را ندارد.

وی تاکید کرد: مقیاس بنگاه‌ها باید فراملی باشند و اساسا بنگاه موفق در سطح ملی وجود ندارد بنابراین برای توسعه باید حوزه فراملی تعریف کنیم.

آخوندی تاکید کرد:‌ اگر بپذیریم باید در مقیاس فراملی فعالیت داشته باشیم باید شرکای اول را مشخص کنیم و معتقدم حوزه تمدنی اولین شرکای ایران هستند و اولین شرکای ما باید کشورهای افغانستان، پاکستان و حوزه کشورهای همسایه باشند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عده‌ای تصور می‌کنند می‌توانیم ایران را مستقل از حوزه تمدنی ببینیم اما اگر بخواهیم از ایران مراقبت کنیم باید ایران را در حوزه تمدن ببینیم و در این چارچوب است که می‌توانیم بازار همکاری‌های صدور خدمات مهندسی صنعت گردشگری نظام مهندسی نظام بنگاهداری مشارکتی داشته باشیم.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران بخش خصوصی تعزیرات راه و شهرسازی یارانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۵۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

: تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم

 حجت الاسلام علی موحدی راد  اظهار کرد: زمانی که برای آئین معارفه به سیستان و بلوچستان رسیدم مردم این استان با چهره های بشاش و مصمم و با آغوش گرم به استقبال بنده آمدند انصافا احساس کردم به وطنم برگشته ام، با توجه به اینکه مردم هر استانی می‌خواهند مدیری که منصوب می‌شود از خودشان باشد بنده نیز سعی می‌کنم به صورت مضاعف و بیش از یک هموطن در این استان کار و تلاش کنم چرا که مردم صبور، فهیم، ولایتمدار، قانع و بصیر استان شایسته خدمات بیشتری هستند.

وی بیان کرد: اولین و بزرگترین مولفه در توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سیستان و بلوچستان بحث امنیت است، به اصطلاحی سرمایه ترسو است زمانی‌که در رسانه ها اعلام می شود امروز قرار است اتفاقی بیفتد بازار طلا، دلار دچار نوساناتی می‌شود که این امر را در همه دنیا مشاهده می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان عنوان کرد: پس از برخی از اتفاقات اخیر در استان متاسفانه برخی از سرمایه گذاران سرمایه خود را از این منطقه خارج کردند همچنین برخی از سرمایه گذاران هم که قصد سرمایه گذاری در این استان را داشتند فعلا از این اقدام منصرف شدند تا ببینند اوضاع این استان چگونه پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه خروج سرمایه از سیستان و بلوچستان نبود اشتغال، فقر، بیکاری، جرم، جنایت و زندان را به دنبال دارد تصریح کرد: اگر کسی ادعا دارد من بلوچ یا سیستانی هستم باید دست به دست هم امنیت استان را پایدار کنند.

حجت الاسلام موحدی راد خاطرنشان کرد: کسی که از ترور و تروریست حمایت می‌کند و حاضر نیست یک سری از اقدامات را محکوم کنند به دورغ و کذب نام بلوچ را می‌آورند اگر عزت مردم بلوچ و سیستانی را بخواهند قطعا این اقدامات را محکوم و در برابر آن سکوت نمی‌کنند.

وی گفت: برخی از افراد از یکسری موضوعاتی که در استان اتفاق می افتد در برخی از مناطق حمایت می‌کنند این نظام؛ نظام صبور و مقتدری است باید از روزی ترسید که آن روی سکه را به شما نشان دهند.

رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان بیان کرد: اسرائیل و آمریکا عملیات خود را مخفیانه، آرام و بی سر و صدا انجام می‌دهند که بعد صدای آن به گوش دیگران می‌رسد اما بعد از واقعه کنسولگری ایران، از رهبر معظم انقلاب گرفته تا سایر رده‌های نظامی و انتظامی همه مردم اعلام کردند این اقدام را بی جواب نمی‌گذارند.

وی تصریح کرد: اسرائیل، آمریکا، فرانسه، انگلیس، دولت های غربی و اروپایی با همکاری بعضی از کشورهای عربی بی غیرت آمدند دست به دست هم دادند که اجازه ندهند حریم هوایی و زمینی فلسطین که به دست رژیم غاصب افتاده مورد هجمه و حمله قرار گیرد.

حجت الاسلام موحدی راد بیان کرد: در گذشته اگر آمریکا می‌گفت ناو جنگی خود را می‌خواهد به حرکت در بیاورد در بعضی از کشورها دولتی هایشان و رئیس جمهورها عوض می‌شدند اما ایران رژیم غاصب صهیونستی را تنبیه کرد و هدف ایران تخریب و یا کشته شدن افراد نبوده بلکه می‌خواستیم به دشمنان بفهمانیم صبر و شکیبایی این نظام حد و حدودی دارد همچنین می‌خواستیم به دشمنان بفهمانیم این لایه های شما در قبال هوشمندی و اقتدار سربازان پر افتخار این نظام چیزی نیست.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران با اقتداری که دارد، همه دنیا را مات و مبهوت اقتدار خود کرد که می‌تواند در مقابل خود فروخته‌ها کوتاه نیاید اما این صبر از سر تعقل و هوشمندی است که شاید افراد غفلت زده به آغوش نظام برگردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی این ماه همراه با سورپرایز
  • مبلغ یارانه اردیبهشت اعلام شد / یارانه نقدی اردیبهشت همراه با سورپرایز
  • : تعرض به امنیت سیستان و بلوچستان را بی پاسخ نمی‌گذاریم
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • دولت، یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد/ آموزش حفظ محیط زیست باید از دوران کودکی آغاز شود
  • دولت یارانه حمل‌ و نقل عمومی را افزایش دهد
  • دولت یارانه حمل‌ونقل عمومی را افزایش دهد
  • روزنامه دولت علیه ایران خودرو : اشک مردم را درآورده اید
  • روزنامه دولت علیه ایران خودرو: اشک مردم را درآورده اید
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی