Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: مهمترین خواسته جامعه کارگری از وزیر کار، ساماندهی قراردادهای موقت است. ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزاش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، هفته بزرگداشت مقام کارگر از جمله مناسباتی است که در تقویم رسمی کشور درج شده تا بهانه‌ای برای حمایت و تقدیر از این قشر زحمتکش جامعه باشد و هر ساله شاهد هستیم که مراسماتی نیز در طول این هفته برای این هفته برگزار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز وضعیت به گونه‌ای است که آنها به غیر از مراسم بزرگداشت، توقعاتی دارند که نمایندگان آن ها بارها در مورد آن صحبت‌هایی را به میان آورده‌اند. معیشت کارگران، امنیت شغلی، بیمه، مسائل مربوط به بهداشت و درمان و همچنین تسهیلات رفاهی شاید از مهمترین مواردی باشد که امروز کارگران خواستار آن‌ها هستند و هفته بزرگداشت مقام کارگر شاید فرصتی باشد که این خواسته‌ها حداقل در سطح گسترده مطرح شده تا بلکه راهکاری اجرایی برای آنها پیدا شود.

خبرنگار تسنیم مشهد برای اطلاع از خواسته‌های کارگران گفت‌وگویی با "هادی ابوی"؛ دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران داشته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

تسنیم: هم‌اکنون حدود 40 سال از ابتدای انقلاب اسلامی گذشته و شما به عنوان یکی از نمایندگان بخش کارگری فکر می‌کنید مهم‌ترین دغدغه‌‌های این قشر در حال حاضر چیست؟

ابوی: البته نامگذاری روز کارگر از سال‌های بسیار پیش رخ داده و در کشور ما بعد از انقلاب اسلامی به خاطر حرمتی که به قشر کارگر گذاشته می‌شود و برای حفظ جایگاه کارگر این عنوان و روز لحاظ شده است؛ البته این را باید دانست کارگران، به غیر از افرادی هستند که تصور مردم بوده و در این زمینه باید فرهنگ‌سازی شود.

یکسری مطالبات به جا مانده از سال‌های بسیار قبل داشته‌ایم که هر ساله به آن افزوده می‌شود؛ از ابتدای انقلاب ما مشکل آن چنانی در حوزه افزایش دستمزد نداشته‌ایم چرا که در سال‌های جنگ علاوه بر اینکه افزایش دستمزدی وجود نداشت، افزایش قیمتی در کالاها نیز مشاهده نمی‌شد و تورم کنترل شده و علاوه بر آن خزانه‌های مملکت نیز موجود بودند.

به عبارت دیگر در اصطلاحی عامیانه، اگر ما کالایی را مثلاً 100 تومان خریداری می‌کردیم همان 100 تومان برای مدتی طولانی باقی می‌ماند اما حالا وضعیت تفاوت پیدا کرده و موضوع افزایش دستمزد انباشته شده و شاهد هستیم که حقوق کارگر، حدود یک چهارم خط فقر است و پر شدن این خلاء یکی از مطالبات کارگری است.

تسنیم: به نظر می‌رسد البته بخش زیادی از کارگران علاوه بر موارد عنوان شده از سوی شما در مورد قراردادهای خود نیز مشکل دارند؟

ابوی: بله. از آن بدتر بدعت و برداشت نامناسب از قانون در مورد انعقاد قراردادهاست؛ در واقع بخشنامه‌های بدی در مورد قراردادها آورده شده که همان "قراردادهای موقتی" هستند که در کارهای دائم به وجود آمد و امنیت شغلی کارگران را کلاً از بین برد.

در تبصره 2 ماده 7 به صراحت اشاره شده که قراردادهای موقت برای کارهایی که جنبه دائم دارند، نباید منعقد شود اما شاهد هستیم متأسفانه با سوءتعبیری که از بخشنامه‌های واصله به‌وجود آمد، شاهد هستیم که کارفرمایان می‌توانند با کارگران، "قرارداد موقت" در کارهای دائمی منعقد کنند.

نتیجه این فرآیند این شد که سرمایه سرمایه‌گذار، اصطلاحاً "به زمین میخ می‌شود" اما نیروی انسانی که قرار است با این دستگاه‌ها کار کرده و ارزش افزوده تولید کند قراردادهای یک ساله، 3 ماهه، یک ماهه و حتی گاهی 15 روزه دارند و از این بدتر که امنیت شغلی کارگران مخاطره پیدا کرده و شاهد هستیم که این دسته از قراردادها از بخش تولیدی به بخش‌های خدماتی نیز کشیده شده است.

به عنوان مثال در یکی از بیمارستان‌ها، با پرسنل اتاق عمل قراردادهای 15 روزه بسته می‌شود؛ آثار منفی و زیانبار این مسئله بسیار زیاد است در وهله نخست اینکه نه تنها نبوغ و نوآوری و ابتکار فرد در کار از بین می‌رود حواس کارگر از همان کار روزمره نیز "پرت" می‌شود چراکه نخستین شرط برای کار خوب، داشتن آرامش ذهنی است.

همین مثال بیمارستان را در نظر بگیرید؛ فردی در اتاق عمل دستیار جراح است و فردا قرار است قراردادش به اتمام برسد آیا می‌تواند در این حرفه خطیر کار خود را به درستی انجام دهد؟ پر واضح است که پاسخ این پرسش خیر است.

در مورد قراردادهای موقت اصل 44 نیز مضاعف شده؛ خود قانون اصل 44 به هیچ عنوان مورد بحث نیست اما در روند کار آن سوءبرداشت‌هایی انجام شد به عنوان مثال در حوزه انرژی، مخابرات و سایر مواردی از این دست آمدند شرکت‌هایی را ایجاد کردند و در واقع نوع کار را از دولتی به خصوصی تغییر ندادند بلکه آن را خصولتی کردند و در این میان هم کارگران متضرر شدند چراکه وقتی این شرکت‌ها تغییر ساختار دادند نخستین کار این بود که کارگران را قراردادی کردند علیرغم اینکه ما در قانون کار ماده 12 را داریم و در این ماده اشاره شده که کارفرمای بعدی قائم مقام کارفرمای قبلی در مورد تعهدات است.

تسنیم: البته شما وضعیت اقتصاد را می‌دانید؛ تعدادی از کارفرمایان علت انعقاد قراردادهای موقت را نبود اطمینان از پا برجا بودن کارگاه می‌دانند. صحیح است؟

ابوی: به نظر بنده اینگونه نیست و به جهت اینکه جامعه کارگری ما با نوعی عرضه و تقاضای نامتعارفی در حوزه کاری روبه‌رو است از آنها سوءاستفاده می‌شود. به قطعیت می‌توانم بگویم این گونه که برخی از کارفرمایان در بخش‌های مختلف اعم از تولیدی و خدماتی عنوان می‌کنند که کارها، دچار رکود شده نیست چراکه همین چند روز پیش چندین واحد تولیدی در شهرستان‌ها فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.

البته اینکه جمعیت رو به رشد بوده و نیاز به ایجاد اشتغال و مبارزه با بیکاری وجود دارد، غیرقابل انکار است اما اگر بخواهیم تولید خوب داشته باشیم و کالای ایرانی را حمایت کنیم باید به کارگر به عنوان یکی از اجزای مهم تولید اهمیت ویژه‌ای داد.

تسنیم: حمایت از کارگران در تحقق شعار سال چه تأثیری می‌تواند داشته باشد؟

ابوی: یکی از بخش‌های عمده برای تحقق شعار سال، خرید کالای ایرانی است، اما چه کسی باید این کالاها را بخرد؛ در این مقوله نباید فراموش کرد که بیش از 50 درصد جامعه کنونی ما را همین کارگران تشکیل می‌دهند و این افراد اگر بخواهند خرید داشته باشند باید پول داشته باشند و با این حقوق یک میلیون و 150 هزار تومانی اصلاً پولی باقی نمی‌ماند که بخواهد برای خرید کالا صرف شود چراکه پیش از آن، این مقدار صرف هزینه‌هایی مانند اجاره منزل، حمل و نقل، تغذیه و سایر مواردی از این دست شده است.

در مجموع باید گفت که ما نمره قابل قبولی به دولت‌ها در مورد معیشت کارگران نمی‌دهیم و شاهد هستیم که در مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی کارگران کمتر فرزندان و خانواده‌های این قشر از مزایای آنها بهره می‌برند به این علت که باید برای حضور در آنها پول پرداخت شود و این در حالی است که این مجموعه‌ها از منابع کارگران ساخته می‌شود اما از آنها استفاده‌ای نمی‌برند.

باید دولت و مسئولان این توضیح را به ما بدهند که در حوزه  استعدادیابی و خدمات‌رسانی به خانواده‌های کارگران چه اقداماتی را انجام داده‌اند و از این مجموعه‌ها چه قدر در اختیار خود آنها قرار داده شده در واقع باید گفت که در این حوزه هیچ اقدام درستی صورت گرفته نشده و کارگران با سیلی صورت‌هایشان را سرخ نگاه داشته‌اند.

تسنیم: بخشی از حقوق کارگران به سازمان تأمین اجتماعی داده شده علاوه بر اینکه شرکت‌های زیرمجموعه آن متضرر هستند ما شاهد هستیم که شرکت‌های که حقوق‌های نجومی پرداخت می‌کنند همین‌ها هستند شما فکر می‌کنید دولت برای این امر از چه اقداماتی را باید انجام دهد؟

ابوی: بزرگترین هلدینگ‌های دارویی و صنعت حمل و نقل در همین شرکت‌های زیرمجموعه شستا هستند با عرض تأسف باید بگوئیم هنوز لیستی از افرادی که عضو هیئت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه شستا هستند به دست نیاورده‌ایم؛ هنوز نمی‌دانیم که در مجموعه شرکت‌های شستا چند نفر از بازنشستگان و با چه حقوق‌هایی در حال فعالیت هستند. طبیعتاً این است که اگر این شرکت‌ها در اختیار بخش خصوصی باشند زیان‌ده نیستند.

برای سازمان تأمین اجتماعی قوانینی وجود دارد که اگر در محدوده همان‌ها رفتار شود هیچ مشکلی به وجود نمی‌آید اما  در برخی از موارد این مقررات تغییر کرده‌اند و نمونه‌های آن بیمه‌های حمایتی است که برای اقشار مختلف آورده می‌شود و دولت هم اکنون صدها هزار میلیارد تومان دولت به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار است که آنها را پرداخت نمی‌کند.

بیمه همگانی و حمایتی همگی خوب هستند و وظیفه دولت است که آنها را تأمین کند و البته بار آن را نباید بر روی سازمان تأمین اجتماعی قرار دهد که این سازمان نتواند حقوق بازنشستگان خود را پرداخت کند.

تسنیم: شاهد بودیم که آقای ربیعی در جایگاه وزیرکار باقی ماندند؛ شما در این زمینه چه توقعاتی دارید؟ فکر می‌کنید ایشان به وعده‌های خود تا پایان دولت تدبیر و امید می‌توانند عمل کنند؟

ابوی: آقای ربیعی وزیر پرکار و پربرنامه‌ای است اما حجم کار این وزارتخانه بسیار زیاد است؛ 13 سازمان در یک وزارتخانه ادغام شده‌اند و کار زیای دارند. وزیر در حوزه اشتغال طرح‌هایی دارند و باقی نیز باید کمک کنند.

تسنیم:  شما اگر یک خواسته از وزیر کار داشته باشید آن چیست؟

ابوی: اگر ایشان بتواند تا آخر دولت تدبیر و امید امنیت شغلی را به ما کارگران بازگرداند و وضعیت قراردهای موقت را ساماندهی کند، یک هدیه عالی از خود برای ما به یادگار گذاشته است.

تسنیم: وضیعت کارگران در داخل استان خراسان رضوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ابوی: در این حوزه بین کارگران در استان‌های مختلف تفاوت بسیار زیادی وجود ندارد اما در حوزه تشکلات خراسان رضوی وضعیت بهتری داشته و علاوه بر داشتن همبستگی، تعدد تشکلات هم در این استان مشهود است.

گفت‌وگو از شهرزاد حسینی

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۵۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصولی: ملی پوشان فوتسال حواله خودرو نمی گیرند/ در جریان انتقال پرسپولیس به مشهد نیستم+ فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، احسان اصولی بعد از بازگشت کاروان تیم ملی فوتسال در جمع خبرنگاران اظهار کرد:از پس فردا کارمان را برای جام جهانی فوتسال شروع می کنیم. با توجه به نظر شمسایی لیگ تا چند هفته برگزار می شود و طبق فیفادی ها برای تیم ملی فوتسال بازی در نظر می گیریم.

وی در مورد قرارداد سرمربی تیم ملی فوتسال گفت: ما در خدمت شمسایی خواهیم بود و قرارداد تمدید می شود. بدهی از سال گذشته باقی مانده که به خاطر آخر سال پرداخت نشد اما کارهایش انجام می شود.

اصولی در مورد اینکه به تیم ملی فوتسال هم حواله خودرو داده می شود یا خیر گفت: نه این طور نیست البته حواله خودرو را که ما نمی دهیم اما در چارچوب تعریف شده پاداش در نظر می گیریم.

رئیس کمیته فوتسال در مورد اینکه سخنگوی شورای شهر مشهد از انتقال پرپسولیس به مشهد صحبت کرده گفت: من در جریان صحبت سخنگوی شورای شهر مشهد در مورد انتقال پرسپولیس نیستم.

برای مشاهده کامل صحبت های اصولی فیلم زیر را ببینید: 

دانلود فیلم اصلی کد ویدیو

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خبر خوب برای خریداران مسکن / آغاز عقد قراردادهای رایگان در «خودنویس»
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • پیشنهاد ۵ ساله شدن سقف قراردادهای موقت به دولت رفت
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای کارگران عزیز کشور است
  • امیدآفرینی در جامعه یکی از مهمترین دستاوردهای تلاش‌ها و تولیدات کارگران عزیز کشور است
  • خبر خوش برای کارگران/ شکل قراردادهای موقت تغییر می‌کند؟
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه
  • اصولی: ملی پوشان فوتسال حواله خودرو نمی گیرند/ در جریان انتقال پرسپولیس به مشهد نیستم+ فیلم
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد
  • انعقاد قرارداد برای حفر ۱۹ حلقه چاه در میدان نفتی چنگوله