Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@10:27:09 GMT

یاسوج فاقد ناوگان حمل و نقل عمومی

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۰۶۲۶۷

یاسوج فاقد ناوگان حمل و نقل عمومی

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ،  مرکز پایتخت طبیعت ایران یکی از پر رفت و آمدترین و در نوع خود شلوغ ترین بار ترافیکی را دارد که فاقد ناوگان حمل و نقل عمومی است و نداشتن ناوگان عمومی چالش بزرگی است که به عنوان یکی از گره های کور شهر یاسوج محسوب می شود و رهایی از این بن بست نفس گیر نیاز به عزم همگانی متولیان امور شهری و استانی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با رشد جوامع بشری و سرعت پیشرفت شهرها ضرورت ایجاب می کند که بازار حمل و نقل و ناوگان عمومی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. جایگاه ناوگان حمل و نقل عمومی در ساختار شهری بعنوان امری ضروری جهت تسریع بخشیدن به امورات روزمره می باشد که اگر بخواهیم از این مقوله غفلت کنیم همانا از زندگی نوین شهری جا خواهیم ماند.

یاسوج به عنوان مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد از معدود شهرهای کشور است که از داشتن سرویس های حمل و نقل عمومی درون شهری محروم است. نبود سیستم حمل و نقل ایاب و ذهاب شهروندان پایتخت طبیعت ایران آنقدر ملموس و آشکار است که با داشتن واحدهای شهری و ایستگاههای اتوبوس کاملا غریبه است و این روزها سبب نارضایتی شهروندان این شهر شده است.

یکی از دلایل اصلی عدم وجود سرویس های ایاب و ذهاب شهری در قالب واحد های اتوبوسرانی را می توان به نبود بستر و ساختار شهری یاسوج قلمداد نمود و دیگری را هم در استقبال نکردن مردم از اندک واحدهای شهری دانست که هنوز به صورت یک فرهنگ برای مردم این دیار درنیامده است.
افزایش روزافزون مسافرکش های خصوصی و نبود اتوبوس های شهری موجب اتلاف وقت مردم، بالا رفتن کرایه و ترافیک بیش از حد خیابانهای شهر یاسوج گردیده که این روزها سبب نارضایتی شهروندان این شهر شده است.

 

40دستگاه اتوبوس در سطح شهر یاسوج وجود دارد 40 واحد اتوبوسرانی در شهر یاسوج وجود دارد و همه در خدمت دانشگاهیان بصورت قراردادی است که این ناوگان هم قدیمی بوده و هنوز این واحد خدمت رسانی بصورت فراگیر نتوانسته است به شهروندان این شهر خدمات رسانی نماید.   شهر 130هزار نفری یاسوج که روز به روز به جمعیت آن اضافه می شود نیاز مبرم به ناوگان شهری مورد نیاز را دارد تا در سایه خطوط حمل و نقل عمومی از انحصار این همه تاکسی های شخصی نجات پیدا کند.   رئیس سازمان حمل و نقل و پایانه های مسافربری درون شهری یاسوج گفت: در حوزه اتوبوسرانی با توجه به اینکه مشکل زیر ساخت های شهری، نبود ایستگاه های اتوبوس و عدم پایانه های درون شهری وجود دارد گفت: بالا بودن هزینه بیمه، سوخت، استهلاک، نبود زیر ساخت مناسب و عدم استقبال مردم در سطح شهر یاسوج برای راه اندازی ناوگان اتوبوس رانی مقرون به صرفه نیست و بضاعت مالی شهرداری در این حوزه هم جوابگو نیست که ما بتوانیم اتوبوس ها را در اختیار مردم بگذاریم.   خلقی پور گفت: سازمان حمل و نقل وظیفه حمل و نقل عمومی را برعهده دارد نه اجرای زیر ساخت و احداث ایستگاههای شهری.   وی گفت: ما مجبور هستیم به سمت و سویی برویم که درآمدزایی داشته باشیم به همین خاطر ما این اتوبوس ها را در اختیار مدارس و دانشگاه ها قرار دادیم که بابت این خدمات از آنها پول دریافت می کنیم .   خلقی پور افزود: از پول بدست آمده از مدارس و دانشگاه ها می توانیم این اتوبوس ها را باتوجه به هزینه های زیاد نگه داریم.
وی همچنین اظهار کرد :در حال حاضر 40دستگاه اتوبوس درون شهری و هزارو 340 تاکسی (زرد) و هزارو 300 تاکسی موقت و آژانس در سطح شهر یاسوج وجود دارد. استقبال مردم از ناوگان عمومی درون شهری در حالی که مسئولان مدیریت شهری یاسوج بر این باورند که مردم از اتوبوس درون‌شهری استقبال نمی‌کنند، ولی مردم می گویند در صورت راه اندازی این ناوگان حتما از خدمات آن استفاده می کنند.
  محمدپور یکی از شهروندان یاسوجی گفت: اینکه مسئولان می گویند مردم تمایلی به استفاده از اتوبوس ندارند و بیشتر با ماشین های شخصی جابجا می شوند صحت ندارد و ما به عنوان یک شهروند اگر اتوبوسی درسطح شهر یاسوج باشد استفاده می کنیم اما متاسفانه سالهاست که مردم شهر یاسوج از ناوگان عمومی بی بهره اند.   زمانی یکی دیگر از شهروندان یاسوجی  گفت: امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و جولان مسافرکش های شخصی و تاکسی هایی که فقط به صورت دربست می روند شهروندان تمایل زیادی به استفاده از ناوگان عمومی درون شهری دارند چرا که اگر اتوبوس درون شهری باشد هم از اتلاف وقت مردم جلوگیری می شود و هم از بار ترافیکی شهر کم می شود و شهروندان سریعتر به مقصد می رسند.   جولان مسافربرهای شخصی در یاسوج در نبود ناوگان عمومی از سوی دیگر سیستم تاکسیرانی این شهر نیز چندان حال و روز خوبی ندارد به طوری که این وضعیت موجب شده است مسافربرهای شخصی به راحتی در خیابان های این شهر 130هزار نفری به جابجایی مسافران بپردازند.   مسئولان تلاش کرده‌اند تا برای تمام مسیرهای تاکسی‌ها در مبدأ و مقصد ایستگاه تعریف کنند، ایستگاه‌هایی که امروز تبدیل به یکی از معضلات اساسی ترافیک شهر شده‌اند که وجود بسیاری از آنها لزومی ندارد.   رئیس سازمان حمل و نقل و پایانه های مسافربری درون شهری یاسوج در خصوص خدمات رسانی تاکسی ها به خبرنگار ما گفت: در حوزه تاکسیرانی ما یک هزار و340 تاکسی بومی زرد رنگ داریم که این تعداد تاکسی در محدوده خدماتی شهر یاسوج و در خطوط مختلف از سررود شمالی تا سررود جنوبی به مردم خدمت رسانی می کنند، در کنار این ظرفیت تاکسیرانی ما مجوز هزاروسیصد تاکسی موقت برای مناطق پیرامونی شهر یاسوج گرفتیم. این تاکسی ها را با انجام معاینه فنی صلاحیت دار کردیم که بر اساس قانون در مناطق مختلف یاسوج به مردم خدمات رسانی نمایند. شهرداری باید به مردم خدمات رسانی کند رئیس شورای شهر یاسوج  در خصوص سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان که چرا اتوبوس های شهر یاسوج فقط در اختیار دانشگاه هاست گفت: در جلسه شورای تامین دانشجویی،مسئولین دانشگاه اذعان کردند که دانشگاه به دلیل شرایط مالی توانایی تامین سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان را ندارد.
هدایت اکبری بیان کرد: در جلسه ای که در استانداری با مسئولین استان و دانشگاه داشتیم موظف شدیم که سرویس ایاب و ذهاب دانشجویان را تامین کنیم.   وی همچنین در خصوص صحبت های رئیس سازمان حمل و نقل و پایانه های مسافربری درون شهری که حمل و نقل عمومی در سطح شهر مقرون به صرفه نیست گفت: اگر اتوبوس های درون شهری هم مقرون به صرفه نباشد ما موظف هستیم که به مردم خدمات رسانی کنیم و باید نسبت به ایجاد و راه اندازی ناوگان عمومی جوابگو باشیم.   رئیس شورای شهر یاسوج در پاسخ به این سوال که آیا اتوبوس های سازمان اتوبوسرانی می تواند جوابگوی حمل و نقل عمومی در سطح شهر یاسوج باشد گفت:اتوبوس های شهر یاسوج فرسوده هستند و نمی توانند جوابگوی مردم باشند و ما سعی می کنیم که ناوگان عمومی را تامین بکنیم، اما با توجه به شرایط مالی که شهرداری دارد توانایی وارد کردن اتوبوس تازه به سیستم حمل و نقل عمومی را ندارد. اکبری اظهار داشت: مسئولین استانی باید برای نو کردن ناوگان عمومی استان آستین همت بالا بزنند و از محل منابع استانی به شهرداری کمک کنند تا سیستم حمل و نقل عمومی را بازسازی و به مردم خدمات رسانی کنیم.   هدایت اکبری همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر نبود زیرساخت های مناسب در شهر یاسوج و اینکه یک پایانه درون شهری در سطح شهر یاسوج وجود نداردگفت:در طی سنوات گذشته زمینی واقع در میدان هفت تیر شهر یاسوج به متراژ 5هزارمتر مربع توسط شهرداری آسفالت شده است که در حال حاضر به عنوان پارکینگ عمومی از آن استفاده می شود.   وی همچنین گفت: در طی جلسه ای که با سازمان اوقاف و امور خیریه استان داشتیم قرار شد ساختمان هایی که در محدوده این پارکینگ و میدان هفت تیر قرار دارد و مربوط به اوقاف هست را به شهرداری واگذار کنند.   اکبری با بیان اینکه بنا داریم ساختمان های مستهلک موقوفی که حدود 5 هزار متر مربع هست را تخریب کنیم و به پارکینگ فعلی اضافه کنیم گفت: با احتساب این مقدار زمین و پارکینگ فعلی دارای10هزار متر مربع زمین خواهیم بود که همه این یک هکتار زمین را به پایانه درون شهری اختصاص می دهیم .
رئیس شورای شهر یاسوج همچنین در خصوص معضل ترافیک شهر یاسوج  گفت:شهرداری موظف شده است که طی 14 روز نسبت به انتخاب مشاور جهت ساماندهی طرح ترافیک یاسو ج اقدام کند تا طرح ترافیک جامعی به شورا ارائه دهند و این طرح در شورا بررسی و در صورت قابلیت اجرایی بودن طرح تصویب شود.    گفتنی است شهردار یاسوج در خصوص مشکلات زیرساختی شهر یاسوج و به خصوص مشکلات ناوگان عمومی حاضر به مصاحبه با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج نشدند.    یکی از ملزومات توسعه ی شهری فراهم کردن زیرساخت های شهری و خدمات رسانی عمومی برای پیشرفت شهرهاست که شهر خوش آب و هوا و مهاجر پذیر یاسوج نباید از این قائده مستثنی باشد چرا که این شهر به یکی از شهرهای توریستی کشور تبدیل شده است.   گزارش از مرضیه شهرخی انتهای پیام/س    

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حمل و نقل عمومی شهرداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۶۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال انتظار تعیین و تکلیف شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، سید محمد مهدی تقوی افرود: در کشور بالغ بر هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس گاز سوز وجود داشت که تمامی این اتوبوس‌ها به دلیل سازگار نبودن شرایط اقلیمی و جغرافیایی با ساختار اتوبوس گاز سوز تماما به دیزل تبدیل شده اند.   مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین اضافه کرد: پلیس راهور به دلیل تغییر در ارکان خودرو، از تعویض پلاک و انتقال مالکیت خودرو جلوگیری می‌کند، لذا سازمان اتوبوسرانی نسبت به تعیین وتکلیف وضعیت ۳۳ دستگاه اتوبوس گاز سوز ناوگان خود که در اختیار بخش خصوصی می‌باشد، اقدام کرده است.   تقوی خاطر نشان کرد: لایحه سازمان اتوبوسرانی قزوین مبنی بر تعیین و تکلیف اتوبوس‌های تبدیلی در قالب سه راهکار پیشنهادی به شورای اسلامی شهر قزوین ارائه شده است و پس از تایید در فرمانداری قزوین اجرایی می‌شود.   این مسئول گفت: روش اول پرداخت وجه خودرو به بهره بردار به قیمت کارشناسی روز است.   وی خاطرنشان کرد: در روش دوم نیز بهره بردار می‌تواند با خودروی تبدیلی در اختیار فعلی خود به مدت ۵ سال قرارداد بسته و به فعالیت در خطوط سازمان ادامه دهد و در صورت نیاز به بروزرسانی خودرو نسبت به میزان قرارداد تا سقف ۵۰۰میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه اعطا خواهد شد.   مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین افزود: در روش سوم بهره بردار می‌تواند به ازای اتوبوس در اختیار یک خودروی جایگزین از ناوگان فعال و یا غیرفعال اتوبوسرانی دریافت کرده و بنا به خودروی انتخابی از ناوگان خارج و یا به فعالیت در ناوگان ادامه دهد. در این روش بهره بردار می‌تواند تا سقف ۴۹درصد سهم مالکیت داشته باشد.

دیگر خبرها

  • تعیین تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • تعیین و تکلیف اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال
  • ◄ تعیین و تکلیف اتوبوس های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال انتظار
  • اتوبوس های گازسوز درون شهری تعیین و تکلیف شد
  • اتوبوس‌های گاز سوز درون شهری قزوین پس از ۵ سال انتظار تعیین و تکلیف شد
  • اختصاص ۵۹ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • ورود ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد
  • تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی مشهد آغاز شد
  • تزریق اتوبوس به ناوگان حمل ونقل عمومی مشهد آغاز شد
  • جابجایی بیش از ۹۲۰ هزار مسافر با ناوگان حمل و نقل عمومی