Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-02@03:01:42 GMT

نگاهی به آیین چراغ برات

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۰۶۷۲۹

نگاهی به آیین چراغ برات

دوازدهم تا چهاردهم شعبان المعظم به شبهای چراغ برات معروف است. در این ایام مردم بر مزار درگذشتگانشان حضور می یابند و با پخش حلوا، شیرینی، شکلات و میوه برای اموات خیرات می‌کنند .
یکی از نکات قابل‌ توجه این ایام پهن کردن فرش، قرائت قرآن، فاتحه و حتی روضه ‌خوانی بر سر مزار کسانی که تازه از دنیا رفته‌ اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



* تاثیرات مثبت اجتماعی
امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی قوچان دراین ‌باره به خبرنگار ایرنا گفت: چراغ برات سنت حسنه ‌ای است که از گذشته وجود دارد و می‌ تواند بسیاری از موضوعات اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار دهد و اثرات مثبتی بر جای گذارد.
حجت‌الاسلام محمدعلی دستجردی بر ضرورت فرهنگ‌ سازی در زمینه یاد و توجه نسبت به اموات و زیارت مرقد آنها تاکید و بیان کرد: روایات بسیاری بر توجه انسان به معاد و فراموش نکردن یاد مرگ بیان‌ شده که چراغ برات نوعی از این یادآوری است.
وی افزود: یاد مرگ، یاد نابودی نیست بلکه یاد زنده‌ بودن و جاودانگی است پس می‌تواند عرفان، معنویت و اخلاص را در جامعه بیشتر کرده و زندگی را با نجات از مادیگرایی به سمت معنویت سوق دهد.
امام جمعه قوچان ادامه داد: بهتر است مردم در خصوص خیرات برای اموات مخارج زیادی را متحمل نشوند بلکه خیرات برای باقیات‌الصالحات به سمت صدقه جاری برود تا سالیان متوالی این سنت حسنه ادامه پیدا کند.

* چراغ برات دِینی نسبت به اموات
رئیس اداره تبلیغات اسلامی قوچان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: چراغ برات به ‌عنوان سنتی دیرینه در شهرها و روستاها به‌ منظور سرکشی از اموات و اهدای خیرات مادی و معنوی شناخته می‌شود.
حجت‌الاسلام هادی ایمانی نیا افزود: سه روز پیش از نیمه شعبان مردم صبح و عصر این سنت دیرینه را بجا می‌آورند. مردم به وسع خویش این آیین قدیمی را با توزیع خرما، حلوا و قرائت قرآن انجام داده و با کنار گذاشتن امورات جاری و حضور بر سر مزار اموات نشان می ‌دهند یاد درگذشتگان در این ایام ادای دینی نسبت به آنها است.
وی ادامه داد: در بسیاری از روایات ائمه اطهار(ع) مردم را به زیارات اهل قبور تشویق کرده‌ اند. حضور بر سرمزار درگذشتگان تاثیر شگرفی در تعامل انسان با دیگران دارد و انسان احساس می‌کند نباید بخاطر دنیا بسیاری از اخلاقیات، اعتقادات و باورها را زیر پا بگذارد.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی قوچان گفت: چراغ برات می ‌تواند تاثیر مثبتی بر انسان گذاشته تا با پی بردن به پوچی دنیا، به دنبال کسب معنویت و فراهم کردن اندوخته‌ای برای آخرت باشد.
وی همچنین مهمترین پیام این ایام را دلجویی و کنار گذاشتن کدورتها در کنار قبور از دست رفتگان ذکر و بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی قوچان با اعزام روحانیون به روستاها و مساجد مردم را نسبت به بجا آوردن سنتهای حسنه از جمله چراغ برات تشویق و ترغیب می‌کنند تا معنویت در جامعه گسترش یابد.

* ارتباط بین زندگان و اموات در فرهنگ ایرانی اسلامی
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) قوچان هم یکی از بارزترین مصادیق فرهنگ دینی را سنت شبهای چراغ برات ذکر و بیان کرد: حضور مردم بر سر قبور از جهات مختلف مهم و مورد تأیید بوده و می‌ تواند تلنگر و تذکر جدی برای توجه به معاد و آخرت باشد.
حجت‌الاسلام کاظم حریف افزود: گذشتگان نیازمند یاد زندگان هستند و چراغ برات ارتباط عاطفی بین نسلهای گذشته، حال و آینده را به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: نباید این مراسم دچار بدعت شده و مسائل انحرافی همچون تشریفات و تجملات به آن وارد شود. مردم‌ به ‌دور از چشم و هم ‌چشمی اگر به دنبال خیرات هستند این مراسم را ساده برگزار کنند.
مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) قوچان گفت: در فرهنگ دینی برخلاف فرهنگ غربی ارتباط بین زندگان و اموات قطع نمی‌شود. فرهنگ غربی برای گذشتگان ارزشی قائل نبوده اما فرهنگ ایرانی اسلامی حتی باگذشت چندین نسل اموات را از یاد نمی‌ برد. شعبان ماه رحمت الهی است و مردم در این ماه علاوه بر توجه به زندگان، به یاد مردگان نیز هستند.
7501/1858
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 حوزه علمیه خرما فرهنگ سازی قرآن مادی و معنوی موسسات مالی و اعتباری تحولات سوریه گفت و گوی ملی ارز دیجیتال ارزش های دهه 60 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۶۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشتن و برچسب زدن روی خودرو ممنوع است | بیشترین شکایت مردم به پلیس راهور از ۳ مورد

به گزارش همشهری آنلاین، جلسه ارتباط مستقیم رئیس پلیس راهور فراجا با مردم امروز در مرکز نظارت همگانی فراجا ۱۹۷ برگزار شد و سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در این دیدار مردمی به مسائل و مشکلات مردم پرداخت.

سردار حسینی اظهار داشت: روال همیشگی و مرسوم این است که مسئولان فراجا در ۱۹۷ به مشکلات طرح‌شده مردم رسیدگی کنند که یکی از کارهای خوب است.

وی تصریح کرد: امروز بیش از ۱۳۰ نفر به دلایل مختلف به ۱۹۷ مراجعه کردند که مهم‌ترین مطالبات و درخواست مردم رسیدگی به تخلفات آموزشگاه‌های رانندگی، شماره‌گذاری خودروها و اعتراض به فرآیند پیگیری تصادفات و جریمه رانندگی بود. نکته مهم این بود که در جرایم رانندگی هیچ‌کدام جریمه اشتباهی نبود، بلکه درخواست بخشش بود.

رئیس پلیس راهور فراجا درخصوص نور چراغ‌ها گفت: نور چراغ‌ها باید تلفیقی از زرد و سفید باشد و چراغ فابریک خودروها از شرایط استاندارد برخوردار است.

سردار حسینی در خصوص بغل‌نویسی روی شیشه و بدنه خودرو گفت: نصب هرگونه نوشته یا برچسب روی شیشه‌ها و بدنه خودرو ممنوع است و تنها استثنا خودروهای مربوط به بخش‌های تجاری و اقتصادی هستند که با گرفتن مجوز با ابعاد مشخص نسبت به درج نوشته اقدام کنند. در غیر این صورت، هرگونه تصویر و نوشته ممنوع است.

کد خبر 848337 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم خودرو پليس راهور

دیگر خبرها

  • نصب برچسب و چراغ زنون : ممنوع
  • تغییر ارکان خودرو، نصب برچسب و استفاده از چراغ زنون ممنوع است/ خودرو‌های آف‌رود تابع قوانین باشند
  • برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند
  • نوشتن و برچسب زدن روی خودرو ممنوع است | بیشترین شکایت مردم به پلیس راهور از ۳ مورد
  • بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع است
  • هشدار پلیس نسبت به استفاده از این دو وسیله تزیینی در خودروها
  • ممنوعیت استفاده از «چراغ زنون» و استیکر
  • ممنوعیت استفاده از چراغ زنون و استیکر تزئینی برای خودرو
  • استفاده از چراغ زنون و استیکر تزئینی مطلقاً ممنوع است
  • فصل جدید برنامه «جام جم» به زودی روی آنتن می‌رود