Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی مطهری با بیان اینکه در رفتار با مردم و مخالفان مشکل داریم، گفت: این سخت‌گیری‌ها مضر به حال انقلاب است. این نگاه امنیتی باید تغییر کند و متوجه باشیم که همه جاسوس و نفوذی نیستند. هر کس که با یک خارجی ملاقات می‌کند جاسوس نیست. آفتاب‌‌نیوز : نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه) در برنامه‌ای تحت عنوان شهید مطهری و آینده انقلاب اسلامی که در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: باید نگاه درستی به مهدویت داشته باشیم چرا که به تعبیر عرفانی آن، زمین هیچگاه از حجت خالی نخواهد بود و به فرموده رسول خدا (ص) اگر یک روز از دنیا باقی مانده باشد خداوند آن روز را آن قدر دراز می‌کند تا فرزندی از من قیامت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: همه ادیان به قیام مصلح اعتقاد دارند و فقط مختص به شیعه نیست. اسلام می‌گوید عاقبت بشر عدالت است، اما «راسل» در جایی گفته بشر به دست خودش نابود می‌شود البته ظاهر قضیه هم همین را نشان می‌دهد، اما ما اعتقاد داریم بشر از این پرتگاه‌ها زیاد دیده است و سرانجام جهان شاهد ظهور مصلح خواهد بود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: واقعیت قیام حضرت مهدی (عج) انفجار نیست که برای مثال ظلم‌ها آنقدر زیاد شود که جامعه به حد انفجار برسد. شهید مطهری معتقد بود انقلاب اسلامی نیز انفجار نیست، انقلاب مهدی (عج) نیست، مثل رسیدن یک میوه است و انتظار فرج باز هم به این معنی نیست که تکلیف را از ما ساقط کند.
فرزند شهید مطهری با بیان اینکه علت خاصی وجود داشت که آیت‌الله مطهری خیلی زود به شهادت رسید، گفت: شهید مطهری روی خلوص و نیت انقلاب اسلامی تاکید زیادی داشتند. وقتی ایشان چند سال قبل از پیروزی انقلاب پیش‌بینی کردند که مجاهدین خلق، مارکسیسم می‌شوند از همین جا بود که دشمنی‌ها با شهید مطهری آغاز شد و گروه فرقان که ایشان را به شهادت رساند نیز شاخه‌ای از مجاهدین خلق بود. این دلایل بود که آنان بزرگ‌ترین دشمن خود را شهید مطهری می‌دانستند چرا که ایشان معتقد بودند که سران منافقین به دروغ دم از اسلام می‌زنند.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: اما وقتی شهید مطهری به نیت پاک افراد آگاه می‌شد آن افراد را به امام (ره) معرفی می‌کردند. برای مثال ایشان مرحوم بازرگان را به عنوان رییس دولت موقت به امام (ره) معرفی کردند.
مطهری افزود: در آن چند ماهی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان در قید حیات بودند آینده انقلاب را بیان می‌کردند و در اسفند 57 در مسجد فرشته تهران در مورد آینده انقلاب با مردم سخن گفتند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: شهید مطهری روی بحث آزادی و عدالت تاکید زیادی داشتند و نقش زنان در جمهوری اسلامی را مطرح کردند. ما هنوز کتابی جامع‌تر از کتاب ایشان نداریم.
وی افزود: ویژگی انقلاب اسلامی این است که تمام آرمان‌های خود را در مفاهیم اسلامی قرار داده است. برای مثال انقلاب روسیه عدالت را مطرح کرد و انقلاب فرانسه آزادی را، منتهی مفاهیم آزادی و عدالت در انقلاب اسلامی ایران با این دو انقلاب متفاوت است.
مطهری در همین خصوص افزود: اسلام می‌گوید با عقایدی که ناشی از فکر نباشد باید مبارزه کرد به همین دلیل بود که پیامبر (ص) وقتی وارد کعبه شد تمام بت‌ها را شکست و نگفت که عقاید مردم محترم است؛ بنابراین در این موارد راه اروپایی‌ها از ما جدا می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: شهید مطهری معتقد بود انقلاب اسلامی باید به آزادی و استقلال فرهنگی و مکتبی بها دهد. غربی‌ها می‌گویند هر فردی آزاد است تا زمانی که مزاحم دیگران نشود اما ما چیز دیگری می‌گوییم.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امام علی (ع) نمونه کامل دموکراسی را اجرا کردند، گفت: ایشان می‌فرمایند در خفا و آشکار از من انتقاد کنید و مثل سلاطین با من صحبت نکنید؛ به همین دلایل بود که خوارج آزادی کامل داشتند و در خطبه‌های نماز مرتب به حضرت علی (ع) انتقاد می‌کردند اما ایشان آزادی خوارج را محترم می‌شمارند اما زمانی که خوارج دست به سلاح بردند با آنها مقابله کرد، اما قبل از آن اجازه تعرض به آنها را نداد.
مطهری با بیان این که شهید مطهری همیشه اعتقاد داشت وجود افکار مختلف سبب پیشرفت است ابراز عقیده کرد: هیچ کس به اندازه شهید مطهری به آزادی بیان معتقد نبود.
وی با بیان اینکه مساله حجاب کم اهمیت نیست، گفت: اینکه برخی از دانشجویان مطرح می‌کنند گشت ارشاد را مجلس به قانون تبدیل کرده است حرف اشتباهی است چرا که آن را دولت انجام می‌دهد و در اختیار مجلس نیست.
مطهری افزود: با حجاب اختیاری مخالفم چرا که حجاب اختیاری موجب برهنگی می‌شود اما اجباری بودن حجاب به آن معنا نیست که خیلی سفت و سخت جدی گرفته شود. برای مثال بسیاری از خانم‌ها هم‌اکنون حجاب واقعی را رعایت نمی‌کنند اما کسی هم معترض آنها نمی‌شود. در مورد برخورد اخیر گشت ارشاد با یک بانو هم باید گفت که آن خانم کاملا بی‌حجاب بوده است و هنگامی که با مامور گشت پلیس مواجه می‌شود به پلیس حمله می‌کند و انگشت مامور را می‌شکند. مقاومت در برابر پلیس کار اشتباهی است؛ چرا که پلیس باید اقتدار داشته باشد؛ البته پلیس هم نباید رفتار ناهنجار از خود نشان دهد؛ بنابراین حکومت اسلامی باید حجاب را کنترل کند اما به شکل درست.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما باید به اصلاح امور ادامه دهیم. در اعتراضات اخیر که در دی ماه سال گذشته انجام شد منشاء این اعتراضات درون حکومتی بود چرا که یک عده برای ضربه زدن به دولت این اعتراضات را به راه انداختند اما به سرعت کار از دست‌شان در رفت و منافقین و سلطنت‌طلبان فوری از آن بهره‌برداری کردند.
مطهری گفت: فشارهای خارجی زیاد است و ریشه این مشکلات ناشی از هدف‌هایمان است. اگر فردا اعلام کنیم از آرمان‌های فلسطین دست بر می‌داریم فکر نکنید همه چیز تمام می‌شود و مشکلات حل خواهد شد.
وی گفت: مردم در شرایط سخت‌تر از امروز هم بوده‌اند منتهی روحیه مردم در زمان جنگ خیلی بهتر بود؛ چرا که در آن زمان مردم نگاه دیگری داشتند و معتقد بودند که به انقلاب بدهکار هستند و خود را باید فدای آرمان‌های آن کنند، اما امروز این تفکرات از بین رفته است.
نایب رییس مجلس شورای اسلامی افزود: شرایطی که داریم باید با وحدت و همدلی مشکلات را حل کرد. اینکه بیاییم یک گروه را بکوبیم زدن ریشه است، منتهی همه باید تلاش کنیم تا اوضاع را اصلاح کنیم. برای مثال نوع برخورد با منتقدان باید اصلاح شود.
مطهری با بیان اینکه در مورد آینده انقلاب زیاد ناامید نیستیم، گفت: ایران قبل از انقلاب ژاندارم منطقه بود و دوست اسرائیل محسوب می‌شد و علیه مسلمانان با اسرائیل هم‌پیمان بود اما امروز شرایط خیلی بهتر شده و جایگاه ایران در منطقه و جهان بالاتر رفته است؛ به طوری که استقلال سیاسی و نظامی داریم اما در زمینه عدالت نتوانسته‌ایم آنچنان که باید خوب عمل کنیم؛ هر چند وضع روستاهای ما از قبل انقلاب خیلی بهتر شده است.
وی با بیان اینکه در رفتار با مردم و مخالفان مشکل داریم، گفت: این سخت‌گیری‌ها مضر به حال انقلاب است. این نگاه امنیتی باید تغییر کند و متوجه باشیم که همه جاسوس و نفوذی نیستند. هر کس که با یک خارجی ملاقات می‌کند جاسوس نیست.
وی افزود: به انتخاب مردم حتی اگر اشتباه باشد باید احترام بگذاریم و شرایط باید به گونه‌ای باشد که مردم از اظهارنظر نترسند.
مطهری خاطرنشان کرد: قانون اساسی اگر درست اجرا شود موارد بسیار خوبی دارد. فصل سوم قانون اساسی در مورد حقوق ملت است اما متاسفانه گاهی آن را دور می‌زنیم.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دانشجویی که از او پرسید ظاهرا عملکرد لیست امید، ناامیدکننده بوده است، گفت: حضور بنده در لیست امید اینگونه بود که خود دوستان نام بنده را در لیست امید قرار دادند که البته تشکر هم کردم اما اطلاع قبلی از آن نداشتم. عملکرد لیست امید شاید درخشان نبوده اما ناامیدکننده هم نبوده است. برای مثال نماینده قوه مقننه برای نظارت بر مطبوعات از لیست امید است که از حقوق مردم به خوبی دفاع می‌کند؛ بنابراین اگر لیست امید نبود آن وقت مجلس دیگری داشتیم.
مطهری خاطرنشان کرد: این سخن دانشجویان را قبول دارم که نظارت استصوابی باید روزی حل شود. اعتقاد دارم که این نظارت باید با قانون انتخابات حل و فصل شود. هم‌اکنون برای تعیین صلاحیت کاندیداهای انتخابات باید استعلام‌های چهارگانه کفایت کند اما گاهی تحقیقات محلی برای تعیین صلاحیت کاندیداها به کار گرفته می‌شود که این اشتباه است. مجلس باید در این خصوص اقدام کند که البته شورای نگهبان ممکن است آن را رد کند و تا زمانی که شورای نگهبان این موضوع را رد کند، همچنان با این مشکل روبرو خواهیم بود.
منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۸۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران

۴۵ سال از شهادت استاد مرتضی مطهری می‌گذرد، ترور شهید مطهری دومین ترور سیاسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود، از فروردین ۱۳۵۸ یعنی کمتر از دوماه پس از پیروزی انقلاب، ​موج ترور‌ها علیه شخصیت‌های روحانی و نظامی انقلاب آغاز شد. اتفاقی که البته امروز به شکلی دیگر و توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچنان ادامه دارد.

ساعت حدود ۷ شب بود که تیم سه نفره ترور، شامل بصیری، نیکنام و وفا قاضی‌زاده مقابل منزل شهید مطهری در خیابان دولت تهران توقف می‌کنند.

نقشه اولیه ترور او در همان منطقه بود، اما هوشیاری راننده آیت‌الله مطهری و وضعیت بد منطقه از نظر ترور، مانع کار تروریست‌ها می‌شود.

آنها خودروی استاد مطهری را تعقیب می‌کنند. احتمالا راننده خیابان شریعتی را به سمت پل سیدخندان کنونی آمده و بعد از عبور از خیابان سهروردی به میدان هفت تیر رسیده و با گذر از خیابان مفتح به سمت میدان کنونی سپاه رفته بود. بعد از آن هم وارد خیابان فخرآباد شده تا به منزل مرحوم یدالله سحابی برسد.

جلسه آن شب برخلاف آنچه تصور می‌شود جلسه شورای انقلاب نبود، بلکه جلسه موسسه متاع (مکتب تربیتی ـ. اجتماعی علمی) بود که در سال ۱۳۳۷ تاسیس شده بود و به مسائل اجتماعی می‌پرداخت، اما به دلایل امنیتی هیچ سندی از خود ثبت نکرده بود.

خودرو تروریست‌ها در ضلع مقابل خیابان پارک شده بود. قاتل (محمدعلی بصیری) هم پشت دیوار منزل سحابی کمین کرده و منتظر استاد مطهری بود. ظاهرا نفر دیگری (حمید نیکنام) هم سر کوچه کشیک می‌داده است.

 تروریست‌ها چراغی که ساکنان محل در پارک امین‌الدوله ـ. محل فعلی خانه مداحان ـ. برای روشنایی و امنیت محله گذاشته بودند را خاموش کرده بودند و با استفاده از تاریکی شب موفق به چنین کاری شدند.

ساعت حدود ۲۲:۴۰ شب جلسه  تمام می‌شود و استاد مطهری عزم منزل می‌کند. ظاهرا قرار بر این می‌شود که با خودروی آقای ترخانی به شمیران ـ. منزل شخصی خود ـ. برود.خودرو ترخانی سرکوچه پارک شده بود. یدالله و عزت‌الله سحابی چند قدمی استاد مطهری را بدرقه می‌کنند تا این که آقای مطهری به سر کوچه می‌رسد.

ظاهرا در این هنگام است که قاتل اصلی به استاد مطهری نزدیک می‌شود و او را به نام صدا می‌کند و پس از برگشتن آیت الله مطهری گلوله‌ای به زیر گوش او شلیک می‌کند که از ابروی چپش خارج می‌شود.

قاتل پس از این اقدام، ظاهرا از طریق یک کوچه فرار می‌کند و خود را به اتومبیل پیکان استیشن‌شان می‌رساند و با دو نفر دیگر به سمت شرق تهران فرار می‌کنند.

گروه فرقان خود را یک گروه مسلمان متکی بر اصل توحید می‌دانست و اهداف خود را بر اساس تفسیر قرآن مشخص می‌کرد. این گروه معتقد بود تفسیر قرآن کریم تنها کار امامان است و هر کسی جز امامان معصوم دست به تفسیر قرآن بزند، کارش خلاف اسلام است.    

استاد مطهری در جریان انقلاب از تفکرات و ایده‌ها و دستورات حضرت امام تبعیت می‌کردند و همواره در پی اجرای فرامین حضرت امام در مورد نهضت بودند. در این مورد آیت الله طاهری خرم آبادی می‌گوید؛ اگر چه دار التبلیغ کارش را بعد از تبعید، شروع کرد، اما آن رونقی که باید می‌گرفت پیدا نکرد و آخرش هم به جایی نرسید؛ چون مهر تایید امام به مسئله دار التبلیغ زده نشد و این موسسه از این مطلب انتزاع می‌شد که یک حرکتی است در مقابل امام و نهضت امام مخصوصا این که مقدمات آن مصادف بود با مخالفت امام و همان زمانی که امام تبعید شدند.

این‌ها یکسری مسائلی را تداعی می‌کرد که اینجا یک مرکزی است در برابر نهضت و در برابر امام. چند سال بعد که به مرحوم استاد مطهری اصرار کرده بودند که یک درس در آنجا برقرار کند. ایشان با مشورت امام اجازه او به آنجا رفت؛ و الا همین طوری خودش برای تدریس به دار التبلیغ نرفت، یعنی با این که مسئله آن شدت وحدت خودش را از دست داده بود و جنبه عادی پیدا کرده بود و یک موسسه‌ای شده بود برای تربیت مبلغ ولی باز شهید مطهری در برابر اصرار آنها به تنهایی تصمیم نگرفته بود.

همچنین شهید مطهری حلقه وصل و رابط امام با انقلابیون و مردم بود. در این مورد مرحوم حجت الاسلام موحدی ساوجی می‌گویند:در تهران آیت الله مطهری و چند نفر با امام مع الواسطه در ارتباط بودند و آن‌ها بودند که پیغام‌ها را به کل افراد انقلابی در سطح تهران می‌رساندند پیام‌ها معمولا در قم گرفته می‌شد، اما یک سالی را که ترکیه بودند ارتباطی با خارج نداشتند. ولی در زمانی که در عراق بودند با پیروزی انقلاب و لو با واسطه ارتباط برقرار می‌کردند افراد می‌رفتند و پیام‌ها را شفاهی از امام می‌گرفتند و می‌آمدند و عمل می‌کردند و یا به وسیله مکاتبه و نامه ارتباط انجام می‌شد، اما در واقع این ارتباط وجود داشت.

بدون تشبیه بگویم دوران تبعید امام از ترکیه به عراق تا سال ۵۷ و بازگشت امام به ایران تقریبا غیبت صغرای ولی عصر (روحی نه الفداء) بود که ملت ایران در میان خودشان امام را نداشتند، اما کسانی که نایب امام بودند وکیل و رابط بین امام و مردم بودند هر چند که این وکالت و نیابت نبود امام مردم می‌دانستند و می‌شناختند که این‌ها افراد مورد اعتماد امام هستند و از این طریق رهنمود‌ها و پیام‌ها را می‌گرفتند و عمل می‌کردند.

استاد مطهری در تمام میدان مبارزه حضور فعال و جدی فعال داشته است. از پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام‌ها صحنه گردان میدان بود. استاد ابتدا در پخش اطلاعیه‌ها تا شرکت در قیام سال ۴۲ نقش فعال داشتند. بار‌ها از سوی عمال رژیم شاه بازداشت شده و زندانی شده بودند. اختلافات بین روحانیون را از بین می‌برد و مانع انفکاک در صفوف مبارزه می‌شد. استاد در جذب نسل جوان و روشنفکر به خصوص بعد از راه انداختن حسینه ارشاد نقش فوق العاده‌ای ایفا کردند. جذب نسل جوان نه تنها در دوران قبل از پیروزی انقلاب موثر واقع شد بلکه بعد از دوران پیروزی و جنگ برای کشور و انقلاب موثر واقع شد.

از نگاه شهید مطهری، بزرگ‌ترین ضربه‌ای که بر پیکر اسلام وارد شد از روزی شروع شد که سیاست از دیانت منفک گردید؛ و طرد دین از سیاست به معنای جدا کردن یکی از اعضای پیکر اسلام بود. با این حال در جهان تشیع، تفسیر «اولی الامر» متفاوت با برداشت اهل سنت است و هدف امثال سید جمال نیز مسلماً این نبوده است تا با ندای همبستگی دین و سیاست به استبداد سیاسی قداست دینی دهند، بلکه هدف، بیداری مسلمانان در دخالت در سرنوشت سیاسی و وابسته ساختن به دین بوده است.

شهید مطهری در بحث امامت و رهبری با ظرافت خاصی جدایی دین از سیاست را به منزله‌ی جدایی روحانیت از سیاست و حکومت به شمار آورده و معتقد است، بزرگ‌ترین آرزوی دوستداران ترقی اسلام باید توأم شدن سیاست و دیانت باشد:

نسبت این دو با هم نسبت روح و بدن است. این روح و بدن، این مغز و پوست باید به یکدیگر بپیوندند. فلسفه‌ی پوست، حفظ مغز است. پوست از مغز نیرو می‌گیرد و برای حفظ مغز است.

اهتمام اسلام بر امر سیاست و حکومت و جهاد و قوانین سیاسی، برای حفظ مواریث معنوی، یعنی توحید و معارف وحی و اخلاق و عدالت اجتماعی و مساوات و عواطف انسانی است.

شهید مطهری از مهمترین نیرو‌های انقلاب اسلامی بود و شاید مهمترین تعریف از این شهید بزرگوار را امام خمینتی (ره) بیان کردند.

 خدمتی که مرحوم مطهری به نسل جوان و دیگران کرده است، کم کسی کرده است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه آثارش خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». ایشان بی استثنا آثارش خوب است؛ انسان ساز است؛ برای کشور خدمت کرده است. در آن حال خفقان، خدمت‌های بزرگ کرده است این مرد عالی قدر
 

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • مهم ترین عامل توسعه یك جامعه نظام آموزشی است
  • شهید مطهری از معماران بنای فکری انقلاب اسلامی بود
  • شهید مطهری از معماران انقلاب اسلامی بود
  • معلمان شاگردانی در تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند
  • کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
  • معلمان اگر در کارشان غفلت کنند سرنوشت یک جامعه به خطر می‌افتد
  • معلمِ متفکر
  • پیام تبریک فرماندار ویژه مهاباد به مناسبت گرامیداشت روز معلم
  • شلیک به مغز انقلاب اسلامی
  • روایتی از شهادت مرتضی مطهری، معلمی برای انقلاب اسلامی ایران