Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-16@12:25:40 GMT

بانک ژن آرتمیای دریاچه ارومیه راه اندازی می شود

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۳۰۸۷۲۳

بانک ژن آرتمیای دریاچه ارومیه راه اندازی می شود

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: بانک سیست و ژن آرتمیا اورمیانا برای جلوگیری از انقراض این آبزی خاص دریاچه ارومیه راه اندازی می شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، علی نکوئی فرد روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: راه اندازی بانک ژن که از تعهدات مرکز تحقیقات آرتمیاست در صورت تامین اعتبار طی نیمه نخست سال جاری در دستور کار قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین به راه اندازی بانک سیست آرتمیا اورمیانا نیز اشاره کرد و افزود: هدف از راه اندازی بانک سیست و ژن آرتمیا یا میگوی آب شور حفظ ذخایر ژنتیکی و تحقیقاتی این آبزی است و در صورت راه اندازی آنها امکان ذخیره ژنتیکی آرتمیای کشور و دیگر کشورهای منطقه فراهم می شود.

نکوئی با اعلام اینکه میزان آرتمیای زنده موجود در هر لیتر از دریاچه ارومیه به صفر رسیده است، افزود: در آخرین پایشی که طی اول اردیبهشت سال جاری در دریاچه ارومیه انجام شد، در هر لیتر از آب دریاچه 28.8 عدد سیست آرتمیا، 0.3 عدد جلبک /غذای آرتمیا/ و 348 گرم نمک مشاهده شد.

وی ادامه داد: آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر 220 گرم در لیتر می تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل افزایش دما و کاهش بارندگی به 348 گرم بر لیتر رسیده است و امکان حیات برای این گونه جانوری وجود ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که پس از بارش های اخیر و ورود آب به پیکرده دریاچه ارومیه، امکان زیست دوباره آرتمیا در نگین آبی آذربایجان فراهم شود.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به تولید سالانه نزدیک به 100 کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور، گفت: سالانه 10 تا 30 تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان، وارد کشور می شود.

وی با اعلام اینکه سالانه نزدیک به 200 تن آرتمیای زنده در کشور تولید می شود، ادامه داد: سال گذشته 20 تن آرتمیا از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در آذربایجان غربی و 180 تن نیز در تنها مرکز بخش خصوصی واقع در کرمان برداشت شده است.

نکوئی با اشاره به میزان برداشت آرتمیا از دریاچه ارومیه در دوران پرآبی آن، بیان کرد: در اوایل دهه 1380 از محل مجوزهای صادره برای بهره برداری از پنج درصد دریاچه ارومیه، سالانه پنج هزار تن آرتمیای زنده و یکهزار تن سیست مرطوب آرتمیا برداشت می شد.

وی قیمت هر کیلوگرم آرتمیای زنده را یک میلیون و 200 هزار ریال و منجمد آن را 450 هزار ریال اعلام کرد و گفت: در صورت بسته بندی مناسب، قیمت هر کیلوگرم از آرتمیای زنده در بازار به چهار میلیون ریال می رسد.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از راه اندازی مرکز پرورش آرتمیا در ورودی آب زرینه به دریاچه ارومیه توسط بخش خصوصی خبر داد و گفت: مجوز احداث 10 هکتار استخر خاکی در بستر دریاچه ارومیه برای پرورش آرتمیا صادر شده است که در صورت تامین اعتبار یا جذب سرمایه گذار مراحل احداث آن آغاز می شود.

آرتمیا اورمیانا یکی از هفت گونه آرتمیای شناخته ‌شده در جهان است و در حالت طبیعی 52 درصد پروتئین و چهار درصد چربی دارد که می‌توان میزان چربی آن را در پرورش مصنوعی و غذادهی دستی به میزان 14 درصد افزایش داد.

آرتمیا یا میگوی آب شور موجود ظریف و کوچکی از رده سخت پوستان بوده و به زندگی در آب های شور عادت کرده است.

مرکز تحقیقات آرتمیای کشور نیز یکی از 11 مرکز وابسته به موسسه تحقیقات علوم شیلات در کشور است که در سال 1384 شمسی با هدف پایش ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه راه اندازی شد.

دریاچه ارومیه در دوران پرآبی خود بزرگترین منبع آرتمیا در آسیا به شمار می رفت؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اصحاب رسانه ژن کشورهای منطقه دریاچه ارومیه جلبک آذربایجان غربی بخش خصوصی سرمایه جهان اصحاب رسانه ژنتیک کشورهای منطقه کشاورز بانک ژنتیک آرتمیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۳۰۸۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولد اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال جدید در پارک ملی دریاچه ارومیه

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۳ در سایت تکثیر و پرورش مجتمع رشکان پارک ملی دریاچه ارومیه متولید شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی و به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، سعید شهند با اشاره به زادآوری گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه عمل ملی حفاظت از این گونه در معرض خطر انقراض، شش رأس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۱ از پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری به پارک ملی دریاچه ارومیه و مرکز تکثیر و احیا این گونه در رشکان با ترکیب جنسی چهار ماده و دو نر منتقل شده است.

وی افزود: با تولد سه رأس گوزن زرد ایرانی در سال ۱۴۰۲ و تولد اولین گوساله گوزن در سال‌جاری تعداد این گونه ارزشمند حیات وحش در این سایت تا به امروز به ۱۲ رأس افزایش پیدا کرده است که پیش‌بینی می‌شود تولدهای بیشتری در روزهای آتی نیز اتفاق بیفتد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با بیان اینکه وضعیت مطلوبی برای زیست و زادآوری این گونه در پارک ملی دریاچه ارومیه وجود دارد، گفت: دامپزشکان و کارشناسان حیات وحش اداره کل و پارک ملی دریاچه ارومیه به صورت شبانه‌روزی وضعیت این گونه در معرض خطر انقراض، به خصوص گوساله‌های تازه متولد شده را مورد پایش و کنترل قرار می‌دهند و امیدها برای نجات این گونه ارزشمند در پارک ملی دریاچه ارومیه روز به روز بیشتر می‌شود.

کد خبر 744324

دیگر خبرها

  • تكمیل زیرساخت‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه
  • خروش زرینه رود به سمت دریاچه ارومیه + فیلم | آب تنه درختان اطراف رودخانه را هم گرفت
  • تولد نخستین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال جدید در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • تولد اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال جدید در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • پربازدیدهای خبرگزاری صداوسیمای آذربایجان غربی
  • معرفی دریاچه ارومیه به‌عنوان قطب گردشگری شمال‌غرب كشور با برگزاری جشنواره‌های گردشگری
  • عکس/ جشنواره فرهنگی، ورزشی دریاچه ارومیه
  • تصاویر| جشنواره دریاچه ارومیه
  • (عکس) تفریح سخنگوی دولت در دریاچه ارومیه
  • پیام ترافیک ۱۵ کیلومتری یک جشنواره: مردم تفریح و شادی می‌خواهند